Kort Fallout 3-info

Medlem

<ironi>Ja, nu måste ju spela suga. Jag menar, spelet kommer omöjligen bli bra om det inte är exakt som fallout 1&2 fast med högre upplösning och ny story. Det vore ju helt förj*vligt om tiden inte stått still i snart 10år. Jag däremot kommer inte tolerera att man provar saker i en spelserie. Super Mario bros. 2 är en hädelse även. (var är svampfolket?!) Legend of Zelda 2 även det. (Se link från sidan!? skulle få vilken gamer som helst att fnysa föraktfullt) </ironi>

Jag förstår inte riktigt vad folk dillar om. Jag personligen skulle aldrig strunta i att prova fallout 3. Jag älskade 1an och 2an, och om 3an är annorlunda så, fine. Jag kommer garanterat att prova det. Om man tänker dömma ett spel efter lite information man fått 4 månader innan det släpps så kommer man missa mycket. Särskillt om man, som vissa, bara kan spela spel som är turordningsbaserade-rollspel. Då är man nog lite för nischad för sitt eget bästa.

Medlem

Skogstrollet:
Du verkar missa en viktig sak. Många här som säger "det verkar ju bli spännande" "oj det ser ju snyggt ut" osv osv är från folk som aldrig lirat Fallout 1 & 2 spelen, känner inte till historian bakom dem dess underbara dialog och deras fortfarande oslagbara frihet och detta just som du säger är ett spel som är 10 år gammalt, som dessutom betyt väldigt mycket för rpg genren.
Nu hoppas jag givetvis att spelet blir underbart bra, förväntningarna kommer vara skyhöga och åsikterna många. Det jag retar mig på är att just bethseda har köpt upp licensen. Ett i mina ögon dåligt spelföretag, 2a efter EA games. Det känns som bethseda är en bunke sellouts. De har skitit i att konsultera folk som jobba med F1 och F2 för de vill göra sin egna grejj, det är ju snällt som fan mot fansen, som du nämnde väntat i 10 år... är det verkligen konstigt att folk blir upprörda/oroliga när ett företag tar upp licensen som skiter i fanbasen och åsikter från de som älskar spelen? Att de dessutom redan börjat snacka om flerkonsol stöd visar ju ytterligare bara att det är $$$ som hägrar. Visst vill alla spelföretag tjäna pengar men många har ändå en moral kvar och en passion. Något som jag aldrig känt i ett spel från bethseda. Som jag tidigare sa, de gör skrytspel. Som ID Software fast de har iaf öppet gått ut och sagt att det är så. Fine om bethseda vill göra ett nytt stort spel och en jätte maffig grafikmotor, men att köpa upp en spellicens som legat död i många år har så många anhängare och fans och sedan börja hypa spelet redan innan utvecklingen ens har börjat luktar bara ruttet. Jag vill bara glömma bort hela skiten personligen men håller ändå ohjälpligt hoppet uppe.

Jag ser två möjligheter. Från att döma av samtliga deras tidigare verk.
Spelet kommer gå från RPG till actionäventyr med inslag av dålig "rpg"
Spelet kommer fokuseras hårt på förstapersonsvyn och spelet kommer kännas som oblivion fast med skjutvapen vilket i sin tur leder till att spelet känns som vilken jävla fps pangare som helst.
Den sjuka humorn och råheten i spelet kommer att tas bort så att spelet kommer kunna få en åldersrating på 3 år (så alla kan köpa det $$$$$)
Storylinen kommer åsidosättas för tid av utveckling av grafikmotorn (fan ser det snyggt ut så bryr ju sig ingen... eller?)
Spelet ska funka på Xbox360 om några år så grafiken kommer ändå vara outdated när det släpps.
Den postapokalyptiska känslan och dess mörka själv kommer vara bort (inget spel de har gjort har haft en själ)

Eller så har vi ett annat alternativ. Betsheda har gjort en företagsmässig U-Sväng och gör inget som de tidigare gjort under utvecklingen av Fallout 3.
De lyssnar på fansen.
De inspireras av de gammla spelen (självklart ska det inte vara nån kopia)
De låter det ta den tid det tar tills spelet känns perfekt.
De konsulterar gammla fallout utvecklare för inspiration.
De utvecklar separat till PC och Xbox360 (portningar suger... alltid)
De satsar på att göra ett spel med själ i (kräver att de lägger ner sina egna i arbetet)
De visar respekt för titeln och ser den inte som ett backup scenario för att dra in så mycket pengar som möjligt.

Ni får själv avse vilket som är troligast. Jag personligen kommer självklart testa spelet när det kommer. Kommer dock pirata hem det först (bethseda ska ha gjort sig förtjänta av mina pengar. Oblivion va ju ett stort felköp, och andra av deras titlar). Jag ska tillomed testa det med inställningen "öppen för förslag". Jag kan inte hjälpa att känna att det spritter lite i kroppen över att Fallout ska få en uppföljare. Men tanken att bethseda utvecklar det får mig likväl att känna mig illa till mods, tyvär. De påstådda uttalanden bekräftar även oron något om nu något av det är sant. Stämmer det nu, så har Mr Todd @ Bethseda redan börjat håna fansen...

Medlem

Håller med Fisse på ganska många av punkterna...men försöker ändå blunda naivt och intala mig själv att framtiden inte ser så mörk ut... det lyckas inget väl dock.

Medlem

Hioppas att dom inte sabbar det nu!

Notera att på bilden med Supermutanten så ser man på hud:en att det är 360-versionen som det spelas på( "Accept ; RB och Return B )" )

Medlem

Det jag reagerar på är att folk har fått reda på väldigt lite detaljer om spelet, men redan nu bestämmt sig för att spelet är skit.. Jag håller med mkt av det du säger, men saken är ju den att ingen vet hur det färdiga produkten blir. Och det är det jag reagerar på. Man behöver inte måla fan på vägen direkt.

Inaktiv
Skrivet av ArtMan:

Tycker det ser bra ut och spelet verkar mycket intressant. Har jag dock fattat det rätt at tman ska kunna spela helt i 1:a person? Jag vill gärna lira det som Oblivion fast i en postapokaliptisk värld, massa roliga vapen, svart humor och vill att det ska bli ett stort äventyr och absolut inte turordningsbasserad. Det hör nämligen till det förflutna!

Förstapersonsspel i realtid tillhör det förflutna. De första kom ju ut på 1970-talet!

Varför verkar så många realtidsfanboys önska en sådan fullständig likriktning?

Skrivet av SkogsTrollet:

Det jag reagerar på är att folk har fått reda på väldigt lite detaljer om spelet, men redan nu bestämmt sig för att spelet är skit.. Jag håller med mkt av det du säger, men saken är ju den att ingen vet hur det färdiga produkten blir. Och det är det jag reagerar på. Man behöver inte måla fan på vägen direkt.

Läget var i princip detsamma inför Oblivion, och RPG Codex (som dessutom hade några Bethesdamedarbetare postande) blev nerspammat av Bethesda-fanboys som inte kunde förstå varför de var så pessimistiska.

(och här kommer en anti-Bethesda-rant, men var snäll och läs så förstår du varför Bethesda ogillas av många)

Men hoppsan - det visade sig att de hade rätt, och snart efter att de lagt upp en negativ recension som började florera på Bethesdas forum som "den enda objektiva" blev de blacklistade, och om man skriver RPGCodex eller RPG Codex på Bethesdas forum autocensureras det till "I Love Oblivion" respektive "I Really Love Oblivion". Prova själv. Den officiella anledningen var att forumen innehåller länkar till NSFW-bilder och -sidor. Bethesdamedarbetaren MrSmileyFaceDude hade dock skämtsamt skrivit att "shockporn"-länkar var anledningen till att han brukade posta på forumet - trots detta var det inte förrän efter recensionen de blev blacklistade.

Det roliga kommer nu: Fallout-fansidan Duck and Cover håller samma stil, och verkar till och med tillåta NSFW-bilder i forumet. Blacklistade? Nej, de finns i Bethesdas lista över fansites och fick till och med en exklusiv intervju med Todd Howard för något år sedan.

