Medlem

eftersom Hwergelmer gick in på LAS så går jag vidare på det

bakgrundsfakta:
Centerpartiet gick för ett tag sen ut med ett förslag som säger att vi bör avskaffa LAS (Lagen om anställningsskydd) för ungdomar upp till 26 år.
Förslaget innebär alltså att ungdomar upp till 26 år fråntas sitt anställningsskydd och kan därför avskedas när som helst rent godtyckligt.
Enligt Centerpartiet så kan detta dock skapa en "mer flexibel arbetsmarknad" (d.v.s. folk kommer och går, allt efter vad företagen för tillfället kräver), och möjligtvis även minskad arbetslöshet bland ungdomar.

många ser detta som helt idiotiskt och farligt.
men det innebär ju att företag kan och vågar anställa människor, främst oss som behöver och vill få arbetserfarenhet.
gör man bra ifrån sig ser jag ingen anledning till varför företaget skulle sparka ut en, det är trots allt människor som styr ett företag (och jag tänker fortfarande främst på egenföretag och småföretag, då dessa är majoriteten av landets företag och sveriges framtid).
arbetar man dåligt, eller att det går dåligt för ett företag så kickar dom en...
som det är nu kan en anställd på ett helt företag köra företaget i skiten.
många småföretag förlitar sig på stora beställningar från stora företag, men självklart händer att dom förlorar dessa och måste då skära ner på antalet anställda iochmed att produktionen minskar, men med LAS har företaget inte rätt att bli av med dessa utgifter - och hur kul är det då att vara en person på ett företag med 10-50 anställda och alla vet att det är ju en själv som vägrar avgå som gör att 30.000-60.000 kr av företagets pengar försvinner varje månad under en viss tid... (räknade med att man har en lön mellan 15.000-30.000)

sen något som ingen har tagit upp i denna diskutionen (vad jag sett/läst/hört) är att bl.a. Danmark redan har det såhär och att det fungerar fint där...

*edit*

utmärkt att detta gäller upp till 26 år föresten, fram till dess anser jag en individ vara relativt obunden osv.
sedan runt 26-35 års åldern börjar villa, vovve och volvo komma in i bilden och man vill ha mer trygghet i sitt arbetsliv och har sin trygghet av LAS.
(är ju inte så att om centerns förslag skulle gå igenom att företag börjar kicka folk så det bara sjunger om det från arbetsmarknaden hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Svårt att se hur en slopning av LAS skulle hjälpa någon annan än arbetsgivare samt ge ungdom en onödig mängd stress. Jag vet inte riktigt vem du snackat med, men hur många vill gå runt och vara rädda för att få kicken NÄR SOM HELST för VAD SOM HELST. Sjukt är det.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

för att anställda människor behövs...
problemet just nu är att folk inte får jobb, speciellt ungdomar (18-26 år). fast egentligen är problemet att företag inte har råd och inte vågar riskera att anställa människor (p.g.a den ekonomiska bördan en anställd innebär med sossarnas skatter osv.)

om man däremot tar bort LAS för 18-26 åringar så innebär det att företag blir bra mycket mer intresserade att anställa dessa, för att risken att en anställd då drar ner företaget rejält vid en låg konjuktion. gör du bra ifrån dig och det går bra för företaget så finns det ju mer eller mindre inte någon risk att bli sparkad.
egen-företagare och småföretag har inte en ledning eller styrelse bestående av utomjordningar som vill dom anställdas sämsta, och har som hobby att anställda och sparka människor hur som helst...
och tvingas man hoppa av så har man iallafall fått arbetserfarenhet (vilket väger bra mycket mer än vilket högskolepoäng som helst) samt en schysst grej att lägga till i CV, och undrar framtida arbetsgivare varför man slutat på så många företag är det ju bara att säga sanningen samt lämna numret till tidigare arbetsgivare... lär ju komma fram och det är du som är problemet eller det var andra omständigheter som tvingade dig att avgå.

