Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?

Robot
Piratkopiering - vad tycker utvecklarna?

Piratkopiering har under 2006 skapat många rubriker. Vi har läst om tillslaget mot Pirate Bay, nya lagförslag och sett Piratpartiet växa sig större och större. Men vilka är det som piratkopierar? Vilka kopieringsskydd finns det idag? Och vad tycker spelutvecklarna egentligen?


Medlem
Vad tycker utvecklarna om piratkopiering?

*häller ut lite bensin här och där i tråden*

Medlem

Ja vad ska man säga, finns egentligen ingen ursäkt till att ladda ner spel. Tycker STEAM är perfekt där det kostar hälften så mycket, är dubbelt så smidigt och minskar piratkopiering avsevärt.

Medlem

Finns både gott och ont med piratkopiering, i tider som dessa när kommersiella intressen oftast står över en bra produkt, så är det inte direkt så att man ligger sömnlös en natt för att man tankat ner ett spel.
Oftast köper jag däremot ett spel när man finner det värt 5,6-700 spänn, att kunna spela igenom fullversionen av ett spel helt gratis, innan jag bestämmer mig om att köpa det eller ej, kan på så sätt spara tusenlappar.

Sen är det ju löjligt dåligt av branschen att man inte satsat mer på "downloads".


signatur
Medlem

Precis som väntat kommer "kopiering = stöld" med "Jag är personligen förtjust i att grilla kött, men jag smyger mig inte in i varje hage jag ser och slaktar kor för det råkar vara lättillgängligt". En liknelse som ligger lite närmare sanningen (men som fortfarande inte stämmer helt) är att man kopierar grannens recept på dennes jättegod kaka och framställer sin egen "kopia"..

Kopiering är per definition inte stöld. Definitivt inte i juridisk mening. Upphovsrätt är en tidsbegränsad exklusiv rätt att framställa exemplar av något. Kopierar du något utan tillstånd snor du ingen egendom. Däremot kränker du möjligtvis upphovsmakarens exklusiva rätt att framställa kopior.

Om man sen tycker att det är rätt eller fel med upphovsrättsintrång är en annan femma, men jag tror att det är väldigt farligt att likt Antipiratbyrån, RIAA & co försöka sudda ut distinktionen mellan kopiering och stöld.

Medlem

Tänker inte börja tjafsa om hur fel det är att piratkopiera, eftersom så många gör det.

Sedan så kanske spelen skulle vara värda och köpa om det inte tog 6 timmar och spela igenom skiten.

Edit: andman, bra talat.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av andman:

En liknelse som ligger lite närmare sanningen (men som fortfarande inte stämmer helt) är att man kopierar grannens recept på dennes jättegod kaka och framställer sin egen "kopia"..

okej...grejen är att grannen har givit dig tillåtelse att göra en "kopia" av receptet, därmot har inte DICE eller någon annan givit dig rätt att göra en kopia av BF2 eller annat spel. Därmed är en kopia av tex ett spel olagligt tills du som individ blivit godkänd att få göra en kopia av spelet. det är skillnanden.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Downloads och demos.
Demos är viktigt. Vet själv att jag vill testa spelen innan jag köper dem. Broken Sword 2. Fastnade direkt efter demot, ville komma vidare men gick inte. Köpte det dagen efter.

Gratis spel? Lägg in like Coca Cola burkar här och var ^^ Lite reklamplakat. Vafan som helst men inga reklamavbrott ^^
Få ditt spel att bli sponsrat!


signatur

- PiDuT

Inaktiv

"Jag är personligen förtjust i att grilla kött, men jag smyger mig inte in i varje hage jag ser och slaktar kor för det råkar vara lättillgängligt"

ASGARVAR...så jävla bra....
och jag gillar det dära med kakorna..

men så klart vill dom som kommit på receptet ha en del av kakan åsså...


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Redaktör
Skrivet av andman:

Kopierar du något utan tillstånd snor du ingen egendom. Däremot kränker du möjligtvis upphovsmakarens exklusiva rätt att framställa kopior.

Samt avnjuter dennes arbete utan att han/hon får betalt för det.


signatur
Medlem

Som sann hedonist så är njutningen målet, och för att göra en omelett så får man knäcka ägg.

På gott och ont.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Xtrmntr:
Skrivet av andman:

Kopierar du något utan tillstånd snor du ingen egendom. Däremot kränker du möjligtvis upphovsmakarens exklusiva rätt att framställa kopior.

Samt avnjuter dennes arbete utan att han/hon får betalt för det.

AMEN! nuff said

Det är väl egentligen ingen som seriöst förespråkar att en spelutvecklare inte ska få betalt om någon spelar deras spel. Den stora frågan verkar ju vara hur de ska få betalt, hur mycket det faktiskt är värt, och vad man ska göra för att få folk att betala.

Inaktiv
Skrivet av redmac:
Skrivet av andman:

En liknelse som ligger lite närmare sanningen (men som fortfarande inte stämmer helt) är att man kopierar grannens recept på dennes jättegod kaka och framställer sin egen "kopia"..

okej...grejen är att grannen har givit dig tillåtelse att göra en "kopia" av receptet, därmot har inte DICE eller någon annan givit dig rätt att göra en kopia av BF2 eller annat spel. Därmed är en kopia av tex ett spel olagligt tills du som individ blivit godkänd att få göra en kopia av spelet. det är skillnanden.

Ponera istället att jag helt enkelt kopierar grannens kakrecept när han är på toaletten istället, är det då stöld?

Att jämföra nedladdning utav spel/musik/film med att slakta ngn bondes ko bara för att man är lite sugen är ju däremot en helt befängd liknelse. För det första försvinner ju onekligen bondens möjligheter att själv grilla på det stackars kreaturet och han har ju därmed blivit av med sin egendom. Tankar du däremot hem ett spel så försvinner ju inte direkt utvecklarens möjligheter att fortsätta sälja spelet, eller?

Jag säger inte att nedladdning utav spel är helt rumsrent men man får ju för bövelen hålla isär begreppen kopiering och stöld!

Medlem

Det är helt fel att olagligt ladda hem spel, film & musik.

Men tycker dock att "Media" industrin måste vakna upp, detta är inte medeltiden detta är informations tiden. Det går inte längre att ge ut någon "media" regionalt. Inom 24 timmar så kommer hela världen att kunna ladda ner det ändå.

Kort sagt, Internet= globalt, Media industrin= regionalt. Väx upp.

Utvecklarna, utgivarna säger att de skulle gärna vilja minska priset på sina produkter för att sälja mer, men pirat kopiering sätter stopp för det. Hur kommer det sej då att ett nytt Xbox360 spel kostar 600:-?
Vad jag vet så finns det inget pirat kopierat till xbox 360, eller är det bara jag som har missat det?

Kommer verkligen priset på "media" att gå ner om pirat kopieringen minskar?

Medlem

Många nya användare i och med den här nyheten. Välkomna

Edit: Eller snarare, "förstagångsinläggare".

Medlem

Klart utvecklarna ska ha pröjs men jag förstår att folk gärna testar ett spel innan de lägger 500 - 600 kr på det.
Det vore intressant att veta hur många piratkopior som faktiskt används.

Jag tror hur som helst på konceptet att ge ärliga spelare ett mervärde som Paradox var inne på.
Samma metod används redan (med framgång, vad det verkar) av Stardock.

Att tvinga ärliga spelare att ha en plastbit som snurrar i datorn känns lite förlegat och är troligen fel väg att gå.
Om något så borde det snarare ha motsatt verkan.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Många nya användare i och med den här nyheten. Välkomna

Tack så mkt! Har dock i själva verket lallat runt på den här sidan ett bra tag, nåt år, men aldrig tagit mig för att skriva ngt... E aktiv i på tok för många forum som det är redan!

En spontan tanke bara, de räknar in förluster pga piratkopiering i budgeten? Det låter lite skevt tycker jag, antingen köper ju folk spelet eller inte. Eller sitter de och beräknar hur många de tror kommer att spela spelet och drar sedan bort hur många de tror kommer att köpa det?

Nej, nu märker jag ord. Jag förstår ju vad det är de försöker säga. Och att vissa som piratkopierar bidrar till utebliven vinst.

Medlem
Skrivet av aGEnT_eBOLa:
Skrivet av redmac:
Skrivet av andman:

En liknelse som ligger lite närmare sanningen (men som fortfarande inte stämmer helt) är att man kopierar grannens recept på dennes jättegod kaka och framställer sin egen "kopia"..

okej...grejen är att grannen har givit dig tillåtelse att göra en "kopia" av receptet, därmot har inte DICE eller någon annan givit dig rätt att göra en kopia av BF2 eller annat spel. Därmed är en kopia av tex ett spel olagligt tills du som individ blivit godkänd att få göra en kopia av spelet. det är skillnanden.

