Forza Motorsport 2

Robot
Forza Motorsport 2

En av de bästa sakerna med att skriva för FZ är när man ibland får chansen att pröva spel innan alla andra och träffa personerna som ligger bakom dem. Detta var vad jag fick göra en solig aprildag för någon vecka sedan då Dan Greenawalt från Microsoft Game Studios besökte Stockholm för att tala om bilspelet alla Xbox 360-ägare väntar på - Forza Motorsport 2.


Medlem
Förtitt - Forza Motorsport 2

Lirar man seriös multiplayer så är det ju bara forward view utan någon motorhuv eller ratt på skärmen som gäller... Självklart kommer man ju sitta med 360 ratten o det är lite väl mongo att ha en ratt framför sig o en ratt på skärmen


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Inaktiv

Ballt att man får mer pengar om man kör utan hjälpmedel.
Måste fan skaffa en ratt oxå

Medlem

Missförstod jag något eller var det så att det inte gick att ens ha kameran på motorhuven?

Jag har börjat lira G.T.R2 som en tok nu faktiskt, och jag använder musen till att svänga/växla och sedan min analoga styrspak till gasen. Det ger en grym känsla samt att man kan gasa och svänga olika mycket. Där är det riktigt grymt att sitta i bilen och se hur allt skakar i 240 km/h och högre hehe, minsta rattutslag ger ruskiga feedbacks ;).

Så stort - att det inte finns inne i bilen view.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Nice! Jag har en fråga: Är det värt att köpa 2 trådlösa rattar tillsammans med spelet?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av b0ne:

Missförstod jag något eller var det så att det inte gick att ens ha kameran på motorhuven?

Vissa bilar saknar "hood-cam", tror att det har att göra med att motorhuven är för lågt placerad på dom bilarna för att utgöra en bra vinkel.

Inaktiv

"Gällande bilspel sägs det ofta att simulatorer ska köras på dator och arkadliren på konsol, men det två år gamla Forza Motorsport bevisade att också Xbox kan hantera realism."

Hantera realism, hahaha, lika realistiskt som need for speed. Sunkigt ljud dessutom.
Går det inte plocka bort ratten? Det borde alla speltillverkare lärt sig vid detta laget tycker man, de som har in-car view iaf.

Redaktör
Skrivet av b0ne:

Missförstod jag något eller var det så att det inte gick att ens ha kameran på motorhuven?

Det går att ha kamera på motorhuven. Ungefär som i ettann, fast du ser huven också.

Skrivet av LeChiffre:

Hantera realism, hahaha, lika realistiskt som need for speed. Sunkigt ljud dessutom.

Du tycker alltså att Need for Speed är lika realistiska som Forza/Forza 2...? Då har du missat att NFS totalt saknar skademodell och att det här med att bromsa inte är särskilt viktigt. Ljudet: sätt dig i en Corvette 69 eller liknande, vibrerar fint mot trumhinnorna.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Spitt:
Skrivet av b0ne:

Missförstod jag något eller var det så att det inte gick att ens ha kameran på motorhuven?

Vissa bilar saknar "hood-cam", tror att det har att göra med att motorhuven är för lågt placerad på dom bilarna för att utgöra en bra vinkel.

Själva hood-camen (!) finns kvar på alla, dock så syns inte hooden på alla bilar precis så som föregående talare skrev.

Inaktiv
Skrivet av LeChiffre:

Sunkigt ljud dessutom.
Går det inte plocka bort ratten? Det borde alla speltillverkare lärt sig vid detta laget tycker man, de som har in-car view iaf.

Självklart en smaksak om de är "sunkiga" eller inte, men de låter verkliga och korrekta iaf (inte åkt alla i verkligheten, såklart).

Inaktiv
Skrivet av LeChiffre:

Går det inte plocka bort ratten? Det borde alla speltillverkare lärt sig vid detta laget tycker man, de som har in-car view iaf.

