Nu har #Diablo III funnits ute närmare en månad, och version 1.03 närmar sig. Borta på officiella Diablo III-bloggen finnes ett längre designinlägg, där de förklarar framtida förändringar. För att underlätta för dig som läsare listar vi denna gång de konkreta förändringarna, medan du som söker de djupare detaljerna får läsa vidare i huvudinlägget.

Konkreta förändringar:

  • Förändrat lootsprut i olika akter: För att ge valfrihet var och hur man vill farma prylar, kan man redan i Inferno akt 1 och 2 finna alla nivåer av föremål. Däremot ökar chansen för bra prylar ju senare akt du spelar i.

  • Nephalem förändras: Nu (1.02) får du två garanterade ovanliga (gula) föremål när du har ihjäl en boss samtidigt som du har 5 Nephalem. För att man ska få ut mer av att leta vanliga eliter och dylikt kommer man i och med uppdateringen bara garanteras ett ovanligt föremål. Däremot är spelare med 5 nephalem även garanterade ett ovanligt föremål när man har ihjäl just de vanliga eliterna, vilket nu inte är fallet.

  • Monster tillfogar inte mer skada även om det blir fler spelare: De har kommit fram till att den extra skadan som monster tillfogar (15 procent) för varje spelare begränsar samarbetandet mellan spelare, och att den skalenliga hälsoökningen (monstrena får linjärt skalenlig hälsa per spelare) är tillräckligt.

  • Förändrad nivåsvårighet: De anser att Inferno akt 1 är rimlig, men att hoppen därefter är alldeles för stora. De tänker att om en närstridskaraktär precis kan hantera en akt med en offensiv uppbyggnad, ska den med viss svårighet kunna hantera nästa med en defensiv. Exempelvis: Akt 2 offensiv, akt 3 defensiv. Samla föremål, akt 3 offensiv, akt 4 defensiv.

  • Ökad kostnad för att reparera: De anser att det kostar alldeles för lite att fixa till sin utrustning vilket låter spelare ut fiender genom att dö och återuppliva, dö och återuppliva, dö och återuppliva, och döda. Detta för att sedan för en spottstyver reparera kalaset. Därmed ökas reparationskostnaderna för föremål på nivå 60 och högre med fyra till sex gånger.

  • Minskat beroende av ökad attackhastighet: De bedömer att ökad attackhastighet är alldeles för viktigt just nu, och kommer på något sätt sänka dess betydelse för att öka karaktärsbyggnadsvariationen.

  • Billigare juvelkonstruktion: Till och med flawless-juveler sänks kostnaderna väsentligt för att sätta ihop dem. Däremot kvarstår kostnaden för de två högsta nivåerna.

Däremot får du bland annat vänta längre på exempelvis uppgraderade legendariska föremål. De kommer inte heller förändra klasserna väsentligt vid detta tillfälle, utan kommer se hur ovanstående förändringsgrunder påverkar spelarbasen. Huvudinlägget har även siffror på hur stor chans du har att x föremål släpps på y akt.

Vad tycker du om Diablo III för tillfället?