Europa Universalis III sväller

Medlem
Europa Universalis III sväller

40 år till, nya events, auto-merchants... Givegivegive!

Inaktiv

Allt bra från EU II plus nyheter plus förbättringar av saker både från EU II och EU III.

Garanterat köp.

Inaktiv

Den här kommentaren tillför inte mycket av intresse, men: Hurra!

Medlem

Började nyligen spela EU3 vilket är ett bra spel men nån som kan tipsa hur man sänker inflationen på lång sikt?

Inaktiv
Skrivet av Cherubael:

Började nyligen spela EU3 vilket är ett bra spel men nån som kan tipsa hur man sänker inflationen på lång sikt?

Det kan man göra genom olika events, banker etc längre fram i spelet.
Men framför allt tycker jag inte du skall gräma ihjäl dig över att det blir inflation, bara den inte skenar iväg totalt.
Och betänk, det är samma för andra länder.

Inaktiv
Skrivet av Cherubael:

Började nyligen spela EU3 vilket är ett bra spel men nån som kan tipsa hur man sänker inflationen på lång sikt?

Det enklaste är att helt enkelt inte skaffa någon inflation. Jag ställer nästan bara upp treasury slidern om jag får ont om pengar i krig.

Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av Cherubael:

Började nyligen spela EU3 vilket är ett bra spel men nån som kan tipsa hur man sänker inflationen på lång sikt?

Det enklaste är att helt enkelt inte skaffa någon inflation. Jag ställer nästan bara upp treasury slidern om jag får ont om pengar i krig.

Men kör du på normal svårighetsgrad+ går det ju inte att komma ifrån inflationen helt.
Hellre ett välsmort, påkostat och fungerande rike med inflation än en underutvecklad menlös stat utan.
Enligt mig iaf.

Inaktiv
Skrivet av calle_:

Men kör du på normal svårighetsgrad+ går det ju inte att komma ifrån inflationen helt.
Hellre ett välsmort, påkostat och fungerande rike med inflation än en underutvecklad menlös stat utan.
Enligt mig iaf.

Det lägsta jag kört på är normal. Och hur blir man ett underutvecklat rike om man inte drar upp treasury slidern? Att dra upp treasury slidern innebär att du spenderar mindre på teknologi och att teknologin dessutom kostar mer p.g.a. inflationen. Spenderar man bara pengarna man får vid årssluten spenderar man mindre på teknologi när man kommer ner på 0 i kassan, men priserna går inte upp.

Som jag sade i mitt tidigare inlägg undviker jag naturligtvis inte treasury slidern helt, men det ska vara för ett riktat ändamål, inte en vana.

Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:

Det lägsta jag kört på är normal. Och hur blir man ett underutvecklat rike om man inte drar upp treasury slidern? Att dra upp treasury slidern innebär att du spenderar mindre på teknologi och att teknologin dessutom kostar mer p.g.a. inflationen. Spenderar man bara pengarna man får vid årssluten spenderar man mindre på teknologi när man kommer ner på 0 i kassan, men priserna går inte upp.

Som jag sade i mitt tidigare inlägg undviker jag naturligtvis inte treasury slidern helt, men det ska vara för ett riktat ändamål, inte en vana.

Absolut!
Kört något på nätet?

För övrigt, fint att du har planescape torment som favoritspel, det är nog det bästa rpg som gjorts. Hatten av.

Medlem

Tackar men mjo hade redan sett att man kan skaffa institutioner osv längre fram, tänkte bara om det fanns enkla sätt att påverka inflationen i dagsläget. Stressar inte för mycket men synd att grejjerna kostar dubbelt så mycket jämfört med 0 inflation, har nämligen 117% inf. o går uppåt. Svearike är dock en stormakt i mina händer så pengar finns

Medlem

Cherubael, på lång sikt kan du försöka dig på att ta National Bank som en National Idea, sen sätter du din Treasury-slider så att inflationsvärdet hamnar under nollstrecket (Typ -0.03 per år). Sen så ska du se att inflationen sakta går neråt...

Annars kan jag bara rekommendera att inte dra på dig för mycket inflation. Min treasury-slider i mitt moder Ryssland-spel har alltid vart så att min inflation går upp med 0.12 per år, och nu när 1600-talet närmar sig så ligger den runt 7%, en hygglig siffra. Vid det här laget så tog jag National Bank som en National Idea, sänkte treasury-slidern så att jag förlorar -0.05 per år.

Medlem

Oukki får ta o kolla på treasure slidern lite närmare då, tackar o bockar grabbar.

Inaktiv
Skrivet av calle_:

Absolut!
Kört något på nätet?

Jag har LAN:at lite med brorsan, men jag har inte vågat mig på en riktig multiplayerkampanj än, även om det lockar.

Skrivet av calle_:

För övrigt, fint att du har planescape torment som favoritspel, det är nog det bästa rpg som gjorts. Hatten av.

8)

Medlem

Hmm, en fz-multiplayersession av EU3... Låter skoj. Behövs typ 8-10 pers, om någon är intresserad. Plus en duglig host, med 0,5 mbit/s upload eller mer.

Inaktiv

Tja, åtminstone jag skulle vara med.

Medlem

gifz nytt hearts of iron istället.. äger universalis

Skrivet av the wookiee:

Hmm, en fz-multiplayersession av EU3... Låter skoj. Behövs typ 8-10 pers, om någon är intresserad. Plus en duglig host, med 0,5 mbit/s upload eller mer.

låter kul


signatur
Medlem

Uhm, jag läste sväljer...


signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Inaktiv

Jag skulle gärna vara med på en helg med multiplayer EUIII


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Inaktiv
Skrivet av Mack:

gifz nytt hearts of iron istället.. äger universalis

Håller med


signatur

http://folding.stanford.edu/ - Låt datorn göra något vettigt när du inte använder den själv.

Medlem

Multiplayer-intresserade, bege er omedelbart hit!!11

1
Skriv svar