Inaktiv
quad core?

är det så at quad core 2,4ghz samanlagt 9,6ghz:\

nj
Medlem

Nej, det är fyra kärnor som vardera arbetar i 2.4GHz.

Inaktiv

varför är det så bra

Inaktiv

men kan man lira spel som kräver 3,0ghz då
jag vet att det inte finns något spel som kräver så mycket men ändå senare kanske

Medlem
nj
Medlem
Skrivet av lagg:

men kan man lira spel som kräver 3,0ghz då
jag vet att det inte finns något spel som kräver så mycket men ändå senare kanske

Ja.

Klockfrekvenser betyder egentligen ingenting, tyvärr så försökte Intel länge trycka i folk att hög klockfrekvens = bättre, vilket inte är sant.
Klockfrekvens är en del av prestandan, men inte i närheten av den viktigaste detaljen.
Enda gången det är intressant att jämföra klockfrekvens är när man jämför två, annars, identiska processorer. Att jämföra processorer från olika modeller/arkitekturer, tillverkare, etc så säger klockfrekvens ingenting. Om inte annat så har Intel själva bevisat det iom deras Core 2 Duo-serie som har bra mycket lägre klockfrekvenser än deras gamla P4/PD-serier men ändå presterar oerhört mycket bättre.

Inaktiv

så quad core är jävligt bra alltså svara snabbt ska beställa datorn snart ska köpa komplett gamer i35 på komplett.se fast jag ska lägga till 2gb ram och jag ska bytta grafikkort till 8800gts 640mb iställe för hd2900xt

Inaktiv

hexacore är betydligt bättre, för att inte tala om octacore. leta efter en sådan istället.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Inaktiv

som octacore eller myriacore, fast sämre.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Inaktiv

kan man köra q6600 2,4ghz när system kraven är 2,8ghz

Medlem

ja.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Lagg: om du inte ens vet vad är quad är och hur den fungerar, varför ska du då skaffa en?


signatur
Inaktiv

det verkar ju vara en utav dom bästa tror jag jag vet inte så mycket om processorer

Inaktiv

Q6600 är den bästa prollen under 3000kr.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

hur många ghz har den då det är ju bra och veta om den ligger bra systemkrav mässigt

nj
Medlem

Den arbetar i 2.4GHz och klarar definitivt av att användas till de flesta spelen som släpps ett bra tag framöver.

Inaktiv
Skrivet av lagg:

hur många ghz har den då det är ju bra och veta om den ligger bra systemkrav mässigt

Finns inga spel som ens kommer i närheten av att ha högre krav än den processorn.
Om du refererar till att vissa spel kräver 3.4ghz osv så handlar det än så länge om P4, som är löjligt långsam i jämförelse.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ja, du kan inte jämföra systemkraven med en flerkärnig processor.. Q6600 är som 2st E6600.. E6600 är 2x2.4GHz (lätt beskrivning för en ej så kunning människa; och det stämmer ju också i praktiken).

Q6600 klarar kommande spel åtminstonde i 3-4 år.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

bra då skaffar jag Q6600:D

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Q6600 är som 2st E6600..

hur menar du då? inte rent prestandamässigt i alla fall, långt ifrån


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Nej, kanske borde skrivit så här:

Q6600 ÄR 2st E6600.

I teorin ska Q6600 vara dubbelt så snabb som 2st E6600 då spelen/programmen man kör har 100% stöd för Q6600/4 kärnigt. Tro det eller ej.. finns folk som kört renderar program upp till 144% snabbare med Q6600 än med en E6600.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

DarthZ har fullständigt rätt. Observera att Q6600 flyter som allra bäst när spel/program är menade för att dela ut sina uppgifter på fyra kärnor. En en-kärnig processor måste ta all information själv vilket gör den seg och lite hackig, en fyr-kärnig processor däremot kan enkelt dela ut uppgifterna till sina fyra medarbetare som då kan ta hand om varsin del. Så just idag kan en E6600 vara snabbare om spelet/programmet bara kan dela ut information till en kärna, Q6600 måste ha program som är anpassade för den tekniken. Dom programmen/spelen som kan utnyttja den tekniken finns idag och det kommer fler inom loppet av några månader.

Jag tror stenhårt på den här tekniken - Därav köpte även jag en Quad till den nya burken, gör det du med, ett säkert köp inför framtiden!

Inaktiv

Ja..

Har just fått hem min Quad.. har lite problem med kylningen/kylnings avläsningen.

Står att min core 1 och 2 ligger på -43*C och core 3 och 4 80*C alldeles efter uppstart.
Får se om jag kan fixa det igenom att reapplicera kylpastan och ominstallera själva kylaren imorgon.. får se hur det blir.

Tror också på quad tekniken.. det är helt klart framtiden - ett program/spel som kräver mycket kommer helt klart att ha stöd för Quadcore.. lite slöare program som inte kräver så mycket kommer inte heller behöva stöd då man inte skulle märka någon skillnad.

Har också en multipel på 6 ist för 9.. hmm får se om jag vågar höja den eller om den är auto sänkt pga. "temperaturen".


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

nj
Medlem

Intel har sin SpeedStep-teknik som klockar ner när processorn inte belastas för att sänka värmeutveckling, strömförbrukning, etc.
Temperaturavläsningen låter väldigt skum, vad använder du för program för att kolla temperaturen? Har du kikat efter uppdaterad bios som kanske fixar temperaturavläsning (för det är inte helt ovanligt att sådana fixar dyker upp i nya biosversioner)?

Medlem

den är med största sannolikhet auto-sänkt pga låg belastning.*

jag är inte beredd att hålla med om att det finns något utbrett stöd för fyra kärnor ännu, och "det kommer snart"-argumentet funkade inte ens för två kärnor så jag förblir skeptisk. därmed inte sagt att man inte ska ha quad, men skillnaden blir inte så extrem som man skulle kunna tro...

*red: nj hann före


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar