Minecraft = Moneycraft

Medlem
Skrivet av Wiiga:

Kartorna är oändliga, inte på höjden och djupet. Men springer man och utforskar så lär du få springa tills du blir gammal och grå. För vad jag har förstått så kan kartan bli större än våran riktiga planet procentuellt (stavning?) sett.

~8x Jordens yta tyckte jag han snackade om i podcasten för några dagar sen :>

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av walter_iego:

Varför den här fascinationen över vad folk tjänar, är det inte spelet som är det viktiga?

När någon drar in 25 miljoner på ett indiespel som inte är färdigt är det såklart fascinerande. Det är ju också frukten av superbt gameyplay.


signatur
Medlem
Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Sitter och småler... tänker på folket som klagar på piraterna och menar att det är deras fel för att spel säljer dåligt. Bättre exempel än så här kan jag inte hitta? Gör ett bra spel och folk köper det. Svårare än så är det inte.

Så du tycker det gör det ok att pirata bara för att ett indiespel säljer bra? Tycker det är skrattretande hur man försöker rättfärdiga piratkopierande oavsett hur det görs.

Om du vill ha ett omvänt exempel, ta då t.ex. Iron Lore Studios. De gjorde Titan Quest som är ett riktigt bra action-RPG. Det sålde tyvärr inte så bra så studion fick lägga ner. Din tes om att "gör ett bra spel och folk köper det" stämmer inte helt.

Jag tar inte ställning själv, bara konstaterar. Min åsikt är denna; Om folk vill piratkopiera, så gör det och håll käften. Sluta försök rättfärdiga det och göra det till en slags given rättighet att piratkopiera. Jag skiter fullständigt i bolagens gnäll om piratkopiering, men skiter lika mycket i enskilda användare som gnäller på bolagen och tror att de har någon slags gudagiven rätt att göra som de vill.

Inaktiv
Skrivet av spiken:

När någon drar in 2 miljoner på ett indiespel som inte är färdigt är det såklart fascinerande. Det är ju också frukten av superbt gameyplay.

Tycker det är svagt av FZ att komma med nyheten nu. Den har snurrat på i princip alla stora sajter och då skriver FZ om det.

Här har vi alltså en _svensk_ som gjort ett bra indiespel på PC. FZ borde ha skrivit om detta svenska indiespel långt långt tidigare. Var finns intresset för dessa spel på FZ förutom när de blivit storsäljare med förstasidesnyheter på alla utländska sajter?

Svagt som sagt.

Medlem
Skrivet av Buio:

Om du vill ha ett omvänt exempel, ta då t.ex. Iron Lore Studios. De gjorde Titan Quest som är ett riktigt bra action-RPG. Det sålde tyvärr inte så bra så studion fick lägga ner. Din tes om att "gör ett bra spel och folk köper det" stämmer inte helt.

Men Titan Quest var ju dock inte så bra, multiplayern kunde man hacka, charsen låg inte server-side o.s.v. Det var inte värt att köpa det spelet helt enkelt, det var också repetitivt och segt.

Men Minecraft är ändå ett bevis på att om man gör ett bra och BILLIGT spel så köper folk det, jag tror det senare är det viktigaste. <100kr är ett pris de flesta är villiga att betala.

Inaktiv
Skrivet av eagiz:

Men Titan Quest var ju dock inte så bra, multiplayern kunde man hacka, charsen låg inte server-side o.s.v. Det var inte värt att köpa det spelet helt enkelt, det var också repetitivt och segt.

Skitsnack. Spelet måhända hade inte battle.net-liknande multiplayerfunktioner, men det var tillräckligt bra för att bolaget som gjort det skulle få fortsätta att göra spel. Spelet piratkopierades och fick dåligt rykte om att det krashade mycket pga en dålig crack. Det är ett bra exempel på hur piratkopiering faktiskt förstört för ett bra spel.

Medlem

@Rambo och LeMick

Nja, var väl inte helt seriös där. Men tycker ändå att det är dags att folket får lite feta patcher nu. Han har ägnat mycket tid åt problem runt spelet, men det mesta verkar ju vara löst nu. Senaste patcherna har inkluderat mest halvdana saker (som det icke-fungerande fiskespöt) och jag hoppas att han ägnar lite mer tid åt att utveckla spelet den närmaste tiden.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Frågan är ju bara om hans affärsmodell håller. Pengarna han tjänar nu ska han ju dunka in i ett nytt projekt, förmodligen för att slippa skatta bort 80% av de intjänade slantarna. När hypen har gått över och antalet sålda kopior sjunker så sitter han där med kontor i centrala stockholm och fyra anställda som ska ha sin lön. Får hoppas att han är lika sugen på att utveckla då så inte projektet blir lagt på is.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Exxo:

Sitter och småler... tänker på folket som klagar på piraterna och menar att det är deras fel för att spel säljer dåligt. Bättre exempel än så här kan jag inte hitta? Gör ett bra spel och folk köper det. Svårare än så är det inte.

Så du tycker det gör det ok att pirata bara för att ett indiespel säljer bra? Tycker det är skrattretande hur man försöker rättfärdiga piratkopierande oavsett hur det görs.

Om du vill ha ett omvänt exempel, ta då t.ex. Iron Lore Studios. De gjorde Titan Quest som är ett riktigt bra action-RPG. Det sålde tyvärr inte så bra så studion fick lägga ner. Din tes om att "gör ett bra spel och folk köper det" stämmer inte helt.

Jag tar inte ställning själv, bara konstaterar. Min åsikt är denna; Om folk vill piratkopiera, så gör det och håll käften. Sluta försök rättfärdiga det och göra det till en slags given rättighet att piratkopiera. Jag skiter fullständigt i bolagens gnäll om piratkopiering, men skiter lika mycket i enskilda användare som gnäller på bolagen och tror att de har någon slags gudagiven rätt att göra som de vill.

Läs om läs rätt.

Medlem
Skrivet av Oddman:

@Rambo och LeMick

Nja, var väl inte helt seriös där. Men tycker ändå att det är dags att folket får lite feta patcher nu. Han har ägnat mycket tid åt problem runt spelet, men det mesta verkar ju vara löst nu. Senaste patcherna har inkluderat mest halvdana saker (som det icke-fungerande fiskespöt) och jag hoppas att han ägnar lite mer tid åt att utveckla spelet den närmaste tiden.

Det är dock inte så enkelt som att vifta med en trollspö så har man ett ton med nytt content. Han har varit upptagen med affärsresor till staterna, serverkraschen (som ledde till gratishelgen), starta ett företag, hitta vettigt folk att anställa, fixa ett hundratal konton som inte fått sina spel mm.

Man får ju vara lite rationell och visa förståelse.

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Läs om läs rätt.

Har läst och har läst rätt. Dags för dig att träna på att skriva ordentliga kommentarer istället för fåniga one-liners.

Inaktiv
Skrivet av Hockey Stick:

Det är dock inte så enkelt som att vifta med en trollspö så har man ett ton med nytt content.

Han har nog blivit tagen på sängen av sin egen succe. Då är det svårt att omedelbart möta förväntningar som helt plötsligt ökat markant, precis som du säger.

Medlem

detta har jag sagt förr och jag säger det igen... grafik definerar inte för 5 öre hur bra ett spel blir!

Jag hoppas innerligen på att större bolag får lite lärdom av detta spelet så de kan för böveln satsa på bättre/roligare spel i framtiden än bara gå efter hur häftiga effekter man har som om det vore en penisförlängare


signatur

Godspeed

Medlem

Ja ni får sätta er in i hans skor.. han sitter med ett bolag som växer sönder på fåtalet veckor. Vad skulle ni gjort? vem ska ni anställa? hur funkar det med AB? hur ska pengarna investeras? ska han börja anställa folk som jobbar på detta spelet eller ett nytt + ett oändligt andra frågor.

det är inte så bara han har skit mycket att ta tag i och lära sig / planera.


signatur

Godspeed

Inaktiv
Skrivet av flashkan:

detta har jag sagt förr och jag säger det igen... grafik definerar inte för 5 öre hur bra ett spel blir!

Personligen tror jag detta spel lyckats så bra, därför att det tilltalar vårat kreativt skapande och utforskningsbehov. Att lära sig, att bygga och skapa är roligt. Tänker lite på Will Wright och hans spel, även om de inte går att jämföra direkt så har de lite av samma spelideer.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Buio:
Skrivet av spiken:

När någon drar in 2 miljoner på ett indiespel som inte är färdigt är det såklart fascinerande. Det är ju också frukten av superbt gameyplay.

Tycker det är svagt av FZ att komma med nyheten nu. Den har snurrat på i princip alla stora sajter och då skriver FZ om det.

Här har vi alltså en _svensk_ som gjort ett bra indiespel på PC. FZ borde ha skrivit om detta svenska indiespel långt långt tidigare. Var finns intresset för dessa spel på FZ förutom när de blivit storsäljare med förstasidesnyheter på alla utländska sajter?

