BioWare ändrar sig efter kritik - lite
Varför bryr ni er så mycket om att man måste aktivera det online? Köper man spelet så blir det ju inga problem.
Fel, piratkopierar man spelet blir det inga problem, köper man spelet så får du ringa och bråka med supporten om ett halvår då du vill installera spelet en fjärde gång.
/ LordDaimos
Vänta nu här, till Bioshock så släppt dom ett verktyg för att "få tebax" aktiveringar. Kommer det inte finnas någon sådan möjlighet till Mass Effect eller vadå?
Kan man aktivera spelet oändligt många gånger oavsätt om man bytar hårdvara eller ej så har jag inget problem alls att man måste aktivera det. Men får man bara aktivera det, säg 5 gånger och dessutom inte kan få tebax aktiveringarna sedan så kan dom ju ta å stoppa upp deras spel där gräset inte växer.
Min erfarenhet med Bioshock är väl delad. första installationen funka inte verktyget för mig att få tebax aktiveringen. Det gjorde det dock nästa gång. Men skall det strula satt det inte funkar var och var annan gång så försvinner aktiveringarna snabbt.
låter helt sjukt!
max 3gånger, sen ringa/maila blabla
helt idiotiskt, vi normala människor som formaterar hela tiden, kommer att bli vansinniga, å vem faan orkar avsintalera allt helatiden?
dvs jag kommer alidrg faan köpa det till PC, om dom inte tar bort det.
idioter!
Samma här, denna månaden har jag formaterat 2ggr. Visst Ibland är det längre mellan gångerna men jösses.
Skulle man köpa spelet är det som att man blir bestulen av säljaren. Som att köpa en katt men säljaren rakar av han pälsen, eller köpa en guldfisk utan att få den i vatten. Snurrigt. Nej man fick verkligen avsmak i munnen och inte är det för att man är bakis heller.
Jävla idioter. Är det något jag avskyr så är det giriga äckel till företag! De bör slopa allt skräp och sälja spelet som man alltid sålt spel.
ja, det är väldigt konstigt att företag vill ha betalt för sina spel.
Om du inte fattat det än så får dem betalt när man köper spelet i butik eller via nätet, ska man behöva bevisa 50 gånger att man köpt det eller vad?
som någon sa här tidigare, man sysslar med mycket mer än bara spel på sin dator och om nått gått fel och man måste omformatera, då straffas man för nått man har redan betalat.
Vem vet, du kanske bara spelar på din dator, då gör det inte så mycket eller?
För alla som klagar att det blir problem om datorn krashar och man får formatera om så säger jag bara en sak.
Läs tråden!
To clarify once again:
Uninstalling and reinstalling on the same PC will not use up additional activations. It is only when there is a significant change to the hardware profile that it will count as a subsequent activation.
The extent to which the same PC may be altered before requiring another activation has not yet been disclosed.
piratkidsen whinade lite o fick igenom sin vilja
Håll käften.
När du köper ett par skor i en butik, kräver tillverkaren att du har på dig skorna var 10e dag för att kolla om dom är riktiga då? Kräver dom att du måste mejla/ringa dom för att du ska kunna sälja vidare skorna?
Så här ska man inte göra med PC-spel. När jag köper något i butiker så följer inte stöldskydden med mig hem. Tyvärr, eftersom de flesta spelföretag har korkade idéer som den här (och BioShock) så har det blivit så med PC-spel.
Jag har bara en fråga, är skyddet ändrat så här till Spore också? Om inte så tänker jag skriva ett personligt brev till Will Wright och klaga. Det borde ni också göra.
Spelföretagen håller på att begå självmord.
För alla som klagar att det blir problem om datorn krashar och man får formatera om så säger jag bara en sak.
Läs tråden!
To clarify once again:
Uninstalling and reinstalling on the same PC will not use up additional activations. It is only when there is a significant change to the hardware profile that it will count as a subsequent activation.
The extent to which the same PC may be altered before requiring another activation has not yet been disclosed.
Sko-referensen fungerar bra även här: Om du byter klädstil helt, så tvingas du alltså använda upp en licens från skotillverkaren om du vill ha på dig dom igen? Fungerar det så? Borde det fungera så med spel?
Det här får inte tolereras, om ni vill se PC-plattformen överleva. Det enda det här skyddet gör är att locka fler och fler att ladda ner spelet.
"mjukare" DRM ? inte tillräckligt för mig ialla fall, blir fortfarande ett spel jag inte kommer att köpa ( inte heller piratkopiera för er som tror att "inte köpa = piratkopiera" ).
vad jag mest är förvånad över är hur företagen kan motivera ett DRM för miljoner som förlorar funktion efter i bästa fall en vecka ?
"Jag har inte råd med alla spel."
Nej, och det är det inte många människor som har, men varför skulle det ge dig rätten att spela ändå?
Med tanke på att det moraliska argumentet mot piratkopiering är att genom att ladda hem någonting ISTÄLLET för att köpa det gör att utvecklarna förlorar pengar de annars skulle fått. Så kan faktumet att personen i fråga inte skulle köpa spelet även om piratkopiering inte existerade göra att det inte längre finns ett moraliskt skäl till att inte ladda hem det. Oavsett vad han gör, så får utvecklarna inte mer pengar, så vad spelar det för roll om han laddar hem det?
