Live service-spel är något som Playstation tidigare sagt att de vill satsa en hel del på live service-spel, och förra året sa de att de planerade att släppa tio stycken innan 2026. Sedan dess har planerna ändrats något, och i en affärspresentation sade de nyligen att de nu siktar de på att släppa tolv stycken innan mars 2026.

Deras prognos är även att live service-spel kommer att lägga beslag på 60 % av deras årliga budget för spelutveckling under räkenskapsåret 2025, vilket kan jämföras med 12 % för 2019 och 55 % för det nu pågående räkenskapsåret 2023 – med andra ord lägger de redan merparten av sin budget på live service.

Samtidigt används Playstation-ägda Bungie för att se till att live service-titlarna håller måttet, eftersom de har stor erfarenhet från Destiny-spelen. Playstation-chefen Jim Ryan sa även att Bungie har överträffat hans förväntningar och att båda lägren har lärt sig mycket av varandra under de tio månaderna sedan uppköpet.

Vad är live service?
Live service-modellen går ut på att kontinuerligt lägga till mer innehåll i ett spel efter att det har släppts, för att på så sätt hålla kvar spelarna. Den går allt som oftast hand i hand med någon form av intäktsgenerering, där spelare kan lägga pengar på mikrotransaktioner, prenumerationer eller nytt innehåll. Några kända exempel är Destiny 2, Fortnite, World of Warcraft och Sea of Thieves.