Omröstning - är FZ:s rubriker bu eller bä?

Medlem

Är helt okej, fortsätt utveckla sidan, det älskar jag! :heart:


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

dkd
Medlem
Skrivet av MacCoy:

jag använder aldrig dem....
tar alla mina nyheter från rss så jag kommer direkt in på den

Samma här.

Om jag dock ska vara på och tycka ändå, håller jag med de flesta om att ikonerna är totalt värdelösa som de är nu. Associerar man en färg med en plattform är man inte i behov av en ikon, och om man inte kan färgkoderna eller är färgblind är man mer eller mindre körd. Bilder som tydligt visar vilken plattform det handlar om, som i speldatabasen, är att föredra.


signatur

Ehe.

Medlem

Använd title="" också/istället för alt="" på ikoner och rubriker, då det är gällande standard för vad som skall synas i ett tooltip. alt="" syns vid hover i IE, men inte alla andra.

Medlem

Problemet med alt-texterna är att de syns i RSS-flödet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Phosphor:

Ikonerna är för intetsägande, kolla på maxconsole.net, där är det lätt att se vad som är vad.

gick in och kikade och så ska det se ut! Enkelt och fräckt!

copy + paste FZ ? ^^

Inaktiv
Medlem

Tycker precis som de flesta, dvs. att färgerna är skitbra men ikonerna kan ersättas med platformsikonen istället (som man bla. ser i ens profil).


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Jag gillar nästan allting (har inte kollat igenom hela) på hemsidan, så jag tog "Bra" och "Bra som de är".

Bara positiva svar!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Läser FZ varje dag men känns som jag missat nåt viktigt. Har som många andra fortfarande ingen som helst aning om vad färgerna eller de kryptiska ikonerna betyder. Blev snarare irriterad av att jag inte fattade.

Har även gett mig på att försöka sortera ut sådant jag jag inte är intresserad av i inställningarna, t.ex. Wii, men är osäker på om jag lyckats. Skulle vilja säga att båda dessa saker känns "inslängda" och ogenomtänkta ur ett användarperspektiv.

Vill dock ge stora creds till era rubriksättningar (textmässigt)! De är nästan alltid riktigt fyndiga och har gett mig anledning att dra på smilbanden mer än en gång!

Redaktör

De är för stora, svårt att förminska dem mer och samtidigt se vad de föreställer.


signatur
Medlem

Tycker att snygga ikoner skall användas eller inga alls. Färgkodning kan vara smart men chansen att välja bort vissa nyheter borde finnas.

Visa ej nyheter som handlar om:
[ ] PC
[ ] Xbox
[ ] PS
[X] Wii

På nyhetssidan kan de finnas där som "minimerade" nyheter. Alltså istort sett ett streck, som man såklart skall kunna hålla över för att få sen en alt="blabla"-text.

Medlem

Färgerna på rubrikerna är bra, ikonerna är dåliga. Ser hellre enbart plattformsikoner som ni brukar använda på "heta nyheter" istället för färgade bollar som är otroligt fula och hjälper ingenting.

Medlem

Tog ett tag att vänja mig med allt det nya, men nu är det ok. Ser lätt skillnad på vilka platformer som är där. Och kan hoppa över sånt jag inte vill läsa snabbt

Färgerna på rubrikerna är helt klart bra, men för att kunna hoppa över ointressanta ämnen/delar så skulle det gå fortare med stora tydliga och prydliga ikoner föra rubriken. (Till vänster mot idag höger. Man läser trots allt från vänster till höger)

Tack för en kanonsida, besöker den varja dag

Antikvitet
Skrivet av Blomkruka:

Tycker att snygga ikoner skall användas eller inga alls. Färgkodning kan vara smart men chansen att välja bort vissa nyheter borde finnas.

Visa ej nyheter som handlar om:
[ ] PC
[ ] Xbox
[ ] PS
[X] Wii

På nyhetssidan kan de finnas där som "minimerade" nyheter. Alltså istort sett ett streck, som man såklart skall kunna hålla över för att få sen en alt="blabla"-text.

Tyvärr inte möjligt i dagsläget. FZ har blivit så stor att vi inte kan ha en dynamiskt genererad startsida - tvärtom är många av sidorna på FZ cachade. Det blir för många cachevarianter att generera och vi har inte serverkraft till det.

Skrivet av sibbor:

Använd title="" också/istället för alt="" på ikoner och rubriker, då det är gällande standard för vad som skall synas i ett tooltip. alt="" syns vid hover i IE, men inte alla andra.

Det är precis det vi gör. Titta gärna en gång till.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

väck med ikonerna så blir jag nöjd


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

väck med ikonerna så blir jag nöjd

Njae, byt ut dom mot ikoner som faktiskt symboliserar plattformen istället.

Jag har mycket svårt för att minnas vilken färg som hör till vad för nyhet, och ändå är jag in flera gånger per dag...

Medlem

Jag bryr mig inte om vilken färg det är på nyheten, kollar ändå allt av intresse oavsett plattform, och eftersom jag kollar nyheterna på "nyhetssökningssidan" (som sen heter "Nyhetsarkiv" när man kommer in på den...?) så ser jag inga ikoner. Faktiskt först nu som jag kollade in hur ikonerna ser ut och jag tycker inte att de är till nån hjälp, då är färgerna på rubriken mer givande, även om jag, som sagt, inte kollar på färgen...

Kanske kunde ha med fler alternativ för att se, inte bara om det är bra eller dåligt, utan också hur många som faktiskt använder sig av det, eller är som jag.

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av Blomkruka:

Tycker att snygga ikoner skall användas eller inga alls. Färgkodning kan vara smart men chansen att välja bort vissa nyheter borde finnas.

Visa ej nyheter som handlar om:
[ ] PC
[ ] Xbox
[ ] PS
[X] Wii

På nyhetssidan kan de finnas där som "minimerade" nyheter. Alltså istort sett ett streck, som man såklart skall kunna hålla över för att få sen en alt="blabla"-text.

Tyvärr inte möjligt i dagsläget. FZ har blivit så stor att vi inte kan ha en dynamiskt genererad startsida - tvärtom är många av sidorna på FZ cachade. Det blir för många cachevarianter att generera och vi har inte serverkraft till det.

Finns det inte en liknande funktion i inställningarna, där man kan välja mellan bara konsol, bara pc/mac etc.
Om det är för generellt, går det inte då att lägga till fler alternativ där?

Antikvitet
Skrivet av peter_lovgren:

Finns det inte en liknande funktion i inställningarna, där man kan välja mellan bara konsol, bara pc/mac etc.
Om det är för generellt, går det inte då att lägga till fler alternativ där?

Nej, det är antalet kombinationer som är problemet. Som det är nu genererar vi cachade sidor i tre varianter. Skulle vi låta er välja plattformar fritt hade det 4! varianter, det vill säga 24 (om jag minns matstaten rätt). Det blir för tungt att göra 24 varianter av framsidan varje minut.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag tycker färgkodningen på texten är bra, men ikonerna kunde varit bättre. De förklarar ju textfärgerna. Mitt tips är att öka kontrasten på ikonerna och kanske lägga dem på vänster sida om nyheterns/rubrikerna, och designa dem efter samma mall, så de inte stör helhetsintrycket med plottrighet och inkonsekvent utseende.

//Shimo


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

jag hatar fortfarande färgerna, har inte bidragit med nånting förutom att bli mer irriterad av det och gör sidan oerhörd ful.
gaah jag får lunartrauma

Inaktiv

Ärligt talat tycker jag att det kvittar, har aldrig brytt mig om vare sig färgerna eller ikonerna. Roligt och säkert bra för dom som känner att det finns ett behov av detta, men för min del kan ni lika gärna slopa hela grejen.

Inaktiv

Finns det någon funktion så det går att filtrera till vissa konsoller? Det hade fungerat bättre för medlemmarna tror jag; självklart kan man fortfarande spara färgerna för icke medlemmar och folkar som inte vill filtrera. : )

Hade fungerat ännu bättre för mig.. hitills har jag bara fattat att röd = PC.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Känner mig lite smått ignorerad...
Kommer ni göra något åt färgerna eller hur ni namnger länkar till andra sidor eller sidor inom FZ.se?
Att se en "Läs mer" med röd färg kan antingen betyda att du kan läsa mer på FZ.se, alltså en förlängning av nyheten, eller så kan den betyda att du byter sida helt och hållet. MDI? Nej jag tror inte det.

Medlem

Jag tycker om att det finns färgkodning på rubrikerna, men jag vill fortfarande kunna ställa in det själv vilka färger det ska vara. För jag har åtminstone inte lärt mig vad dom olika färgerna står för. Lättare att lära mig om jag skulle få välja själv.

Medlem

Färgerna bryr jag mig inte om, men Aftonbladsrubrikerna är jag emot.

Lägg ner "shock"-rubrikerna, "Spore försenat till 2008" och vinklade tolkningar av artiklarnas innehåll.

Redaktör

Aftonbladet, varför får de alltid agera måttstock för vad som sker på webben och i världen...?

Vi har kortat ner textmängden på varje nyhet på förstasidan för att vi producerar så många per dag att de snabbt försvinner, folk som kikar in först på kvällen riskerar att missa morgonens skriverier. Vi har nu 15 "vanliga" nyheter på förstasidan (plus tre heta och 20 rubriker), mot sju vanliga innan. Hela nyhetsdygnet snabbt överskådligt på en plats - en klar förbättring i mitt tycke.

Chockrubriker kör vi väl knappast? #Spore har flyttats fram, kan knappast uttryckas mer neutralt. "Vinklade tolkningar av artiklarnas innehåll" förstår jag inte. Vi producerar i huvudsak recensioner. Dylika är per definition subjektiva - skribenten uttrycker sin åsikt om produkten.

Edit: har svårt att få det jag vill säga sagt. Tänkte tipsa om att gå direkt till nyhetssidan om du inte gillar rubrikerna/kortisarna på ettan.


signatur
Medlem

Jag går direkt till nyhetssidan.

Tompa, hur tolkar du det som att det har flyttats fram? Det står inget annat i texten än "could", inget definitivt "det har blivit försenat".

Ett annat exempel är artikeln där Rockstar klagade över de båda systemen (360 och PS3). Rubriken "Rockstar: Xbox 360 begränsar GTA IV" till exempel. Där länkas man till en artikel som citerar en intervju i en PLAYSTATION-tidning. Sen nämns följande, och jag citerar:

Skrivet av joystiq.com:

On the flipside, Rockstar is using the Xbox 360 to demo the game to the press ...

Skrivet av joystiq.com:

However, don't forget that right now the larger storage leads to longer load times, with the PS3 taking longer than the 360, due to the Blu-ray drive.

Alltså finns det inget i artikeln som tyder på att GTA IV begränsas av 360n, då de visar upp spelet på just den plattformen. Varför skulle de visa upp en fulare version av spelet, om nu GTA IV blir så mycket bättre på PS3an?

Jag har inga som helst problem med "Mortal Kombat: Armageddon filmat" eller "Bioware: "Vi kan inte ge något releasedatum"", men nakenchock-rubrikerna måste bort.

Medlem
Skrivet av John:

Tyvärr inte möjligt i dagsläget. FZ har blivit så stor att vi inte kan ha en dynamiskt genererad startsida - tvärtom är många av sidorna på FZ cachade. Det blir för många cachevarianter att generera och vi har inte serverkraft till det.

Det vore en riktigt fin feature att erbjuda denna möjlighet till användarna. Speciellt nu när det det finns fyra stora akutella aktörer/marknader; PC, PS3, Wii och X360. Nu när ni blivit "så stora" kanske det vore läge att fäscha till ett och annat? Den, för er, vitala servern borde inte limitera er entusiasm/jobb..

Skrivet av John:
Skrivet av sibbor:

Använd title="" också/istället för alt="" på ikoner och rubriker, då det är gällande standard för vad som skall synas i ett tooltip. alt="" syns vid hover i IE, men inte alla andra webbläsare.

Det är precis det vi gör. Titta gärna en gång till.

Ni lade till det i efterhand tror jag, då jag först kollade på källkoden och ej såg någon title-attribut där.

12
Skriv svar