Tidigare under veckan tog Marcin Iwiński från CD Projekt till orda i en video där han bad om ursäkt för det skick som Cyberpunk 2077 släpptes i, och sade även att de själva inte insett hur stora problemen var på last gen-konsolerna. Några som inte håller med om det sistnämnda är de fler än 20 nuvarande och före detta anställda på företaget som Bloombergs Jason Schreier pratat med.

Enligt honom ska många anställda ha blivit väldigt förvånade när det första släppdatumet – 16 april 2020 – utannonserades, eftersom de ansåg att det inte fanns en chans att få det klart tills dess; istället uppskattade de att spelet skulle kunna bli klart 2022. Trots det ska ledningen ha vägrat att skjuta upp släppet eftersom de ville få ut spelet innan nästa generations konsoler.

I slutänden tvingades de som bekant ge med sig, men externa tester av spelet visade på uppenbara prestandaproblem med last gen-konsolerna, vilket ledningen ska ha känt till. Andra problem och buggar hopade sig också, men trots det utannonserade ledningen att spelet "gått guld" i oktober. Spelet blev slutligen försenat ytterligare tre veckor, då "utmattade programmerare kämpade för att fixa så mycket de kunde".

Många buggar och grafiska problem ska gå att fixa enligt de som Schreier pratat med, men det är oklart vad som kommer att krävas för att spelet ska få läggas till på Playstation Store igen.