Kan någon bitchslappa Kojima, tack?

Medlem
Kan någon bitchslappa Kojima, tack?

Så stålsatte jag mig till slut och kämpade mig igenom hela Metal Gear Solid 4. Med öppet sinne och utan att trycka förbi en enda filmsekvens. Efter epilogen, debriefingen, eftertexterna och bonusepilogerna (på sammanlagt omkring 90 minuter) hade mina förutfattade meningar om Hideo Kojima understrukits och cementerats:

Hideo Kojima är ungefär som katastrofregissören Uwe Boll. Fast mindre lyckad.

För där Uwe Boll faktiskt gör film är Hideo Kojima fast i en fantasivärld där han tror att han också gör film. Att han är en god och stor berättare. Det är en självskapad bubbla som uppenbarligen ingen i hans närhet har mod nog att punktera. Att ingen har gett Kojima en bitchslap vid det här laget och frågat vad fan han tror att han håller på med är ett mysterium. Att ingen spelrecensent vågar kalla Metal Gear Solid 4 vad det egentligen är -- en omdömeslös och pinsam 25-timmarsfars med enstaka okej spelmoment -- är ett lika stort mysterium.

När Kojima vill beröra tar han i som en prepubertal barnunge som inte vet något om livet. Däremellan är Metal Gear Solid 4 en så förvirrande mix av övertydliga moralpredikningar, olidligt långsamma transportsträckor och malplacerad bajshumor varvat med skamlösa, tonårskåta inzoomningar på opererade kvinnobröst att helheten, om det verkligen finns en sådan, skyms av alla de spretiga delarna.

Det är inte alls svårt att veta vad man ska säga om ett sådant spel. Notera att jag inte kritiserar något av följande:
a) Den lilla speltiden jämfört med tiden man tittar på sekvenser. Jag skulle gärna titta på 20 timmar högkvalitativt berättande.
b) Försöken att säga något i spelet. Hellre klumpiga demagoger än menlösa spelutvecklare utan pretentioner, antar jag.

Det jag kritiserar är Kojimas oförmåga att avgöra vad som sägs bäst i förbifarten och vad som kan ges fokus, både vad gäller tidsåtgång och mängden stråkar som bör läggas på i bakgrunden. Så fort han fångar mitt intresse lyckas han blåsa bort det sekunden senare genom att fortsätta tjata, älta, dröna, lägga i överväxel ett plus två och sedan lyxa till det med ett tuttshot till. Är detta verkligen höjden av interaktiv storytelling år 2008? På vilket sätt är det gripande, pådrivande, spännande, underhållande eller ens förståeligt?

Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir den sanning. Jag vet inte vem som startade lögnen, men vid det här laget är en hel spelvärld indoktrinerad att tro att Kojima på något vis har något att tillföra branschen. Det enda jag tar med mig från genomspelningen är en insikt om hur fruktansvärt låga krav recensenter och konsumenter tydligen har på de som redan placerats på piedestal.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Kan någon bitchslappa Kojima, tack?

Snyggt skrivet. Du har säkert helt rätt.

Men jag är ändå dundersugen på att börja spela det.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Ska bli kul att höra vad en vettig karl som du kan tänkas tycka om spektaklet!


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv

kritik är kul att läsa=) MVG om det vore en svenska uppsats

Inaktiv

Det där sammanfattar ganska väl mina intryck av Twin Snakes och det jag orkade spela igenom av trean. Jag hade nog överlevt det timslånga ältandet av bagateller och Ocelots jongleringsövningar om det bara gått att spela skiten när man väl tillåts ta kontrollen, men få spelserier har fått mig att vilja begå harakiri medelst handkontroll som MGS.


signatur

Now where's your fucking god?!

Medlem

Jag kan liksom inte sluta tänka på hur fantastiskt MGS 4 hade kunnat bli om någon bara sett till att alla resurser (folk/pengar/tid/medial uppmärksamhet) hade använts på ett mer fokuserat och vettigt vis.


signatur

Vincere vel mori.