"Spelutvecklare är rika."
Jo, tjena. De tjänar inte mycket mer än andra programmerare.
Tror det är mer företagen de arbetar förs fel och inte piratkopierare, senast jag hörde så är de framgångsrika spelföretagen ganska rika och jag tror det är det som personer som kallar spelutvecklare rika menar.
"Jag skulle ändå inte ha köpt spelet."
Varför tankar du det då? Om det inte är värt att köpa lär det väl knappast vara värt att spela.
Ett argument som snubblar över sig själv men ändå används i var debatt. För en student så kan ett spel vara mer än en halv månadslön, bara för att ett spel inte är värt den mängden pengar, betyder inte att spelet i fråga inte skulle vara roligt att spela.
"Jag kommer ändå att köpa spelet senare"
Kanske, kanske inte. Om alla skulle köpa spelen de tyckte om hade vi inte haft någon kopieringsdebatt alls.
Fel därför att anti-piraterna ser varje nedladdning som en förlorad försäljning även om det är extremt långt ifrån korrekt. Även om vi alla köpte spelen vi tyckte var värda pengarna så skulle det ändå laddas hem en hel del spel som piraten i fråga bara skulle finna roligt i en dag och därför inte värt pengarna.
Edit/Disclaimer: Jag ser definitivt inte illegal nedladdning som moraliskt riktigt eller någonting man borde göra, jag tål bara inte dålig logik oavsett källa.
Mehh Bazil sluta bete dig som en fjolla med dubbel moral?, Piratkopiering skadar företagen det kan någon med iq fiskmås lista ut, och varje kopia någon laddar ner istället för köper ÄR FAKTISKT ännu en förlorad kund.
Finns inget att försvara här , ge er annars med sånna här typer kommer PC världen helt klart gå under, man kan inte hålla på och ha dubbel moral antingen är man för eller emot så enkelt ere.
Varför bryr ni er så mycket om att man måste aktivera det online? Köper man spelet så blir det ju inga problem.
Fel, piratkopierar man spelet blir det inga problem, köper man spelet så får du ringa och bråka med supporten om ett halvår då du vill installera spelet en fjärde gång.
/ LordDaimos
FFS, det finns lösning på det.
1. Man ser till att avinstallera spelet när man ska formatera datorn
2. Om du på något otroligt sätt skulle använda alla "slots" så kan du antingen fixa hem en fix eller ring support. Se till och KÖP spel och sluta gnäll jäkla pirat! Det går att lösa, betalande kunder lider inte av detta, bara pirater som vill finna ursäkter.
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
/ LordDaimos
FFS, det finns lösning på det.
1. Man ser till att avinstallera spelet när man ska formatera datorn
2. Om du på något otroligt sätt skulle använda alla "slots" så kan du antingen fixa hem en fix eller ring support. Se till och KÖP spel och sluta gnäll jäkla pirat! Det går att lösa, betalande kunder lider inte av detta, bara pirater som vill finna ursäkter.
1. Varför blir jag tvingad till det? Spelet skulle sälja mer utan det här skyddet.
2. Vadå "otroligt sätt"? Det är MITT SPEL, jag får göra VAD JAG VILL MED DET. Det här handlar inte om "nej men det är ju inte troligt att du inte har internet var 10e dag" eller "nej men det är ju inte troligt att du byter hårdvara så mycket att du inte kan spela spelet längre".
Nej, det här handlar om att JAG HAR KÖPT SPELET OCH JAG FÅR GÖRA VAD JAG VILL MED DET. Sälja vidare det utan problem, åka på landet och spela det offline etc. etc.
Du redmac, du är värst. Du hävdar att du jobbar i en spelbutik, men du argumenterar som om du jobbar på antipiratbyrån. Om jag hade vart en vettigare version av dig, hade jag varit oroad av att fler skulle lockas att ladda ner spelet och inte köpa det i DIN butik (vilket är precis vad som kommer att hända).
Jag är inte en pirat som vill finna ursäkter. Jag har haft en pre-order på Spore hos Webhallen sedan de först lagt upp det efter den där Spore-videon på google video för 3 år sen. Den tänker jag avbeställa tills jag vet att jag inte tvingas på någon sorts licens eller authentication-process.
och varje kopia någon laddar ner istället för köper ÄR FAKTISKT ännu en förlorad kund.
Korrekt, försök läsa det jag skrev igen, eller för första gången som det verkar.
antingen är man för eller emot så enkelt ere.
Att skilja mellan svart och vitt är alltid enkelt, komplicerat blir det när man faktist börjar tänka, och ser det gråa.
Jävla idioter. Är det något jag avskyr så är det giriga äckel till företag! De bör slopa allt skräp och sälja spelet som man alltid sålt spel.
ja, det är väldigt konstigt att företag vill ha betalt för sina spel.
