"Indiana Jones. Always knew someday you'd come walking back through my door." Marions bevingade ord kunde lika gärna ha varit våra, som vi tänkte när Machinegames och Bethesda till sist avtäckte Indiana Jones and the Great Circle. Ett äventyr som drar oss med på ett klassiskt matinéäventyr där vi både piskar nazister och nystar i uråldriga mysterium.

Detta är allt vi vet om vinterns stora Indiana Jones-äventyr.

När släpps Indiana Jones and the Great Circle?

"9 december"

Releasen till pc och Xbox sker 9 december. Givetvis Game Pass från dag ett. Dessutom släpps äventyret till Playstation 5, men det blir först under våren 2025.

Har vi fått någon trailer?

Jajamen. Efter tre år – exakt 1 101 dagar efter teasern – fick vi till sist en reell gameplay-trailer. Den ger oss en mix av pussel i uråldriga tempel och nazipisk med Indys ikoniska piska. Dessutom kommer den med ett stort utropstecken: spelet blir förstaperson.

Debuttrailern har följts av två ytterligare. En som demonstrerar berättelsen (och ett oförglömligt "choo-choo"-ögonblick) och en där datumet för spelet till sist avslöjades.

Förstaperson, med stråk av tredjeperson

Indiana Jones är en slags pappa till Lara Croft och Nathan Drake. Utan Indy-filmerna är det svårt, nej, omöjligt att Tomb Raider och Uncharted kunnat se ut på samma sätt. Så tydliga är influenserna. Det hade därför varit logiskt om Indiana Jones and the Great Circle slöt cirkeln och blev ett actionäventyr i tredjeperson. Men nej, det här blir ett förstapersonsäventyr.

Machinegames vill inte bara att vi ska spela som doktor Jones, utan att vi faktiskt är honom. Och som de säger: "Vi gör det bäst i förstaperson". På så vis, menar teamet, att vi kommer närmare Indy: känner piskrappen och blodet på knogarna.

Men det rör sig inte om hundra procent förstaperson, nej, stötvis växlar kameran till tredjeperson och vi ser den ikoniska siluetten. Det sker i alla mellansekvenser och även när du klättrar uppför stuprör eller glider nedför rep. Det är av vikt för studion att man hittar en sweet spot mellan spel och film, och perspektivet är en nyckel till balansen.

När avlöjades Indiana Jones?

Vi väntade länge på något konkret, för inte kan man kalla den första teasern från januari 2021 som något annat än abstrakt? Det var ett löfte om att det skulle komma ett Indiana Jones-spel men hur det skulle se ut, vad det skulle handla om, vilka plattformar, ja, ens vilken genre det skulle bli...? Det sköts på framtiden. Men så här såg första teasern ut.

Machinegames fortsätter piska nazister

En sak lärde vi oss direkt från start: vår svenska stolthet Machinegames utvecklar. Uppsala- tillika Wolfenstein-studion har definitivt rört sig i naziland förut. Deras rötter kan vi spåra till briljanta The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, och det är därmed inte särskilt svårt att förstå varför förstaperson var en självklarhet. Det var Elder Scrolls-, Fallout- och Starfield-mannen Todd Howard som bestämde att Machinegames var rätt studio för jobbet. I teamet hittar vi bekantingar som Jerk Gustafsson och Jens Andersson. Det bådar gott.

Här berättar Machinegames och Todd om visioner och mål. FZ har dessutom intervjuat två nyckelpersoner, Jens Andersson och Axel Torvenius, om spelet och filosofierna bakom det.

Klassiska Indiana Jones-pussel

Indiana Jones är mindre actionhjälte och mer äventyrare, och Machinegames betonar att The Great Circle blir roligare om du "tänker först". För det är också i linje med Indy: han är klipsk som få och kokar soppa på spik. Pussel i uråldriga ruiner och gravkammare blir givetvis en del av spelet. Allt annat hade varit en besvikelse. Vi ser hur Indy pusslar med cylinderformade objekt på ett bord, sveper bort mossa från väggen för att blottlägga mystiska symboler och placera ut kugghjul för att öppna en gigantisk stenport.

Glädjande nog har Machinegames landat i att varje pussel ("nästan undantagslöst") är unikt.

Det ska finnas olika lösningar på gåtor, lovar Machinegames, och även "stora fällor, små hemligheter, gömda pussel". Dessutom ska de gifta sig väl med de olika miljöerna. Indy kommer nyttja kamera, facklor och annat för att lösa gåtor och ta sig vidare.

Journalen och kameran är viktiga verktyg i pusslen, och bortom dem.

En kuggfråga?

Stealth, action och – såklart! – piskan

Indiana Jones and the Great Circle är inget fps utan blir ett äventyr mestadels i förstaperson. Action finns det garanterat och i trailers får vi se Indiana Jones bjuda på klassiska Indy-ögonblick. Vad sägs om att kasta sig mellan två flygplan ovanför en stad i kaos, eller låta kulsprutan smattra i nämnda plan? Det sista korståget-vibbarna är tydliga.