Sno0zer: låt säga att du har ett företag med fem anställda som det går bra för inom reklambranchen. ni får in ett stort jobb med kort tid fram till deadline och arbetet kommer kräva sju människors arbete. du anställer två personer efter att ha sett deras schyssta showreel.
tiden går och alla gör bra ifrån sig och jobbet blir klart och pengarna börjar rulla in från det stora jobbet - företaget blir mer känt och liknande jobb börjar komma in, sådana som du ansåg för stora för företaget tidigare börjar nu blir standard.
du anställer fem personer till eftersom det går så bra och vill kunna arbeta på flera stora jobb samtidigt (är ju alltid målet med ett företag...)
men så kommer det en svaka, låg konjuktion... reklam börjar rikta in sig på... ja låt säga radio mer och mer, och jobben minskar.
nu sitter du fast med tolv personer (plus dig själv), men har endast ett stort jobb och några små jobb som bara kräver elva personer, alltså har du en anställd som bara kostar dig pengar.

tack vare centerns förslag kan du be den sämsta individen att avgå (nu snackar vi alltså om anställda under 26), och så fort jobb finns anställa personen i fråga igen, om inte annat så lär (borde) du ge han/henne bra vitsord och tipsa om inom branchen. (det är ju trots allt inte individens fel att det går dåligt utan konjuktionen)

eller så som det är nu, personen har rätt att hålla sig i företaget, med möjlighet att få det att gå i konkurs... lagligt dessutom och allt du kan göra är att se på och betala ut lönen i X antal månader.

och hur lär stämningen bli när hela företaget vet att det är just en individ som sänker hela företaget, alltså även riskerar deras jobb...

eller om det är ett större företag, t.ex. dotterbolag till volvo, och volvo bestämmer att byta leverantör av kofångare fram - helt plötsligt står företaget utan sin största kund, och 20-40 anställda har nu inget att jobba med, men full rätt till att plocka ut sina löner varje månad, hej då till det företag
(låt säga 20 personer med 15.000 i lön i genomsnitt, 300.000 kr i månaden i lön, plus sociala avgifter osv. som arbetsgivaren/företag tvingas betala så handlar det om 600.000 kr i månaden för ingenting)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av IceMan:

expressen 110% soce/vänster /

kom igen nu, lite bättre koll har du ju?:down:

Medlem

Werz.
Trygghet är väl förfan typ andra steget i maslows behovstrappa. Har man inte anställningstrygghet så är det nog fan svårt att känna sig trygg och eftersom du verkar tycka om hypotetiska situationer kan även jag trolla fram en.

En 25:årig snubbe vid namn Erik hittade tidigt sitt livs kärlek (blabla) och gifte sig redan vid 20 års ålder. Ett par år senare har de tre barn, den yngsta är bara spädbarnet och nyligen tagit ut ett stort lån för att kunna köpa hus. Under de senaste fyra åren har Erik jobbat för samma arbetsgivare, en småföretagare som jobbar med att promotea och organisera svenska pop-band. Altså en PR nisse. Erik är normalbegåvad och har gått samhällsprogrammet på gymnasiet men ingen vidareutbildning, trots detta sköter han sitt jobb helt ok och bidrar mycket till företaget, som för övrigt endast har 5 anställda + chefen. Chefen tjänar bra på de här företaget, riktigt bra. Han tar ut ungefär 3-4 mille före skatt under de år som Erik jobbar där. Plötsligt får högern helt oväntat majoritet i riksdagen och tar bort LAS omedelbart. Samtidigt som detta inträffar räknar Eriks chef på omsättningen och förutspår en svag svacka i det kommande året och riskerar en svag förlust. Han bestämmer sig då för att ge en anställd kicken, eftersom Erik nyligen fått barn och därför möjligtvis tar ut pappaledigt bestämmer sig chefen för att ge den anställda kicken.
Nu blir Erik utan anställning, men lyckas relativt fort hitta korttidsjobb som ger honom tillräckligt mycket pengar för att betala mat och lånet på huset, men inget mer. Erik är ständigt tyngd av bördan av otrygg arbetssituation som leder till att han överpresterar på arbetet och får en arbetsskada och därefter kicken. Han är nu inte tillräckligt attraktiv för arbetsgivare att anställa så frun tvingas ge sig ut i arbetsmarknaden medan barnet bara är 6 månader. Vilket inte nödvändigtvis är hemskt, men det är fan jobbigt. Hon lyckas inte heller hålla jobb särskilt länge och är olycklig under en längre tid.
En dag kommer en nazi terrorist in i deras hus medan de käkar och spränger alla i luften, the end.

