Arkane Studios Prey i all ära, spelvärlden kommer nog aldrig glömma nedlagda Prey 2 och vad det kunde ha blivit. Human Head utvecklade, spelarna längtade och ... Bethesda lade ner det.

It was a game we believed in, but we never felt that it got to where it needed to be – we never saw a path to success if we finished it. It wasn't up to our quality standard, and we decided to cancel it.

Kanske fanns det skäl – men det fanns också gott om potential. Eurogamer har grävt djupare än vad någon gjort på länge i legenden om Prey 2 och hittat en twist i berättelsens slut som hade kunnat bli något utöver det vanliga. Var det någon som sa "salt i såret"?

I slutet får vi veta att varje gång protagonisten Killian Samuel dör vaknar han upp i sin lägenhet på planeten Exodus, uppenbarligen oskadd. Hjälten från originalet, Domasi "Tommy" Tawodi, skulle också spela en mycket större roll i uppföljaren än vad det vi fick se gav sken av.

Samueltwisten förklarades med att varje gång han dog flyttades hans medvetande in i en ny klon utan minne av sina (hundratals) tidigare frånfällen. Detta skulle manifesteras i den sista striden då Samuel kliver in i ett rum fyllt med döda kloner av sig själv. Han (och Tommy) hade varit här många gånger tidigare – men aldrig kommit längre. Lagom jobbig insikt.

Det tog dock inte slut där. Samuel skulle återvända till jorden när allt var över, leva sitt liv, bilda en familj och dö gammal och omgiven av sina närmaste. vaknar han upp återigen på Exodus.

Av allt detta blev det dock ingenting och Eurogamer lovar att de kommer avslöja ännu mer om Prey 2 och spelet som aldrig blev i helgen. Det är såret och saltet som aldrig slutar ge.