GTA IV dras in efter mord i Thailand
"Den här tidsinställda bomben har redan exploderat och situationen kan bara bli värre. I dag är det en taxichafför, men i morgon kan det vara en ägare till en spelaffär."
Så en spelaffärs-ägare är alltså mer värd än en taxichafför eller vadå?
Psykopater kan triggas av vad som helst, och det gäller att hitta dom innan dom hittar oss. Börja ta enstöriga barn på allvar, då det oftast är såna som växer upp till psykopater.
FEL!
Våld påverkar oss negativt men det är fel att helt skylla på spelet och dra in det. Det råder ingen tvekan om att det är killen det är fel på i detta fall.
Klart att våld påverkar och gör oss avtrubbade mer eller mindre. Våld på internet, titta på fighting tex som är mycket poppis sätter standarden för vad man gör när man tvärlackar i ett slagsmål och just därför blir gatuvåldet grövre. Man ger oftast inte längre ett knytnävslag utan man slåss för livet och stampar på dom som ligger ned, man slåss för att döda även om man efteråt inte menar det eller kan erkänna det för sig själv men det är en naturlig instinkt.
De flesta på forumet är väl inga bråkstakar och kanske inte ens är lagda att kunna/vilja försvara sig men att upprepade gånger se på våld och att utöva i spel som GTA sätter sig i "ryggraden" och det är väldigt troligt att det tas fram i en trängd situation och våldet blir onödigt mycket.
Sverige är just nu dåliga på att uppfostra och ta cHILLs kommentar tex: ..gulingen är blåst. Hans språk går hand i hand med de som kan tänkas bli påverkade.
Det är föräldrarna som bestämmer om man ska spela spelen eller inte. Är man förälder och om man inte accepterar att barnen ska spela våldsspel så är det bara att gömma undan konsolen enligt min åsikt.
Blir man arg och använder våld i hemmet efter att man har spelet dessa spel kan föräldrarna ingripa för då är man sjuk nånstans.
Undrar om detta skulle kunna hända i sverige också.?
En kille drar ut på stan och skjuter ner alla och säger sen att han trodde att han lirade GTA IV?
Nu ska jag gå till närmsta möbel affär och stapla alla möbler på varandra så att det blir en riktig oreda, och sen skylla på tetris...
haha klockrent
Urgh, sorgligt. Slår vad om att folk har blivit dödade dock av andra medier utan att dessa kallats tillbaka. Filmer, böcker och för att inte glömma religösa skrifter. Omprioritering kanske är på tiden.
Det är väl bara att börja förbereda sig att ta med en full hälsorapport och legitimation när man ska köpa sig ett lir. "Aahh asså jag snodde den där cykeln för att L-brickan i Tetris ville...." Gah.
Det spelar ingen roll om han var sjuk innan, om de kan bevisa att GTA 4 triggade honom så förstår jag varför dom drar in spelet. Människor ska inte behöva dö för att folk sitter och mördar virtuellt, hur oskyldigt det än är i de flesta fall. Det kan faktiskt finnas fler fall som dessa, ostabila ungdomar som har svårt att skilja på verklighet och fiktion. De är också människor, och det blir nog svårt för spelbutiker att ha psykologiska test innan de säljer spelet.
Försök se lite objektivt på det istället för att ställa er i försvarsställning. Är det inte ett problem att våld i medier kan påverka ostabila ungdomar? Ni på forumet brukar alltid vara så objektiva och kloka i diskussioner, men så fort spel blir hotat så är han bara en galen asiat utan värde överhuvudtaget.
Remember when you were young? You shone like the sun
Nu ska jag gå till närmsta möbel affär och stapla alla möbler på varandra så att det blir en riktig oreda, och sen skylla på tetris...
Haha. Äg-kommentar. xD
HinduTimes: Vars ska man dra gränsen? Hur mycket ska man censurera? Och inte för att tala om att censur inte hör hemma i en demokrati...
Jag skulle hellre skylla på samhället och psykvården när något sånt här händer.
Visst på verkar det vi spelar oss. Man kan ta och kolla på den amerikanska armén. Nu sitter deras snipers och hurrar och skriker: Yeah headshot! När de träffar måltavlan. Så var det inte innan man i spel vart belönad att skuta HS. Men det kan ju bero på annat också. Om man kollar på bondesamhället så var det nog fler som glatt kunde skära av halsen på ett djur utan att må dåligt av det medans jag tvivlar på att alla här skulle kunna vara i samma rum som avrättningen.
Men GTA och Gears gör dig inte galen tror jag. Däremot Manhunt borde förbjudas även fast vi lever i ett frittland
Det är många som ser allt så svart-vitt här.
Det klart att enbart ett spel inte kan få någon att mörda men det kan precis som mycket annat vara en bidragande faktor.
För att någon ska begå ett dylikt brott så krävs det troligtvis att det är rätt många saker som påverkar och går fel men att påstå att just spel inte kan vara en bidragande orsak är lite naivt.
I detta läge kan man inte skylla på ett spel!
Det är personen som spelar det som man ska skylla på! Det är här föräldrar och sånt kommer in och ser till att barnet inte blir psykiskt sjuk av spelandet och gör sånt här! Finns det minsta misstanke om mental instabilitet så skicka dom direkt till psyket!
Wii like to play? Or Do Wii?
visst kanske gta 4 var det som var triggern i detta, men denna person var antagligen psykiskt instabil redan innan. Om han inte hade spelet gta 4 så hade antagligen något annat fått honom att göra något liknande. Är det lika lätt att döda som James Bond får det att se ut? Om man nu ska börja förbjuda gta 4 av denna anledning så finns det massor av saker som "borde" förbjudas....
"Den här tidsinställda bomben har redan exploderat och situationen kan bara bli värre. I dag är det en taxichafför, men i morgon kan det vara en ägare till en spelaffär."
Så en spelaffärs-ägare är alltså mer värd än en taxichafför eller vadå?
Reagerade också på det, tyckte det är konstigt att inte fler kommenterat på det.
Det spelar ingen roll om han var sjuk innan, om de kan bevisa att GTA 4 triggade honom så förstår jag varför dom drar in spelet.
Så din åsikt är att om det inte vore för GTA så hade denna person inte blivigt "triggad" och därmed levt ett normalt och icke-våldsamt liv? Vår poäng är att om en person är så illa störd att han mördar en annan människa med en virtuell verklighet som grund, så är han redan så mentalt sjuk att mordet skulle hände oavsett om spelet var där eller inte.
Även om det är individens fel i sig, blir det ju en fråga i längden hurvida speltillverkare vågar göra spel som är väldigt nära verkligheten. Ju mer verklighetstroget ett spel är desto fler "sjuka" har risken att hamna i liknande situationer där de till slut tappar skillnaden mellan spelet och verkligheten.
Bättre grafikmotorer, hårdvara osv gör ju att det kanske är riktigt nära veklighetstroget om ett par år.
Då kanske utvecklingen går till att tona ner realismen i vissa typer av spel?
Eller så är kanske felet att dem inte är realistiska nog? Generellt sett så belönas spelaren för att mörda i fps eller åtminstone så brukar det sällan ge några större negativa effekter.
Till skillnad från till exempel soldater som dödar i strid så ger det inte heller några starka psykiska eller sociala konsekvenser när man skjuter ned någon i ett spel. Bara en sådan sak som att veta att man dödat någon (det kan ha varit i krig, bilolycka eller vad som helst) är ju förödande emotionellt sett - om man är någorlunda normalt funtad.