Hamilton är frustrerad - han har gjort sitt depåstopp vid fel tillfälle, och ligger nu närmare mitt avgasrör än en tonårig BMW-förare. Och precis när vi ska in i den svåraste, snårigaste delen av den nya Miami-banan stöter han i mitt bakdäck à la Albon, och jag sladdar ur och går från en stabil 8:e plats till 13:e och noll poäng. Frustrationen är total. Men bara en stund, för körningen i F1 22 är kul.

Miami Grand Prix är nytt för årets F1-säsong.

"Ligger nu närmare mitt avgasrör än en tonårig BMW-förare"

Formel 1 har klivit in i en ny era, och med uppdaterade regler och bilar i verkligheten så har en hel del behövt ske under huven även i spelet. Simulationen är omarbetad, och allt från aerodynamik och däck till bilarnas nya vikt har uppdaterats och påverkar körkänslan. Och jag tycker att det märks, för bilarna är lite ”otympligare” nu, särskilt på hårdare däck, men på ett bra sätt. Vibrationerna som förmedlas genom kontrollens rumble hjälper mig också förstå när jag tär på däcken, och hur väl de greppar asfalten. Det är en grym känsla när man lyckas tajma en inbromsning och sväng perfekt, och sedan bara kan accelerera fullt ut ur kurvan och se tiondelarna krympa till bilen framför.

F1 22 vill gå i två riktningar samtidigt: Att bli både mer autentiskt och mer lättillgängligt. Detta ska uppnås genom en uppdaterad skrud för att matcha tv-sändningarna, en ny race engineer i örat (farväl Jeff!), och något de kallar “Refined Race Day”: Interaktiva pit stops, att uppleva safety car-perioderna som en tv-sändning utan att styra själv, samt möjligheten att även köra formationsvarvet. Man kan ställa in hur mycket av detta man vill ha: Immersive ger dig allt, och Broadcast låter dig uppleva det mer som en tv-sändning. Det interaktiva pitstoppet är, åtminstone i denna tidiga version, endast ett quick-time event där man ska trycka på högertriggern precis när bilen ska svänga in och stanna, vilket påverkar hur långt stoppet blir, och tillför lika lite som det låter som. Att köra formationsvarvet och sedan försöka parkera så exakt som möjligt är däremot intressantare - särskilt för alla som följde förra F1-säsongen vill kopiera Verstappens tricks.

Jag har fått testa på fem olika Grand Prix, bland annat den nya Miami-banan som hade premiär i helgen och som faktiskt är roligare att köra på än jag först trodde. Resten av banorna är sig lika - förstås. Och trots allt som nämnts ovan så är det som ger störst inlevelse när jag faktiskt får prata med min race engineer, och med röstkommandon be om en viss däcktyp vid nästa depåstopp, fråga hur det går för föraren jag jagar, och så vidare Den nya VR-funktionen har jag inte kunnat testa än, men möjligheten lockar enormt, och om de två går att kombinera vore det drömmen (annars, mardröm om illamåendet framkallas).

En av de nyheter som kommer märkas mest - och säkert dela åsikter - är den nya så kallade F1 Hub, som visades upp i en presentation men inte var tillgängligt än. Det är en lägenhet där man går runt, kan kika på sina vunna troféer, välja race- och vardagsklädsel, gå med i multiplayerlobbies, och kika på superbilar man låst upp.

"Själv är jag här för att leka F1-förare"

Ja, exakt. “Vanliga” superbilar som McLarens och liknande (baserade på safety cars), i vilka man kan köra hot laps på F1-banor. Jag vet inte exakt hur tankegångarna gick där, men själv är jag här för att leka F1-förare, inte något annat, så att köra vanliga bilar eller agera modekonsult intresserar mig inte alls.

Precis som inför årets Formel 1-säsong är det lite svårt att spå vad F1 22 kommer bli. Det som återfinns på banan lovar gott, frågan är om cirkusen runt om kommer att ta över.

F1 22 släpps den 1 juli till pc, Playstation och Xbox. Håll utkik efter FZ:s recension.