Robot
Prey

Det finns ett antal spel som ingen riktigt förväntar sig verkligen skall släppas, i alla fall inte under vår generation. Duke Nukem Forever är kanske störst inom den gruppen, men Prey låg inte långt efter. Båda spelen presenterades först för en herrans massa år sedan och har därefter fallit i glömska förutom ett och annat ord om byte av grafikmotor, utvecklare, genre eller utgivare.

Prey var kanske aldrig lika otippat att komma ut på marknaden som Duke Nukem Forever, så helvetet har kanske inte frusit till och grisar kan inte flyga. Men nog måste det i alla fall vara en kallfront hos den gode Lucifer och grisar måste sväva ovan mark, för damer och herrar, Prey har kommit.


Medlem
Recenserat - Prey

Prövade på demot när det kom men insåg snabbt att min gamla burk inte riktigt orkade med. Blir till att spela genom när man har uppgraderat.

Informativ- och bra skriven recension.

Medlem

Spelade på min brorsas dator, som sån tur är, håller spele maxxade än. Spelet är ju EGENTLIGEN en helt vanlig shooter, men nånting får än att gilla det mera ;). Rättvist betyg ? Nja, 3.5 kanske


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Lysande spel. Flöt som smält smör på min burk med alla inställningar på max i 1600x1200.

Enda jag kan klaga på är väl att det var för kort och lätt.

Medlem
Skrivet av hygienteknikern:

Lysande spel. Flöt som smält smör på min burk med alla inställningar på max i 1600x1200.

Enda jag kan klaga på är väl att det var för kort och lätt.

Tja det går ju på doom motorn så får man bra flyt i d3 så ska prey gå bra med.

Medlem

Tyckte Prey flöt bättre än Doom3.. + att texturerna var bättre.. jag tror motorn har optimerats lite nu

p.s tog 5h2m att klara, det är 80kr i timmen för att få spela

Inaktiv

Ingen stor skillnad spelmässigt mot Doom 3, Q4, iaf inte <-15 minuter in i demot. :[

Skägg.
10 Chambers

Drog igenom det för ett par dagar sedan, gillar det skarpt. Som Orbek nämnde, i början är skillnande gentemot #Doom 3 och #Quake 4 inte speciellt stor men därefter blir det en jäkla åktur. Det bästa som hänt shootergenren på mycket länge.


signatur
Medlem

En sak jag tycker ni missat är skådespelarinsatserna, dom är så otroligt dåliga att man ryser varje gång Tommy eller Jen säger nånting. Fattar inte hur dom kunde göra en så stor miss =/

Medlem
Skrivet av hygienteknikern:

Enda jag kan klaga på är väl att det var för kort och lätt.

Ja med tanke på att man inte kan dö så är det absolut för lätt.. Spelade aldrig svåraste svårighetsgraden dock, kanske är annorlunda där? Tycker inte det är så lockande att börja om.. Kanske om nån månad.

Inaktiv

Var det fler som la märke till Tommys "oneliner" när man kom till ett ganska mörkt område i spelet?
"-Oh no! I´m doomed!"

Ganska lustigt.

Inaktiv

Jag gillar att Tommy iaf pratar medans tex Gordon Freeman ALDRIG säger ett ord.

Inaktiv

jag tycker inte alls att röstskådespelarna är usla, snarare håller de en hög grad av ironi som ändå för tankarna till en viss duke...

jag tycker det känns som om de medvetet vridit sig till en ironisk flört till b-filmer om rymden, så tommys skumma kommentarer ibland tycker jag lättar upp den där gravallvarliga stämningen som så många försöker presentera..... och som wobbler säger, det är då inte ofta man alls får höra något från ens stela karaktär i liknande spel....

dessutom lyssnade jag med stort nöje till de där uppsnappade radiosändningarna, vilka jag anser är lysande humoristiska...

Medlem

Var inte en av de stora grejjerna med Prey från början att man skulle kunna förstöra varenda vägg eller pelare som fanns i hela spelet så att bara marken själv var kvar på banan?


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Prey är nog det enda spelet som gett mig huvudvärk. Ett klart minus för gravitationsdelen.

Inaktiv
Skrivet av wobbler:

Jag gillar att Tommy iaf pratar medans tex Gordon Freeman ALDRIG säger ett ord.

Fast det tycker jag själv är en av storheterna i Halflife - att Gordon aldrig säger något.