Finns ingen vy innefrån bilen!

Medlem

Jag tyckte demo:n sög.
Ingen fartkänsla (jämför med "Need for Speed: Most Wanted" på alla punkter).
Ingen grafik att hurra över. Most Wanted har betydligt mjukare kantutjämning och bättre miljöer.

Finns säkert fler än två punkter att klaga på men för att summera det hela så det slipper bli en massa gnäll från min sida så är det ett spel för de som gillar sega bilsimulatorer.

Ungefär som att föredra Microsoft Simulator-serien framför IL2-Sturmovik. Det ena är otroligt realistiskt men ger ingen "känsla" för vissa (mig exempelvis) medan den andra ger adrenalinstinna spelsessioner där man bara sitter och ryser av skär upphetsning.

Ingen skademodell? NFS:Most Wanted är ändå betydligt ROLIGARE att spela. Gran Turismo fans and alike får ha Forza för sig själva.

Medlem

Forza Motorsport ägde totalt och demot av detta var tokkul så det är ett givet köp. Sen så jämför man inte något sletet NFS-spel med Forza eller Gran Turismo-serien. De är spel för sanna bilfanatiker som mig själv å ger timmar och åter timmar av spelglädje!

Sen är det kanonbra motorljud i spelet, bästa och mest realistiska jag hört, utifrån demot. M3 e36an låter precis som den ska göra, ferrari f430'n likaså!

Medlem

Att jämnföra en demo av forza 2 med Need for speed : most wanted är ungefär som att jämnföra Burnout med vardaglig körning, för mig har alltid NFS varit snudd på burnout-stuk, dvs kör fort som fan och skit i att använda bromsen så vinner du oftast.

jag tyckte forza 2 va störtskönt att lira, ratt kommer inhandlas och jag ser fram emot alla 300+ bilar man kan köra!

Medlem

vill ha, vill ha

Medlem
Skrivet av daevilb:

Att jämnföra en demo av forza 2 med Need for speed : most wanted är ungefär som att jämnföra Burnout med vardaglig körning, för mig har alltid NFS varit snudd på burnout-stuk, dvs kör fort som fan och skit i att använda bromsen så vinner du oftast.

jag tyckte forza 2 va störtskönt att lira, ratt kommer inhandlas och jag ser fram emot alla 300+ bilar man kan köra!

Håller med till 100%...


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av LeChiffre:

Hantera realism, hahaha, lika realistiskt som need for speed. Sunkigt ljud dessutom.
Går det inte plocka bort ratten? Det borde alla speltillverkare lärt sig vid detta laget tycker man, de som har in-car view iaf.

Eh.. du får gärna räkna upp de spel som du anser har bättre ljud än detta!
Kolla (och lyssna) bara på GT HD som alla snackar så gott om. Visst, de är bildskönt och snyggt, men ljudet är rakt upp åh ned kasst.

Att göra ett bilspel så snyggt att det "nästan" är fotorealistiskt och sedan göra halvsunkiga ljud/motoreffekter är ju som personer som tokstylar sin bil med kjolpaket, feta fälgar och en stor vinge för downforce, men sedan inte rör en pinal i motorn. Den låter som en symaskin och gör inte mer än 110 km/h.
Det går liksom inte ihop.
De jag försöker säga är: Ser ett bilspel visuellt verklighetstroget ut, så ska de fan låta verklighetstroget me! Annars kan de va.

Och där tycker jag Turn 10 har fått till en bra balans. Spelet ser bra ut, och de låter bra.

Medlem

JO.. och att sedan gämföra Forza 2 med NFS - Most Wanted eller liknade är lika korkat som att gämföra S.T.A.L.K.E.R med Serious Sam.

*host* Swooosh !...*host* =X


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv
Skrivet av Toxic78:
Skrivet av LeChiffre:

Hantera realism, hahaha, lika realistiskt som need for speed. Sunkigt ljud dessutom.
Går det inte plocka bort ratten? Det borde alla speltillverkare lärt sig vid detta laget tycker man, de som har in-car view iaf.

Eh.. du får gärna räkna upp de spel som du anser har bättre ljud än detta!
Kolla (och lyssna) bara på GT HD som alla snackar så gott om. Visst, de är bildskönt och snyggt, men ljudet är rakt upp åh ned kasst.

Att göra ett bilspel så snyggt att det "nästan" är fotorealistiskt och sedan göra halvsunkiga ljud/motoreffekter är ju som personer som tokstylar sin bil med kjolpaket, feta fälgar och en stor vinge för downforce, men sedan inte rör en pinal i motorn. Den låter som en symaskin och gör inte mer än 110 km/h.
Det går liksom inte ihop.
De jag försöker säga är: Ser ett bilspel visuellt verklighetstroget ut, så ska de fan låta verklighetstroget me! Annars kan de va.

Och där tycker jag Turn 10 har fått till en bra balans. Spelet ser bra ut, och de låter bra.

Lite korrektioner och synpunkter.

GTHD är inget "riktigt" spel. De har använt gamla ljudeffekter från ett gammalt GT-spel, så japp det låter som skräp.
Repriserna är jäkligt snygga, bland de snyggaste jag sett. När man väl kör själv tycker jag dock inte det känns så jäkla imponerande grafik- och spelmässigt.

Jag tyckte Forza 2 var bra mkt roligare, och låter betydligt bättre än GTHD. Grafikmässigt förlorar Forza 2 på a) mindre användning av rörelseoskärpa och kortare skärpedjup b) mkt sämre kameraåkningar vid repriser.

Skademodellen på Forza 2 är dock jäkligt najs! Kul spel, japp, snyggt spel, nja, roligt spel japp!

fue
Medlem

Spelade nyss demot för första gången, åkte av banan hela tiden typ, eller nja, ibland, ganska ofta.. övning ger väl färdighet, men ett lätt köp när det kommer, tillsamans med Colin McRae: DiRT, LÄNGE LEVE RALLYGENEREN!

Medlem

hmm, finns det något Gran Turismo-spel med rattvy? För isf har mina Gran Turismo-spel saknat det och de kallar ju spelet för "The real Driving Simulator".


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

fue
Medlem

hehe, tror inte det

Inaktiv

Tog ett tag innan man vann på i R2 klassen helt utan hjälpmedel och manuell växellåda men fan det var värt det, blir mycket roligare då.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

*host* Swooosh !...*host* =X

Och GT HD kan säkert stoltsera med att alla (i stort sett) bilar har korrekt motorljud. Nej, GT serien kör på med sitt kassa ljud..


signatur

Vart medlem 2001-06-13 men min första användare försvann.

Medlem
Skrivet av Dogge:

Tog ett tag innan man vann på i R2 klassen helt utan hjälpmedel och manuell växellåda men fan det var värt det, blir mycket roligare då.

De var ju de första man gjorde, första loppet å allt.
AI:n tar de ju så förbenat försiktigt i kurvorna


signatur

Paintball.se
Just the real adrenalin rush

Inaktiv
Skrivet av mill:
Skrivet av Toxic78:
Skrivet av LeChiffre:

Hantera realism, hahaha, lika realistiskt som need for speed. Sunkigt ljud dessutom.
Går det inte plocka bort ratten? Det borde alla speltillverkare lärt sig vid detta laget tycker man, de som har in-car view iaf.

Eh.. du får gärna räkna upp de spel som du anser har bättre ljud än detta!
Kolla (och lyssna) bara på GT HD som alla snackar så gott om. Visst, de är bildskönt och snyggt, men ljudet är rakt upp åh ned kasst.

