Kort Fallout 3-info
Stridssystemet låter dig attackera fiender i förstapersonsvy i realtid, men det ska också gå att pausa för att överväga dina drag
Det var ju mindre bra. Så dom ska alltså på fullaste allvar inte använda sig av SPECIAL-systemet? Trodde faktiskt inte att dom skulle vara så dumma ändå.
Aja. Då vet man iallafall att spelet kommer suga rejält. Fallout + FPV och allt vad det innebär går inte ihop.
Skönt att slippa leva ovetande i fortsättningen iaf
Bah, det är just den inställningen som gör att utvecklare oftast inte vågar chansa längre och vi får se rena upprepningar i uppföljare hela tiden.
Själv är jag en gammal Fallout fan och jag ser fram emot att få testa hur detta fungerar. Ser onekligen intressant ut och om de lyckas bevara själva känslan i Fallout 3 (som inte är begränsad till SPECIAL systemet eller isometriskt perspektiv) så har de nog en vinnare på gång.
Den som lever får se, men jag hoppas och tror på det bästa.
Den tackar vi för. Känns redan mycket bättre nu 8)
bilderna ser riktigt schyssta ut
Finns det nåt spel förutom Fallout som har fans så konservativa och reaktionära? Den attityden är så jäkla tröttsam att jag inte finner ord för den.
Håller helt med Finix, att det ska bli himla kul att testa ett nytt perspektiv på Fallout. För mig är inte Fallout isometri eller action-points, utan en känsla, en story, en miljö.
Förlåt mig om jag nu låter som en grafikhora, men ett 2d-spel appellerar inte lika mycket som att få uppleva Vault 13 i full 3d!
Jag håller alla mina 3 tummar (pun intended) att det här blir riktigt jäkla bra. Bethesda har bevisligen förmågan att skapa bra rollspel, om än lite ytliga. Men med Fallout-miljön i ryggen så kan det ju inte gå fel.
Bah, det är just den inställningen som gör att utvecklare oftast inte vågar chansa längre och vi får se rena upprepningar i uppföljare hela tiden.
Snicksnack. Du tror alltså att Bethesda gjorde en "chansning" när de bestämde sig för realtidsstrider i förstapersonsperspektiv? Tvärtom hade de definitivt varit modiga och nästan nydanande om de gjort omgångsbaserade strider i dessa realtidstider.
Själv är jag en gammal Fallout fan och jag ser fram emot att få testa hur detta fungerar. Ser onekligen intressant ut och om de lyckas bevara själva känslan i Fallout 3 (som inte är begränsad till SPECIAL systemet eller isometriskt perspektiv) så har de nog en vinnare på gång.
Det viktiga att bevara är inte allt i själva spelmekaniken, utan uppsåtet bakom - och de omgångsbaserade striderna och den nästan-isometriska projiceringen hade syftet att efterlikna bordsrollspelet GURPS så långt det bara gick - vilket man enligt GURPS upphovsman lyckades bra med.
Den som lever får se, men jag hoppas och tror på det bästa.
Hoppas gör jag också, men tro vågar jag inte.
Äldre tråd med samma information+kommentarer, i Rollspelsforumet.
Bah, det är just den inställningen som gör att utvecklare oftast inte vågar chansa längre och vi får se rena upprepningar i uppföljare hela tiden.
Själv är jag en gammal Fallout fan och jag ser fram emot att få testa hur detta fungerar. Ser onekligen intressant ut och om de lyckas bevara själva känslan i Fallout 3 (som inte är begränsad till SPECIAL systemet eller isometriskt perspektiv) så har de nog en vinnare på gång.
Den som lever får se, men jag hoppas och tror på det bästa.
Det gäller ju bara när utvecklaren i fråga i själva verket gör något nyskapande med sina titlar från den samtida marknadens perspektiv, vilket uppenbarligen inte händer med Bethesda nuförtiden. Vad är mest nyskapande idag? Ett FPS eller ett spel som mer lutar åt de gamla föregångarna?
Sen så är det ju nästan alltid att utgivaren i grova drag bestämmer vad som skall vara och inte vara i en titel.
Det enda jag ser här är ett standard FPP-actionspel med en påklistrad franchise. Framtida info får gärna påvisa annat dock.
Tyvärr verkar det som Beth$oft gör nybörjar misstaget att använda sej av procentbaserade träffchanser, något som Troika undvek till varje pris. Nu kommer man kunna stå framför någon, sikta rakt på dem och missa totalt. Mod or die
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
Tyvärr verkar det som Beth$oft gör nybörjar misstaget att använda sej av procentbaserade träffchanser, något som Troika undvek till varje pris. Nu kommer man kunna stå framför någon, sikta rakt på dem och missa totalt. Mod or die
mm, håller med....det ser mörkt ut...
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
Jag måste tacka Fr0gg0 för länken. Det ser ut att kunna bli riktigt nice jag längtar att få kunna spela FO3. Även om jag inte gillar bethesda speciellt mycket. Jag är nog mest rädd för att dialogerna ska bli skumma och tråkiga. Jag har alltid tyckt att dom faller på den biten. Men det ser fan bra ut, även om det inte egentligen spelar någon roll. Jag njuter fortfarande av FO1 och 2 och det är juh knappast av grafikens skull. Vill bara att fallout känslan ska finnas där.
Edit: tackade fel person sorry
Efter att ha läst artikeln är jag inte orolig för det tekniska i alla fall. Det verkar inte bli en reflexskjutare av det hela vilket jag är glad för. Men det blir ju inte fallout om de inte blåser liv i dialogen och skapar en spännande atmosfär. Kanske elakt att dra upp morrowind men där fick man intrycket av att alla människor var som robotor med förprogrammerade förutsägbara svar (ja, jag vet att de ÄR förprogrammerade, men det ska inte märkas!).
Artikeln i fråga är mest hype, men lite intressanta saker har den. Vissa ideer Bethesda sitter med känns bra, men jag har inte tillräckligt förtroende för att de ska göra något jättebra med det - efter erfarenhet av Oblivion och den målgrupp de satsar på.
Och snälla, kom inte och gnäll om att jag vill att allt ska vara precis som förr.
Vault Dweller på RPG Codex skrev en något av en "skeptikers guide till GameInformer-artikeln". Ursäktat sina ursinnigheter och slutsatser som ibland dras lite väl långt är det en bra guide till varför många håller sig gravt skeptiska.
Själv skulle jag lägga till gränssnittet till den listan - kolla bara på Pipboy:n, det skriker TV-skärmsgränssnitt lång väg, och med tanke på jobbet de verkar ha lagt ner bara på utseendet ("fler shaders än hela Oblivion!") är jag inte särskilt hoppfull att de lyckas få till en bra version för PC.
Jag tror det kommer bli grymt kul, jag har (uppenbarligen till skillnad från många andra) fullt förtroende för Bethesda. Bara de får till rätt känsla av ett postapokalyptiskt landskap med "rätt" karaktärer och miljöer så kommer det bli en höjdare...
Good. Bad. I'm the guy with the gun
Tyvärr verkar det som Beth$oft gör nybörjar misstaget att använda sej av procentbaserade träffchanser, något som Troika undvek till varje pris.
Och vi vet ju alla vad Troika pysslar med nu för tiden
Jag tror inte att det underliggande systemet i ett spel är lika viktigt som hur allting hänger ihop. Jag håller med schassen om att %-bas inte är det bästa systemet men det måste ju inte bli dåligt bara för det.
Tycker i alla fall att det ska bli kul med ett nytt "rollspel" att varva med Bloodlines, sedan så bryr jag mig inte så mycket om det är två eller tre dimensioner och huruvida det ser ut som det alltid har gjort eller inte. Helst eftersom jag inte har spelat föregångarna.
"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson
Kan väl poängtera, för att undvika missförstånd, att alla Troikas spel var lönsamma, och att anledningen till att de lades ner var för att de inte lyckades intressera någon utgivare att finansiera ett fjärde spel, trots att det vore en relativt säker investering jämfört med många andra spelprojekt som går back varje år.
Tråkig läsning det där. Ligger det sanning bakom det som skrevs i artiklen så kommer bethseda döda en underbar RPG titel. Jag hoppas att de verkligen tar det på allvar. Men omöjligt att bortse från deras totalt värdelösa skitspel Oblivion, som bara hade grafik att komma med och inget annat. Bethseda bevisade ju egentligen där att skriva storys och göra ett spel med karaktär inte är något de klarar av mer opersonligt och dött spel får man leta efter. Snyft