Fallout 3 plåtat

Argument till varför det verkar bli ett dåligt Fallout:

- Fallout-världen är ersatt med en än mer klyschad PA-sådan, förstörd med idioti som bärbara kärnvapenkatapulter.

- Bethesda har aldrig varit bra på det som utmärkte de tidigare Fallout-spelen, valmöjligheter vad gäller uppdrag bland annat.

- Jeremy Soule.

- Action-gameplay. Rent FPS? Nej. Rent karaktärsskicklighetsdrivet? Nej. Medelmåttigt hybridsystem? Mycket möjligt.

Andra saker som kan spela in:

- Bethesda satsar på en stor marknad vilket brukar innebära att hålla sig till den minsta gemensamma nämnaren, aldrig något bra tecken.

- Att döma av hur Oblivions PC-port sköttes lär Fallout 3:s inte heller bli någon höjdare, med konsolinterface och allt det där kassa.

- Jeremy Soule.

Det finns kort sagt anledningar till att många av oss gamla fans är tveksamma. Det säger sig självt att man inte kan döma precis hur spelet är av det man sett hittills, men när knappt något som visats upp har imponerat ... vad ska man då tro? Varför var det nödvändigt att ta åt sig Fallout-licensen när Bethesda ändå verkar ta det helt åt sitt eget håll, med sina egna mål, och slippa allt bekymmer? Givetvis för att Fallout fortfarande lever kvar i mångas hjärta och skapar fantastiskt mycket uppmärksamhet så snart det nämns. Ett PR-knep. Tråkigt gjort.

Och Jeremy Soule.

Skrivet av peak_performance:

Argument till varför det verkar bli ett dåligt Fallout:

- Fallout-världen är ersatt med en än mer klyschad PA-sådan, förstörd med idioti som bärbara kärnvapenkatapulter.

- Bethesda har aldrig varit bra på det som utmärkte de tidigare Fallout-spelen, valmöjligheter vad gäller uppdrag bland annat.

- Jeremy Soule.

- Action-gameplay. Rent FPS? Nej. Rent karaktärsskicklighetsdrivet? Nej. Medelmåttigt hybridsystem? Mycket möjligt.

Andra saker som kan spela in:

- Bethesda satsar på en stor marknad vilket brukar innebära att hålla sig till den minsta gemensamma nämnaren, aldrig något bra tecken.

- Att döma av hur Oblivions PC-port sköttes lär Fallout 3:s inte heller bli någon höjdare, med konsolinterface och allt det där kassa.

- Jeremy Soule.

Det finns kort sagt anledningar till att många av oss gamla fans är tveksamma. Det säger sig självt att man inte kan döma precis hur spelet är av det man sett hittills, men när knappt något som visats upp har imponerat ... vad ska man då tro? Varför var det nödvändigt att ta åt sig Fallout-licensen när Bethesda ändå verkar ta det helt åt sitt eget håll, med sina egna mål, och slippa allt bekymmer? Givetvis för att Fallout fortfarande lever kvar i mångas hjärta och skapar fantastiskt mycket uppmärksamhet så snart det nämns. Ett PR-knep. Tråkigt gjort.

Och Jeremy Soule.

Japp jag håller med till 110%
tråkigt men sant.


signatur
Inaktiv

- Jeremy Soule.

utveckla

Medlem

Ja det var ju en del vettiga argument från Peak, till skillnad från det mesta man läser på NMA Håller med om Jeremy Soule, skapligt jävla överskattad. Fast musik är nog det jag bryr mig minst om i spel, stänger nästan alltid av det.

Vad gäller uppdrag så tycker jag Bethesda skärpte till sig _rejält_ i Oblivion, väldigt många roliga och varierande uppdrag faktiskt. Valmöjligtheter, ptja, jag vet inte om FO hade mer valmöjligheter direkt. Men det var ett bra tag sen man spelade det så..

Jag hoppas på att det blir lika modvänligt som Oblivion/morrowind, bara det gör ju att spelet kan bli precis hur bra som helst (gillar varken "vanilla" morrowind eller oblivion supermycket, men med moddar så tycker jag det är bland det bättre RPG'na som existerar.

UI'n var värdelös i Oblivion ja.. hoppas på bättring och har faktiskt för mig de pratat om detta och att de tagit till sig den kritiken..


signatur
Medlem
Skrivet av peak_performance:

Argument till varför det verkar bli ett dåligt Fallout:

- Fallout-världen är ersatt med en än mer klyschad PA-sådan, förstörd med idioti som bärbara kärnvapenkatapulter.

- Bethesda har aldrig varit bra på det som utmärkte de tidigare Fallout-spelen, valmöjligheter vad gäller uppdrag bland annat.

- Jeremy Soule.

- Action-gameplay. Rent FPS? Nej. Rent karaktärsskicklighetsdrivet? Nej. Medelmåttigt hybridsystem? Mycket möjligt.

Andra saker som kan spela in:

- Bethesda satsar på en stor marknad vilket brukar innebära att hålla sig till den minsta gemensamma nämnaren, aldrig något bra tecken.

- Att döma av hur Oblivions PC-port sköttes lär Fallout 3:s inte heller bli någon höjdare, med konsolinterface och allt det där kassa.

- Jeremy Soule.

Det finns kort sagt anledningar till att många av oss gamla fans är tveksamma. Det säger sig självt att man inte kan döma precis hur spelet är av det man sett hittills, men när knappt något som visats upp har imponerat ... vad ska man då tro? Varför var det nödvändigt att ta åt sig Fallout-licensen när Bethesda ändå verkar ta det helt åt sitt eget håll, med sina egna mål, och slippa allt bekymmer? Givetvis för att Fallout fortfarande lever kvar i mångas hjärta och skapar fantastiskt mycket uppmärksamhet så snart det nämns. Ett PR-knep. Tråkigt gjort.

Och Jeremy Soule.

#1 Kärnvapenkatapulter?

#2 Bethesda har tagit in en stor del av gamla Fallout teamet... + ja, vi har ju Daggerfall

#3 Jeremy Soule... aja.. okej då

#4 FPS möjlighet finns... men det är byggt på samma gamla klassiska systemet med AP, att man kan pausa spelet är för att man ska kunna välja var man vill skjuta

#5 Kanske det men vad jag förstår så ligger dom hittils bara bakom The Elder Scrolls serien...

#6 Sant så sant

#7 JAJAJAJA!!!!

Argument för Fallout 3:

#1 Snyggare

#2 Spelet bygger på all lore o.s.v. till serien, man ska också vad som är sagt få reda på hur mutanterna kom till och en massa andra gåtor ska tydligen lösas

#3 Större delen av det gamla Fallout teamet är med...

#4 Utvecklarna hävdar själva att dom är Fallout freaks...

#5 Jag är lättpåverkad8)

#6 Nya perks

#7 Nya vapen, rustningar o andra prylar

#8 Jeremy Soule är inte allt, dom har "lagt in" en radio som det kommer spelas 30 och 40-tals musik i

#9 Det är Fallout!!!

Jag varnade alla som skulle klaga

Pfewh! Pfewh! You just got criticaly hit by Plommon's Plasma Rifle by a whoopin' 1,237 points!:evil:

Medlem
Skrivet av Plommon:

#3 Större delen av det gamla Fallout teamet är med...

Har jag missat något? Sen när började stora delar av gamla Fallout-teamet jobba på Bethesda? Så vitt jag vet så nekade Bethesda folk från de tidigare spelen att hjälpa till med utvecklingen av 3:an för att de ville köra sitt eget race.

Källa tack.

Medlem
Skrivet av Plommon:

Argument för Fallout 3:

#1 Snyggare

#2 Spelet bygger på all lore o.s.v. till serien, man ska också vad som är sagt få reda på hur mutanterna kom till och en massa andra gåtor ska tydligen lösas

#3 Större delen av det gamla Fallout teamet är med...

#4 Utvecklarna hävdar själva att dom är Fallout freaks...

#9 Det är Fallout!!!

#10 Pfewh! Pfewh! You just got criticaly hit by Plommon's Plasma Rifle by a whoopin' 1,237 points!:evil:

#1 Nej? Och jag anser faktiskt inte att grafik är så spec viktigt när det gäller sånt här.

#2 Lore påhittad av folk som inte hade med orginalspelen att göra ja.

#3 Som föregående skrivare skrev, Var har du läst det skitsnacket?

#4 Om de hade varit äkta falloutfans så hade de inte gått med på att göra om det så mycket.

#9 Märker jag knappt..

#10 Väx upp?

Skrivet av MKultra:

Vad gäller uppdrag så tycker jag Bethesda skärpte till sig _rejält_ i Oblivion, väldigt många roliga och varierande uppdrag faktiskt. Valmöjligtheter, ptja, jag vet inte om FO hade mer valmöjligheter direkt. Men det var ett bra tag sen man spelade det så..

Jag minns inte så himla mycket omväxling. Men vad värre var ju den delen med att de inte hade några valmöjligheter eller krav från spelaren. Att man kunde klara exempelvis Mage Guilds uppdrag utan att kunna magi tycker jag säger mycket om att det mest gick ut på att döda.

Fallout var långt ifrån perfekt på dessa punkter i sigt, men kom enligt mig närmre än något annat spel som släppts hittills. Vilket är tragiskt eftersom det ändå gått över tio år sedan det släpptes. En "riktig" uppföljare hade varit en sådan som fixade dessa problem och jag ser tyvärr inte oddsen som höga att Bethesda ger sig på det. Eller har kompetensen att kunna klara det, ens. Allt kan ju hända, förstås ...

Skrivet av MKultra:

Jag hoppas på att det blir lika modvänligt som Oblivion/morrowind, bara det gör ju att spelet kan bli precis hur bra som helst (gillar varken "vanilla" morrowind eller oblivion supermycket, men med moddar så tycker jag det är bland det bättre RPG'na som existerar.

Jag tycker själv på sin höjd att Morrowind blir ett vackert spel att utforska och Oblivion en hyfsad dungeon crawler. Jag känner inte riktigt för att gå in på deras "RPG-aspekt", men jag tycker inte de existerar i grunden och tror inte att de plugins som finns kan fixa allt. Men det är väl dessutom också uppenbart dåligt designat ifall det hänger på modskapare att själva fixa problemen med spelet?

Så var ju Oblivions modverktyg en betydlig försämring från Morrowinds, vad jag hört. Förhoppningsvis blir Fallout 3:s en uppgång igen.

Skrivet av Plommon:

#1 Kärnvapenkatapulter?

Bara det att saken låter så larvig får dig ju att inte tro det Vapnet heter Fat man.

Skrivet av Plommon:

#4 FPS möjlighet finns... men det är byggt på samma gamla klassiska systemet med AP, att man kan pausa spelet är för att man ska kunna välja var man vill skjuta

Nej, det är inte samma gamla klassiska. Bara det att det till en viss del är RT (som man måste spela för att ladda upp AP:n) tar bort mycket av det som Fallout satsade på - att vara karaktärsdrivet.

Skrivet av Plommon:

Argument för Fallout 3:

#1 Snyggare

Få säger att en "riktig" Fallout-uppföljare inte skulle få ha detta. Men för all del.

Skrivet av Plommon:

#2 Spelet bygger på all lore o.s.v. till serien, man ska också vad som är sagt få reda på hur mutanterna kom till och en massa andra gåtor ska tydligen lösas

Hur mutanterna kom till vet vi redan, det avklarades redan i första spelet. Sedan är det lore som inte är skriven av upphovsmännen själva, de bygger alltså vidare på något de inte vet var skaparna ville att det skulle gå. De har heller inte pratat särskilt mycket med originalutvecklarna utan vill gå sin egen väg med det - och ja, det är ett officiellt uttalande.

För övrigt hade ett "riktigt" Fallout 3 också troligen gjort detta.

Skrivet av Plommon:

#3 Större delen av det gamla Fallout teamet är med...

Nej.

Skrivet av Plommon:

#4 Utvecklarna hävdar själva att dom är Fallout freaks...

Annat vore rent självmord. Men de har i varje fall inte visat det ännu, med supermutanterna som blivit superorcer, Brotherhood of Steel som blivit "Knights of the Wasteland" och rena dumheter som Fat Man, Megaton och kärnvapendetonationer vartän ögat ser. De tidigare spelen må ha haft en viss "humor" (i ettan mest i perks och introfilmen - resten av spelet var väldigt seriöst, vilket tvåan tyvärr sabbade lite), men kärnvapen var något det sågs allvarligt på. Jag kan på sin höjd minnas en sådan i hela första spelet och kanske någon till i tvåan.

Skrivet av Plommon:

#6 Nya perks

#7 Nya vapen, rustningar o andra prylar

Alla vill ha ett nytt Fallout, alla vill inte ha detta Fallout. Vapnen är för övrigt dumma, förutom Fat Man finns det någon gravity gun-sak som tydligen skjuter dockhuvuden mot fienderna.

...

Skrivet av Plommon:

#8 Jeremy Soule är inte allt, dom har "lagt in" en radio som det kommer spelas 30 och 40-tals musik i

Det har de sannerligen.

Skrivet av Plommon:

#9 Det är Fallout!!!

Tragiskt nog verkar en del ta det för det, ja. Men med nästan allt originellt med de tidigare borttaget är det svårt att förstå vad folk tycker är "Fallout" med det. Vault Boy-bilderna vid perksen?

Jag varnade alla som skulle klaga

Skrivet av Plommon:

Pfewh! Pfewh! You just got critically hit by Plommon's Plasma Rifle by a whoppin' 1,337 points! :evil:

Aj, du fick mig där :\

Medlem

Hade ett klämkäckt och elakt svar på gång men får nöja mig med att sucka uppgivet.

Skrivet av Plommon:

#3 Större delen av det gamla Fallout teamet är med...

Nix pix. Dessutom fick vi reda på var supermutanterna kom ifrån i ettan med "FEV-vats".


signatur
Medlem
Skrivet av peak_performance:

Jag minns inte så himla mycket omväxling. Men vad värre var ju den delen med att de inte hade några valmöjligheter eller krav från spelaren. Att man kunde klara exempelvis Mage Guilds uppdrag utan att kunna magi tycker jag säger mycket om att det mest gick ut på att döda.

Skulle vara lite löjligt om ett magikergille inte kan be en krigare om hjälp imo. Sen vissa magikerquests kräver ju att du kan magi (eller att du iaf använder det via scrolls).

Jag tycker det är en förbättring från äldre rollspel då du var fast i en speciell klass under hela spelets gång. Här har man alla valmöjligheter att bli precis vilken klass man känner passar under spelets gång.

Sen är det nog snarare spelarens fel om han går igenom alla situationer genom att döda.. För det finns både stealth/pickpocket, charisma(prata sig ur/till quests) som funkar, men inte med alla quests såklart (FO kanske går att klara av bara genom att prata sig ur situationer, har inte provat).

Citat:

Jag tycker själv på sin höjd att Morrowind blir ett vackert spel att utforska och Oblivion en hyfsad dungeon crawler.

Fast det beror ju på vilka moddar du kör.. Det finns tiotusentals, det finns obegränsade resurser (nästan) till hur du kan spela igenom dom.

Sen ja, både Oblivion och Morrowind är ganska dåligt designade från början, ja i alla fall vissa saker.

Citat:

Så var ju Oblivions modverktyg en betydlig försämring från Morrowinds, vad jag hört. Förhoppningsvis blir Fallout 3:s en uppgång igen.

Nej det stämmer inte alls. Du kanske tänker på NWN2 där jag vet många klagade.


signatur
Inaktiv
Skrivet av MKultra:

Men skärp er. Ska de inte ens få föra in nya fiender eller nya miljöer utan att ni ska klaga "det är inte fallout!!!!" Det är väl snarare vad man förväntar sig av en uppföljare i vanliga fall??

Är säker på att om exakt samma info/screenshots släppts men istället från Black Isle så hade alla varit fullständigt lyriska.. Tror hatet har att göra med att det är någon som köpt licensen och inte egentligen vad man gjort med spelet.

Problemet är att det inte är nya fiender utan att de totalt ändrat utseende på de ganska distinkta mutanterna i Fallout så att de ser ut som traditionella fantasy-orcher/-ogres.

Att alla skulle varit fullständigt lyriska om Black Isle gjort dessa bilder tror jag inte en sekund på - Black Isle fick sina fiskar väldigt varma när saker och ting läckte ut om vad de gjorde med Fallout 3/Project Van Buren. Skillnaden är att bl.a. Josh Sawyer satte sig ner och kommunicerade med fansen, förklarade sig och ändrade en del saker efter kritik.

Skrivet av Krigshot:

Sluta klaga. Vi får vänta tills slutprodukten är klar. Verkar inte alls dåligt, 7 skärmdumpar säger ju noll om spelet. Klart ett spel ska utvecklas orka göra samma skit hela tiden, om ni inte gillar det så kan ni ju alltid spela om föregångarna.

För 7 st. skärmdumpar är ju allt vi har att gå på... Enda previewn värd att lära - It's PoS all over again!) Och apropå utveckling: Fallout gick mot strömmen redan 1997 genom att vara en turordningsbaserad "P&P-simulator". Istället för att fortsätta på den vägen gör man en FPS/TPS med bullet time, det är inte utveckling, det är likriktning som gör spelet likt mesta alla andra spel i dagsläget.

Skrivet av Plommon:

#3 Större delen av det gamla Fallout teamet är med...

Som redan nämnts så är detta fel, enligt en intervju med Pete Hines har ett par Fallout-utvecklare uttryckt intresse för att hjälpa till antingen som "gratis-konsulter" eller genom anställning, men Bethesda vill göra sitt eget spel...

Skrivet av MKultra:

Skulle vara lite löjligt om ett magikergille inte kan be en krigare om hjälp imo. Sen vissa magikerquests kräver ju att du kan magi (eller att du iaf använder det via scrolls).

Och sedan göra denne krigare till gillets överhuvud? Låter ju troligt.

Citat:

Jag tycker det är en förbättring från äldre rollspel då du var fast i en speciell klass under hela spelets gång. Här har man alla valmöjligheter att bli precis vilken klass man känner passar under spelets gång.

Är det en förbättring att lätt kunna bli en master-of-all-trades och ledare för alla gillen (dock utan att få valet att kunna gå med necro-organisationen och fighter's guild-rivalerna) och göra alla uppdrag med en och samma karaktär? Det är just karaktärens begränsningar och färdigheter som formar rollen i ett bra rollspel (t.ex. Fallout) så att om man spelar en annan roll får man en annorlunda upplevelse (och inte bara genom sättet man tar folk av daga).

Citat:

Sen är det nog snarare spelarens fel om han går igenom alla situationer genom att döda.. För det finns både stealth/pickpocket, charisma(prata sig ur/till quests) som funkar, men inte med alla quests såklart (FO kanske går att klara av bara genom att prata sig ur situationer, har inte provat).

Det finns ju knappt ett enda uppdrag som tillåter flera olika lösningar i hela Elder Scrolls-serien.

Citat:
Citat:

Så var ju Oblivions modverktyg en betydlig försämring från Morrowinds, vad jag hört. Förhoppningsvis blir Fallout 3:s en uppgång igen.

Nej det stämmer inte alls. Du kanske tänker på NWN2 där jag vet många klagade.

Bethesda brydde sig inte om att släppa sin animationsexporterare/importerare som man gjorde till Morrowind, så det är omöjligt att göra nya animationer. (Men kanske har de släppt den nu, det var länge sedan jag kollade...)

Bra sagt KazikluBey :up:. Det är mycket med "Fallout 3" man är orolig över. Som jag ser det nu är det fel att lansera det som en uppföljare.


signatur
Medlem

får la bekänna mig besegrad på vissa punkter, hade fel som vanligt...

men bara några punkter!!!

oavsett hur spelet nu blir så tror jag nog att dom flesta fallout fans (förutom dom på NMA) kommer att köpa det eftersom det ändå är fallout bara för att ge det en chans.
jag kommer att göra det och jag tror verkligen att dom kommer att lyckas

som svar på Jokkocze's: Väx upp?

och det ska komma ifrån någon som sitter och skriver forum inlägg på en sida dedikerad åt spel...
ingen här som läser recensionerna eller bloggarna eller dylikt kan kalla sig vuxen, oavsett ålder, kön o.s.v. så är vi alla barn som roas utav andra personers fantasi, manifesterat i ett dataspel.
sen om du inte kan se ett dåligt skämt för var det är så har du inte här o göra, utan istället bör du som vuxen göra något annat vettigt som vuxen.
8)

Medlem

När det gäller argumentet om att Bethesda stoppar in saker som inte passar in så var Fallout 2 ganska grovt skyldig till samma sak. Det var ett ganska roligt spel ändå.

Skrivet av Margy:

När det gäller argumentet om att Bethesda stoppar in saker som inte passar in så var Fallout 2 ganska grovt skyldig till samma sak. Det var ett ganska roligt spel ändå.

Att Blackisle satte in såkallade "påskägg" (Star Trek spoof etc) betyder inte att Bethesda kan göra detsamma. Nej man kan faktiskt inte behandla ett kultspel hur som helst.


signatur
Medlem

Nuke katapulten är något som de faktiskt inte bara tagit ur arslet. Det var verklig experimentell apparat konstrurerad (eller planerad) runt 40-50 talet (den tid fallout mycket baseras på). Den hette något särskilt och wikipedia har en sida om det men jag kan inte för mitt liv hitta det igen.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Margy:

När det gäller argumentet om att Bethesda stoppar in saker som inte passar in så var Fallout 2 ganska grovt skyldig till samma sak. Det var ett ganska roligt spel ändå.

Att Blackisle satte in såkallade "påskägg" (Star Trek spoof etc) betyder inte att Bethesda kan göra detsamma. Nej man kan faktiskt inte behandla ett kultspel hur som helst.

Jag tänkte snarare på saker som utomjordingar, talande deathclaws, New Reno och den överdrivna mängden avancerade vapen.

Medlem

Intressant preview som NMA skrivit och som känns sådär lagom restriktiv. Mest insiktsfullt var nog ändå SuAside sammanfattning gällande Bethesdas namnval och konsekvenserna det har fått.

Skrivet av SuAside:

It is rather ironic that Bethesda didn't want to name the game differently. I think the old fanbase might have reacted considerably differently if Bethesda had chosen to name it something else, like "Fallout: The East Coast (part 1)", and had promoted it as a kind of freeroaming actionRPG game inside Bethesda's take on the Fallout universe. This might actually have worked, and I do believe it would have received far more support from the community.


signatur
Medlem
Citat:

KazikluBey

Problemet är att det inte är nya fiender utan att de totalt ändrat utseende på de ganska distinkta mutanterna i Fallout så att de ser ut som traditionella fantasy-orcher/-ogres.

http://www.strategyinformer.com/pc/fallout2/screenshot-viewer... Så denna Shrekliknande ogre är mer passande eller vad (från FO2)? Igen, är säker på att om Black Isle gjort exakt samma mutanter som Bethesda så skulle inte en jävel klaga.. Men visst, Bethesda har ju sin stil. Det förväntar man sig väl? Om Tim Burton gör en tolkning av en film så förväntar jag mig hans stil och inte att han rakt av kopierar orginalet. Samma om en stor speltillverkare gör en tolkning av en äldre spelserie. Det är ju deras stil/tolkning som kommer gälla då.

Citat:

Och sedan göra denne krigare till gillets överhuvud? Låter ju troligt.

Konstigare vore det ju om de inte skulle acceptera honom, trots att han lagt ned tid och offrat livet många gånger om åt dom, samt klarat av alla deras uppdrag. Skulle inte det vara kometens/dedikation nog? Jag tycker det är skitlöjligt i RPG's där krigargillet vägrar ta hjälp av, te.x, en tjuv (nej, hellre dör vi!). Sån klassrasism blir ju inte speciellt trovärdig i ett RPG..

Citat:

Är det en förbättring att lätt kunna bli en master-of-all-trades och ledare för alla gillen (dock utan att få valet att kunna gå med necro-organisationen och fighter's guild-rivalerna) och göra alla uppdrag med en och samma karaktär?

Det tycker jag. Dels slipper jag spela om spelet igen (finns tillräckligt med spel ändå, sen kan jag under spelets gång variera mig vilket såklart gör spelet lite mer variationsrikt vilket är ett stort plus). Blir mer som livet, bara för att man valt ett yrke så ska man inte behöva dö och återuppstå på nytt för att kunna välja nått nytt

Citat:

Det finns ju knappt ett enda uppdrag som tillåter flera olika lösningar i hela Elder Scrolls-serien.

SBS.

Citat:

Bethesda brydde sig inte om att släppa sin animationsexporterare/importerare som man gjorde till Morrowind, så det är omöjligt att göra nya animationer.

Moddarna i denna community är så pass skärpta att de fixade detta på egen hand rätt snabbt.. Finns nya hopp-animationer, nya "idle" animationer, nya combat-animationer (hugga huvudet, händer, dela folk i tu, strida till häst)... Finns vad jag vet ingen mod-community som har så många extremt duktiga moddare, som to.m gör egna små program för att utöka spelets funktioner (dvs helt utanför vad som finns i modverktygen eller i spelet från början).


signatur
Medlem

Efter att ha spelat Mass Effect nu i helgen (dock bara kutat igenom Main-storyn (13.5h)) så tror jag att ett Fallout 3 i Mass Effect stil med massor av dialog (dock mer användning av charm och intimidate än i ME) och ännu mindre strider än i ME skulle bli riktigt kul. Det var första gången på länge som jag kände suget av att faktiskt spela om spelet som en annan typ av karaktär.

Det jag hoppas på är att Bethsoft lämnar öppet för moddarna, precis som de gjort i Oblivion (gärna ännu mer och att de nu faktiskt fixar 3D exporters till ansikten etc) så att fansen kan fixa till allt skit de ställer till med.

Skrivet av Margy:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Margy:

När det gäller argumentet om att Bethesda stoppar in saker som inte passar in så var Fallout 2 ganska grovt skyldig till samma sak. Det var ett ganska roligt spel ändå.

Att Blackisle satte in såkallade "påskägg" (Star Trek spoof etc) betyder inte att Bethesda kan göra detsamma. Nej man kan faktiskt inte behandla ett kultspel hur som helst.

Jag tänkte snarare på saker som utomjordingar, talande deathclaws, New Reno och den överdrivna mängden avancerade vapen.

Ehm hallå år 2241, avancerade vapen är nog ganska troligt iallafall. Utomjordingar? Det har vi ju redan nu (Mona Sahlin, Fredrik Rheinfeldt, George Bush......).
Deathclaws som talar? Tja spela spelet så får du se varför.


signatur
Inaktiv

Ser ju snyggt ut, men skulle vilja se rörliga bilder. Har dom släppt någon gameplay trailer än?

Inaktiv
Skrivet av MKultra:

http://www.strategyinformer.com/pc/fallout2/screenshot-viewer... Så denna Shrekliknande ogre är mer passande eller vad (från FO2)? Igen, är säker på att om Black Isle gjort exakt samma mutanter som Bethesda så skulle inte en jävel klaga..

Ja, det är så de ser ut i de två första spelen. Varför ändra så på några av de mest distinkta ikonerna i en spelserie de betalat mångmiljonbelopp för att ta över? Och igen, ta reda på vad NMA och DAC tyckte om Black Isles Fallout 3 i början.

Citat:

Konstigare vore det ju om de inte skulle acceptera honom, trots att han lagt ned tid och offrat livet många gånger om åt dom, samt klarat av alla deras uppdrag. Skulle inte det vara kometens/dedikation nog? Jag tycker det är skitlöjligt i RPG's där krigargillet vägrar ta hjälp av, te.x, en tjuv (nej, hellre dör vi!). Sån klassrasism blir ju inte speciellt trovärdig i ett RPG..

Hela Oblivions spelvärlden är inte speciellt trovärdig, och tro inte att jag tänker försvara dess urbota idiotiska uppdelning mellan klassarketypsorganisationer.

Citat:

Det tycker jag. Dels slipper jag spela om spelet igen (finns tillräckligt med spel ändå, sen kan jag under spelets gång variera mig vilket såklart gör spelet lite mer variationsrikt vilket är ett stort plus). Blir mer som livet, bara för att man valt ett yrke så ska man inte behöva dö och återuppstå på nytt för att kunna välja nått nytt

Med ett så vanligt system som D&D version 3 går det att uppnå det du efterfrågar utan att kunna bli bäst på allt.

Citat:
Citat:

Det finns ju knappt ett enda uppdrag som tillåter flera olika lösningar i hela Elder Scrolls-serien.

SBS.

Har du lust att nämna ett par stycken? Mitt minne tycks halta.

Citat:

Moddarna i denna community är så pass skärpta att de fixade detta på egen hand rätt snabbt.. Finns nya hopp-animationer, nya "idle" animationer, nya combat-animationer (hugga huvudet, händer, dela folk i tu, strida till häst)... Finns vad jag vet ingen mod-community som har så många extremt duktiga moddare, som to.m gör egna små program för att utöka spelets funktioner (dvs helt utanför vad som finns i modverktygen eller i spelet från början).

Ok. Det var som sagt länge sedan jag brydde mig om Elder Scrolls-moddning. Baldur's Gate-serien och de andra Infinity Engine-spelen har en aktiv moddcommunity, som först fick hacka filformaten och sedan skriva alla moddverktyg själva utan någon som helst hjälp från Bioware/Black Isle.

Långt svar till många här och nu.

Skrivet av MKultra:

Skulle vara lite löjligt om ett magikergille inte kan be en krigare om hjälp imo. Sen vissa magikerquests kräver ju att du kan magi (eller att du iaf använder det via scrolls).

Be om hjälp - javisst. Men det handlar snarare om att kunna bli högsta ledare utan att behöva någon skicklighet alls i ämnet (och ja, jag tycker det är stendumt). Där det faktiskt krävdes att någon karaktärsskicklighet skulle existera slängde de trevligt nog in några scrolls så att man slipper träna upp sig utan bara kan fortsätta bocka av uppdrag från sin att-göra-lista. Vari ligger den bra uppdragsdesignen där?

Skrivet av MKultra:

Jag tycker det är en förbättring från äldre rollspel då du var fast i en speciell klass under hela spelets gång. Här har man alla valmöjligheter att bli precis vilken klass man känner passar under spelets gång.

Friheten i TES ligger snarare i att man blir allt på en och samma gång än att man väljer en klass. Sedan kör ju Fallout med precis samma sak, fast i mitt tycke oändligt bättre implementerat då man faktiskt inte kan bli mästare på allt under spelets gång. Knappt ens medelmåttig på allt.

Skrivet av MKultra:

Sen är det nog snarare spelarens fel om han går igenom alla situationer genom att döda.. För det finns både stealth/pickpocket, charisma(prata sig ur/till quests) som funkar, men inte med alla quests såklart (FO kanske går att klara av bara genom att prata sig ur situationer, har inte provat).

Fallout hade mycket sånt ja, men det hade gott på sina ställen kunnat vara bättre. Jag önskar att jag kunnat dra bra exempel från Oblivion här, men det var för längesedan och jag har glömt bort typ alla uppdrag förutom ett rätt förkastligt dåligt sådant.

Är det för övrigt bara spelarens fel ifall spelet uppmuntrar det? Nu börjar jag ge mig in på tunn is här eftersom jag som sagt inte minns några riktigt konkreta exempel från Oblivion, men när du säger att man kan smyga eller prata sig genom uppdragen, menar du då på några sätt som faktiskt ger olika resultat beroende på hur man löser dem? Olika svårighetsgrader? Konsekvenser? Eller är det bara "antingen kan du slå ihjäl orcen, eller smyga förbi honom, eller bjuda honom på tårta så att han gillar dig"?

Detta var något Fallout ofta höll sig undan från nämligen, med smart uppdragsdesign som uppmuntrade spelaren att spela olika vägar genom spelet.

Ta gärna ett exempel från spelet om du kan.

Skrivet av Plommon:

får la bekänna mig besegrad på vissa punkter, hade fel som vanligt...

men bara några punkter!!!

Du får hemskt gärna utveckla de poänger du har för de punkter du inte bekänner dig besegrad på, eller ens förklara vilka de är. Det har hittills lysit av sin frånvaro. Dina poänger, alltså.

Skrivet av Svenpa:

Nuke katapulten är något som de faktiskt inte bara tagit ur arslet. Det var verklig experimentell apparat konstrurerad (eller planerad) runt 40-50 talet (den tid fallout mycket baseras på). Den hette något särskilt och wikipedia har en sida om det men jag kan inte för mitt liv hitta det igen.

På riktigt eller hörsägen? Var det något de bara försökte få fram eller något de förkastade som orimligt ganska snart (mest troligt imo då jag har en känsla av att det är omöjligt och att den inte finns idag)? Var den portabel eller "portabel"? Skulle vara kul om du kunde hitta länken, blir ju nyfiken om inte annat.

Men som sagt, bara för att saker försökte forskas i på 50-talet betyder det inte att det automatiskt hör hemma i Fallout. Ettan tog som sagt sådant väldigt allvarligt och det är inte mycket idiotier som är med i det. Av det jag kan minnas är det minst realistiska i det Mr. Handy, och då är det ändå stor sannolikhet att något liknande kommer att kunna uppfinnas inom en snar framtid. Jämför det med ett vapen som troligen aldrig lämnade forskningsbordet och (tror jag) har små möjligheter att ens fungera i verkligheten. Fallout tog kärnvapen allvarligt, vilket det bör göras.

Skrivet av Margy:

När det gäller argumentet om att Bethesda stoppar in saker som inte passar in så var Fallout 2 ganska grovt skyldig till samma sak. Det var ett ganska roligt spel ändå.

Visst fanns dumheter i Fallout 2, vilket är en av anledningarna till att jag långt föredrar ettan. Just nu tycker jag att Bethesda verkar lägga sig på en ännu lägre nivå bara, där "humorn" tas upp ännu ett snäpp från frånvaron i första spelet till "Ya stupid git," skjutbara bardiedockshuvud och en person som troligen ska vara lite dumt rolig när han tänker bomba en stad med motivation att anlägga semesterställe där.

Och visst var Fallout 2 roligt och 3:an kan givetvis bli samma sak, men det känns som att det Bethesda vill ta det så långt åt sitt eget håll att de med fördel kunnat skapa en egen värld, men istället slänger in ännu mer dumheter i en redan existerande sådan.

Skrivet av MKultra:

http://www.strategyinformer.com/pc/fallout2/screenshot-viewer... Så denna Shrekliknande ogre är mer passande eller vad (från FO2)? Igen, är säker på att om Black Isle gjort exakt samma mutanter som Bethesda så skulle inte en jävel klaga.. Men visst, Bethesda har ju sin stil. Det förväntar man sig väl? Om Tim Burton gör en tolkning av en film så förväntar jag mig hans stil och inte att han rakt av kopierar orginalet. Samma om en stor speltillverkare gör en tolkning av en äldre spelserie. Det är ju deras stil/tolkning som kommer gälla då.

Den är mer passande i den mening att det var så Supermutanterna designades. Jag har alltid tyckt att de är fula som stryk (på mer sätt än ett), men mot Superorcerna i Fallout 3 tycker jag inte ens det är en tävling. De ser helt generiska ut och jag måste återigen påstå att Bethesdas designers är helt kasst fantastilösa. Jag gillar själ att påstå att det är som en tioårings fantastyfantasier.

Tim Burton skulle åtminstone troligtvis gjort bra nya designer.

Skrivet av MKultra:

Konstigare vore det ju om de inte skulle acceptera honom, trots att han lagt ned tid och offrat livet många gånger om åt dom, samt klarat av alla deras uppdrag. Skulle inte det vara kometens/dedikation nog? Jag tycker det är skitlöjligt i RPG's där krigargillet vägrar ta hjälp av, te.x, en tjuv (nej, hellre dör vi!). Sån klassrasism blir ju inte speciellt trovärdig i ett RPG..

Klassrasism bryr sig ingen om, men att någon som är obildad i magi blir ledare för ett sådan förbund är desto mindre troligt. Det finns ingen rationell anledning till det.

Skrivet av MKultra:

Det tycker jag. Dels slipper jag spela om spelet igen (finns tillräckligt med spel ändå, sen kan jag under spelets gång variera mig vilket såklart gör spelet lite mer variationsrikt vilket är ett stort plus). Blir mer som livet, bara för att man valt ett yrke så ska man inte behöva dö och återuppstå på nytt för att kunna välja nått nytt

Ska du bli mästare på allt i verkliga livet måste du nog dö och återuppstå för att hinna Att du sedan tycker att det är kul att kunna göra allt med en karaktär (personligen tycker jag det faller på de flesta kriterier designmässigt, realistismmässigt och återspelbarhetsmässigt) är ju fint - mer kraft till dig. Men detta var inte vad Fallout gick ut på, och Fallout 3 är ju tänkt att följa den serien, eller hur? Är det konstigt att gamla fans blir oroliga ifall sånt sker?

Nå, nu är ju det så att Bethesda påstår att en karaktär inte ska kunna göra allt, eller bli mästare på allt, etc. vilket låter bra. Optimistiskt sett lär de flesta sådana dumheter vara urspelsatta och även om jag inte är fullt så optimistiskt är det en av sakerna jag är mindre orolig över. Värre är det som sagt med uppdragsdesignen och spelvärlden, samt det där fasansfullt låtande VATS:et.

Skrivet av MKultra:

Moddarna i denna community är så pass skärpta att de fixade detta på egen hand rätt snabbt.. Finns nya hopp-animationer, nya "idle" animationer, nya combat-animationer (hugga huvudet, händer, dela folk i tu, strida till häst)... Finns vad jag vet ingen mod-community som har så många extremt duktiga moddare, som to.m gör egna små program för att utöka spelets funktioner (dvs helt utanför vad som finns i modverktygen eller i spelet från början).

Ifall ännu fler verktyg måste ha skapats av communityn, hur har det blivit en förbättring? Har någon väg runt dialogspärren hittats? Den som begränsar PC:ns val till, var det 55?, tecken och NPC:ernas svar till, var det 255? En allvarlig stöttesten för att kunna skapa bra dialoger, det.

Jag vill inte påstå att jag är insatt i TES-moddarvärlden och hur verktygen ändrats, det jag hörde var bara att verktygen blev sämre mellan TES3-4. Har de i överlag blivit bättre är det ju inte mer med det.

Medlem

Ang. att klara upprag på olika sätt, de quests som går ut på att få tag på ett föremål kan man ofta klara genom antingen stealth/pick-pocket, karisma eller att helt enkelt döda. Vet att jag misslyckades ibland med olika uppdrag och gjorde om dom på ett annat sätt. Men självklart gäller det inte alla uppdrag.

Mod-verktyget som släppts som utökar Oblivions funktioner heter OBSE och har alltså tusentals nya funktioner för spelet som gör att man kan göra helt nya saker i spelet som inte Bethesda ens lagt in.. http://obse.silverlock.org/obse_command_doc.html te.x exempel på olika moddar borde finnas på sidan..

Sen blir man defenitivt inte "allt på en gång" eftersom om du inte använder en skill så blir du heller aldrig bra på den. Vilket ju är ganska logiskt. Sen spelar det ju in vilka saker du valt som major skills också. Så en tjuvklass har ju knappast lika lätt att bli en krigarklass osv.

Men jag håller med om att Bethesda inte är bra på allt, te.x gillar jag inte heller all design i Oblivion och Morrowind. Personen som gör karaktärernas ansikten borde de ju sparkat redan efter Morrowind. Att en av de första moddarna var att fixa till alla ansikten borde ju gett dom en hint, men icke. Jag gillar dock den extremt olinjära designen som de har på både skillsystemet och spelvärlden i sig...


signatur
Medlem

Tycker Oblivion är ett vackert spel som är gjort med känsla och inte bara för att demontrera polygonskyffling.

Angående supermutants: som någon redan påpekat så är det inte helt omöjligt att det inte hänt saker på 30 år som ändrat deras utseende. Eller så finns det en speciell sorts östkustssupermutanter som gillar hummer och trähus.

Skrivet av Schtraider:

Angående supermutants: som någon redan påpekat så är det inte helt omöjligt att det inte hänt saker på 30 år som ändrat deras utseende. Eller så finns det en speciell sorts östkustssupermutanter som gillar hummer och trähus.

Ja eller så suger Bethesda på att göra riktiga supermuties


signatur
Medlem
Citat:

Du får hemskt gärna utveckla de poänger du har för de punkter du inte bekänner dig besegrad på, eller ens förklara vilka de är. Det har hittills lysit av sin frånvaro. Dina poänger, alltså.

Förtstår att ni saknat mig, men hör och häpna... FZ är inte allt, jag har haft annat för mig....:O

Här utvecklar jag:

Citat:

#3 Större delen av det gamla Fallout teamet är med...

Det fick jag ifrån ett roligt litet spel community, tror att efter reaktionerna här på FZ att jag kan ha haft fel....:P

Citat:

Snyggare

Jag vet, tycker att det inte är så viktigt i jämförelse med just spelglädjen

Citat:

nya perks, ny vapen

jag greppar efter halmstrån här... KOM IGEN!!!

Men en punkt som jag bestämt håller vid är:

Citat:

#2 Spelet bygger på all lore o.s.v. till serien, man ska också vad som är sagt få reda på hur mutanterna kom till och en massa andra gåtor ska tydligen lösas

och ditt svar

Citat:

Hur mutanterna kom till vet vi redan, det avklarades redan i första spelet. Sedan är det lore som inte är skriven av upphovsmännen själva, de bygger alltså vidare på något de inte vet var skaparna ville att det skulle gå. De har heller inte pratat särskilt mycket med originalutvecklarna utan vill gå sin egen väg med det - och ja, det är ett officiellt uttalande.

För övrigt hade ett "riktigt" Fallout 3 också troligen gjort detta.

Visst är det inte lore de själva skrivit, men efter många års torka mellan 2an och tactics så dök det upp en massa lore främst på NMA.
Bara för att det inte är upphovsmännen själva som skrivit den betyder det inte att den är oviktig (i brist på ord) eller banal, eftersom den är skriven av fans för fans betyder den otroligt mycket för de fan boys på NMA som också blir svårast att blidka när man skapar en Fallout uppföljare,
precis som Totts citat av SuAside på NMA

Citat:

It is rather ironic that Bethesda didn't want to name the game differently. I think the old fanbase might have reacted considerably differently if Bethesda had chosen to name it something else, like "Fallout: The East Coast (part 1)", and had promoted it as a kind of freeroaming actionRPG game inside Bethesda's take on the Fallout universe. This might actually have worked, and I do believe it would have received far more support from the community.

Jag hoppas att jag har försvarat mig ordentligt nu...8) om inte så får jag la redigera mitt inlägg några gånger:P

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av Svenpa:

Nuke katapulten är något som de faktiskt inte bara tagit ur arslet. Det var verklig experimentell apparat konstrurerad (eller planerad) runt 40-50 talet (den tid fallout mycket baseras på). Den hette något särskilt och wikipedia har en sida om det men jag kan inte för mitt liv hitta det igen.

På riktigt eller hörsägen? Var det något de bara försökte få fram eller något de förkastade som orimligt ganska snart (mest troligt imo då jag har en känsla av att det är omöjligt och att den inte finns idag)? Var den portabel eller "portabel"? Skulle vara kul om du kunde hitta länken, blir ju nyfiken om inte annat.

Men som sagt, bara för att saker försökte forskas i på 50-talet betyder det inte att det automatiskt hör hemma i Fallout. Ettan tog som sagt sådant väldigt allvarligt och det är inte mycket idiotier som är med i det. Av det jag kan minnas är det minst realistiska i det Mr. Handy, och då är det ändå stor sannolikhet att något liknande kommer att kunna uppfinnas inom en snar framtid. Jämför det med ett vapen som troligen aldrig lämnade forskningsbordet och (tror jag) har små möjligheter att ens fungera i verkligheten. Fallout tog kärnvapen allvarligt, vilket det bör göras.

Aha! http://en.wikipedia.org/wiki/Davy_Crockett_(nuclear_device)

Mitt minne sviktade lite om den, det var tydligen världens minsta nukleära vapen, kapabel att bli flytta av få soldater i fält men inte direkt "portabel". Likt många koncept så har Bethesda lånat idén om den här och utvecklat den lite till för spelets syfte.

Edits: Kan varken skriva rakt eller länka bilder, något är allvarligt fel.

Skriv svar