#Blizzard Entertainment har under det senaste decenniet eller så gjort sig kända för att vara extra vänliga mot lekmannautvecklare som vill publicera sitt material inför en större publik. #Warcraft III: Reign of Chaos födde som bekant det enorma fenomenet Defense of the Ancients (i folkmun kallat DotA) och flera andra, mindre populära modifikationer lever kvar än idag. Med studions nyligen släppta strategispel #Starcraft II: Wings of Liberty medföljer ett minst lika veritabelt moddverktyg som hittills gett upphov till en remake av AC-130-scenen ur #Modern Warfare 2, obskyra förstapersonskjutare och beroendeframkallande tower defense.

Om du har för avsikt att ge ut kartor med stötande material får du dock leta vidare. Blizzard syntes nämligen ha infört en ny policy för vad som får publiceras och inte. När en användare nyligen klagade över det faktum att hans egenskapade karta raderats från publiceringsfliken i Battle.net klargjorde speljättens forummoderator Lylirra att företaget aktivt går in och raderar material som kan uppfattas som olämpligt. På frågan varför de gör det i fallet med #Starcraft II när de inte gjorde det i originalet svarar community manager Bashiok:

- Därför att vi kan det. Bokstavligen talat. Vi har en supportavdelning som har tillräckligt många anställda för att kunna se till att hålla ordning på sådana här saker. Det var helt enkelt inte möjligt tidigare när vår ingame-support bestod av ungefär 20 tekniker.