Ponera istället att jag helt enkelt kopierar grannens kakrecept när han är på toaletten istället, är det då stöld?

Att jämföra nedladdning utav spel/musik/film med att slakta ngn bondes ko bara för att man är lite sugen är ju däremot en helt befängd liknelse. För det första försvinner ju onekligen bondens möjligheter att själv grilla på det stackars kreaturet och han har ju därmed blivit av med sin egendom. Tankar du däremot hem ett spel så försvinner ju inte direkt utvecklarens möjligheter att fortsätta sälja spelet, eller?

Jag säger inte att nedladdning utav spel är helt rumsrent men man får ju för bövelen hålla isär begreppen kopiering och stöld!

Men för fan det är väl samma sak i
detta sammanhang ditt jumbotronHuve.

Hur kul tror'u själv det är när dem sattsat
ett antal hundra miljoner på spel som
sedan går i graven osv.. speciellt
Single-Player (story baserade) spel
syns ju mindre och mindre av just
på grund av detta.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Men för fan det är väl samma sak i
detta sammanhang ditt jumbotronHuve.

Hur kul tror'u själv det är när dem sattsat
ett antal hundra miljoner på spel som
sedan går i graven osv.. speciellt
Single-Player (story baserade) spel
syns ju mindre och mindre av just
på grund av detta.

Eller så är det inte det... Det hade varit samma sak om jag hade huggit åt mig spelet på typ Åhlen's men nu är det ju uppenbarligen inte så.

Och om du sedan hade läst igenom mitt inlägg ordentligt innan du kallade mig ngt så befängt som "jumbotronHuve', vad fan nu det skall antyda på, så hade du genast upptäckt att jag sade att jag inte försvarade piratkopiering! Jag menar endast på att det är kopiering och ingenting annat! Överlevde inte skivbranschen kassetbanden? Samma skit!

Medlem

Tycker man inte om ett spel, köper man inte det.
Tycker man om ett spel så köper man det, enklare är det inte.


signatur

Jäh..

Medlem
Skrivet av Xtrmntr:
Skrivet av andman:

Kopierar du något utan tillstånd snor du ingen egendom. Däremot kränker du möjligtvis upphovsmakarens exklusiva rätt att framställa kopior.

Samt avnjuter dennes arbete utan att han/hon får betalt för det.

Helt klart. Som sagt - jag ville bara påpeka att det inte är samma sak som stöld, utan att lägga någon värdering i det.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av aGEnT_eBOLa:
Skrivet av redmac:
Skrivet av andman:

En liknelse som ligger lite närmare sanningen (men som fortfarande inte stämmer helt) är att man kopierar grannens recept på dennes jättegod kaka och framställer sin egen "kopia"..

okej...grejen är att grannen har givit dig tillåtelse att göra en "kopia" av receptet, därmot har inte DICE eller någon annan givit dig rätt att göra en kopia av BF2 eller annat spel. Därmed är en kopia av tex ett spel olagligt tills du som individ blivit godkänd att få göra en kopia av spelet. det är skillnanden.

Ponera istället att jag helt enkelt kopierar grannens kakrecept när han är på toaletten istället, är det då stöld?

Att jämföra nedladdning utav spel/musik/film med att slakta ngn bondes ko bara för att man är lite sugen är ju däremot en helt befängd liknelse. För det första försvinner ju onekligen bondens möjligheter att själv grilla på det stackars kreaturet och han har ju därmed blivit av med sin egendom. Tankar du däremot hem ett spel så försvinner ju inte direkt utvecklarens möjligheter att fortsätta sälja spelet, eller?

Jag säger inte att nedladdning utav spel är helt rumsrent men man får ju för bövelen hålla isär begreppen kopiering och stöld!

Men för fan det är väl samma sak i
detta sammanhang ditt jumbotronHuve.

Hur kul tror'u själv det är när dem sattsat
ett antal hundra miljoner på spel som
sedan går i graven osv.. speciellt
Single-Player (story baserade) spel
syns ju mindre och mindre av just
på grund av detta.

