Torvalds svarar på Microsofts patentanspråk

Robot
Torvalds svarar på Microsofts patentanspråk
Medlem
Torvalds svarar på Microsofts patentanspråk

På dom bara, Linus

Medlem

Död åt MS
*tänder eldfackla*


signatur

yolo

Medlem

tycker det är bra att det finns en utbredd standard, underlättar allt...tänk om det skulle finnas 10 st stora populära OS, vilken mardröm för utvecklare, kunder, företag mm, inget skulle fungera. Men visst är det bra med konkurrens...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

redmac: Hade inte spelat någon roll med 10 stora populära OS om allt var öppet, för då hade allt varit kompatibelt med varandra.

Tänk dig ett DirectX fast öppet och plattformsoberoende. Mums.

Medlem

Det borde finnas en standard för alla OS, så att alla spel och program funkar till dem alla (openGL eller nåt sånt *dont know*).
Microsoft-jugend borde bli lite mer öppen för konkurens imho
(Men det är ingen perfekt värld vi lever i, så Microsoft-jugend kommer ha diktatormakten ett tag till gissar jag på)

Medlem

ta patent på program osv är rent skit snack, borde inte gå att göra de. Dock har vi mycket att tacka M$ för! De har faktiskt varit framåt i utveckling och hjälpt hela datorvärlden.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Jarulf:

redmac: Hade inte spelat någon roll med 10 stora populära OS om allt var öppet, för då hade allt varit kompatibelt med varandra.

Nej, det hade inte fungerat bara sådär magiskt.

Medlem
Skrivet av LannY:

ta patent på program osv är rent skit snack, borde inte gå att göra de. Dock har vi mycket att tacka M$ för! De har faktiskt varit framåt i utveckling och hjälpt hela datorvärlden.

Visst har dom säkert hjälpt till en del, men mycket av MS alster har redan gjorts. MS tar idéer överallt, och sen klagar dom på att annat folk bryter deras patent. MS är pirater i grund och botten.

Tänk Bill med en ögonlapp och en sjörövarhatt.

sai
Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av Jarulf:

redmac: Hade inte spelat någon roll med 10 stora populära OS om allt var öppet, för då hade allt varit kompatibelt med varandra.

Nej, det hade inte fungerat bara sådär magiskt.

Inte magiskt nej. Men definitivt genomförtbart. Allt är i grund och botten ändå bara data och det enda som förhindrar något sådant är interporalitet. Något som MS exempelvis (och andra stora företag) inte är så haja på, då det tillåter deras kunder att enkelt och smidigt gå över till konkurrenter.

sai
Medlem
Skrivet av Birchoff:
Skrivet av LannY:

ta patent på program osv är rent skit snack, borde inte gå att göra de. Dock har vi mycket att tacka M$ för! De har faktiskt varit framåt i utveckling och hjälpt hela datorvärlden.

Visst har dom säkert hjälpt till en del, men mycket av MS alster har redan gjorts. MS tar idéer överallt, och sen klagar dom på att annat folk bryter deras patent. MS är pirater i grund och botten.

Tänk Bill med en ögonlapp och en sjörövarhatt.

Skriker han YARRR! också? Ny nerdleksak på gång ;p.

Medlem
Skrivet av Birchoff:
Skrivet av LannY:

ta patent på program osv är rent skit snack, borde inte gå att göra de. Dock har vi mycket att tacka M$ för! De har faktiskt varit framåt i utveckling och hjälpt hela datorvärlden.

Visst har dom säkert hjälpt till en del, men mycket av MS alster har redan gjorts. MS tar idéer överallt, och sen klagar dom på att annat folk bryter deras patent. MS är pirater i grund och botten.

Tänk Bill med en ögonlapp och en sjörövarhatt.

Jag ser inget fel vid att man försöker plocka de man tycker är bra från andra håll och försöker samla de och förbättre de själv. Att göra ett sådant "lätt" operativsystem som Windows är och som det underhålls kräver mycket pengar! Är bara OSX eller vad mac använder som kan mäta sig med de.

Linux i all ära men det är på tok för mycket pill för att allt ska funka som jag vill vilket windows gör efter 30 min pill.

Sen att de klagar å tjaffsar om patent skrev jag är fel och larvigt så känns dumt att svara på de igen.

Hur som, M$ har skapat OS som är lätta att installera och arbeta med vilket har gett datorer flera användare som sedan har kunnat föra utvecklingen framåt på olika sätt. M$ är inga änglar, allt de gör är inte rätt, allt de släpper är inte buggfritt... dock är jag glad över att de finns och gnäller inte över dem bara för att de inte är perfekta


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Nej, det hade inte fungerat bara sådär magiskt.

Inte bara magiskt, men med lite vilja, våld och vaselin går det mesta.

OpenGL - funkar kanon till flera operativsystem

OpenOffice - i princip plattformsoberoende

GTK+ - finns till Linux/Windows och säkerligen Mac också

Listan kan göras lång, men det jag menar är att med öppna format blir det inga barriärer vad som får och kan göras, det är bara en fråga om när och vem.

Medlem

Det är egentligen helt OK med Windows, som OS, det jag ogillar är allt skit de skickar med som ska ta plats, minne, som vi får betala för.


signatur

yolo

Medlem

Varför kan de inte bara acceptera varandra och lägga all den här energin på att förbättra respektive system iställat för att hålla på med den här löjliga pajkastningen.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Varför kan de inte bara acceptera varandra och lägga all den här energin på att förbättra respektive system iställat för att hålla på med den här löjliga pajkastningen.

word


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Varför kan de inte bara acceptera varandra och lägga all den här energin på att förbättra respektive system iställat för att hålla på med den här löjliga pajkastningen.

Därför att Microsoft vinner över kunder som kunde valt Linux när de sprider osäkerhet med såna här uttalanden. De tjänar mer på den osäkerheten än de skulle gjort på att fälla de hypotetiska patentintrången i domstol.

Tänk på att Microsoft är ett företag, och allt de kan göra för att tjäna pengar är rätt för företaget.
De tvekar inte en sekund att smutskasta de som jobbar ideellt för att bygga öppna operativsystem som kan konkurrera med dem.

Inaktiv

Men den största frågan är väl varför man ser såna här icke-spel relaterade nyheter på Fragzone?


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

Mjukvarupatent gör spel dyrare, kanske därför. Även om det inte är tillåtet i Europa så påverkar det ju oss, pga utvecklare i USA.

Det finns patent på att röra grafik horisontellt på skärmen....

Medlem

Jag blir jämnt lika förbannad, Linux är en KERNEL och ingeting mera. Operativsystemet heter GNU/Linux.

Anledningen att jag säger detta är att Linus jämnt får all cred för ett operativsystem som faktiskt Richard Stallman startade och som heter GNU.

Inaktiv

Det ingår fler projekt än bara GNU och Linux i de flesta distributioner, och att lista alla skulle bli ganska jobbigt.

1
Skriv svar