När den tjeckiska indieutvecklaren Jakub Dvorský och hans #Amanita Design höll hov på GameCity Nights i Nottingham igår var det tre - och inte två som tidigare rapporterat - nya projekt som stod på agendan. Här är de.

Det första nya spelet från #Machinarium-gänget att presenteras var #Osada - ett alster som ska släppas som en gratis digital nedladdning inom några veckor och beskrivs som en "interaktiv musikvideo". Det annorlunda projektet är ett samarbete mellan Amanitas animatör Vaclav Blin och kompositören Simon Ornest. De första konceptbilderna (en av dessa syns här ovan) visar upp en Terry Gilliams-inspirerad estetik och ser minst sagt udda ut. Jakubs presentation avslöjade inga konkreta detaljer kring hur själva spelupplägget ser ut, om det överhuvudtaget kan kallas för ett spel, och mycket litet går att utröna från de första bilderna som finns att beskåda här. Orden "tjeckisk psykadelisk country-musik" får oss dock att misstänka att det här blir någonting utöver det vanliga.

Det andra projektet att avtäckas för kvällen hette #Botanicula och beskrivs som mer av ett vanligt spel, om än med ett ovanligt utseende. Det här peka-och-klicka-spelet är animatören Jara Placys brainchild och handlar om fem trädlevande smådjur som måste rädda deras hems sista frö från ett gäng otrevliga parasiter. Dvorský själv beskriver spelet som "enkelt, men ganska stort" och meddelar att projektet befinner sig i ett stadium där ungefär 50 procent av spelet är färdigt. Releasen är satt till någon gång innan årets slut och fler bilder på Botanicula kan ses här.

Den tredje och sista nyheten vid GameCity Nights var att #Amanita Design äntligen återvänder till sitt ursprung med #Samorost 3. Spelet sägs vara den tjeckiska studions största projekt just nu och beskrivs som mycket större, mer intrikat och längre än någon av de två tidigare Flash-installationerna i serien (som för övrigt är underbara och kan testas här). Del tre i serien sägs vara på väg till både pc och en eller flera konsoler (troligtvis digitalt distribuerat). Inget releasedatum är känt i skrivande stund och skaparna säger sig vara i ett väldigt tidigt skede - vilket tyvärr betyder att inga bilder från äventyret finns att tillgå.

Vidare förklarade Jakub Dvorský att det skoningslösa piratandet som hans vackra #Machinarium utsattes för inte har avskräckt honom från att hålla sina spel helt DRM-fria även fortsättningsvis. Brittiska PC Gamer passade på att intervjua honom under GameCity Nights och på frågan om koperingsskydd svarar han så här.

– Jag ser inte på pirater som riktiga tjuvar eftersom jag också piratade massor när jag var yngre. Jag hade mycket tid till att spela många spel, men väldigt lite pengar till att köpa dem. Pirater kan faktiskt hjälpa till att göra reklam för ett spel om det är bra och några av dem betalar till och med efteråt om de tyckte att det var värt det. Piratande är självklart ett stort problem på pc, men med tanke på hur många pc-gamers det finns i världen så är det defintivt värt att utveckla spel till pc:n. Vad gäller DRM så tror vi helt enkelt inte att det fungerar. Det är oftast bara en irriterande komplikation för betalande kunder.