id: Piratkopiering dold fördel, tycker pc-tillverkare
Det är ju ioförsig inte svårt att tänka sig att många tillverkare av extrema grafikkort/processorer osv säljer en hel del mer när fler har tillgång till de extremt krävande applikationerna. Jag är mer nyfiken på vad de menar att hårdvarutillverkarna skulle kunna göra för att hindra det.
Det roliga är dock att konsolutvecklare inte gärna erkänner att piratkopiering existerar på konsoler också. Visserligen inte lika utspridd som PC piraternas men den existerar.
Till skillnad från hårdvarutillverkare av PC-komponenter finns det dock ingen "positiv" sida av piratkopiering för konsoller för tillverkaren.
Konsoller säljs med väldigt låga marginaler, t.o.m så tillverkaren går back i vissa fall. Intäkterna kommer sen från försäljning av spel (där hårdvarutillverkaren kontrollerar alla titlar som släpps till plattformen, vilket inte går i PC-världen).
Det roliga är dock att konsolutvecklare inte gärna erkänner att piratkopiering existerar på konsoler också. Visserligen inte lika utspridd som PC piraternas men den existerar.
Till skillnad från hårdvarutillverkare av PC-komponenter finns det dock ingen "positiv" sida av piratkopiering för konsoller för tillverkaren.
Konsoller säljs med väldigt låga marginaler, t.o.m så tillverkaren går back i vissa fall. Intäkterna kommer sen från försäljning av spel (där hårdvarutillverkaren kontrollerar alla titlar som släpps till plattformen, vilket inte går i PC-världen).
Det är fortfarande ett rent helvete att bränna spel till xbox om man jämför med till dator.
Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed
Det roliga är dock att konsolutvecklare inte gärna erkänner att piratkopiering existerar på konsoler också. Visserligen inte lika utspridd som PC piraternas men den existerar.
Till skillnad från hårdvarutillverkare av PC-komponenter finns det dock ingen "positiv" sida av piratkopiering för konsoller för tillverkaren.
Konsoller säljs med väldigt låga marginaler, t.o.m så tillverkaren går back i vissa fall. Intäkterna kommer sen från försäljning av spel (där hårdvarutillverkaren kontrollerar alla titlar som släpps till plattformen, vilket inte går i PC-världen).
Det är fortfarande ett rent helvete att bränna spel till xbox om man jämför med till dator.
Det är exakt lika enkelt att bränna ett spel till Wii, XBOX 360 och PC. Man laddar hem en IMAGE-fil som man sedan bränner med hjälp av ImgBurn.
Klarar man inte det så är det väldigt illa. Jag menar det finns ju för * hur många sidor som helst med utförliga och enkla instruktioner som man hittar om man bara orkar söka på Google.
Må finnas en gnutta positivt i piratkopiering men orka framhäva det!? O_o
Riktig journalism är så objektiv som möjligt. Man måste berätta för läsarna om båda sidorna, annars gömmer man information vilket är så oärligt som det kan bli. Nu finns det visserligen ingen nyhetshemsida i världen som är helt objektiv då det är omöjligt för en människa att vara helt objektiv, då skulle vi inte kunnat beskriva nyheten ändå, men så objektivt som möjligt ska det ju vara.
Ett exempel på icke-objektiva nyheter är Aftonbladet. Där snackar vi att trycka ner på diverse partier som inte spelar på samma planhalva som dem samt att dem skriver artiklarna så att man redan efter första paragrafen vet på vilken sida av fallet dem står i.. Med andra ord, patetisk journalism!
haha, alla döljer något mörkt innerst inne. Hälften av eliten som jobbar på dom företagen växte upp med piratkopierade program och resten lever fortfarande med det. Klart som fan att många har en "affärsmässig" åsikt men privat tänker något helt annat.
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Vad var det jag sade. Låt oss se vad Redmac säger om detta.
Utan att spekulera i vilka som kommer att säga vad så finns det ett förväntat flöde:
'PS3-titlar går inte att pirata i nuläget'
'Finns ju inget att pirata där'/'Det är för att ingen har köpt nån sådan'
osv ad nauseam
Edit: On topic: Nog kan hårdvarutillverkarna se piratkopieringen som något positivt iom att den främjer försäljning av deras produkter.
Det roliga är dock att konsolutvecklare inte gärna erkänner att piratkopiering existerar på konsoler också. Visserligen inte lika utspridd som PC piraternas men den existerar.
Till skillnad från hårdvarutillverkare av PC-komponenter finns det dock ingen "positiv" sida av piratkopiering för konsoller för tillverkaren.
