Tiden har kommit för en sista åktur i det avslutande dlc-paketet till #Fallout 4. Storleken på dessa paket har varierat kraftigt under året som gått, med allt från tillägg till byggsystemet till det mer ambitiösa och storydrivna #Far Harbor med en helt egen spelkarta. #Fallout 4: Nuka-World är mer av den senare varan och bjuder inte bara på ett nytt område i form av en gigantisk nöjespark, man får också prova livet som ledare över ett gäng raiders. Det är en intressant vändning, även om godhjärtade karaktärer kan uppleva något av ett moraliskt dilemma.

Innan man anländer till parken ställs man inför en rad prövningar som går ut på att hitta rätt väg i olika labyrinter pepprade med diverse fällor. Det är en olyckligt svag inledning. Att placera ut ett rum med ett tiotal maskinturrets eller att trycka dit ett förseglat rum med giftgas känns inte särskilt kreativt, snarare tidsödande. Till slut ställs man öga mot öga med den så kallade Överbossen som med sina raiders tagit över nöjesparken. Men genom att besegra honom tar man helt sonika över ledarrollen. Fråga mig inte varför, men det är tydligen så här det funkar.

Välkommen till en ganska ogästvänlig nöjespark.

Först här slår Nuka-World upp portarna på riktigt och målet är att ta över nöjesfältets fem områden. De råkar nämligen vara infesterade av allehanda oknytt som måste bort innan raider-grupperna i sin tur kan flytta in. På vägen stöter man på en handfull nya fiender, som den farliga korsningen mellan alligator och deathclaw, men också en rad mer bekanta ansikten i ny tappning, som ghouls med clownsmink. Vissa av dessa strider är dessutom riktigt utmanande och underhållande, även för min karaktär på level 60.

På vägen stöter man på en rad insamlingsuppdrag som för en till olika platser i parken. Det är lite småkul och belöningarna känns för en gång skull mödan värd. Bland annat väntar en exklusiv power armor för den som lägger manken till. Vill man hitta allt så krävs det däremot att man lägger ner en hel del tid på att vandra runt och leta i varenda liten vrå vilket inte känns särskilt inspirerande. Däremot är jag positivt överraskad över hur relativt få buggar jag stött på. Bortsett från att ha fastnat i geometrin några gånger har jag inte lagt märke till några allvarligare incidenter.

Som tur väl är har jag också riktigt roligt när jag utforskar parkens olika områden. Bland dessa ett safariomårde, ett rymdäventyr, en läskfabrik och ett nöjesfält för mindre barn. Det är en fröjd att se alla klassiska åkturer och nöjesfältsstaplar representerade och det går till och med att prova på flera av attraktionerna, även om det mesta på typiskt Fallout-manér så klart är nedgånget och trasigt.

Lotta på väg till sminket på Liseberg.

Utforskandet och striderna är som sagt höjdpunkten i Nuka-World, men berättelsen når inte på långa vägar upp i samma nivå som Far Harbor. Valen bottnar i att man ska fördela parken mellan tre olika raider-grupper som inte är helt överens med varandra, men konsekvenserna av detta är i det närmaste obefintliga. Det verkar faktiskt bara avgöra vilken missnöjd grupp man till slut tvingas att konfrontera en bit in i äventyret. Till detta är det också svårt att påverka uppdragens utveckling eller att säga stopp, om man som jag gärna vill spela så snäll och empatisk som möjligt.

Detta sista dlc-paket bjuder alltså på en spännande omgivning med många överraskningar och utmanande strider, men eftersom valen saknar tyngd kan det kännas en aning nyanslöst även om här finns mycket speltid att hämta. Det finns samtidigt en viss charm i att göra bokslut med ett mer lättsamt avsnitt och när man senare får chans att raida sina egna hemvister och skjuta sina tidigare följeslagare i huvudet, påminns jag om att Fallout 4 ändå inte bör tas på för stort allvar.

Fotnot: Vi har spelat PS4-versionen av Fallout 4: Nuka-World.