Nu är jag inte helt anti en slopning av LAS men jag tycker samtidigt att det är en alldeles för råbarkad metod. Varför bara inte låta dem avskeda folk, men med ett bra antal månaders lön så de har tid att falla tillbaks och hitta nytt shit.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Måste meddela att scenariot du byggt upp är nästan helt oberoende av LAS. För det första får man avskeda hur många som helst när som helst på grund av arbetsbrist (7§). Om det sen finns någon arbetsbrist eller inte är ointressant. Företag med mindre än 10 anställda kan välja två personer som inte ska följa "sist in först ut" (22§). Så om Erik inte är bland de två sista i turordningen kan hans chef säga upp honom utan vidare (dock ej avskeda, viss skillnad).


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

hmmm... såg jag som en självklarhet... förvarningen alltså.
är ju inte så att chefen för det lilla företaget går fram till en och säger "du...ehmm.. erik, du får kicken, tyvärr, lycka till med livet".

en chef är ju fortfarande en människa, och han vill ju att hans företag ska gå så bra som möjligt, men inte helt utan moral och etik, för då ryker ens rykte och det är otroligt viktigt, could make or break you.
kicka utan förvarning = dåligt rykte
dra med sig ett företag till/mot botten = dåligt rykte

inget att situationerna uppskattas.

p.s Erik kanske borde efter jobbet hos PR-nissen glassat lite hemma med barnen och levt på A-kassa ett tag
kanske börjat gå en utbildning och göra sig het på marknaden igen. i vilket fall som helst så har han ju schysst arbetserfarenhet, en CV med ett antal projekt och kanske t.o.m. en showreel/portfolio att vissa upp - slår vilka betyg som helst!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

<- pwned.. till viss grad. Ok, får grunna på the shit lite till.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Hehe, det var ju en bra tanke iaf . Jag kan ju tillägga att jag är emot idén om att slopa LAS för ungdomar. LAS fyller en viktig funktion, men den måste revideras ordentligt. Det ska gälla alla, oavsett ålder.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

När jag läste igenom detta så har jag en sak att säga, bidrag hjälper många idag, och med dom lever dom på gränsen till fattigdom. Jag personligen vet precis hur det är att leva under detta under lång tid tackvare att jag inte fick ekonomisk hjälp pågrund av att jag inte knarkade eller hade något annat sorts psykiskt eller fysiskt fel på mig.

Så att sänka bidrag skulle krossa många människors situation idag, Sitta och Skrika sänk skatterna och sänk bidrag är bara jävligt okänsligt och visar att man absolut inte varit i närheten av denna situation. Även om man sänkte skatterna för företag så skulle det ta tid innan dom anpassade sig till detta antagligen, men går det igenom att sänka bidrag så trycker dom på en knapp så är det klart.

Tycker det är tragiskt att folk som inte har upplevt en så utsatt situation kan tycka så mycket, och detta riktar jag även mot politiker som anser att man ska sänka bidrag.

Inaktiv

Problemet idag är att alldeles för många som inte har det som Drunken_monkey_boxer beskriver får bidrag ändå för att det är bekvämt att inte anstränga sig tillräckligt för att söka jobb.