Medlem

Berthesa notes that it is NOT a partybased game.... =(

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Det jag reagerar på är att folk har fått reda på väldigt lite detaljer om spelet, men redan nu bestämmt sig för att spelet är skit.. Jag håller med mkt av det du säger, men saken är ju den att ingen vet hur det färdiga produkten blir. Och det är det jag reagerar på. Man behöver inte måla fan på vägen direkt.

Självfallet ska man inte dömma ut spelet redan och det har jag heller inte gjort, men har så svårt att glömma bethsedas gammla spel, som i min mening verkligen är skit. Självfallet håller inte alla med och folk gillar olika spel som tur är. Jag talar enbart från min egna ståndpunkt och vill inte pracka på någon annan förutfattade meningar. Fallout 3 kan bli ett underbart spel, men i ärlighetens namn är jag dock övertygad om att licensen har slutat i fel händer. Som jag tidigare sagt så hoppas jag och ber att Bethseda respekterar licensen så mycket som den faktiskt förtjänar att respekteras och inte gör en jävla hacknslash boring Oblivion med omgtehbbqsauce gfx.

En sak glömde jag även tidigare angående recensioner. Jag förstår verkligen inte varför Oblivion fick så sjukt bra kritik. Har man spelat igenom hela Oblivion är det enligt min mening omöjligt att blunda för hur mediokert det egentligen är. Men misstänker att de flesta recenscenter inte ens hade spelat igenom hela spelet innan de skrev sina recensioner. De spelade några timmar, sprang runt och va överväldigade över omgtehshitwtfbbqzomg grafiken och satte sig o rosade spelet. Många recenscenter har ju dock i efterhand erkänt att spelet va rätt crap ändå. Tillförde ju trots allt inget som helst nytt. Det va snarare ett hopkok av andra spels finesser dock kraftigt nerbantade.

Hela karaktärsutvecklandet va ju rent skit kunde lika bra struntat i det.
Alla items, armors osv va ju riktigt tråkiga och följde tydligt en röd tråd. Tror inte jag hittade en enda item där jag tänkte, gawd den va fet. Det va rätt ont om dem också.
Gå runt och plocka lite blommor ala WoW herbalist style hade de ju också implementerat. Meningslöst? Ja
Dina val påverkade ingenting i världen kändes det som. Visst du släckte gate efter gate och folket i staden närmast sa typ "gj"

Nä nu spåra jag ur lite men kunde ej hjälpa det. Måste få det ur mig
Tror det är en rätt naturlig reaktion att bemöta F3 made by Bethseda med skepsis. Iaf om man älskar Fallout serien. Ni får gärna kalla mig fanboy, fattar bara inte vad det är som är så hemskt med att verkligen gilla en spelserie och ha den nära hjärtat. Finns inget spel någonsin som fångat mig som Fallout 1 & 2 gjorde. Hoppas bara att bethseda staff har spelat serien och faktiskt vill göra nåt vettigt av den. Men herr Todd har ju tydligen redan sagt att turnbase systemet har blivit slopat och mycket krut ska läggas på första persons perspektivet. Jag hoppas bara verkligen att det är nån idiot som suttit och hittat på hela intervjun för är det sant så tror jag loppet redan är kört för Fallout "fanboysen"

Kan inte tro att nån har missat det men ärligt talat. Ta bort turnbase systemet sätta förstapersonsperspektiv vad får vi då... Oblivion. Ni kan ju inte ha missat detta.

Inaktiv

Dom borde gjort en uppföljare till Oblivion, får väl köpa Heroes of M&M på Steam så länge, är så trött på attityder i online spel. Förresten hur kan man säga att ett spel som inte kommit ut än är bättre än ett som gjort det?, synkskhet?, jag tycker iaf questen och grafiken är bra i TES4.

Inaktiv

Så jävla tröttsamt med folk som är cryface på att spelet utvecklas. Fallout handlar om miljön, storyn och den nattsvarta humorn.

Fisse, lägg ner. Oblivion fungerar bra som portning till konsol, klart att Fallout som bygger på samma motor gör det också.

Skrytspel? Elder Scrolls-serien har betydit lika mycket, om inte mer, för RPG-världen än Fallout. Vi äro blott en liten skara som dyrkar Fallout, även om vi gör det slaviskt

Att du anser att spelet blir dåligt för att att det är first person (trots att man kan välja third person...) säger mer om dig än om Bethesda.

