Epic satsar på konsol framför pc

Medlem

Det är jävligt skrattretande att läsa här på fz om hur det är blizzrds fel att andra spel säljer dåligt, då får man ta fingrarna ur röven och försöka krossa blizzard med nya spel.

Varför skulle blizzard ångra sig när det gäller att utveckla till pc?

Medlem
Skrivet av Breger:

moondragon:
Det är jäkligt svårt att piratkopiera 360-spel.
Det är inte lika enkelt som till PCn.
Till PC är det bara att ladda ned, installera och lägga till ett crack, så funkar det.
Det är INTE så enkelt till 360:n. Visst, det går att ladda ned 360-spel, men du måste ha rätt sorts skiva, chippa din Xbox och sedan var det en hel hög med grejer till som man behövde göra för att fixa det.
PC:n är bättre för pirater, för där kan vem som helst ladda ned och installera. "Point-and-click", i princip.

Vem som helst kan få hjälp med att modda sin DVD till 360 också...

Testade demot till UT3 och det låg mig inte i smaken alls fast jag tyckte att UT2004 var hur kul som helst.

Det känns som att Epic inte tjänar pengar på sina egna spel till PC längre för att MOD:arna är så mycket bättre. T.ex. Troopers: Dawn of Destiny, Alien Swarm etc.

Medlem
Skrivet av prophetic:

<snip>
Sen så säger du lite fel, också. Det är Lättare att piratkopiera spel till konsol, eftersom kopieringsskyddet inte alls är på den nivå som det till PC. Det betyder att nya konsolspel ofta släpps på nätet redan innan eller i samband med release i butik. Ett PC-spel som släpps tar oftast längre tid för att hitta ut på nätet, numera.

I övrigt är konsoler väldigt plug-n-play, vilket når en betydligt bredare massa än PC-nördar. Därav en delvis, men ändå stor, förklaring till högre försäljning.

PC-Spel kommer ofta ut samtidigt eller tom tidigare än release... Jag tycker det är ett utmärkt sätt att testa spel nu när företag inte släpper demo's längre.

När de allra flesta spel är gamla spel i ny förpackning som man redan spelat och klarat är det inte så konstigt att försäljningen sjunker heller.

Senaste tiden har jag läst ett par artiklar om vart Joysticken tog vägen, DEN tiden saknar jag, Freespace 2, Tie-Fighter, Battle Zone etc, hur coolt som helst. Nu är allt bara samma FPS/RTS om och om igen... ja utom typ World in Conflict då som faktiskt är en blandning av Counter-Strike och Ground Control 2

Medlem

TACK...alla pirater...ert snylteri har påverkat detta...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Dollarkursen suger så jävla hårt så det är bara skratta sig in i Steam nu. De spel som är dyrast kostar ju 350 kr hehehehehe bara se till så att fler hoppar på den tjänsten. Samt man slipper ju gå ut i kylan och köra 1 mil bara för att kunna komma till en spelaffär

Inaktiv
Skrivet av ClucKe:

Det är lättare att skylla på piratkopiering än kvalitén på spelet.

Absolut... kan ju knappast säga att kvalitén på spelen motiverar priset.

Fast o andra sidan så... vem med något innanför pannbenet o halvtaskig ekonomi går o köper ett spel som man istället kan ladda ner gratis?

Klart som faen att det inte är någon ursäkt för att piratkopiera... alla inblandade i ett spels utveckling ska ju ha lön.

Spel som World Of Warcraft, Starcraft, Diablo 2... det är spel som förtjänar sitt pris.

Inaktiv

Piratkopierar du på en konsoll så slår det hårdare mot en själv än på PC, på live blir din konsoll bannad, datorn händer det inget.

Medlem

Jag tycker att de gör rätt eftersom faktum kvarstår, de tjänar ingenting på att publicera spelen till dator.. Först iaf.
Man borde göra som dom, dvs göra xbox 360 spel och ps3 och sedan (om tillfälle finns) göra PC versionen.


signatur

They tried to bury their sins, but instead planted the seeds of their doom.

Inaktiv

UT1 är det enda bra spelet dom gjort så jag blir inte så ledsen, men varför gjorde dom inte ett "World of Starcraft" om dom bara bryr sig om inkomster?.

Medlem

atarin är ett bra exempel på hur piraterna dödade en plattform.
bra spel köper man. Tycker man inte att ett spel är bra så köper man det inte.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Bara att inse att PCn är en döende platform när de gäller spel, och förmodligen även för allmänt bruk som att surfa, titta på film och lyssna på musik.

Medlem

Mahone är du efterbliven eller? En dator är fan mycket roligare att spela på och kolla på filmer och sånt. För man kan göra så fan mycket mer på en pc än ett skitet litet xbox eller playstation.

Du ska bara vara glad att det finns datorer för det är dom som används när dom gör spelen. Och folk som går och tjatar att man inte ska göra PC spel pga att folk laddar ner spelen istället för att köpa dom kan fara åt helvete för det kan man göra till Playstation och Xbox också.

Medlem
Skrivet av selle:

Mahone är du efterbliven eller? En dator är fan mycket roligare att spela på och kolla på filmer och sånt. För man kan göra så fan mycket mer på en pc än ett skitet litet xbox eller playstation.

Du ska bara vara glad att det finns datorer för det är dom som används när dom gör spelen. Och folk som går och tjatar att man inte ska göra PC spel pga att folk laddar ner spelen istället för att köpa dom kan fara åt helvete för det kan man göra till Playstation och Xbox också.

Du verkar ju vara den som är efterbliven. Vad tror du företagen väljer. En platform där piratkopiering är ett stort problem och kräver stor tid av utvecklingen till att optimera till hundra olika kombinationer av hårdvara? Dom bra spelen släpps på konsoll nu för tiden, och det är fan så mycke roligare att lira TV-spel om man är några pers än att sitta och spela för sig själv på datorn. Vad gäller film så ser jag hellre på en film i soffan på min HDTV med bioljud än datorn, där jag iofs har en stor skärm samt bra högtalare, men de är knappast så att man klämmer ihop sig framför datorn om man är några stycken.

Spel, film, musik ska spelas på data därmed basta. Orka ha tv då måste man ju betala licens jämt å ständigt också.


signatur

lol@film på dator

angående licens: smakar det så kostar det.

Medlem

@dofilusåkaffe
fan e du 26bast utan tv?^^


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Okej sorry Mahone jag tog i för mycket. Det är ju inte svårt att optimera PC-Spel till vilken sorts hårdvara personer har i sin dator. Efter som dom gör texturer till spel i olika upplösningar som tex 1200x1024 osv. Dom sitter ju inte direct och gör ett och samma spel till 200 olika datorer. Man kan ju själv välja vilken upplösning och hur typ min eller max och sånt på olika saker för att ett spel ska fungera på folks datorer.

Och jag vet många som har PS3 och Xbox 360 osv som laddar ner spelen också.
I och för säg så är det en smak sak om man gillar PC eller andra konsoller. Men det du säger om att sitta med några polare och spela osv sånt snack. Hallå det finns något som heter lan? Och man kan spela över internet med folk och använda typ Teamspeak eller ventrilo för att snacka med varandra samtidigt. Och om du inte visste så behöver man inte "trycka" ihop sig vid datorn för att kolla på film. Man kan koppla in sin dator till Tv'en och kolla på film genom datorn till Tv'en. Personligen så har jag en dator som jag spelar på osv och en annan dator vid Tv'en som är kopplad genom trådlöst närverk och kollar på film på det sättet.

Och en annan sak är ju att man kan få mycket snyggare grafik på en dator än andra konsoller. Är ju typ samma grafik på alla spel i konsoller för att man inte kan byta processor, grafikkort osv som man kan göra i en dator. Och börja inte gnälla om att det kostar mycket, skaffa ett jobb då. Finns mycket mer du kan göra i en dator än tex PS3 eller Xbox 360.

