Nej gott folk, det blir inget #StarCraft II under årets julgran. När #Blizzard nyligen släppte bomben att denna uppföljare till ett av tidernas hårdast hyllade strategispel är på gång, lanserades samtidigt ett par filmklipp som väckte hopp om att titeln kanske skulle kunna vara färdig till jul eller så. Så blir alltså inte fallet. Som vanligt tiger företaget som muren i fråga om potentiella releasedatum, men för MSNBC.com avslöjar speldesignern Rob Pardo i alla fall att premiären inträffar först nästa år - som tidigast.

Utöver datumet talas det om en hel del annat, exempelvis raser och teknologier, utveckling av [[Battle.net]], utvecklingstid (projektet drog igång så smått redan 2003) och hur StarCraft II skiljer sig från konkurrenterna:

We've definitely never been shy to go into a crowded field, especially a genre that historically we've been one of the kings of. "StarCraft II" will distinguish itself really well through online play. We're building it to be the best competitive RTS on the market. RTSs, especially the ones you mentioned, are focused on single-player only.

We really are hoping to innovate more in the single-player [game] than we have in the past - we're just not releasing details about it yet. But our story and our world and our IP [that] we developed in "StarCraft" is superior to what we're going to be competing against.