Den sjuka humorn och råheten kommer att finnas kvar, vilket flera utvecklare av spelet har klargjort att det är det som gör Fallout till Fallout. De som uttalat sig på diverse fan-sidor har i mångt och mycket även deklarerat sig som stora fans av Fallout och att det är en ära att få jobba med titeln.

Uppenbarligen håller du dig inte uppdaterad och har läst den senaste inscannade artikeln på nma-fallout.com där man klart och tydligt ser en skalle explodera i en salig köttgegga. Jag kan inte riktigt se det med samma åldersmärkning som Viva Piñata, men det kan tydligen du.

Att tillägga dock är att en och annan utvecklare från Black Isle tyckte att råheten gick lite över styr i FO2 och att Fallouts humor rör sig som bäst någonstans mellan FO1 och FO2.

Intressant att storyn kommer att åsidosättas för att utveckla en grafikmotor (som vid det här laget är två år gammal), var får du det ifrån? I mångt och mycket kan de bara ta Oblivion-motorn rakt upp och ner, men givetvis upphottas den lite för att ta del av nya grafikkorts funktioner. Din slutledningsförmåga är återigen fantastisk.

Deras senaste rollspel, Morrowind och Oblivion, är bland de mest hyllade RPG:na på PC-fronten. Du anser att de inte har någon själ. Du är en rolig kuf, du.

Isometrisk vy och 2d i all ära, men det är dags att kliva in i 2000-talet. Fallout 1 & 2 är klart de bästa RPG:na jag har lirat, och envisas med att spela om en gång varje år, men du stirrar dig blind på det faktum att de är unika och missar alla problem. Quests som buggar, bitvis ointressant ban-design, ett enerverande party-system mm.

Du laddade väl förresten hem FO3-betan, alltså Van Buren-projektet? Jösses, vilken kalkon det såg ut att bli. Inte ens Black Isles egna projekt såg ut att bli något. Inte undra på att det blev nedlagt

Inaktiv
Skrivet av monsteras:

Så jävla tröttsamt med folk som är cryface på att spelet utvecklas. Fallout handlar om miljön, storyn och den nattsvarta humorn.

Fallouts spelmotor utvecklades under flera månader under namnet "Projekt GURPS" (för att få datorspelet att vara det närmaste man kunde komma GURPS utan att spela själva GURPS) innan man över huvud taget bestämde sig för setting.

Grundstenarna i Fallout är de omgångsbaserade striderna och den nästan-isometriska vyn (för att efterlikna miniatyrerna som ofta används i bordsrollspel). På det lades sedan en skön retro 50-tals PA-setting, uppdrag med val och konsekvenser, etc.

Skrivet av monsteras:

Fisse, lägg ner. Oblivion fungerar bra som portning till konsol, klart att Fallout som bygger på samma motor gör det också.

Portning till konsol? Xbox 360 var Bethesdas primära plattform för Oblivion. PC-versionen var portningen, och det verkar inte ändras med tanke på UI-delarna vi sett i Fallout 3 så långt.

Skrivet av monsteras:

Skrytspel? Elder Scrolls-serien har betydit lika mycket, om inte mer, för RPG-världen än Fallout. Vi äro blott en liten skara som dyrkar Fallout, även om vi gör det slaviskt

Här är jag rörande överens med dig, Fallouts inflytande kom aldrig längre än till Troika (grundat av Fallouts ursprungs-team), vilket är mycket synd. Elder Scrolls har dock inte heller haft något egentligt inflytande, om man inte räknar in misslyckanden (efter vad jag hört) som Two Worlds.

Skrivet av monsteras:

Att du anser att spelet blir dåligt för att att det är first person (trots att man kan välja third person...) säger mer om dig än om Bethesda.

Varför det? Bethesda valde förstapersonsvy plus "Over-the-shoulder"-tredjepersonsvy för att det är trendigt för tillfället, precis som förstapersonsrollspel blev något av en trend efter Ultima Underworld.

