Svensk spelutveckling har tack vare Dice och Starbreeze rotat sig djupt på världskartan men de är inte ensamma under den blågula fanan. När stockholmsbaserade Avalanche Studios avtäckte actionspelet Just Cause förra året var det första intrycket en blandning av Far Cry och Grand Theft Auto – många kallade det skämtsamt för Grand Theft Island.

Redan vid vårt förra besök kunde vi konstatera att likheterna med Rockstars hyllade (och utskällda) spel till en början var slående. Alla fordon (bilar, plan och båtar) går att sno och göromålen på ön San Esperito för både spelaren både framåt i storyn och ut i den tropiska spenaten på sidouppdrag. Vi behöver inte rynka på näsan åt det, GTA är trots allt en av tidernas bästa spelserier. Och Just Cause är inte någon billig kopia.

En doft av 80-talet

Det märks direkt att Avalanche-folket gillar gamla actionfilmer från 80-talet och stereotyperna i spelet är inte bevis på dålig fantasi utan ett medvetet designval. Självklart heter den onda diktatorn Salvador Mendoza, du själv Rico Rodriguez och dina kontaktpersoner på plats består av en rundnätt skojare i hawaiiskjorta och en välformad brud. Hur du ser till att Mendoza sticker från ön i första bästa båt är en något mer komplex uppgift.

På San Esperito finns det fyra allianser som alla blir inblandade i din sak på ett eller annat sätt. Rebellerna delar ditt mål att störta Mendoza och väljer du att samarbeta med dem genom att utföra sidouppdrag får du tillgång till mer utrustning och fler säkra hus där du kan spara. Tillsammans med rebellerna befriar du öns regioner från regeringens förtryck, Mendozas soldater försöker såklart att hindra dig och de är dina ständiga fiender. Mellan dessa två krafter finns det två karteller, den inledningsvis starka Montano-familen som slåss för att bli öns enda kokainexportör och deras konkurrent Rioia-släkten. Den senare kommer du under spelets gång att ha möjlighet att infiltrera för att spela ut regeringen mot Montano och med sina rikedomar blir du oftast väl belönad för ditt samarbete. Hur pass bra din relation är till de olika allianserna visas med mätare i gränssnittet och det påverkar hur de reagerar på din närvaro, är du ogillad av en viss grupp bör du undvika deras områden för att slippa bli beskjuten och jagad.

Lös problemen på ditt sätt

För att demonstrera de många valmöjligheter som finns för att klara av spelets uppdrag startade chefsdesignern Magnus Nedfors ett där Rodriguez ska förstöra ett fält med narkotikaplantor. Spelaren kan till exempel välja att åka dit med första bästa bil och strida man mot man (eller snarare mynning mot mynning), ta sig till den närbelägna arméförläggningen för att sno en attackhelikopter eller ?låna? ett plan fulltankat med ogräsmedel.

Rodriguez har inte bara en rejäl vapenarsenal till hjälp, likt kollegan Bond har han ett par tekniska leksaker innanför västen. Fallskärmen tog vi upp i vår första artikel men nu har den svartklädde CIA-agenten även en änterhake som komplement. Skjut den på ett fordon i rörelse och lös ut duken för en snålskjuts med bra utsikt. Med lite övning kan du förlänga dina luftturer i oändlighet. På konsolversionerna hittar haken sitt mål med hjälp av ett automatiskt sikte, på pc-versionen guidar du den rätt med musens rörelser.

Plattforms-boogie

Skillnaderna mellan de olika plattformarna är till stor del bara grafisk men Xbox 360 har några ytterligare mål för att din ?gamerscore? ska växa. Det är också Microsofts senaste spelmaskin som begåvats med mest ögongodis, såsom realistisk ljusrendering (moderiktiga HDR), rörelseoskärpa beräknat per pixel samt dynamisk smuts på bilarna. Det riktiga grafiska underverket är dock att spelet rullar på ett Playstation 2. Sonys snart pensionerade maskin är inte uträknad än och Avalanche Studios programmerare kan sitt jobb.

Visningen avslutades med en helikopterfärd mot en vacker solnedgång. Det var kanske en väl inövad ridå, men att en annan helikopter strax därpå körde rakt in i oss var nog mindre repeterat. Så kan det gå när du bränner ner grödor för miljoner.

Skicka en rättelse