Massiv antipiratkampanj i Storbritannien

Robot
Medlem
Massiv antipiratkampanj i Storbritannien

Det är inte ens ett bra spel hon fälldes för.

Skämt-o-sido, undrar om detta kommer bli verklighet i Sverige? Akta er alla pirater där ute. Först FRA, och nu ett direktiv...

Inaktiv

Bra idé, stäm dina potentiella kunder så de aldrig någonsin har råd eller kommer vilja köpa dina produkter..

Medlem

Wrong way to go, tillverka bra spel så ska ni se att pengarna strömmar in. Men de idioterna som skiter även i de kan väll få betala.


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Skrivet av Philip:

Det är inte ens ett bra spel hon fälldes för.

Skämt-o-sido, undrar om detta kommer bli verklighet i Sverige? Akta er alla pirater där ute. Först FRA, och nu ett direktiv...

Du tror väll inte på allvar att FRA kollar fildelare? Kanske om de fildelar bombritningar och dylikt.


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem

vart ett dyrt pinball xD

Medlem

200+ inlägg incomming! Its gonna be a warzone!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

200+ inlägg incomming! Its gonna be a warzone!

Medlem
Skrivet av Jenny Huldschiner/DICE:

Vi vill inte hamna i samma situation som musik- och filmbranschen. Här på Dice finns inga planer på att delta i jakten på fildelare. I stället arbetar vi med att utveckla nya affärsmodeller som bekämpar nedladdningen genom att skapa mervärde.

Det var det mest intelligenta jag hört från branschen på länge. Hoppas bara att det inte är tomt prat.

Medlem

Skriv ett mail till Justitsieministern, det gjorde jag idag.

Medlem

man får väll börja lasta hem i industriell skala ifall man åker på en mastdont räkning (Sarkasm)


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Bra idé, stäm dina potentiella kunder så de aldrig någonsin har råd eller kommer vilja köpa dina produkter..

Om dom stämmer alla potentiella kunder på 16000 pund så lär dom väl knappast behöva sälja spel längre

Medlem

Hur bevisar de att personen visste att materialet var förbjudet som personen tankade ner? *nyfiken*
Måste man inte ha tankat ned materialet, för att oftast sen använda det, för att kunna se om det finns någon sorts copywright?
(Jävligt fånig fråga, de flesta vet ju vad de tankar ner, men ändå, det finns de som inte har en aning vad de tar ner, eller kanske tror att det är ett gratis spel/film/dylikt *för det FINNS faktiskt gratis, lagliga saker av allt* Vill bara veta hur de förhåller sig i rätten att kunna bevisa ovan nämna situation)

Inaktiv
Skrivet av ForrestFox:

Hur bevisar de att personen visste att materialet var förbjudet som personen tankade ner? *nyfiken*
Måste man inte ha tankat ned materialet, för att oftast sen använda det, för att kunna se om det finns någon sorts copywright?
(Jävligt fånig fråga, de flesta vet ju vad de tankar ner, men ändå, det finns de som inte har en aning vad de tar ner, eller kanske tror att det är ett gratis spel/film/dylikt *för det FINNS faktiskt gratis, lagliga saker av allt* Vill bara veta hur de förhåller sig i rätten att kunna bevisa ovan nämna situation)

Aktörer vars erbjuder gratis spel, är nog inte med i häxjakten som det ser ut nu.

Och det här med FRA...det är nog ingen information som kommer att tillämpas en spel, musik eller filmindustri. Det är ju säkerhetsrelaterat, inte en databas för nöjesbranschen att nyttja till sitt eget förfogande. FRA används ju för att övervaka trafik för te.x terroristanfall/planeringar, in- och ut i landet.

Medlem

Herregud. Tror verkligen folk på allvar att de är så viktiga att FRA skulle spendera en endaste extra CPU-cykel på dem?

Vidare snyfthistoria, arbetslös tvåbarnsmamma, varför är det relevant ens? Gratis spel är fortfarande inte en mänsklig rättighet. Ungefär som när aftonbladet drar upp snyfthistorier med folk som inte har råd att gå på bio när dem vill.