Skrivet av monsteras:

Den sjuka humorn och råheten kommer att finnas kvar, vilket flera utvecklare av spelet har klargjort att det är det som gör Fallout till Fallout. De som uttalat sig på diverse fan-sidor har i mångt och mycket även deklarerat sig som stora fans av Fallout och att det är en ära att få jobba med titeln.

Eh, vilka då? Emil Paglinånting gjorde någon post på NMA, och ett par månader senare på DaC, varav inga sade någonting om spelet. Todd Howard (chef för utvecklingen) skrev en lång post på Bethesdas eget forum där han bland annat skrev att han föredrog att läsa den officiella walkthrough framför att spela spelet.

Skrivet av monsteras:

Att tillägga dock är att en och annan utvecklare från Black Isle tyckte att råheten gick lite över styr i FO2 och att Fallouts humor rör sig som bäst någonstans mellan FO1 och FO2.

Ja, de drog in en hel del nytt folk till Fallout 2 efter att några drog för att skapa Troika, vilket ledde till en del ologiska saker i F2.

Skrivet av monsteras:

Intressant att storyn kommer att åsidosättas för att utveckla en grafikmotor (som vid det här laget är två år gammal), var får du det ifrån? I mångt och mycket kan de bara ta Oblivion-motorn rakt upp och ner, men givetvis upphottas den lite för att ta del av nya grafikkorts funktioner. Din slutledningsförmåga är återigen fantastisk.

Inte ens Bethesda som utvecklar GameBryo - samma spelmotor som Civilization 4 använder, för övrigt, så omgångsbaserat vore inga problem.

Skrivet av monsteras:

Deras senaste rollspel, Morrowind och Oblivion, är bland de mest hyllade RPG:na på PC-fronten. Du anser att de inte har någon själ. Du är en rolig kuf, du.

Ja, de har hyllats bland annat av massa personer som säger saker som "Jag brukar aldrig gilla rollspel, men Oblivion var underbart!" - gissa varför? Det är knappt ett rollspel längre.

Skrivet av monsteras:

Isometrisk vy och 2d i all ära, men det är dags att kliva in i 2000-talet. Fallout 1 & 2 är klart de bästa RPG:na jag har lirat, och envisas med att spela om en gång varje år, men du stirrar dig blind på det faktum att de är unika och missar alla problem. Quests som buggar, bitvis ointressant ban-design, ett enerverande party-system mm.

Så till och med uppdragen behöver "kliva in i 2000-talet"? Som i Oblivion, världen helt utan val eller konsekvenser, där man automatiskt tar emot uppdrag även om man inte vill göra dem? Det finns redan ett "Fallout 3", gjort av seriens upphovsmän och det heter Arcanum.

Skrivet av monsteras:

Du laddade väl förresten hem FO3-betan, alltså Van Buren-projektet? Jösses, vilken kalkon det såg ut att bli. Inte ens Black Isles egna projekt såg ut att bli något. Inte undra på att det blev nedlagt

Det var för det första en alpha, som över huvud taget inte var tänkt att spelas ens av deras QA. För det andra kom det inte från Fallouts upphovsmän. Lead Designer Josh Sawyer var inte ens involverad i Fallout 2.

Medlem

Herregud! Det är inte lönt att försöka diskutera med er. Vad man än säger så blir det alltid fel så länge det inte ser eller är exakt som både ettan och tvåan. Håller helt med monsteras och beundrar honom att han ens orkade fortsätta svara på eran tjafs. Har ni missat mitt förra inlägg så skrev jag att Oblivion är mycket moddvänlig. Om spelet inte passar er sen så lär det säkert komma en del moddar som gör om spelet till det ni vill ha så sluta böla!

Inaktiv

@Monsteras Ett par saker.. Elder Scrolls serien betydigt lika mycket om inte mer än fallout för RPG's? Det var årets skämt. Visst Elder scrolls har gjort sitt men Fallout är kult på en helt annan nivå och TES kommer inte ens nära.

Hur vet du att den sjuka humorn kommer att vara kvar? Bara för att företaget själva sagt det? Oj, men då är ju saken klar. För övrigt har det inte sagts så mycket innan detta från bethsesda men ett nyligt utalande från en anställd grafiker sa att han aldrig spelat fallout tidigare och inte riktigt förstod va charmen var. Stora fans verkligen.