Vid ett enda tillfälle drar Indy fram revolvern i första gameplay-trailern, vilket förmodligen är talande för helheten. Det är definitivt inte Wolfenstein i ny kosty... förlåt, fedora-hatt. Men det är garanterat nazister som står för motståndet. Machinegames menar dock att skjutandet vanligen är vad man tvingas ta till i sista hand, om stealth gått åt skogen och knytnävarna inte gett önskat resultat.

"Kasta sig mellan två flygplan ovanför en stad i kaos"

Piskan är ett nyckelobjekt oavsett om du smyger eller kaosar. Du kan snärta för att förvilla fienden, eller fälla den. Du kan slå en spade (eller stekpanna eller ukulele eller...) i bakhuvudet på en skurk, sänka dem med en kasthammare (läs: vanlig hammare som du kastar) och placera dig på en avsats bortom synhåll för att kartlägga nazisoldaternas patrullrutter.

Machinegames vet vem Indiana Jones är och det tycks återspeglas i spelet.

Så... hur snärtig är piskan?

Mycket! Piskan är en central del av upplevelsen både i och utanför striderna. Den kan avleda, fälla och dra in fiender. Den kan till och med snärta bort pistolskott. Piskan är också ett perfekt resesällskap, då du kan svinga dig över avgrunder och nyttja den för att bestiga lodrätta hinder. I de här fallen får du som sagt se Indiana i tredjeperson.

En bild du hör.

Vad handlar The Great Circle om?

Fröet till berättelsen kommer från Todd Howard, berättar Todd Howard. Än har vi bara fått skrapa på ytan av den, men den kretsar kring historiska platser med stor spirituell betydelse i en tid mellan Jakten på den försvunna skatten och Det sista korståget. 1937, alltså. Indiana Jones summerar storyn: "Om du drar en linje genom dessa uråldriga platser världen runt får du en perfekt cirkel". Därmed finns potential för ett världsomspännande äventyr.

Ett globalt äventyr

Indiana Jones and the Great Circle tar oss till världens mest exotiska platser, men det börjar på filmbekanta Marshall College under en mörk, stormig natt. Från collegemuseet stjäls en av allt att döma betydelselös artefakt. Händelsen är dock upptakten på något som tar oss runt om i världen. Ibland linjärt, ibland öppet. Machinegames har berättat för oss att att det kan liknas vid moderna Tomb Raider-spel i struktur.

  • Vatikanstaten – Hit går resan först, men Indy tvingas kliva in med största försiktighet och av allt döma blir det från taken vi tar oss an denna heliga plats. Ja, till och med högre än så då en blimp dominerar luften ovan.

  • Himalaya – Namnet Himalaya betyder "snöns boning", något som klingar väl med spelet. Bergsstigar som ringlar upp i bergen med knarrande broar i trä som gungar i snöstormen. Definitivt inget för den höjdrädda.

  • Djungeln – Suhothais glömda tempel i Thailands djungler är helt klart en grogrund för äventyr. Vi får till exempel se ruiner mitt i en näckrostäckt sjö.

  • Egyptens pyramider – En plats Indy är bekant med och en där nazistsoldater patrullerar med schäferhundar. Under alltsammans finns förstås gravkammare med både skatter och fällor.

Vänner och fiender

Det värmer i hjärtat att se Marcus Brody i sin prime som säger till (Troy Baker-spelade) Indy: "Du kan inte bara fly från dina problem, Indiana". Men försöka kommer han göra.

Och det i ett äventyr med både vänner och fiender. Undersökande journalisten Gina beskrivs som "vår andra huvudperson". Spelbar? Nej, snarare en sidekick. Medan Indy går in med nyfikenhet spelar hon istället ett högt personligt spel i jakten på sina försvunna syster.

Det vore inte Indiana Jones om det inte fanns bad guys som vi älskar att hata. Emmerich Voss har stor potential. Machinegames kan det här med narcissistiska nazister, och herr Voss är en "intensiv psykologisk man" besatt av det mänskliga psyket och att manipulera det. I första trailerns inledning har han begravt Indiana i öknen och håller en monolog:

Maybe you shoud have built yourself a life of meaning instead of ending up here dead and forgotten in the sands of Africa.

Tysk accent, givetvis. Utöver honom finns en mystisk flintskallig jätteman i trench coat. En som gissningsvis låter musklerna sköta jobbet framför Emirs list och vassa tunga.

Emmerich Voss kan bli en ikonisk skurk.

Vilka format gäller?

Indiana Jones and the Great Circle släpps till pc och Xbox Series X|S. Givetvis Game Pass från dag ett. Playstation 5...? Jajamän, till våren.

Indiana Jones and the Great Circle släpps alltså 9 december. Det drar ihop sig!