Spelgalan 2008 - vinnarna
Super Mario Galaxy bara fortsätter att vinna årets spel. Iofs är det helt otroligt kul.
Det verkar dock inte sälja så bra, ser det aldrig på listorna (möjligtvis i Japan, men de har så dålig smak att det inte räknas), skumt.. Trodde det skulle toppa listan typ iaf fram till sommaren.
Gaming since 1986 and still going strong!
Har alla dom som utnämner World in Conflict till årets strategispel ens testat SupCom? World in Conflict var ett småkul taktiskt actionspel med lite snygga effekter, men som strategispel ligger det ljusår efter SupCom.
Ju lättare desto bättre är väl det som gäller antar jag...
Har alla dom som utnämner World in Conflict till årets strategispel ens testat SupCom? World in Conflict var ett småkul taktiskt actionspel med lite snygga effekter, men som strategispel ligger det ljusår efter SupCom.
Ju lättare desto bättre är väl det som gäller antar jag...
Det är ju två helt olika slags RTS, olika skala, olika moment olika svårigheter...
Supreme Commander är klart mer strategiskt, det kan jag hålla med om men det tilltalar inte alla. Bara för det finns fler enheter blir det inte bättre på något sätt, macro-management och micro-mangement är två helt olika skolor.
Det WiC lyckas med som jag inte upplevt i något tidigare RTS är att föra in lag och verkligen kräva att spelarna samarbetar för att det skall gå bra.
Dom har även helt strukit basbyggandet vilket merför att man kan spela en match på 20 minuter, något som är stört omöjligt i dom flesta andra RTS, framförallt i Supreme Commander.
Jag har testat Supreme Commander och det var verkligen inte ett spel för mig, jag vet många som gillar det men spelet i sig är inte ett så stort steg framåt för RTS-genren som WiC är i mina ögon och jag tror många håller med mig!
Mycket bra lista. Håller helt med.
Super Mario Galaxy bara fortsätter att vinna årets spel. Iofs är det helt otroligt kul.
Det verkar dock inte sälja så bra, ser det aldrig på listorna (möjligtvis i Japan, men de har så dålig smak att det inte räknas), skumt.. Trodde det skulle toppa listan typ iaf fram till sommaren.
Jag har också noterat att det inte verkar ha sålt så bra som spelet förtjänar men en möjlig orsak till detta kan vara att det varit slutsålt väldigt länge enligt Bergsala:
"Begränsningen verkar fortfarande ligga i att få tag i produkter från Japan. Bergsala hinner inte levererar vare sig Wii eller DS i samma takt som kunderna vill köpa. Det samma gäller en del spel. Till exempel har Mario Galaxy, som utsågs till Årets spel på spelgalan igår, varit helt slutsålt ända till den här veckan då en ny last kommit till Sverige. "
SupCom kom väl inte förra året så det det är väl inte direkt aktuellt för årets spel 2007. Sen är WiC enkelt att komma in i men det har en del djup för den som vill lira det mer.
Meh,verkar mest vara att använda special attackerna snabbare än fienden som gäller...
SupCom kom i början av 2007 förresten.
Edit:
Dom har även helt strukit basbyggandet vilket merför att man kan spela en match på 20 minuter, något som är stört omöjligt i dom flesta andra RTS, framförallt i Supreme Commander.
Det är mycket möjligt att köra en SupCom match på 20 minuter,brukar inte ta längre på dom små banorna.
Har alla dom som utnämner World in Conflict till årets strategispel ens testat SupCom? World in Conflict var ett småkul taktiskt actionspel med lite snygga effekter, men som strategispel ligger det ljusår efter SupCom.
Ju lättare desto bättre är väl det som gäller antar jag...
Det är ju två helt olika slags RTS, olika skala, olika moment olika svårigheter...
Supreme Commander är klart mer strategiskt, det kan jag hålla med om men det tilltalar inte alla. Bara för det finns fler enheter blir det inte bättre på något sätt, macro-management och micro-mangement är två helt olika skolor.
Det WiC lyckas med som jag inte upplevt i något tidigare RTS är att föra in lag och verkligen kräva att spelarna samarbetar för att det skall gå bra.
Dom har även helt strukit basbyggandet vilket merför att man kan spela en match på 20 minuter, något som är stört omöjligt i dom flesta andra RTS, framförallt i Supreme Commander.
Jag har testat Supreme Commander och det var verkligen inte ett spel för mig, jag vet många som gillar det men spelet i sig är inte ett så stort steg framåt för RTS-genren som WiC är i mina ögon och jag tror många håller med mig!
Ja, det som WiC verkligen lyckas bra med är att tvinga fram lagsamarbete vilket är mycket positivt i mina ögon. Men i övrigt fungerar det som dom flesta andra rts:n fast med det basbyggande elementet borttaget. I min mening handlar inte strategi om att beordra sin helikopter att avfyra missiler så fort man ser en fiende.
Jag kan visserligen förstå att vissa föredrar det, men när man ska utse årets strategispel så borde det väl ändå vara just strategin som ska ligga i fokus?
Normalt tar en 1vs1 SupCom FA match 10-20min där matcher under 10min inte alls är ovanligt.