Medlem

Då ska man arbeta för att sätta åt dom, inte sänka bidragen för dom som livet hänger på just att dom får det.

Medlem

jo, det bästa är ju att sänka skatterna för företag först och sedan sänka a-kassan steg för steg. men frågan är om sverige har råd med det.
och våran statsskuld är ju inte härligt liten heller :\


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Det är en lösning som låter för underbar för att vara sann, och därför kommer den aldrig genomföras, tyvärr

Medlem

Folk som tror det är hur lätt som helst att få ett "skitjobb" gör mig så jävla förbannad. Testa på att vara arbetslös själv så ska du se att det inte finns ett överflöde av sådana jobb. Det finns fler arbetslösa än vad det finns jobb i min komun känns det som. Skulle inte förvåna mig om det var så också.

Jag är glad för mitt bidrag och som det ser ut nu har jag inte mycket över efter att all hyra, mat etc är betald. Det får mig inte direkt att glassa runt i solen och tycka att jag har det bra. Snarare tvärtom. Skulle man sänka bidragen som vissa av er tycker utan att ta hänsyn till dom som verkligen behöver bidrag skulle nog fler än jag få det ganska svårt att gå runt ekonomiskt.

Visst, det kanske ger en spark i röven. Men vad fan gör det om folk blir utan boende. Inte så lätt att söka jobb då.

Inaktiv

det låter som en jävligt bra idé att TA BORT ungdomars säkerhet, när felet ligger hos arbetsgivarna (eller arbetsgivarnas förutsättningar att anställa)
sjukt hjärndött.. sparka neråt går finfint minsann

för övrigt är sveriges extrema statsskuld en modern myt, den är inte mycket högre här än i många andra länder (även om den är rätt maffig.. 1243 miljarder kronor atm)

och sist jag kollade var aftonbladet (enligt egen utsago) liberal, precis som typ alla andra skvallerblaskor

Spectral: du måste tänka på att dessa härliga trådskribenter knappt gått ut gymnasiet än, så dom vet bara vad muf/ung vänster säger till dom


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

(prikk)
i sann Persson-anda kommer kommentaren "än i många andra länder" upp...
skit sak samma om sverige är helt underbart jämfört med afrika.
varför hela tiden jämföra sig med andra, hela jorden är ju skit egentligen så sätt - gäller ju att hela tiden se till vad man kan förbättra, inte stolt slå sig på bröstet och säga "jo men statestiken visar att egentligen är det inte så dåligt här i norden".

visst, att ta bort LAS gynnar inte alla individer (som sno0zer presenterade), men jag anser att det gynnar mer människor att ta bort LAS för folk upp till 26 år än att ha kvar den.
vilka individer mellan 16-26 tänker jobba på det ställe man lyckas på jobb på hela livet ut? majoriteten? jag _tror_ inte det.
vid dena ålder är man glad för vilket jobb man än får och 10.000 i månaden medan man bor hemma hos föräldrarna och därmed har gratis hyra och käk är otroligt mycket, allt kan läggas på nöje mer eller mindre. (okej, inte upp till 26 års ålder kanske).
(tror) vad majoriteten söker vid den åldern är jobb mellan studier eller bara för något år eller två.

men visst/som sagt, det finns alla möjliga människor och allas liv vid 16-30 ser inte likadana ut, men jag tror borttagning av LAS gynnar majoriteten.
är det något jag själv har problem med så är det att just lyckas på arbetserfarenhet, och är det något som krävs mer än något så är det just det.

p.s prikk haha, härlig kommentar om muf/vänster
och visst, jag har aldrig varit långtidsarbetslös - sedan 2001 har jag studerat mot grafisk design och främst 3D, men det hindrade inte mig från att spendera hela förra sommaren (efter värnplikt) att jobba på en plåtverkstad...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av prikk:

för övrigt är sveriges extrema statsskuld en modern myt, den är inte mycket högre här än i många andra länder (även om den är rätt maffig.. 1243 miljarder kronor atm)

och sist jag kollade var aftonbladet (enligt egen utsago) liberal, precis som typ alla andra skvallerblaskor

Mig veterligen har du ett rätt och ett fel här.

