Vi kunde nyligen erbjuda premiärbilderna#Splash Damages nya pangare #Brink - vilket även är deras första steg in i konsolvärlden med #Bethesda Softworks som utgivare. Företaget har tidigare gjort pc-titlar som #Enemy Territory: Quake Wars, #Wolfenstein: Enemy Territory. I ett snack med Gamasutra berättade Ed Stern på SD om att de inte vill fortsätta utveckla exklusivt för pc.

Vi ville inte bara tillgodose pc-spelarna. Jag menar, vi älskar dem, vi var ett mod-team innan vi någonsin var utvecklare. Vi älskar dem och vill fortsätta ge dem det bästa stöd vi kan. Men under de senaste fem eller tio åren, så är det helt enkelt miljontals nya spelare som blivit gamers

Stern fortsätter att förklara att det självklart blev knivigt att börja med utvecklandet och lösningen blev att rekrytera utvecklare bakom riktigt stora konsoltitlar. För att verkligen få in konsoltänket så sker allt speltestande med handkontroller - med förbud för mus och tangentbord. Alla på företaget var inte nöjda med förändringen, men alla fick till slut in vanan.

De har fått in utvecklare bakom titlar som #Black, #Heavenly Sword och #Killzone 2 för att förbättra sina möjligheter så mycket som möjligt.

Det var därför vi anställde Richard Ham som creative director. Han var en av skaparna bakom Syphon Filter, han fick ut Sims på konsol och han färdigställde nyligen Fable II som lead designer. Han är fantastisk när det gäller att ta ett system och få det tillgängligt för alla

Brink är ett steg i en ny riktning för dem då realism åsidosätts för en mer tecknad stil men framförallt för försöket att riva ner barriärerna mellan multiplayer, singleplayer, online och offline. Stern menar på att alla har den här idéen att de måste hållas åtskiljda, och därför kommer det i Brink gå att hoppa in och ut ur spelsessioner lite som man känner för det.