Triss i Mass Effect-filmer
såg inte intressant ut på något sätt, hört att det är ett riktigt bra spel så vad är de jag har missat som gör spelet bra? (inget försök till ironi)
Håller med - jag brukar vara positiv av mig överlag, men maken till totalt ointressanta stridssekvenser får man leta efter. Och grafiken dessutom ... meh.
Vad är det som får detta spel att vara så bra som folk säger?
Storymässigt är spelet riktigt riktigt bra..
Det är inte jättesnyggt eller har jättebamsiga miljöer, ändå har det fruktansvärda prestandaproblem (kass ojämn framerate, massor av texturpopins)
Dom världarna man kan landa på är bara överdrivet bergiga (för att få dom verka större än dom egentligen är) och i stort sett likadana allihopa (en eller 2 anomalys man kan undersöka, en ruin och kanske ett pirathideout som är tillverkat av ungerfär en av 5 prefabs som finns)
Utrustningsmässigt är det rena skämtet, skitdåligt inventorysystem utan någon som helst översikt, rustningar och vapen finns det typ ett gäng grundmnodeller av som alla har samma mesh men olika texturer, (ja det finns ett par undantag, men inte många) samt att dom heter i stil med "scans falukorv deluxe *"
där * är ett nummer mellan I och X som indikerar level på saken i fråga.
Så nej, det är inte så bra som alla säger.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Storymässigt är spelet riktigt riktigt bra..
Det är inte jättesnyggt eller har jättebamsiga miljöer, ändå har det fruktansvärda prestandaproblem (kass ojämn framerate, massor av texturpopins)
Dom världarna man kan landa på är bara överdrivet bergiga (för att få dom verka större än dom egentligen är) och i stort sett likadana allihopa (en eller 2 anomalys man kan undersöka, en ruin och kanske ett pirathideout som är tillverkat av ungerfär en av 5 prefabs som finns)
Utrustningsmässigt är det rena skämtet, skitdåligt inventorysystem utan någon som helst översikt, rustningar och vapen finns det typ ett gäng grundmnodeller av som alla har samma mesh men olika texturer, (ja det finns ett par undantag, men inte många) samt att dom heter i stil med "scans falukorv deluxe *"
där * är ett nummer mellan I och X som indikerar level på saken i fråga.
Så nej, det är inte så bra som alla säger.
precis som gta dårå ^^,
Jämnför dem inte menar bara att gta inte heller behöver vara så bra som alla säger, många säger att de bara är samma ramsa igen med uppdaterad grafik så och jag håller med gta var aldrig lockande för mig.
Detta har sett intressant ut men får se vad folket ger för feedbac i NM först innan jag överväger köp.
Det här spelet har fantastisk story och oöverträffbara dialoger (röstskådespeleri, gester, ansiktsuttryck är otroligt verklighetstrogna). Stridssytemet är ok, funkar bra och är lätt att komma in i. "Replay value" är stort, då man kan få helt andra konsekvenser beroende på de val man gör
Lite orolig hur PC portningen kommer stå sig, rent prestandamässigt...
All men are cremated equal
Jag vann Mass Effect till PC på Biowares forum häromdagen
Tyvärr så fick jag ingen box, utan en spelnyckelgrej och får tanka hem det från EA Store med EA Download Manager.
Lite trist att se "Releasing in: 8 days 10 hours" i programmet, då det släpps i Nordamerika i morgon.
Det är lite märkligt. Det står ju på förstasidan på http://www.electronicarts.se/ att om man köper det via EA Store får man det en vecka tidigare än release i Sverige, dvs. den 29/5-2008.
Det finns tre reviews för PC versionen ute på Metacritic. De säger alla att portningen till PCn är rätt bra:
http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=189703&sk...
Porting a console game to PC is a process that can go very wrong - but thankfully Mass Effect reaches its apex on the PC. BioWare have made a game that flatters the PC's controls so perfectly that the 360 version feels, in comparison, as effective as a papier-mâché hammer. Gone without trace are the clunky UI and irksome combat of the 360 - with the mouse and keyboard, players can look forward to a smoother, more enjoyable and better-looking escapade than their sofa-bound siblings.
Hade de gjort ett spel baserat på bara dialogerna och förflyttat striderna till cutscenes hade detta blivit bland de bättre rollspelen någonsin. Istället så känns det som att oberoende av vilka alternativ du väljer i dialogerna så får de samma utgång. Det är endast vid 2-3 tillfällen där det faktiskt sker något som påverkar resten av spelet.... Det var ett schysst spel att kuta igenom på 12h (jag spelade main storyn) men det fanns inget sug för mig att faktiskt stanna kvar i världen och traggla vidare på de öde planeterna.
Det är lite märkligt. Det står ju på förstasidan på http://www.electronicarts.se/ att om man köper det via EA Store får man det en vecka tidigare än release i Sverige, dvs. den 29/5-2008.
Tror det menas att man bara kan ladda hem en vecka innan spelet "släpps", men att det sedan måste ligga på hårddisken en vecka innan man kan aktivera det och spela det.
Det är lite märkligt. Det står ju på förstasidan på http://www.electronicarts.se/ att om man köper det via EA Store får man det en vecka tidigare än release i Sverige, dvs. den 29/5-2008.
Tror det menas att man bara kan ladda hem en vecka innan spelet "släpps", men att det sedan måste ligga på hårddisken en vecka innan man kan aktivera det och spela det.
Ja, det har du nog rätt i, vad meningslöst...
Inte mycket till 'extra' när man förköper det då.
"Dom världarna man kan landa på är bara överdrivet bergiga (för att få dom verka större än dom egentligen är) och i stort sett likadana allihopa (en eller 2 anomalys man kan undersöka, en ruin och kanske ett pirathideout som är tillverkat av ungerfär en av 5 prefabs som finns)"
Just detta gjorde ju mig lite besviken
För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .