AI-kommentarerna från diverse ikoner inom spelbranschen står som spö i backen. Kingdom Come-regissören Daniel Vávra hoppas att tekniken kan korta ner utvecklingstiden så att han hinner få ut de idéer han spånar på innan pensionen; Nier: Automata-skaparen Yoko Taro tror att AI kommer att göra alla spelskapare arbetslösa inom 50 år; och nu ger sig även Larians Swen Vincke in i ringen.

I en intervju med Gamespot kommer ämnet på tal, och där menar han att AI kan hjälpa till att höja lägstanivån, men att det är det speciella man bygger ovanpå detta som kommer att särskilja en. Studior som helt förlitar sig på AI kommer därför att sakna en konkurrensmässig fördel, eftersom de bara kommer att nyttja verktyg som alla har tillgång till.

Diskussionen låter alltid så här. 'Herregud, våra jobb kommer att försvinna.' Nej, ni kommer att jobba på ett annat sätt, men ni kommer fortfarande att utgöra skillnaden.

Vidare säger han att Larian också använder AI, men till tråkiga sysslor som till exempel animerare tvingats göra trots att de inte gillar det, som att städa upp data från motion capture. Han nämner även ett verktyg som hjälper författare att inte introducera motsägelser eller hål i handlingen när de gör ändringar i manus, även om just det verktyget inte fungerar helt felfritt i dag.