Problem med router och bredbandstelefoni

Medlem
Problem med router och bredbandstelefoni

Tänkte kolla in min Netgear WGT624 router tillsammans med mitt Tele2 bredbandstelefoni (har en dosa som heter vood 322). Det är kopplat som flöjande:

1) Nätverkskabel-kabel från väggen (fiber) till bredbandstelefoni dosans WAN-port
2) Nätverkskabel från LAN porten på bredbandstelefonidosa -> WAN porten på routern.
3) Nätverkskabel från router till dator (fungerar även med trådlöst)

När det är kopplat såhär så;
- Telefonin fungerar utmärkt
- Uppkopplingen mellan dator och router fungerar både trådlöst och med sladd, kommer in i routerns inställningar, men däremot får inte routern någon IP-adress från internet och uppkopplingen fungerar inte utåt.
- Båda router och bredbandstelefonidosa visar att de har en uppkoppling till varandra, d.v.s. WAN/LAN lampor lyser på respektiva dosa. Dioderna visar inte på några felaktigheter.

Har även testat att förbikoppla internetkabel till routern, som då fungerar alldeles utmärkt. Så routern är det inget fel på, bredbandstelefonidosa inget fel på och internetuppkopplingen fungerar.

Det verkar alltså vara kommunikationen mellan bredbandstelefonidosa samt routern som fallerar, och routern får aldrig kontakt med internet.

Tacksam för all hjälp som jag kan få!

Medlem

Har du även testat att koppla din dator direkt på telefonidosans LAN port? Fungerar det först och främst?

Som vanligt med internet/nätverks utrustning om det är något som strular kan det vara bra att koppla upp allt i rätt följd.
Stäng av all utrustning. Sedan sätter du enbart igång telefonidosan. Väntar par minter, sedan sätter du igång routern. Låt den gå även den par minuter. Sist sätter du på datorn.
Brukar vara så simpelt ibland.

Medlem
Skrivet av Efraim:

Har du även testat att koppla din dator direkt på telefonidosans LAN port? Fungerar det först och främst?

Som vanligt med internet/nätverks utrustning om det är något som strular kan det vara bra att koppla upp allt i rätt följd.
Stäng av all utrustning. Sedan sätter du enbart igång telefonidosan. Väntar par minter, sedan sätter du igång routern. Låt den gå även den par minuter. Sist sätter du på datorn.
Brukar vara så simpelt ibland.

Ja, det fungerar att koppla datorn till telefonidosans LAN port. Så inget fel på enheterna separat, båda fungerar felfritt var för sig, det är bara tillsammans som det verkar strula.

Ska försöka testa det du säger!

1
Skriv svar