En av de ömmaste punkterna för Playstation-folket, i och med Microsofts förvärv av Bethesda (med flera), är det faktum att Starfield släpps konsolexklusivt på Xbox. Todd Howard, regissör, säger att affären gynnat utvecklingen av spelet men erkänner att studion känner en annan press.

I Lex Fridman-podden säger han att det finns en förväntan om att Starfield ska kränga konsoler.

We've had a lot of success with the games that you talked about but we've never been kind of the platform seller, you know "the game" for a platform for a period of time, and so, there is a lot of pressure, there’s a lot of responsibility there to make sure we deliver for everybody.

Howard säger att de jobbat med de kunnigaste Xbox-ingenjörerna för att få Starfield att briljera på Xbox. Nej, det blir alltså inget Playstation-släpp. Howard säger å ena sidan att det är naturligt då de jobbat med Xbox-exklusivt material sedan 2002 års Morrowind, å andra sidan medger han att Playstation 5 är ett "galet" stycke konsol, och lyfter de framgångar de haft på Sonys konsoler.

Men nu är det alltså Xbox (och pc, förstås) och Howard tycker det känns "otroligt".