[float="left"][ix="89235;w70"]border: 0;[/ix][/float]

Det är ganska långt kvar till hösten och lanseringen av Köpenhamnsbaserade IO Interactives nästa stora koncept: Mini Ninjas. Spelet avslöjades för allmänheten först nu i veckan, men redan i december var FZ på plats vid den första pressvisningen i den danska huvudstaden.

Mini Ninjas har utvecklats i hemlighet under strax över två års tid och utifrån konceptbilderna och den presenterade betaversionen ser det otroligt lovande ut. Det är utan tvekan en frisk avstickare från den inslagna vägen med Hitman och Kane & Lynch. Det här är IO:s spel för den breda publiken.

Rädda världen

Enkel story, bred publik

Vi ser game director Jeremy inta rollen som Hiro i en pre-beta-version av Mini Ninjas till Xbox 360. Frameraten är hög och stabil, grafiken är pastellfärgad och läcker; figuruniversumet är otroligt charmerande. Som sådant är det tänkt att Mini Ninjas ska kunna spelas av personer ner till 8-12 års ålder, men strängt taget bör alla med smak för plattforms-, smyg- eller äventyrsspel kunna få ut något positivt ur spelet. Som Jeremy lovar kommer spelet belöna den som utforskar alla delar av den stora spelvärlden.

Historien är än så länge enkel: en ond samurajkrigsherre har förstört balansen i världen genom att utnyttja naturkraften, kuji, till att skapa sig en här av soldater, som från början var intet mer än oskyldiga djur. Dopade Star Wars-jawor är nog en bra beskrivning. Det är din uppgift att rädda dem och befria världen från krigsherrens onda dystopi – ett uppdrag som på klassiskt vis slutar med en stor uppgörelse i krigsherrens borg.

Hiro mittemot några fiendesoldater

Även om du slår fienderna sönder och samman så dödar du dem aldrig. När de fått sin beskärda del kokt stryk återgår istället fienden till det oskyldiga djur som från början tillfångatogs. En vanlig soldat blir exempelvis en kanin eller något annat mindre djur, medan bossar kan härstamma från pandor eller andra större djur. Sympatiskt och utan en droppe blod.

Du får möjlighet att byta till sekundära figurer – Hiros vänner – som till exempel den store, klumpige, hammarbärande risodlaren Futo och ”minst en handfull fler” hjältar, avslöjar art directorn Henrik Hansen. Alla karaktärer fyller en funktion. Futo är effektiv för att köra över flera motståndare på en gång – Jeremy visar oss hur han rullar ihop Futo till en boll och sticker iväg mot en flock soldater som om de vore bowlingkäglor. Det är underhållande – light-action, Looney Tunes-musik och sköna pastellfärger. Ja, IO har sannerligen tagit ett steg över till en annan dimension.

Ninjor och samurajer

Inspirerat av lika delar fakta och fiktion

Henrik berättar att all research är grundad i mytologi och historia från Kina och Japan, instruktörer som Kurosawa, men de har också delvis lånat från de mer kreativa delarna kring speciellt Hollywoods fetisch för Bruce Lee, österns mystik och Clavells Shogun. När man tänker på IO:s tidigare spel, särskilt Hitman: Codename 47 och dess efterföljare där miljöer var uppbyggda utifrån studions intensiva inspirationsresor till Prag och New York, råder det redan nu inget tvivel om att spelvärlden kommer att vara full med hyllningar till öst och easter eggs som berör ninjakulturen. Mer tveksam kan man däremot vara till spelets gameplay. För i och med att ”alla ska kunna vara med” så framstår spelet vid denna första presentation mest som ett ytligt plattformsspel med simpla rollspelselement.

Objekt som till exempel ett fiskespö för användning i uppdrag leder dock strax tankarna bort från den tydliga fokusering på strider som dagens demonstration annars kretsar kring. Om man tar Tenchu som exempel så var det nämligen inte striderna som stod för charmen, utan snarare utmaningen i att hålla sig osynlig. Men IO försäkrar oss om att Mini Ninjas kommer att kunna spelas av både de som gillar och smyga och de som gillar action.

Hiro kan i strid aktivera ett Matrix-liknande tillstånd, där du markerar dina fiender och sedan spöar dem rejält. Hiro kan också använda djur för att spionera på fienden. De möjliga angrepp som presenteras under dagen är blockering, stun, slag och combos, inte olikt fightingspel som Soul Calibur IV. Du har också tillgång till magi, till exempel en blixtstorm som tar ett stort område.

[float="right"][ix="89261;w90"]border: 0;[/ix][/float]

Jeremy nämner också kaststjärnor, bardisan, pepparbomber och andra schyssta ninjavapen som kan låsas upp under spelets gång. Genom meditation kan Hiro ladda upp energi och magisk kraft och även träda in i det spirituella planet för att se målen för den aktuella nivån – återigen ett sätt att implementera spelfunktioner inspirerade av mytologin.

Som sagt verkar alla aspekter av Mini Ninjas väl genomtänkta och utförda redan i denna tidiga visning. Vi ser fram emot att få möjlighet att spela mer för en rejäl hands-on-förhandstitt framåt våren eller sommaren.