På forumet för #Total War: Shogun 2 förklarar utvecklarna #Creative Assembly varför mod-verktyg inte är att vänta till deras senaste strategikrig. Det är helt enkelt för komplicerat, och enligt utvecklarna har det inget att göra med att de vill sälja DLC-paket.

– Förr [kring Rome: Total War-tiden] var spelmotorn otroligt mycket enklare än den är nu. Det var en bråkdel av de database table files som vi använder idag, och dessa var grundläggande, lättredigerade text-filer, säger Creative Assemblys community manager Craig Laycock.

– Jämfört med dagens binära filer som vi tvingats implementera för att minska naturligt ökande laddningstider så var de jätteenkla att modda. På samma sätt är dagens kampanjkarta oerhört mycket mer komplex och data-fylld än Romes, som mer eller mindre var en enkel TGA-fil som kunde redigeras i photoshop. Dagens kartor kräver betydligt mer komplexitet för att kunna tillåta bättre path-finding och AI.

Enligt Craig Laycock skulle Creative Assembly släppa mod-verktyg om de bara kunde, men företagets skapandeprocess som den ser ut idag är helt enkelt inte möjlig att översätta till lättredigerade program. Istället jobbar utvecklarna med så kallad rådata, primärdata.

XML- och XSD-databaserna har i alla fall släppts fritt för både #Empire: Total War och #Napoleon: Total War.

– Snälla förstå att vi inte försöker förhindra moddande på något sätt. Vi har helt enkelt inte haft möjligheten att kunna stödja det så bra som vi hade velat, och den alltmer komplexa Warscape-motorn gör att det blir mycket svårare att modda. Detta är inte heller en konspiration för att få dig att köpa DLC över ditt egenskapade material... om det vore så hade inte möjligheten att göra enhetspaket till Empire och Napoleon funnits, säger Craig Laycock.

När Total War: Shogun 2 släpptes i mars tyckte vi att det var alldeles strålande. Läs recensionen en gång till, den blir bara bättre och bättre.