Trots att spelet inte innehåller några jobbiga 'cutscenes' förstår man ändå vad som händer.

Gordon ser aldrig sig själv i någon spegel (vad jag vet) och pratar inte - det bygger på känslan av att det är "jag" som spelar.

Extra kul är det när Alyx säger "Man of few words, aren't you?"

Men visst, jag tycker att citaten i Prey är trevliga.

Citat:

Are you OK man ? Shit, guess not.

Medlem
Skrivet av treetrallen:

Prey är nog det enda spelet som gett mig huvudvärk. Ett klart minus för gravitationsdelen.

haha det är ju det som är grejen med spelet.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP

Med de där testsystemet upplever man ju inget

Medlem
Skrivet av Thunderhawk:

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP

Med de där testsystemet upplever man ju inget

Du kanske även berättar för handkappade: "Med de där dysfunktionella benen upplever du ju inget"?

Vad är det med detta spel som kittlar folks sug efter att få skylta med sin hårdvara? Begriper ni inte att folk bara tycker ni är patetiska?

Medlem

Ja, men lite rätt har han faktist asker. Vet dock inte hur stor skillnaden är från ett 7900-kort...

Medlem
Skrivet av Thunderhawk:

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP

Med de där testsystemet upplever man ju inget

Inte ? Kan man spela så kan man spela, vissa är mer kåt i grafik än andra.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Citat:

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP

Med de där testsystemet upplever man ju inget

Trams! Har testkört det på en Athlon 2500 med Geforce 5950, och det flyter hur bra som helst - och är fortfarande grymt snyggt!

Flyter som någon sa tidigare ännu bättre än Doom3. Imponerande!


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem
Skrivet av Mabec:

Ja, men lite rätt har han faktist asker. Vet dock inte hur stor skillnaden är från ett 7900-kort...

Ja, det är visserligen sant det han säger, men så länge han inte själv har lust att sponsra herr Rönde med en ny testdator, (för såvitt jag förstår så använder FZs testpanel sina egna hemdatorer för att testa och recensera, och gör det utan någon som helst lön), så bör han nog nypa igen limpsaxen.

Medlem

Jag gillade inte spelet alls. Asso, det är snyggt som fan och så - men de 50-60 minuter jag la ner på spelet kändes (precis som tidigare nämnt) som doom3/Quake 4. Jag är personligen inte mycket för fantasivapnen dom använde i spelet - det var nog det som jag tyckte var "avtändande" med det hela spelet. Och mörka korridorer och sånt känns något gammalmodigt, MEN - jag kan förstå att det fick bra kritik och många andra gillar det.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Thunderhawk:

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP

Med de där testsystemet upplever man ju inget

Inte ? Kan man spela så kan man spela, vissa är mer kåt i grafik än andra.

amen de ä jag!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av asker:
Skrivet av Thunderhawk:

Pentium4 2.4GHz
512MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP

Med de där testsystemet upplever man ju inget

Du kanske även berättar för handkappade: "Med de där dysfunktionella benen upplever du ju inget"?

Vad är det med detta spel som kittlar folks sug efter att få skylta med sin hårdvara? Begriper ni inte att folk bara tycker ni är patetiska?

Fruktansvärt dålig paralell att dra in handigkappade i detta!

Inaktiv

Lite kuriosa bara; det är ingen skiftnyckel man får med sig utan en rörtång

Medlem
Skrivet av psy-cow:

Lite kuriosa bara; det är ingen skiftnyckel man får med sig utan en rörtång

Det är sant, tänkte med påpeka detta. men de använder väl ordet wrench (om det stavas så) i spelet. Vilket betyder skiftnyckel, typ


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Doom 3, Quake 4 och Prey är alla så lika varandra.

Doom 3 är horror med lite action, utspelat i rymden nånstans.
Quake 4 är lite horror med mycket action, utspelat i rymden.
Prey är lite horror med sådär action, ända nytt är portals, gravitation och det är spirit skitet, utspelar sig i rymden.

o_O

Skulle vilja se Doom 3 motorn i vanliga miljöer, inte rymd miljöer hela tiden...

Inaktiv
Skrivet av FZ Recension:

Det verkar som om Doom 3-motorn bäst lämpar sig för att skildra utomjordingar då det också är temat i Prey.

Jag hoppas det var ett skämt som bara saknade en smailie som förtydligande.

12
Skriv svar