Personangrepp??
Och, nej, det är inte stöld. Olagligt, för jävligt? Ja, men inte stöld.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Men för fan det är väl samma sak i detta sammanhang ditt jumbotronHuve.

Hur kul tror'u själv det är när dem sattsat ett antal hundra miljoner på spel som sedan går i graven osv.. speciellt Single-Player (story baserade) spel syns ju mindre och mindre av just på grund av detta.

Om ett spel går i graven beror det knappast på piratkopiering utan på en kombination av dåligt spel, dålig marknadsföring, och piratkopiering, där jag har svårt att tro att piratkopiering är en huvudsaklig faktor.

Vidare så vill jag gärna påpeka att anledningen till att vi har färre singleplayer-spel nu för tiden inte behöver bero på piratkopiering, utan även att allt fler har internetuppkopplingar som stöder onlinespel. Även att dessa spel har i regel längre livslängd än singleplayerspel, och försvinner inte från "radarn" lika snabbt som även bra singelplayerspel kan, så är på så sätt mer attraktiva för utgivaren.

Medlem

Att kopiera någonting utan tillåtelse av upphovsmannen är stöld. Även om man inte stjäl varan fysiskt är det fortfarande stöld, då man har en exakt kopia av produkten utan att ha betalt för den.

*edit* skrev om mitt inlägg. Kändes kaka på kaka.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

Att kopiera någonting utan tillåtelse av utvecklaren/skaparen är stöld. Även om man inte stjäl varan fysiskt så är det fortfarande stöld, då man har en exakt kopia av produkten. Som du sedan kan njuta av utan att ha betalt dem som arbetat fram produkten. Tycker faktiskt att "kopiering" utan upphovsmammens tillåtelse är lika med stöld då du har exakt samma produkten men ej betald för den.

Du har inte exakt samma produkt, då det du får för dina pengar är en licens att använda deras produkt, och då ingår även rätt till support från utgivaren/utvecklaren, vilket du inte får om du piratkopierar spelet. Du förlorar därmed all rätt till eventuell ersättning som du annars har som konsument, om spelet nu råkar innehålla ett farligt virus, eller på något vis skadar ditt system.

Medlem
Skrivet av redmac:

Att kopiera någonting utan tillåtelse av utvecklaren/skaparen är stöld. Även om man inte stjäl varan fysiskt så är det fortfarande stöld, då man har en exakt kopia av produkten.

Kopia, ja. Precis. Stöld implicerar att någon förlorat något, vilket inte hänt i det här fallet. Jag säger inte att det är rätt att piratkopiera, poängterar bara skillnaden..

Theft \Theft\ (th[e^]ft), n.
1. (Law) The act of stealing; specifically, the felonious taking and removing of personal property, with an intent to deprive the rightful owner of the same

Inaktiv
Skrivet av andman:

Theft \Theft\ (th[e^]ft), n.
1. (Law) The act of stealing; specifically, the felonious taking and removing of personal property, with an intent to deprive the rightful owner of the same

Haha! Riktigt fin definition där...

Redaktör
Skrivet av andman:

Helt klart. Som sagt - jag ville bara påpeka att det inte är samma sak som stöld, utan att lägga någon värdering i det.

Så sant så. Båda lägren brukar "glömma bort" att nämna viktiga argument, som att det per definition inte är stöld och att upphovsmännen förlorar potentiell inkomst. (Fast man kan hävda att piratkopiering är stöld av det senare.)


signatur
Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av redmac:

Att kopiera någonting utan tillåtelse av utvecklaren/skaparen är stöld. Även om man inte stjäl varan fysiskt så är det fortfarande stöld, då man har en exakt kopia av produkten.

Kopia, ja. Precis. Stöld implicerar att någon förlorat något, vilket inte hänt i det här fallet. Jag säger inte att det är rätt att piratkopiera, poängterar bara skillnaden..

Theft \Theft\ (th[e^]ft), n.
1. (Law) The act of stealing; specifically, the felonious taking and removing of personal property, with an intent to deprive the rightful owner of the same

Bra skirvet och jag förstår din poäng. Dock bör lagen skrivas om då den inte täcker denna "nya" teknik. Samt håller jag med om att det blir en utenbliven försäljning av piratkopieringen. Just för att betydligt fler skulle ha köpt spelet om det inte fanns möjlighet att tanka hem det.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Skriv svar