Medlem

Kojima behöver någon som kan koka ner hans galna manuskript och så behöver han gå ut och gå en runda... han gör ju trots allt bara spel.

Medlem

Av det lilla jag spelat (en halvtimme, d v s ungefär tre minuters speltid i praktiken) sluter jag mig till att du har oerhört rätt. När jag efter ovannämnda halvtimme framför skärmen ännu inte hade fått göra något av vikt beslöt jag mig för att livet är för kort för sån här skit och stängde av.

Inaktiv

"Att ingen spelrecensent vågar kalla Metal Gear Solid 4 vad det egentligen är -- en omdömeslös och pinsam 25-timmarsfars med enstaka okej spelmoment -- är ett lika stort mysterium"

Jag läste nån recensent på svd som gjorde just det!

Medlem

Åh! Han måste vara en stilig karl med mängder av sunt förnuft!


signatur

Vincere vel mori.

Seb
Medlem

Kul skrivet... Du har fel men visst. Varför uppskattar man inte storyn istället? Jag ser inte problemet i att de är cutscenes här och där när dem ändå återberättar storyn så bra.

Vadå "Enstaka okej spelmoment" Spelets spelmekanik är ju grym! Finns la inget som är dåligt. Varenda bana är skitbra och hela Act 4 är gudomlig.

Skulle va kul o veta vem som recenserade MGS4 i SP och vad för betyg de har fått... För va ja har läst hittils verkar ju de som att de lär bli max en 8 på de.

Medlem

Seb:
Jag har ju heller alltså inte problem med mängden cutscenes, bara kvaliteten på regin och storyn i sig.

Sen tycker jag förstås att kontrollen är rätt seg. Det är sällan Snake känns som en farlig och kvick agent. Och det har ju inget att göra med att han drabbats av farfarssjukan.

I SP är det Michael Gill som skrivit den officiella recensionen. I juninumret som är ute nu.


signatur

Vincere vel mori.

Seb
Medlem

Kontrollen tycker jag är väldigt bra, Funkar smidigt som attans att köra tredjepersons skjutande eller att köra förstaperson.
Men ja vet inte, Har Snake målats fram som att vara en kvick agent? Har är ju den mera smygande "agenten", Där ja inte ser ppoängen i att vara kvick.

Oki:)

Inaktiv

Det ryktas att David Hayter satt på samma toalett som Axl Rose satt på när han spelade in sången till alla G'n'R-låtar när han spelade in rösten till Snake.

Kojima har bra och dåliga ideer och i 4an är det dom dåliga som får flöda fritt. Sexismen fanns vid några tillfällen i de föregående delarna men var ganska enstaka. Här finns det ju inte en scen utan att man zoomar in de kvinnliga kroppsdelar som Kojima förmodligen aldrig fått se i verkliga livet. Ta bara när man dödat den ena av de 4 kvinnliga bossarna och man får berättat för sig att hon blivit sexuellt utnyttjad som barn samtidigt som man får en fet zoom in mellan hennes ben. Kojima är en tokstolle. Och framförallt en riktigt stor social loser.

Medlem

Broke: Kul med en annan som ser lite nyktert på den där karln.


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv

Haha, nu blev jag bara ännu mer sugen på att spela MGS 4. Att så många klagar på det filmiska bådar bara gott för ett Kojima-fan som jag.


signatur

History is written by those who own functional pens.

Medlem

Sugar Kane: Hehe. Ja, spelet är ju uppenbart en julklapp från Hidde till alla som redan gillar grejen.

Glöm inte att ladda hem MGDB (Metal Gear Data Base) också -- en 77 MB stor databas med referenser till ALLT (personer, platser, prylar) som har med Metal Gear att göra. Det finns till och med en post om cigarrer (det är tydligen tobak inrullat i något slags löv!).


signatur

Vincere vel mori.

Medlem

Varför får du det att låta som om din åsikt är lag i denna bloggen :S ? Det känns som om att du försöker övertyga både mig och alla andra att det du säger är rätt. Påminner mig om en man med namnet Yahtzee.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar