Keiji Inafune: Japan ligger minst fem år efter väst

Robot
Keiji Inafune: Japan ligger minst fem år efter väst
Medlem
Keiji Inafune: Japan ligger minst fem år efter väst

Intressant uttalande.

Medlem

Han har helt rätt. Japans största "hit" är Wii'n, vilken är en konsol vad jag förstått baserad på Gamecube i stort sett.
De spel som blivit producerad i öst har jag inte alls blivit imponerad av de senaste åren (förutom Demon's souls).
Fast det är klart, kan ju finnas många österländska spel som är riktigt bra men som jag missat.

Medlem

Svårt att säga, så olika marknader. Men om han menar rent grafiskt/tekniskt så är det säkert sant. Men hur mäter man gameplay? För det är vad jag bryr mig om i slutändan, och tyvärr tycker jag dom är ganska dåliga på att utveckla på det planet, men det samma gäller väst.

Medlem

Håller med lite grann, speciellt på den tekniska sidan, men tycker även att antalet bra JRPGs har sjunkit något enormt, FF13 var i stort sett bara tråkiga korridorer.

Till PS1 och PS2 finns det mängder med bra JRPGs, men PS3an har bara några få. Det känns lite som om utvecklarna gått till DS istället? Suikoden är en fantastisk serie, men senaste spelet är till DS, samma sak med Dragon Quest. Detta är i och för sig förståligt med den enorma populäritet om DS har i Japan, men jag tycker det är riktigt trist! Och nu fortsätter Valkyria Chronicles vara bärbart också, suck.

Och det fanns inget på TGS som fick mig vara full av hopp inför JRPGs framtid heller. Och det är inte ens säkert om Xenoblade och The Last Story (båda till Wii) kommer släppas i Nordamerika, ännu mindre här i Europa. Känns som vi nästan gått tillbaka till tidigt 90-tal då väldigt få JRPGs släpptes utanför Japan och istället stannade där.

Medlem

Jag skulle inte säga att Polyphony Digital har svårt att hänga efter.

Medlem
Skrivet av bladefinor:

Jag skulle inte säga att Polyphony Digital har svårt att hänga efter.

Återstår det inte att se? (då jag förmodar att du syftar på GT5)

Medlem

Känns som japaner antingen vill ha rollspel eller små gulliga monster som de kan ta hand om. Eller jävligt konstig porr.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Skrivet av DonGrif:

Känns som japaner antingen vill ha rollspel eller små gulliga monster som de kan ta hand om. Eller jävligt konstig porr.

Tror du just summerade varför jag älskar japanska tv-spel.

Medlem

Jag tror att de målat in sig i ett hörn med att inte förnyat sig efter som den Japanska marknaden verkar vilja ha samma sak om och om igen medan det känns som här i "väst" skriker alla efter nått nytt och tappar intresset snabbt för det som redan finns


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Inaktiv

Tycker japanska spel har stått stilla i väldigt många år, även om dom är kul så känns spelen inte moderna alls.

Medlem

Dom ägde tiden med FF7 samt MGS! Men det varade kanske fram till 2000 kanske då spel som diablo 2 kom fram, doom. Idag äre mer Halo, blizzard osv osv.

Men FF7 å MGS i my heart for ever.

Medlem

Dom ägde tiden med FF7 samt MGS! Men det varade kanske fram till 2000 kanske då spel som diablo 2 kom fram, doom. Idag äre mer Halo, blizzard osv osv.

Men FF7 å MGS i my heart for ever.

Medlem

Dom ägde tiden med FF7 samt MGS! Men det varade kanske fram till 2000 kanske då spel som diablo 2 kom fram, doom. Idag äre mer Halo, blizzard osv osv.

Men FF7 å MGS i my heart for ever.

Medlem

Dom ägde tiden med FF7 samt MGS! Men det varade kanske fram till 2000 kanske då spel som diablo 2 kom fram, doom. Idag äre mer Halo, blizzard osv osv.

Men FF7 å MGS i my heart for ever.

Medlem

Dom ägde tiden med FF7 samt MGS! Men det varade kanske fram till 2000 kanske då spel som diablo 2 kom fram, doom. Idag äre mer Halo, blizzard osv osv.

Men FF7 å MGS i my heart for ever.

Medlem

Dom ägde tiden med FF7 samt MGS! Men det varade kanske fram till 2000 kanske då spel som diablo 2 kom fram, doom. Idag äre mer Halo, blizzard osv osv.

Men FF7 å MGS i my heart for ever.

Medlem

Dom ägde tiden med FF7 samt MGS! Men det varade kanske fram till 2000 kanske då spel som diablo 2 kom fram, doom. Idag äre mer Halo, blizzard osv osv.

Men FF7 å MGS i my heart for ever.

Medlem

Jag tror många JRPGs skulle bli hitar i väst ifall de hade annan art direction och droppade den förbannade turordningsbaserade combaten D:<

Medlem
Skrivet av Darkst@r:

droppade den förbannade turordningsbaserade combaten:<

Ja! Hatar japanska spel pga detta! Dumma turbaserade combatsekvenser.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

1
Skriv svar