Och varför måste isometriskt vara 2d, man kan ta steget in i 2000 talet och inte vara ett får i flocken och göra det iso- 3d. Nytt godis, samma vy som vi gillar och vill ha.

Och du intalar dig väl inte att FO3 läckan var en BETA? Den var inte ens i närheten av en Alpha. Bara en väldigt grov skiss på spelet, och var nog mer spelbar än vad bethesdas skapelse är nu.

Och för övrigt så är Bethesdas lir lite själlösa, undantag några quest i Dark Brotherhood serien i Oblivion.

Bekräftad 1st/3rd person vy bevisar bara att dom är för lata och vill modda sin motor för det spar dom pengar på, hur spelet kommer bli vet ingen, men den skepticism som sker nu är väldigt befogad. Jag har inga förväntningar.

Inaktiv
Skrivet av ArtMan:

Herregud! Det är inte lönt att försöka diskutera med er. Vad man än säger så blir det alltid fel så länge det inte ser eller är exakt som både ettan och tvåan.

Skitsnack, det finns ingen som säger att det ska vara exakt likadant, bara att grundstenarna och visionen ska vara densamma, annars bör man lansera det som en spin-off eller ett helt nytt spel, inte uppföljare.

Skrivet av ArtMan:

Håller helt med monsteras och beundrar honom att han ens orkade fortsätta svara på eran tjafs. Har ni missat mitt förra inlägg så skrev jag att Oblivion är mycket moddvänlig. Om spelet inte passar er sen så lär det säkert komma en del moddar som gör om spelet till det ni vill ha så sluta böla!

Varför skulle folk som inte gillar spelet göra gratisarbete åt Bethesda så att andra som inte skulle gilla spelet annars köper det?

Medlem

Tur här är vettiga människor.
monsteras:
Jag lägger inte ner, jag ber dig inte heller göra det för att jag inte delar din åsikt. Men jag förstår inte de flesta punkter du drar upp och tycker inte alls det stämmer. Du verkar passa in i facket "mainstream" människor som tycker allt som är inne är coolt. I övrigt så behöver jag inte svara då jag är av mer eller mindre av exakt samma åsikt som KazikluBey.

ArtMan: Kan du konkret visa mig en enda som sagt att de vill ha ett Fallout 1 / 2 i ny förpackningen? Är du av den uppfattningen ber jag dig läsa om denna tråden från sida 1.
Mods är väl inget att förlita sig på förresten? Jag vill inte modda sönder mitt Fallout... jag vill att det ska vara lika bra som ettan och tvåan var där det inte behövdes några mods.

Visst tur att det va enkelt att modda till Oblivion. Med ca 100 mods gick spelet från odrägligt till nästan spelbart.

Skrivet av Fisse:

Skogstrollet:
Du verkar missa en viktig sak. Många här som säger "det verkar ju bli spännande" "oj det ser ju snyggt ut" osv osv är från folk som aldrig lirat Fallout 1 & 2 spelen, känner inte till historian bakom dem dess underbara dialog och deras fortfarande oslagbara frihet och detta just som du säger är ett spel som är 10 år gammalt, som dessutom betyt väldigt mycket för rpg genren.
Nu hoppas jag givetvis att spelet blir underbart bra, förväntningarna kommer vara skyhöga och åsikterna många. Det jag retar mig på är att just bethseda har köpt upp licensen. Ett i mina ögon dåligt spelföretag, 2a efter EA games. Det känns som bethseda är en bunke sellouts. De har skitit i att konsultera folk som jobba med F1 och F2 för de vill göra sin egna grejj, det är ju snällt som fan mot fansen, som du nämnde väntat i 10 år... är det verkligen konstigt att folk blir upprörda/oroliga när ett företag tar upp licensen som skiter i fanbasen och åsikter från de som älskar spelen? Att de dessutom redan börjat snacka om flerkonsol stöd visar ju ytterligare bara att det är $$$ som hägrar. Visst vill alla spelföretag tjäna pengar men många har ändå en moral kvar och en passion. Något som jag aldrig känt i ett spel från bethseda. Som jag tidigare sa, de gör skrytspel. Som ID Software fast de har iaf öppet gått ut och sagt att det är så. Fine om bethseda vill göra ett nytt stort spel och en jätte maffig grafikmotor, men att köpa upp en spellicens som legat död i många år har så många anhängare och fans och sedan börja hypa spelet redan innan utvecklingen ens har börjat luktar bara ruttet. Jag vill bara glömma bort hela skiten personligen men håller ändå ohjälpligt hoppet uppe.

