Saknar du den gamla goda tiden då #Epic gjorde actionspel med Windows som högsta prioritet? Då ska du skylla på piraterna. Det menar företagets chef Mike Capps, som i en intervju med tidningen Edge förklarar varför man numera primärt kodar till konsol.

- Om du gick in på Epics kontor för sex år sedan så var vi ett pc-företag. Vi gjorde en lanseringstitel till PS2, resten var pc. Och nu frågar folk "Varför hatar ni pc? Ni är ett renodlat konsolföretag." Och vet du vad? Pengarna finns i konsolerna.

Windows-spelet Unreal Tournament satte Epic på kartan...

Men pengar är inte den enda orsaken; piratkopieringen spelar enligt Capps en betydande roll:

- Vi gör fortfarande pc-spel, vi älskar fortfarande pc, men vi har redan sett effekterna av piratkopiering: den har dödat många jättebra oberoende utvecklare och ändrat vår affärsmodell totalt.

Framtiden för pc-plattformen ligger enligt Epic-bossen i småspel med mikrotransaktioner, till exempel Facebook-fenomenet Farmville.

- Facebook kanske kan rädda pc-spelandet, men det kommer inte likna #Gears of War.

USA-baserade Epic slog igenom stort med #Unreal och #Unreal Tournament i slutet av 90-talet. Det stora genombrottet på konsolmarknaden kom i november 2006 med Xbox 360-shootern #Gears of War (släppt till pc ett år senare). De kodar för närvarande #Gears of War 3 (360-exklusivt) och hjälper #People Can Fly med multiplattformaren #Bulletstorm.