Until Dawn-skaparna fortsätter göra mysryslig skräck av beprövade klyschor.

Jag älskar Until Dawn. För sin ostighet, sina korkade tonåringar, sina klyschor. Men framför allt för att det är något av en briljant co-op-skräckis i förklädnad. Nej, det finns ingen reellt co-op-läge, men däremot åtta spelbara tonåringar som kan delas på till exempel två eller fyra spelare.

"Antologin ska kopplas samman av urban legends"

Man of Medan är första delen i Supermassive Games nya skräcksatsning, The Dark Pictures Anthology. Vart och ett ska vara omkring fyra–fem timmar långt, röra sig i olika otäcka subgenrer och ska släppas ungefär en gång i halvåret. Jag tackar. Survival horror-spel har en tendens att dras ut och trampa vatten under sin andra halva. De mår inte alltid bra av att vara tio timmar långa.

"Coola", kåta, korkade tonåringar på nya äventyr. Vad kan gå fel?

Väl mött! Nu ska vi alla dö.

Antologin ska kopplas samman av så kallade "urban legends". Man of Medan bygger på myten kring det nederländska skeppet S.S. Ourang Medan som påstås ha sjunkit i indonesiskt vatten på 40-talet. Supermassive säger alltså att de kommer ta sig an olika skräcktyper men den första påminner mig starkt om Until Dawn. Ett gäng blåögda studenter beslutar sig för att nysta i legenden under ett skollov och precis som i det tidigare spelet är det du som håller i trådarna.

Alla kan dö. Alla kan överleva. Kan du rädda alla? Vill du ens rädda alla?

När demon inleds har ungdomarna kidnappats och tagits ombord ett övergivet WW2-fraktfartyg. Medan? Högst troligt. Döda kroppar ligger överallt och kidnapparen Danny, som håller ett vapen riktat mot Brad och Fliss, säger med japansk brytning att "om du dör här så blir du kvar". Det ser ut som och känns som Until Dawn. Jag kontrollerar Fliss som går runt i skeppet. Med R2 kan jag observera objekt från besättningen och det dröjer inte länge förrän det vankas QTE.

I periferin ser jag (men inte de i spelet) hur en dödskalle vrider sig mot mig och jag kan välja hur jag bemöter den rätt påfrestande Brad; hoppfullt eller avvisande. Spelet lovar, i sann Telltale-anda, att svaret får konsekvenser. Danny tappar det till sist och springer ifrån oss och skjuter vilt omkring sig. Paniken når snart även Fliss och Brad. Samtidigt som förruttnade händer sträcker sig ur vattenpölar rusar de två flåsande genom en korridor och jag försöker tajma knapptrycken.

Hur många ska dö? Hur många vill du ska dö?

Ansiktsanimationerna är lite som i Until Dawn. Lite uncanny valley, med andra ord.

"Sekunden senare är han zombie-Brad. Ridå"

Det går... inte helt enligt planen, och en arm greppar tag i Fliss huvud och drar den till sig samtidigt som en zombie uppenbarar sig i pölen. (Mer knappmosande!) Demon avslutas när jag tvingas ta ställning till huruvida jag vill rädda mig själv eller vända om för att hjälpa Brad, infångad av dussintals zombiearmar. Jag väljer Brad och drar honom till mig. Sekunden senare är han zombie-Brad. Ridå.

Man of Medan ger ett mysrysligt intryck. Det skrämmer inte på djupet men är popcornunderhållning av rang. Minst fyra spel i antologin är på gång och Man of Medan, det första, släpps under 2019 till pc, Playstation 4 och Xbox One.

Skicka en rättelse