Jag ser två möjligheter. Från att döma av samtliga deras tidigare verk.
Spelet kommer gå från RPG till actionäventyr med inslag av dålig "rpg"
Spelet kommer fokuseras hårt på förstapersonsvyn och spelet kommer kännas som oblivion fast med skjutvapen vilket i sin tur leder till att spelet känns som vilken jävla fps pangare som helst.
Den sjuka humorn och råheten i spelet kommer att tas bort så att spelet kommer kunna få en åldersrating på 3 år (så alla kan köpa det $$$$$)
Storylinen kommer åsidosättas för tid av utveckling av grafikmotorn (fan ser det snyggt ut så bryr ju sig ingen... eller?)
Spelet ska funka på Xbox360 om några år så grafiken kommer ändå vara outdated när det släpps.
Den postapokalyptiska känslan och dess mörka själv kommer vara bort (inget spel de har gjort har haft en själ)

Eller så har vi ett annat alternativ. Betsheda har gjort en företagsmässig U-Sväng och gör inget som de tidigare gjort under utvecklingen av Fallout 3.
De lyssnar på fansen.
De inspireras av de gammla spelen (självklart ska det inte vara nån kopia)
De låter det ta den tid det tar tills spelet känns perfekt.
De konsulterar gammla fallout utvecklare för inspiration.
De utvecklar separat till PC och Xbox360 (portningar suger... alltid)
De satsar på att göra ett spel med själ i (kräver att de lägger ner sina egna i arbetet)
De visar respekt för titeln och ser den inte som ett backup scenario för att dra in så mycket pengar som möjligt.

Ni får själv avse vilket som är troligast. Jag personligen kommer självklart testa spelet när det kommer. Kommer dock pirata hem det först (bethseda ska ha gjort sig förtjänta av mina pengar. Oblivion va ju ett stort felköp, och andra av deras titlar). Jag ska tillomed testa det med inställningen "öppen för förslag". Jag kan inte hjälpa att känna att det spritter lite i kroppen över att Fallout ska få en uppföljare. Men tanken att bethseda utvecklar det får mig likväl att känna mig illa till mods, tyvär. De påstådda uttalanden bekräftar även oron något om nu något av det är sant. Stämmer det nu, så har Mr Todd @ Bethseda redan börjat håna fansen...

Exakt, bra sagt!


signatur
Skrivet av arpeggio:

@Monsteras Ett par saker.. Elder Scrolls serien betydigt lika mycket om inte mer än fallout för RPG's? Det var årets skämt. Visst Elder scrolls har gjort sitt men Fallout är kult på en helt annan nivå och TES kommer inte ens nära.

Hur vet du att den sjuka humorn kommer att vara kvar? Bara för att företaget själva sagt det? Oj, men då är ju saken klar. För övrigt har det inte sagts så mycket innan detta från bethsesda men ett nyligt utalande från en anställd grafiker sa att han aldrig spelat fallout tidigare och inte riktigt förstod va charmen var. Stora fans verkligen.

Och varför måste isometriskt vara 2d, man kan ta steget in i 2000 talet och inte vara ett får i flocken och göra det iso- 3d. Nytt godis, samma vy som vi gillar och vill ha.

Och du intalar dig väl inte att FO3 läckan var en BETA? Den var inte ens i närheten av en Alpha. Bara en väldigt grov skiss på spelet, och var nog mer spelbar än vad bethesdas skapelse är nu.

Och för övrigt så är Bethesdas lir lite själlösa, undantag några quest i Dark Brotherhood serien i Oblivion.

Bekräftad 1st/3rd person vy bevisar bara att dom är för lata och vill modda sin motor för det spar dom pengar på, hur spelet kommer bli vet ingen, men den skepticism som sker nu är väldigt befogad. Jag har inga förväntningar.