FPS och sånt som tex CS, Crysis, Asassin's Creed, Call of duty osv är fan mycket bättre och roligare att spela på en dator. Men rally spel och typ sportspel är roligare på ps3 eller xbox 360.

Skrivet av WarpGuN:

@dofilusåkaffe
fan e du 26bast utan tv?^^

Japp självklart. Jag tröttnade på att betala tribut till tv. Det fanns inte något bra ändå bara dokusåpor och annat tjafs :up:8)


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

lol lägg av har inte mycket att göra med piratkopiering. Det piratkopieras till konsoler för glatta livet i USA idag ändå säljer dom massivt med spel till konsol.

Men skämtar du, hur lätt är det i jämförelse att kopiera till 360, på PC är spelen typ 80% piratkopior och på 360 typ 20% - om ens det.

Skrivet av moondragon:

Ska ni inte till piratebay och killa hur många sidor det finns med 360 spel innan ni säger att piratkopieringen är orsaken.

Ja, typ 80 sidor, till PC är det 620 sidor...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av dofilusåkaffe:

lol lägg av har inte mycket att göra med piratkopiering. Det piratkopieras till konsoler för glatta livet i USA idag ändå säljer dom massivt med spel till konsol.

Men skämtar du, hur lätt är det i jämförelse att kopiera till 360, på PC är spelen typ 80% piratkopior och på 360 typ 20% - om ens det.

Skrivet av moondragon:

Ska ni inte till piratebay och killa hur många sidor det finns med 360 spel innan ni säger att piratkopieringen är orsaken.

Ja, typ 80 sidor, till PC är det 620 sidor...

Som jag sagt, det är lika stor industri på att piratkopiera konsol spel som PC-spel. I Kina finns det ju t.o.m fabriker som spottar ut chippat ej nödvändigtvis lagligt.

...och av dom 620 sidorna med PC torrents är det ungefär nära hälften äldre win/dos spel, sedan får man också förstå att PC'n är äldre än 360'n. 8)


signatur
Medlem

Bra sagt dofilusåkaffe

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Som jag sagt, det är lika stor industri på att piratkopiera konsol spel som PC-spel. I Kina finns det ju t.o.m fabriker som spottar ut chippat ej nödvändigtvis lagligt.

Det är ju defacto så att det piratkopieras mycket mycket fler PC spel än konsolspel. Det behöver man ju inte ens bestrida...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Som jag sagt, det är lika stor industri på att piratkopiera konsol spel som PC-spel. I Kina finns det ju t.o.m fabriker som spottar ut chippat ej nödvändigtvis lagligt.

Det är ju defacto så att det piratkopieras mycket mycket fler PC spel än konsolspel. Det behöver man ju inte ens bestrida...

Nej men visst, men det har ju också som redan sagts att göra med att PC'n är äldre. Då är ju faktiskt 80 sidor med 360 spel rätt mycket, eller hur!?


signatur
Medlem
Skrivet av Meshii:

Dollarkursen suger så jävla hårt så det är bara skratta sig in i Steam nu. De spel som är dyrast kostar ju 350 kr hehehehehe bara se till så att fler hoppar på den tjänsten. Samt man slipper ju gå ut i kylan och köra 1 mil bara för att kunna komma till en spelaffär

Du måste lägga på 17% eller så eftersom vi bor inom EU, så överlag är det dyrare att köpa spel över Steam. BioShock över Steam kostar c:a 410 kronor, medan Webhallen tar 329.

Call of Duty 4 över Steam: ~520 kr, medan webhallen tar 429 kr.

Fördelen är att du kan få spelen på en gång, och inte behöver vänta flera dagar på produkten. Men billigare är det inte. Tvärt om.

Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:

Spel, film, musik ska spelas på data därmed basta. Orka ha tv då måste man ju betala licens jämt å ständigt också.