Svagt som sagt.

Hur mycket vi än vill ha känselspröt överallt kan vi omöjligt hinna med allt. Minecraft hade gått oss förbi, och vad jag kan se har du inte skickat in något nyhetstips. Indiemarknaden är självklart spännande och för att främja den har vi flera år i rad varit medlemmar i Swedish Game Awards, rapporterat om kandidaterna, och så vidare.

På din kommentar låter det nästan som om vi ska strunta i att rapporter om det bara för att vi hann före hypen.


signatur
Medlem

Kapitalism 2.0 ^^

Medlem

Älskar Minecraft! det bästa som har hänt spelvärlden på länge!:)

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Buio:
Skrivet av Exxo:

Läs om läs rätt.

Har läst och har läst rätt. Dags för dig att träna på att skriva ordentliga kommentarer istället för fåniga one-liners.

Nej, du har inte läst rätt. Ingenstans i det Exxo skriver försöker han på något sätt att rättfärdiga piratkopiering. Vad han däremot gör är att klaga på de företag/köpare/andra som menar att piratkopieringen varit avgörande när spel säljer oväntat dåligt, något som inte är sant då det oftast beror på dålig marknadsföring.

Sen finns det självklart spel där det faktiskt är piratkopieringens fel att det sålde dåligt, men om det nu inte var uppenbart (vilket man väl knappast kan räkna med då du inte ens förstod syftet med inlägget) så var Exxo generaliserande.

Medlem
Skrivet av Buio:

Om du vill ha ett omvänt exempel, ta då t.ex. Iron Lore Studios. De gjorde Titan Quest som är ett riktigt bra action-RPG. Det sålde tyvärr inte så bra så studion fick lägga ner. Din tes om att "gör ett bra spel och folk köper det" stämmer inte helt.

Ifall man läser det du skrev så förstår man direkt att Titan Quest uppenbarligen inte var något tillräckligt bra spel eftersom det inte sålde tillräckligt bra.

BRA spel säljer... sen är det mindre viktigt hur mycket det piratkopieras vid sidan av försäljningen.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Exxo:

Läs om läs rätt.

Har läst och har läst rätt. Dags för dig att träna på att skriva ordentliga kommentarer istället för fåniga one-liners.

Nej, du har inte läst rätt. Ingenstans i det Exxo skriver försöker han på något sätt att rättfärdiga piratkopiering. Vad han däremot gör är att klaga på de företag/köpare/andra som menar att piratkopieringen varit avgörande när spel säljer oväntat dåligt, något som inte är sant då det oftast beror på dålig marknadsföring.

Sen finns det självklart spel där det faktiskt är piratkopieringens fel att det sålde dåligt, men om det nu inte var uppenbart (vilket man väl knappast kan räkna med då du inte ens förstod syftet med inlägget) så var Exxo generaliserande.

Stämmer så bra.

Och tack för förtydligandet.

Medlem

Bara att hoppas att ingen girig utgivare (EA, Activision, osv) köper upp detta och förstör det som de gjort så många gånger förut.

Medlem

"MINECRAFT - Not on steam!"
Bara det är en anledning till att köpa det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Hockey Stick:
Skrivet av Oddman:

@Rambo och LeMick

Nja, var väl inte helt seriös där. Men tycker ändå att det är dags att folket får lite feta patcher nu. Han har ägnat mycket tid åt problem runt spelet, men det mesta verkar ju vara löst nu. Senaste patcherna har inkluderat mest halvdana saker (som det icke-fungerande fiskespöt) och jag hoppas att han ägnar lite mer tid åt att utveckla spelet den närmaste tiden.

Det är dock inte så enkelt som att vifta med en trollspö så har man ett ton med nytt content. Han har varit upptagen med affärsresor till staterna, serverkraschen (som ledde till gratishelgen), starta ett företag, hitta vettigt folk att anställa, fixa ett hundratal konton som inte fått sina spel mm.

Man får ju vara lite rationell och visa förståelse.

Jag är mycket väl medveten om att programmering är både komplicerat och tidskrävande. Min förhoppning var mest att nu när han verkar ha börjat ordna upp alla problem så kunde han kanske sätta sig och programmera lite också.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Grafikfejs
Paradox Interactive

Köpte och spelade det första gången förra helgen. Fastnade direkt för charmen och möjligheterna! Grafiken är inte ful, men den är "pixlig", men i ärlighetens namn: det skiter man i. Det är så grymt kul att bara bygga, bygga, bygga!