Konsoller säljs med väldigt låga marginaler, t.o.m så tillverkaren går back i vissa fall. Intäkterna kommer sen från försäljning av spel (där hårdvarutillverkaren kontrollerar alla titlar som släpps till plattformen, vilket inte går i PC-världen).
Det är fortfarande ett rent helvete att bränna spel till xbox om man jämför med till dator.
Det är exakt lika enkelt att bränna ett spel till Wii, XBOX 360 och PC. Man laddar hem en IMAGE-fil som man sedan bränner med hjälp av ImgBurn.
Klarar man inte det så är det väldigt illa. Jag menar det finns ju för * hur många sidor som helst med utförliga och enkla instruktioner som man hittar om man bara orkar söka på Google.
Du måste chippa. Och då blir du bannad från xbox live. Så är det för xbox iaf.
Tycker det verkar vara ett lite halvlamt citat..
Jag menar, om Microsoft skulle vilja så skulle Xboxen kunna användas till samma saker som en PC, men det vill de inte. Microsoft räknar jag i första hand som en mjukvaruproducent men i och med xboxen så räknar jag dem även som en hårdvaruproducent.
Likaså Playstation 3 skulle kunna användas som en dator, men även där har de sett till att begränsa konsolen strickt.
Så, jag tycker han säger emot sig själv på så vis.
Det roliga är dock att konsolutvecklare inte gärna erkänner att piratkopiering existerar på konsoler också. Visserligen inte lika utspridd som PC piraternas men den existerar.
Till skillnad från hårdvarutillverkare av PC-komponenter finns det dock ingen "positiv" sida av piratkopiering för konsoller för tillverkaren.
Konsoller säljs med väldigt låga marginaler, t.o.m så tillverkaren går back i vissa fall. Intäkterna kommer sen från försäljning av spel (där hårdvarutillverkaren kontrollerar alla titlar som släpps till plattformen, vilket inte går i PC-världen).
Det är fortfarande ett rent helvete att bränna spel till xbox om man jämför med till dator.
Det är exakt lika enkelt att bränna ett spel till Wii, XBOX 360 och PC. Man laddar hem en IMAGE-fil som man sedan bränner med hjälp av ImgBurn.
Klarar man inte det så är det väldigt illa. Jag menar det finns ju för * hur många sidor som helst med utförliga och enkla instruktioner som man hittar om man bara orkar söka på Google.
Du måste chippa. Och då blir du bannad från xbox live. Så är det för xbox iaf.
Finns många som spelar chippat på Live utan problem. Inte särskilt bra moraliskt sett men så är det.
Skulle inte förvåna mig om minst 50% av alla grafik-AD-3Dmodellerare som jobbar inom datorspelsbranchen började sin bana med piratkopierade kopior av Photoshop, 3D Studio osv. Sen att alla hårdvarutillverkare kan släppa ny hårdvara årligen beror helt klart på spelanded på PC. Du behöver inte ha ett speciellt snabbt system för att mickla i kalkylprogram, surfa lite och klottra i Word - då skulle det duga med nån gammal P2:a med en näve minne och nått integrerat grafikkort. Näe det är självklart spelen som har drivit, och kommer att driva, utvecklingen på hårdvarusidan.
Ju fler som spelar spel - desto mer hårdvara säljs. Om sen spelen är 'gratis' (piratkopierade) så genererar det ju bara ännu mer business för tillverkarna.
In war, truth is the first casualty
Sjävklart är det så.
Men tydligen behöver det uppmärksammas eftersom somliga inte verkar kunna räkna ut själva att piratkopiering inte enbart är av ondo.
Bredband, hårddiskar, mp3-spelare, cd/dvd -brännare/spelare/skivor, ipod (med som följd en skapad marknad för legal musik via itunes), etc, etc...
En jäkla massa kreativt skapande är jag övertygad om att piratkopieringen är ansvarig för också, som Juggernawt ovan nämnde. Skulle ens scenen för fanfilmer från spel ha existerat utan piratkopiering?
Man kan fortsätta i all evighet.
Men baksidan är förstås att en del mainstream på mjukvarumarknaden tappar oöverskådliga intäkter. Det som inte är mainstream vill jag dock tvärtom påstå gynnas av fenomenet. Exempelvis många musikgrupper.
Detta har också fått som följd att mer och mer tidigare svårtillgänglig kultur läcker in i allmän media, vilket missgynnar stora bolags tidigare kontroll på den marknaden. Klart dom är förbannade, men vi borde inte vara det.