Men grejen är att det här inte på något sätt kommer gynna dem, tvärtom. De som köper spelet kommer straffas genom att begränsa antalet gånger de kan installera spelet, medan de som laddar ner det kan göra hur de vill utan att behöva ödsla tid på support och avinstallationer. Piratkoperingsskyddet i fråga kommer inte på något sätt stoppa piratkopieringen av spelet, så varför har de det öht?
antingen är man för eller emot så enkelt ere.
Att skilja mellan svart och vitt är alltid enkelt, komplicerat blir det när man faktist börjar tänka, och ser det gråa.
Vart är den gråa zonen mellan att köpa ett spel och ladda ner det?
Ladda ner det... och försöka rättfärdiga det? Du hamnar fortfarande i det svarta :/
Ladda ner det... och försöka rättfärdiga det? Du hamnar fortfarande i det svarta :/
Den gråa zonen ligger i det att det i min åsikt inte är omoraliskt att ladda ner någonting som man antingen köpt, eller alldrig skulle köpa. Att ladda hem det har samma effekt på resten av mänskligheten som att inte göra det.
Är det bara jag som fattar att det går att köpa spelet och ändå undvika onlineaktiveringen med en så kallad crack? Alltså, köp spelet, ladda ned crack som plockar bort skyddet och spela utan aktivering?
Det måste inte vara ett val mellan att 'köpa spelet och ha aktiveringen' och 'inte köpa spelet och köra crackad piratkopia'.
// edit
Fungerar givetsvis bara på single player-spel.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Är det bara jag som fattar att det går att köpa spelet och ändå undvika onlineaktiveringen med en så kallad crack? Alltså, köp spelet, ladda ned crack som plockar bort skyddet och spela utan aktivering?
Det måste inte vara ett val mellan att 'köpa spelet och ha aktiveringen' och 'inte köpa spelet och köra crackad piratkopia'.
// edit
Nej.
Köper du spelet så säger du till tillverkaren/utgivaren: "Jag accepterar det här "DRM light"". Tillverkaren har ingen jävla aning om du crackar det eller inte.
Jag föreslår bojkott av alla spel som kör kopieringskydd som inte är bättre än trojaner.
Om försäljningen av spel utan kopieringskydd ökar och dom med kopieringskydd av denna typen minskar kanske företagen förstår att betalande konsumenter inte vill bli behandlade som pirater.
Köper du spelet så säger du till tillverkaren/utgivaren: "Jag accepterar det här "DRM light"". Tillverkaren har ingen jävla aning om du crackar det eller inte.
Poängen är att man köper spelet ist för att kopiera det. Man kan fortfarande skriva till utvecklaren att man ogillar skyddet. Min mening var att man inte "måste" piratkopiera det för att spela det bara för att man inte gillar skyddet.
// edit 2
Glöm det...
Om tillverkarna kunde tänka efter till att börja med vad det är dom håller på med så kanske inte piratkopieringen hade varit lika stor. För det första så släpps det i princip aldrig nå demos till PC nu för tiden, hur ska man då veta om spelet är bra eller inte? Jo ladda ner. För det andra så suger oftast spelen till dator nu och är oftast full med buggar. För det tredje så är systemkraven på tok för höga på dom spel som faktiskt verkar intressant. Detta gör att man hellre köper spel till sin konsoll, där de släpps demos så man kan testa och man vet att systemkraven inte är något problem.
Vill företagen tjäna mer pengar så får dom fan lägga till multiplayer för de är det som avgör mest om folk köper de eller inte. Och är de ett spel som är singleplayerspel så finns det något som kallas co-op. Väljer företagen att göra singleplayerspel där multiplayer inte är möjligt, t.ex. nått Myst-liknande spel så får dom väl acceptera då att folk kommer ladda ner de.
// edit
är ngt som troligtvist många gör faktiskt, problemet är att förtagen ser ditt nerladdade crack som en förlorad kopia dom kunde sålt.
Den gråa zonen ligger i det att det i min åsikt inte är omoraliskt att ladda ner någonting som man antingen köpt, eller alldrig skulle köpa. Att ladda hem det har samma effekt på resten av mänskligheten som att inte göra det.
Jag får lite av dem här vibbarna om man ska ta något enkelt att jämnföra med typ Miljöfrågan på hur du ser saker Bazil.
Du verkar typ påstå att bara för att du slutar köra bil till exempel hjälper inte det miljön att bli bättre, så du kan lika gärna fortsätta, vilket är helt fel det både hjälper och är bra men i mindre skara, ju fler som är på ju bättre blire i långa loppet.
(nej jag är ingen miljö aktivist tjosan blah blah p.s kör motocross jag bara tog det som exempel)
För att vända lite på det citerar jag samma igen;
Tillverkaren har ingen jävla aning om du crackar det eller inte.
Men tänk såhär då: om du laddar ned det, så har tillverkaren ingen aning om ifall du har laddat ned det (i protest mot skyddet) eller om du inte har laddat ned det och struntat i spelet.
Att ladda ned spelet är alltså ingen bra metod att protestera mot kopieringsskyddet, då det endast leder till minskade försäljningssiffror och ingen ändring av skyddet.