Att göra ett bilspel så snyggt att det "nästan" är fotorealistiskt och sedan göra halvsunkiga ljud/motoreffekter är ju som personer som tokstylar sin bil med kjolpaket, feta fälgar och en stor vinge för downforce, men sedan inte rör en pinal i motorn. Den låter som en symaskin och gör inte mer än 110 km/h.
Det går liksom inte ihop.
De jag försöker säga är: Ser ett bilspel visuellt verklighetstroget ut, så ska de fan låta verklighetstroget me! Annars kan de va.

Och där tycker jag Turn 10 har fått till en bra balans. Spelet ser bra ut, och de låter bra.

Lite korrektioner och synpunkter.

GTHD är inget "riktigt" spel. De har använt gamla ljudeffekter från ett gammalt GT-spel, så japp det låter som skräp.
Repriserna är jäkligt snygga, bland de snyggaste jag sett. När man väl kör själv tycker jag dock inte det känns så jäkla imponerande grafik- och spelmässigt.

Jag tyckte Forza 2 var bra mkt roligare, och låter betydligt bättre än GTHD. Grafikmässigt förlorar Forza 2 på a) mindre användning av rörelseoskärpa och kortare skärpedjup b) mkt sämre kameraåkningar vid repriser.

Skademodellen på Forza 2 är dock jäkligt najs! Kul spel, japp, snyggt spel, nja, roligt spel japp!

Det irriterade jag mig mest på, deras kameravinklar på repriserna är riktigt urkassa, vem fan vill sitta i stirra på bilen och inget annat, visa mig hur jag tar svägen lite längre ifrån! Jag vill kunna se min körlinje och var man gör fel liksom :evil:

Annars än det är det jäkligt kul, kickbacken när kör lite sladd är lite galen, skulle nog hjälpa med ratt men tyvärr funkar inte G25an i detta spel och jag tänker inte införskaffa mig en ny ratt för ett spel =/.

Både Forza och Gran Turismo är extremt välgjorda spel och dom har båda deras starka och dåliga punkter, tycker båda har grymt roliga fysikmotorer, GT har dock roligare drift motor

cxl
Medlem

Tyckte demot var helt ok, ungefär vad jag förväntat mig. Ljudet är lite små konstigt då det hoppar lite, man ligger bakom bilen framför men man hör inte bilen framför man närmar sig lite och helt plötsligt så är ljudet nära eller hur man ska säga. Samt att ljuden på 550 Maranellon lät väldigt highpitched för att vara en V12:a med varvstopp strax under 8000 varv.

Realismen är väl ganska överlägsen andra spel till konsol och den stannar på en rimlig nivå för vad som är roligt på konsol med några kompisar. Men någon die-hard sim är det knappast tycker jag, då det är några pinnhål kvar till simmarna på PC.

Medlem

Ett givet köp, demot va hur underbart som helst

Inaktiv
Skrivet av Waylost:
Skrivet av Dogge:

Tog ett tag innan man vann på i R2 klassen helt utan hjälpmedel och manuell växellåda men fan det var värt det, blir mycket roligare då.

De var ju de första man gjorde, första loppet å allt.
AI:n tar de ju så förbenat försiktigt i kurvorna

Hehe jo men tog ett tag att komma i form, bara lirat TDU och PGR3 med automat senaste tiden
Ligger å jagar efter att komma under 52s nu, kommit jäävligt nära men inte lyckats ännu.
Tycker AIn är riktigt grym faktiskt, frånsett att den har lite väl enkel svårhetsgrad efter ett tag men finns ju ganaranterat högre svårighetsgrader i fulla spelet.
Den är inte sen att putta av en om man sladdar till i en kurva, bra på att stänga vägen när det går oxå. En bil körde direkt på mig ur startfållan, stod bervid mig vid starten och bara satsa rakt in i sidan på mig och jag sladda av han bara fortsatte.. iskallt

Nån som fått någon riktigt bra varvtid då? Kör somsagt R2 med alla hjälpmedel av och manuell.. ingen ratt dock

12
Skriv svar