Ny dag, nytt spel i moba-genren. Den här gången är det Guild Wars-utgivaren #Ncsoft som med #Master X Master försöker slå sig in på den tuffa marknaden. Genren har exploderat de senaste åren, och alla försöker sätta sin egen prägel på spelen för att sticka ut från mängden.

Master X Master skiljer sig från konkurrenterna på flera sätt. Den första är uppenbar sekunden du startar spelet och kastas in i hubbområdet. Här kan du träffa andra spelare och välja att starta matcher i antingen PvP- eller PvE-läget.

Det faktum att Master X Master erbjuder både PvP och PvE gör det unikt. PvP har lägen där två lag med tre respektive fem spelare slåss mot varandra för att försöra varandras bas, alltså som vilket annat moba som helst. PvE-spelläget går ut på att flera spelare kan hjälpas åt för att spela igenom nivåer med en boss på slutet. För detta får man loot av olika slag som sedan kan användas i PvE-läget, såsom nya utstyrslar till sina karaktärer och förmågor.

MXM körs med klassisk shooter-styrning.

Utvecklarna kallar Master X Master för ett action-moba, och det grundar sig i hur du styr din karaktär. Istället för att röra sig framåt genom att klicka på musen används w, a, s och d, och för att attackera håller man in vänster musknapp. Attackerna styrs med musen och man måste själv sikta på fienderna. Klassisk actionstyrning alltså.

För mig som är van moba-spelare kändes detta system lite onaturligt, då jag vant mig vid att ha förmågor på w-tangenten och att kunna klicka på fiender för att attackera. Nämnde jag att man kan hoppa med mellanslag också? Det kan man. Vad jag kunde se under den korta tid jag spelade fyllde detta dock inte någon märkbar funktion.

Ovan har du ett par minuters gameplay-klipp från Master X Master.

PvP-läget har inspirerats av #Blizzards #Heroes of the Storm och använder sig av olika objectives som spelarna ska fokusera på utöver att förstöra motståndarens bas. Det handlar om torn som ska tas över för att lysa upp en del av kartan, neutrala fiender som ska dödas och föremål som ska samlas in. Detta tillsammans med Master X Masters “tag”-system, där du väljer två hjältar innan matchen börjar som du sedan kan växla emellan på eget bevåg, gör att det ofta blir för mycket att hålla reda på.

Valet av de två hjältarna görs innan matchen börjar, och man får även välja vilka tre förmågor man ska använda. Hjältevalet under matchens gång öppnar potentiellt upp för många taktiska möjligheter, men jag själv använde det endast för att kunna överleva lite längre när min ena karaktär höll på att dö.

Master X Master kommer säkert hitta sin nisch, men troligen inte slå på bred front. Detta på grund av att det, enligt mig, redan finns spel som gör samma sak, fast bättre. För de som letar efter ett vanligt moba finns det #Dota 2 och #League of Legends, och Heroes of the Storm är ett bra alternativ för de som vill ha något lite annorlunda.

Den vänstra krigaren sitter på det fruktade vaxkakevapnet.

Ncsofts moba-försök känns ändå kul och välgjort – men inte mer än så. Det är visserligen en tidig version jag testat och det finns fortfarande mycket utrymme för förbättring, men just nu känns Master X Master som ett rörigt hopkok av mekaniker som inte alltid fungerar perfekt. Det är splittrat och svårt att avgöra vem det faktiskt riktar sig till. Inte är det till mig i alla fall.