Det relevanta är inte hur stor Sveriges statsskuld är, det relevanta är hur stor den är gentemot BNP. Så där har du rätt. Givetvis vore det mysigt att inte ha någon statsskuld, men det har mer eller mindre alla länder i praktiken.

Mig veterligen är aftonbladet en socialdemokratisk blaska (visa gärna en länk som bevisar mig fel), expressen är en borgerlig blaska. Så det finns lite balans i skräptidningsvärlden


signatur

Snus är snus och mus är mus

Medlem
Skrivet av Hoodkurt:
Skrivet av prikk:

för övrigt är sveriges extrema statsskuld en modern myt, den är inte mycket högre här än i många andra länder (även om den är rätt maffig.. 1243 miljarder kronor atm)

och sist jag kollade var aftonbladet (enligt egen utsago) liberal, precis som typ alla andra skvallerblaskor

Mig veterligen har du ett rätt och ett fel här.

Det relevanta är inte hur stor Sveriges statsskuld är, det relevanta är hur stor den är gentemot BNP. Så där har du rätt. Givetvis vore det mysigt att inte ha någon statsskuld, men det har mer eller mindre alla länder i praktiken.

Mig veterligen är aftonbladet en socialdemokratisk blaska (visa gärna en länk som bevisar mig fel), expressen är en borgerlig blaska. Så det finns lite balans i skräptidningsvärlden

Jo det stämmer alldeles utmärkt. Aftonbladet är en sosseblaska.

Skulle alla tidningar vara liberala? Hur då, för att de får skriva i princip vad som helst?

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a...

Valen är egentligen mycket enkla. Självklart måste man erbjuda någon form av skyldighet för arbetsgivarna att nämna orsaker till att någon förlorar sitt jobb, men samtidigt, om du är på ditt arbete, och sköter det, vad är det då för något som säger att du kommer bli sparkad? Systemet med lönegrader är utmärkt.

Om någon sjukskriver sig, inte dyker upp i tid etc, så har man en utmärkt möjlighet att åtgärda det på ett smärtfritt sätt.

Jag fick inte mitt första arbete baserat på någon arbetserfarenhet, det var enbart baserat på relation till min moster(blomsteraffär). Varför? Hon visste vart hon hade mig, hon visste att jag inte är slö(nåväl, lite slö kanske). Många av dagens arbetsgivare vet inte vad de ska förvänta sig av sina anställda. Ibland gör arbetsgivaren misstag, och det är för svårt i dagens samhälle att åtgärda detta. Sedan så sätts det en hel del käppar ihjulet med dessa höga arbetsgivaravgifter.

Medlem

Då vore en mycket bättre åtgärd att slopa arbetsgivaravgifterna, eller i alla fall minska dem.

Och prikk, jag känner ganska många som inte alls har några planer på att studera vidare. Att slänga in alla ungdomar upp till 26 och säga att de i stor usträckning är omogna partyheads är jävligt orättvist. Många försöker skapa sig ett liv direkt efter studenten och det är fan taskigt att inte ge dem den chansen. Jag är väl för förändring om det är så att arbetsgivare inte vågar anställa folk utan tidigare arbetslivserfarenhet, men slopning av LAS är galet.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

snabbkikade runt på aftonbladet.se för att hitta vart jag läst det, men jag har läst där nån gång att dom anser sig vara en liberal tidning

"Skulle alla tidningar vara liberala? Hur då, för att de får skriva i princip vad som helst? "
vad snackar du om?
liberal i politisk mening, i sverige betyder det avvikande mot höger

ang att jämföra sverige mot andra länder så var det inte poängen, poängen var att vi inte har en overkligt hög statsskuld som iaf jag fått höra under hela min uppväxt.. den är normal.

omogna partyheads? O_o
fattar ingenting, måste uttryckt mig väldigt otydligt...
det om muf/UV skrev jag för att jag tycker det känns så varje gång man läser diskussioner om saker här. av att döma slutet på denna tråden så stämmer inte det i detta fallet, men den började ju härligt á la politik@fz
man vågar liksom inte binda sig till en sida för det kommer alltid några nötter och lyckas skjuta sig själv i foten

folks syn på att folk demonstrerade mot en -liknande- lagändring i frankrike är typ "oj vad dumma alla dom där är, vad smart och genomtänkt jag själv är!"
problem kan aldrig lösas genom att ta bort trygghet! då har man missat vart felet sitter!
är arbetsgivare rädda för att anställa? då ligger problemet hos arbetsgivaren. dom behöver kanske nån ny slags trygghet? sänkta skatter? jag vet inte..
men vem fan bryr sig om ungdomar.. dom kan väl komma å gå..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

fick en tanke här...

visserligen finns det inget direkt (stor, gemensamt) register/lista över människor där det står ens CV, portfolio osv.
men vi säger att det fanns (hehe) - en ide då skulle vara att det fanns en kryssruta där man kryssar i om man vill ha LAS eller inte - alltså blir det upp till den individuella att besluta över detta/sig själv.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Aftonbladet är en "liberal" tidning traditionellt sett. Men Socialdemokraterna är å andra sidan ett "arbetarparti". Det är helt ointressant vilket epitet en organisation/ett parti sätter på sig självt, det intressanta är hur du och jag som medborgare uppfattar den politik som förs. Jag anser att Aftonbladet för regeringens och samarbetspartiernas talan. En sosse kanske tycker tvärt om.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1264&a=539495

M - 58%
V - 19%

p.s Ungtval på TV4 vid 21.00 (om en 15 min alltså) - verkar dock redan från börjar vara speglat, men det nämner jag ingenting om förens efter (opps... hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Fp - 71%
M - 67%

Stämmer ganska bra. Helvete att jag blir 18 en månad efter valet

Medlem

V - 60%
S - 59%
MP - 55%
M - 44%

smått oroväckande
DÖD ÅT MP!


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

MP. Dom kan vi tacka för att vi avvecklar kärnkraften men istället importerar dyr fossil-el från andra länder.

Inaktiv

S 71%

V 67%

Mp 64%

C 63%

Kd 56%

Fp 51%

M 40%


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv
Skrivet av Lash:

HAHAH jeeeus vilket grotta kommer du ifrån? snacka om att vara rabiat.

så för att en kille som din polares polare kännerså är alla så?
låter mer som ren bullshit bara för att ha nått att skriva om...

hur många tror du inte tagit sig upp UR träsket pga sådana här möjligheter?

Saken är det att han redan har åkt dit 2 ggr för att han knarkat och ena gången så förlorar han sin lägenhet pga utav det och sen 3 månader senare så tar dom förgivet att han slutat.. sa aldrig att alla gjorde så. Om du tror att det är bullshit så får du väll tro det.. jag har aldrig tvingat någon att tro på det jag skriver utan det är upp till var och en.. Men om du verkligen vill veta så kan du väll komma till Stockholm så kan vi fråga honnom tillsammans?


signatur

Rail or Die

Medlem

Intressant, jag brukar få typ 70 M och 50 V i liknande tester. De flesta vänsterpoäng kommer nog från anti-EU och anti-privatisering.

M 70%
Kd 66%
Fp 54%
C 52%
S 34%
Mp 32%
V 28%

Förtydligande: Jag anser att statliga institutioner som ex.vis sjukvård skall skötas av företagsledare från näringslivet, men i praktiken förbli statliga. Dock inga förädiska brutus-chefer från Bonnier/Wallenbergsfären tack!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Skriv svar