Italienskspråkiga versionen av Eurogamer publicerade nyligen en intervju med #Harvest Moon-skaparen Yasuhiro Wada. I intervjun säger han bland annat att problemet med att spelskaparna förlitar sig på uppföljare är att konsumenterna i längden riskerar förlora intresset.

I think the games industry worldwide is in danger if we keep making sequels. Games have been popular recently because of the amount of choice a person has to spend many hours on one title and then many hours on another title. If they keep playing the same games they will become bored eventually.

Wada ställer sig också en tänkvärd fråga till sina kollegor därute:

I think new IPs must keep coming, not only to give more variety to the gamer but also to keep the creative people creative. What is the point of having creative developers if they are just making existing games better and not thinking of new ideas?

Intervjun med Wada publicerades i samband med att hans senaste spel, #Little King's Story, släpps i Europa den 24 april. Spelet är ett simulationsrollspel där man i rollen som en ung pojke skall bygga upp en by och göra sina undersåtar lyckliga. Spelet släpps exklusivt för Wii.

Att det är just Yasuhiro Wada som ryter ifrån angående uppföljarhetsen är lite komiskt, med tanke på de kopiösa mängder Harvest Moon-spel som släpps där varje uppföljare är snarlik den förra.