Age of Pirates 2 ser på förhand extremt lovande ut. Medan jag installerar betaversionen ögnar jag igenom mina presspapper som vitt och brett utlovar mäktiga sjöslag, fyra huvudkampanjer med sidouppdrag och en helt fri karibisk övärld att utforska. Ja, på pappret låter Age of Pirates 2 som ett riktigt drömspel, pirat-junkie som jag är. Men det dröjer inte länge förrän de stigande förväntningarna sakta börjar förskjutas i besvikelse.

Betonggrått och opersonligt

Möjligen är jag gravt hjärntvättad efter att ha sett för mycket av Disneys charmerande Pirates of the Caribbean-trilogi. Dessutom håller jag helmysiga #Sid Meier's Pirates! som ett av mina absoluta favoritspel. Min bild av piratlivet anno tidigt 1600-tal torde alltså vara skev, obildad och alldeles glorifierande sockervaddsindräkt underbar.

Piratspel skall bjuda på massor av spänning, utforskande och en känsla av äventyr som få andra typer av spel kan matcha. Age of Pirates 2 är dock våldsamt opersonligt med en grådaskig design, ointressanta karaktärer och det känns helt enkelt inte alls särskilt inbjudande. Dessutom ser spelet ut som det verkligen utvecklades på 1600-talet också - förmodligen av en gravt nedsupen, ögonlappsförsedd herre med papegoja på axeln. Kontrollen är sladdrig och oprecis både till sjöss och på land, och gränssnittet är minst sagt förvirrande.

Mot nya horisonter

Mitt holländska alter ego är handelsman och jag reser från hamn till hamn för att köpa och sälja varor till bästa pris. Utöver kampanjerna är det intressant att min karaktär kan utvecklas genom spelets gång. På klassiskt rollspelsmanér pytsar jag ner poäng i olika attribut som avgör hur duktig min holländske vän är på att navigera, fäktas och köpslå. Spelvärlden är också imponerande öppen, och det känns enormt befriande att kunna segla vart jag vill och utföra uppdrag åt vem jag vill. Att spelaren har ödet helt i sina egna händer och själv får skapa sin alldeles egna unika spelupplevelse är berömvärt. Den beta jag testspelat visar dock prov på en mängd brister - såväl visuella som spelmässiga - som skulle behöva åtgärdas för att det här skall komma att bli en riktigt angenäm upplevelse. Många av problemen är dock alldeles för grundläggande och lär knappast hinna åtgärdas innan spelet släpps. Men förhoppningsvis kommer den färdiga butiksversionen att bli åtminstone några snäpp vassare. För det vore så dumt att slösa bort såhär mycket potential helt i onödan, inte sant?