Man kan inte spela på data. Däremot kan spel/film/musik vara i datafiler. En dator heter det. En data är ju efterblivet att säga. Låt mig gissa din ålder. 12-13 år korrekt?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

pcn e död som spelplattform, folk orka inte uppgradera för 5000kr varje 6:e månad för att spela på maxgrafik

Du behöver ju inte spela på max grafik. Dessutom så har du aldrig brytt dig när du lirar tv spel. Hade du blivit gladare om man inte kunde ställa in grafiken på dina datorspel. Då blir det ju exakt samma sak.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Som jag sagt, det är lika stor industri på att piratkopiera konsol spel som PC-spel. I Kina finns det ju t.o.m fabriker som spottar ut chippat ej nödvändigtvis lagligt.

Det är ju defacto så att det piratkopieras mycket mycket fler PC spel än konsolspel. Det behöver man ju inte ens bestrida...

Nej men visst, men det har ju också som redan sagts att göra med att PC'n är äldre. Då är ju faktiskt 80 sidor med 360 spel rätt mycket, eller hur!?

Men det har inget med det att göra. No shit att PCn som plattform är äldre än 360n. Det är pga att det är lättare att kopiera till PCn som gör det - inte att 360n är nyare. Även om det slutades göra spel till PCn nu, så skulle 360n aldrig komma upp i samma antal sidor, aldrig, 360n dör ju så fort nästa box kommer om 2 år eller vad det är.

Det är bara synd att genrer som spelas mycket bättre på en PC får lida för en kvalitetsdegradering som sker på konsol pga att ingen köper spelen på PC men gör det på konsol.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Spel, film, musik ska spelas på data därmed basta. Orka ha tv då måste man ju betala licens jämt å ständigt också.

Man kan inte spela på data. Däremot kan spel/film/musik vara i datafiler. En dator heter det. En data är ju efterblivet att säga. Låt mig gissa din ålder. 12-13 år korrekt?

Nej ordet data är slang som jag och många här nere i min hemstad har använt ända sedan amiga tiden....och nej jag är lite äldre än 12-13 år. Var det tänkt att vara en pik mot mig av någon anledning eller?

Skrivet av Hipshot:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Som jag sagt, det är lika stor industri på att piratkopiera konsol spel som PC-spel. I Kina finns det ju t.o.m fabriker som spottar ut chippat ej nödvändigtvis lagligt.

Det är ju defacto så att det piratkopieras mycket mycket fler PC spel än konsolspel. Det behöver man ju inte ens bestrida...

Nej men visst, men det har ju också som redan sagts att göra med att PC'n är äldre. Då är ju faktiskt 80 sidor med 360 spel rätt mycket, eller hur!?

Men det har inget med det att göra. No shit att PCn som plattform är äldre än 360n. Det är pga att det är lättare att kopiera till PCn som gör det - inte att 360n är nyare. Även om det slutades göra spel till PCn nu, så skulle 360n aldrig komma upp i samma antal sidor, aldrig, 360n dör ju så fort nästa box kommer om 2 år eller vad det är.

Det är bara synd att genrer som spelas mycket bättre på en PC får lida för en kvalitetsdegradering som sker på konsol pga att ingen köper spelen på PC men gör det på konsol.

Jaha men nu har ju Xbox360 levt i ett par år iallafall och "still going strong" även med piratandet tydligen. Medans PC'n har avstannat lite med spelen (iaf av de med hög hype) har istället pirater koncentrerat sig mer på konsol spel Mass effect, UT3 etc. Flugor flockas dit maten finns så att säga.


signatur
Medlem

var det 90% som hade probbs med PC versionen av Gears of War .. så klart dom ska hålla på med det dom klarar av...

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av dofilusåkaffe:

Spel, film, musik ska spelas på data därmed basta. Orka ha tv då måste man ju betala licens jämt å ständigt också.

Man kan inte spela på data. Däremot kan spel/film/musik vara i datafiler. En dator heter det. En data är ju efterblivet att säga. Låt mig gissa din ålder. 12-13 år korrekt?

Nee du det heter faktiskt PC. 8)

Skriv svar