F.ö. så är denna kampanj dömd att se dum ut.

Inaktiv

Fantastiskt bra sätt att skaffa sig dålig PR. Stämningen mot morsan var bra vidrig, särskilt som det var typ ett unket Pinballspel.

Det känns tråkigt att Strömbäck inte delar samma syn som t.ex. DICE. Termen "frizon för organiserad brottslighet" går att applicera på i princip viket land som helst om man går efter Sveriges nivå. Sydamerika, Ryssland, södra Italien, delar av Kina etc. har det lite värre på de områdena.

Citat:

Gratis spel är fortfarande inte en mänsklig rättighet.

Det är det ingen som säger heller.

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Skriv ett mail till Justitsieministern, det gjorde jag idag.

vad skrev du?

Medlem
Skrivet av XCan:

Vidare snyfthistoria, arbetslös tvåbarnsmamma, varför är det relevant ens? Gratis spel är fortfarande inte en mänsklig rättighet. Ungefär som när aftonbladet drar upp snyfthistorier med folk som inte har råd att gå på bio när dem vill.

Tyckte mest att det var lite kul i samband med att spelbranschkillen missbrukar termen organiserad brottslighet i samma veva. När svenska polisen snackar om "organiserad brottslighet" är det människohandel, MC-gäng, knarksmuggling, värdetransportrån o.d. som åsyftas; se t.ex. rapporten Organiserad brottslighet i Sverige 2005, där också EU:s officiella definition finns med som bilaga på slutet.

Fildelning handlar alltså sällan om organiserad brottslighet. Arbetslösa morsor som fildelar, ja jävlar, samhällets fiende nummer ett...

Inaktiv

Underskatta inte Torrent-morsorna. Uppenbart att barnen bara är en fasad.

Citat:

Five of the world’s top games developers will serve notice [...]

Citat:

In the first 14 days since Topware Interactive released Dream Pinball 3D it sold 800 legitimate copies [...]

lol

Hör en del vidriga sidohistorier kring denna affär. Även med det faktum att få lär erkänna att de piratar spel verkar det som att flertalet oskyldiga på något sätt drabbats av dessa brev och får fingret av Atari/Davenport Lyon (advokatbyrån bakom breven).

Ang. Davenport Lyon förresten, de använder en teknik vars bevis är så bristfälligt att företaget bakom den tydligen har funnits bryta lagen i Schweiz och Italien. I Frankrike hände detta med samma teknik:

Citat:

And, oh yeah, another lawyer who relied on questionable Logistep evidence has been banned from practicing law in France for six months, after the Paris Bar realized that this questionable "evidence" was being used more for extortion-like "pre-settlement" letters that demand money to avoid getting taken to court.

Fräsiga bananer.

Skrivet av redmac:

200+ inlägg incomming! Its gonna be a warzone!

Heh, Redmac har helt gett upp diskussionerna verkar det som. Tar det månne för mycket tid att försöka konkurrera mot FZ i deras eget bloggsystem?

Medlem
Skrivet av redmac:

200+ inlägg incomming! Its gonna be a warzone!

Grab your popcorn! it's gonna be a slaughterhouse

Skämtåsido. Detta gör en bara enormt förbannad. Detta bevisar bara att anti-pirat händelser/medel är tusengånger värre än piraterna själva

Inaktiv

Fyfan vad vidrigt. Det här har sedan länge gått alldeles för långt. Vart fan är civilikuraget? Hur kan dom/vi låta dom agera på det här viset och komma undan med det?

Skulle jag bli skuldsatt på flera hundratusen pga det där kommer jag aldrig bara böja på nacken och låta det hända. Och jag har väldigt svårt att tro att det bara är jag som tänker så. Jag spår att om några år kommer lobbyorganisationer försöka driva en lag som tillåter indrivare att beväpna sig.
Lex Talionis.