Jo det ser onekligen mörkt ut. TES är förövrigt inte ett rpg i den bemärkelsen som Fallout 1 och 2 var så man har ju minst sagt varit rädd för hur mycket Bethesda kommer krossa och begrava Fallout 3


signatur
Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av ArtMan:

Håller helt med monsteras och beundrar honom att han ens orkade fortsätta svara på eran tjafs. Har ni missat mitt förra inlägg så skrev jag att Oblivion är mycket moddvänlig. Om spelet inte passar er sen så lär det säkert komma en del moddar som gör om spelet till det ni vill ha så sluta böla!

Varför skulle folk som inte gillar spelet göra gratisarbete åt Bethesda så att andra som inte skulle gilla spelet annars köper det?

Mer om Oblivions modbarhet, från en snubbe på NMA:

I was a TES modder, I actually tried to improve Oblivion, yay me. Fixing all the problems raised in this thread isn't something the Kit will realistically enable us to do. It *isn't* an SDK, it's basically a load of prefab stuff. You can juggle the prefab stuff around - but making new original content is next to impossible. New 3D character models, and stuff is out. Basically the CK enables you to:

- Build towns, houses, etc using what is available.
- Create/edit characters (using the available items/models).
- Make quests, dialogue - but not change the structure.

Fan's have been able (with their unofficial 3D importer) to make new weapon models (but the animations are the same as existing ones), make basic clothing (mostly re-textures, conforming to existing animations) and to make a few primative buildings (collision boxes and Havok data are still very buggy, and unlikely to ever work properly). The kit will allow you to expand the game, not change it. You won't be able to model new Supermutants that look right, for example. You also won't be able to play with the gameplay dynamic, or dialogue structures etc.

The chance they will release a real SDK is zero, why? Because they are using a licensed gamebyro engine. Apparently it was because their 'official' 3D exporter had incorporated Havok technology they weren't allowed to release that (funny how Valve managed) - personally I think they didn't want fans competing with their horse armour etc. Oh well.

Medlem

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Lite biased artikel, men visst har den många riktigt bra poänger. Som det mesta från Vault Dweller.

Ni behöver ju inte lyssna på oss andra helt om vad vi tycker, men att sätta lite spinn-kontroll på hypen är alltid bra - vilket RPGCodex och sådana där artiklar är ett jättebra hjälpmedel för. För storspel spårar det lätt ur...

Inaktiv

*Alpha, förlåt, inte beta.
Jag vet inte om det är speciellt trendigt och inne att spela om Fallout 1&2 varje år, men men. Iofs. tröttnar jag ibland och plockar upp Planescape: Torment, det näst bästa RPG-liret efter Fallout-serien. Klart jag försöker med Fallout Tactics, men det är ett sådant sömnpiller

Oblivions modbarhet låter för övrigt precis lika smidigt som att modda för Fallout. Bara en massa fulhack och reverse engineering, ett helt djävulskap att få saker och ting att fungera. Klart ett och annat halvt om halvt ihopsatt verktyg kirrar biffen, men user friendly är det då inte

Jag omfamnar de nya kameravinklarna. Man har ju lirat lite rollspel med Wasteland/Fallout-tema och drömt sig in i världen, tänk hur spännande det kan bli att kliva in på marknivå och verkligen undersöka de övergivna vaultsen. Det kan ju också bli världens kalkon, men hittils hr Bethesda egentligen inte gjort ett dåligt RPG. Oblivion kanske inte är allas kopp te, det är iaf. inte min, men det gör inte spelet per automatik dåligt.

Och handen på hjärtat, hur många RPG-företag finns det som har råd att plocka upp titeln, ge den tid att mogna och kan göra något vettigt av den? Känns som de flesta företag man hyser förkärlek till (Black Isle, Troika mm) släpper en handfull spel och ändå sedan går i graven. Tråkigt, men...
Jag hade mer än gärna sett ett renodlat rpg, men nu får vi det här och då hoppas jag att Bethesda gör ett riktigt bra spel av det, istället för att hänga huvud över hur det borde bli istället.
Låt oss nu hoppas för ett riktigt jävla bra spel, vi har väntat länge nog!

123
Skriv svar