Medlem
Skrivet av Segas:

Och det här med FRA...det är nog ingen information som kommer att tillämpas en spel, musik eller filmindustri. Det är ju säkerhetsrelaterat, inte en databas för nöjesbranschen att nyttja till sitt eget förfogande.

Det beror väl på hur mycket de betalar. Jag är inte den som slänger konspirationsteorier omkring mig men som utvecklingen ser ut nuförtiden så kanske man ska dra på sig foliehatten.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Fyfan vad vidrigt. Det här har sedan länge gått alldeles för långt. Vart fan är civilikuraget? Hur kan dom/vi låta dom agera på det här viset och komma undan med det?

Varför skulle dessa företag inte få agera som de gör? Personer piratkopierar deras produkter och de tar till ett av de få verktyg de har för att försöka hindra det. 300 pund tycker jag känns som en helt rimlig summa som inte bör sätta någon på fattighemmet. 16000 kan jag dock hålla med om är aningen högt.

Medlem

Dåligt drag av spelbranschen, nu lär ju många som både laddar ner och köper spel gå över helt och hållet till att bara ladda ner då det inte tjänar något till att stödja dom som gör bra spel, man kan ändå åka dit, jamena bli stämd på 16000 pund för ett spel som enligt mig borde klassas som freeware är galet.

Har alltid tyckt att såna här nyheter är skumma, något inom mig säger att det ligger en fisk begraven här, för vad får en myndighet att kolla upp en arbetslös tvåbarnsmamma som laddar ner ett mediokert flipperspel men inte någon som laddar ner hela tiden? De låter mer skrämmande rent ekonomiskt och det skickar ut ett budskap att även om du laddar ner värsta skiten så kan du åka dit på stora böter.

Medlem

Mahone det låter lite som du svarat på din egen fråga där..

De vill skrämmas och de verkar de göra bra.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Har alltid tyckt att såna här nyheter är skumma, något inom mig säger att det ligger en fisk begraven här, för vad får en myndighet att kolla upp en arbetslös tvåbarnsmamma som laddar ner ett mediokert flipperspel men inte någon som laddar ner hela tiden?

Vanligtvis (och även i det här fallet) är det privata organisationer/företag som övervakar fildelningssajter-/nät, samlar material, skickar till Internetleverantör, får fram namn och adress, skickar hotbrev. Någon myndighet är egentligen bara inblandad om det är problem med att få fram namn från Internetleverantörerna, eller om mottagarna av hotbreven inte ger vika för penningkravet och hellre möts i rätten.

Medlem
Skrivet av XCan:

Gratis spel är fortfarande inte en mänsklig rättighet.

Ingenting är en mänsklig rättighet. Du får vad du tar.

Inaktiv
Skrivet av ForrestFox:

Hur bevisar de att personen visste att materialet var förbjudet som personen tankade ner? *nyfiken*
Måste man inte ha tankat ned materialet, för att oftast sen använda det, för att kunna se om det finns någon sorts copywright?
(Jävligt fånig fråga, de flesta vet ju vad de tankar ner, men ändå, det finns de som inte har en aning vad de tar ner, eller kanske tror att det är ett gratis spel/film/dylikt *för det FINNS faktiskt gratis, lagliga saker av allt* Vill bara veta hur de förhåller sig i rätten att kunna bevisa ovan nämna situation)

Ditt argument äger en bra poäng.

Jag är dessutom av uppfattningen att det inte går att bli stämd för nedladdning. Däremot går det att bli stämd för innehav.

I och med att det verkligen aldrig går att bevisa vem som beordrat datorn att utföra nedladdningen (om man inte filmar med webcam då) från internet.

Det är tvärtemot den logik som ligger bakom det att en människa som äger ett vapen inte kan bli fälld för ett mord om det inte går att bevisa att denne höll i vapnet och utförde avtryckningen.

En läskig aspekt. Tänk om en polare kommer över och laddar ned nån skit, så blir man stämd på några dunderhunkor.

I framtiden blir en dator något högst personligt, intimt och väldigt omgärdad av integritet.

Vad säger Ni ? :heart:

Skriv svar