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Nej, du har inte läst rätt. Ingenstans i det Exxo skriver försöker han på något sätt att rättfärdiga piratkopiering. Vad han däremot gör är att klaga på de företag/köpare/andra som menar att piratkopieringen varit avgörande när spel säljer oväntat dåligt, något som inte är sant då det oftast beror på dålig marknadsföring.

Kanske gjorde jag en för lång utläggning, men faktum kvarstår att han tog upp detta spel som ett exempel på att bra spel säljer och att piratkopiering inte är en faktor (han säger det indirekt genom att påpeka att företagen använder det som en undanflykt).

Då tog jag upp ett spel som precis omvänt faktiskt var riktigt bra och ändå inte sålde. Visst kan man som vissa försöker göra säga att Titan Quest inte var bra, men det är helt fel. Det är ett bra spel, det går inte att klyva hår och säga att det inte förtjänar att sälja bara för att det inte passar en själv. Den generella uppfattningen bland de flesta som spelar denna typ av spel är att TQ är ett riktigt bra spel.

Men för att komma till någon form av slutsats; Han sa att det räcker med att ett spel är bra så säljer det, och jag kontrade och sa att det inte är så enkelt att det faktiskt finns spel som är bra och inte har sålt.

Sen gnäller jag kanske lite för mycket över att han försvarar piratkopiering, men det som han säger är ju klassiska försvarslinjer från de som inte tycker piratkopiering är en faktor. Så jag skulle kanske delat upp mitt inlägg lite bättre, så den delen varit separerad och mer generellt menad.

Inaktiv
Skrivet av spiken:

Hur mycket vi än vill ha känselspröt överallt kan vi omöjligt hinna med allt. Minecraft hade gått oss förbi, och vad jag kan se har du inte skickat in något nyhetstips. Indiemarknaden är självklart spännande och för att främja den har vi flera år i rad varit medlemmar i Swedish Game Awards, rapporterat om kandidaterna, och så vidare.

På din kommentar låter det nästan som om vi ska strunta i att rapporter om det bara för att vi hann före hypen.

Ni är en svensk sajt fortfarande? Är det då inte lämpligt att försöka följa svenska spelbolag lite extra eller är det för svårt för er? Jag bara konstaterar att i detta fall så har ni misslyckats.

Ett annat exempel är när Paradox Entertainment hade en pressvisning i Sverige och snackade om sina nyheter (ett bra tag sen) och då hade ni inte ens någon där som rapporterade trots att Paradox är grundat av svenskar.

Nej, jag hade inte skickat in något nyhetstips om detta, men är det så att jag personligen måste göra det för att ni klara av att följa inhemska spel? Jag har skickat en del nyhetstips om andra saker, så du kan inte komma och säga att jag inte försöker.

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Ifall man läser det du skrev så förstår man direkt att Titan Quest uppenbarligen inte var något tillräckligt bra spel eftersom det inte sålde tillräckligt bra.

BRA spel säljer... sen är det mindre viktigt hur mycket det piratkopieras vid sidan av försäljningen.

Du verkar ha nött in det där så mycket att du tror på det själv, men det är inte så enkelt. Det är bara kolla bakåt historiskt så ser du att det finns massor av bra spel som inte sålt. Marknaden är nyckfull och det är inte alls så självklart som du tror.

Det är mer korrekt att säga: Spel som säljer är oftast bra. Om man inte gillar ett spel som säljer bra, så är man antagligen i minoritet och då är det ändå majoriteten som har rätt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Buio:
Skrivet av spiken:

Hur mycket vi än vill ha känselspröt överallt kan vi omöjligt hinna med allt. Minecraft hade gått oss förbi, och vad jag kan se har du inte skickat in något nyhetstips. Indiemarknaden är självklart spännande och för att främja den har vi flera år i rad varit medlemmar i Swedish Game Awards, rapporterat om kandidaterna, och så vidare.

På din kommentar låter det nästan som om vi ska strunta i att rapporter om det bara för att vi hann före hypen.

Ni är en svensk sajt fortfarande? Är det då inte lämpligt att försöka följa svenska spelbolag lite extra eller är det för svårt för er? Jag bara konstaterar att i detta fall så har ni misslyckats.

Ett annat exempel är när Paradox Entertainment hade en pressvisning i Sverige och snackade om sina nyheter (ett bra tag sen) och då hade ni inte ens någon där som rapporterade trots att Paradox är grundat av svenskar.

Nej, jag hade inte skickat in något nyhetstips om detta, men är det så att jag personligen måste göra det för att ni klara av att följa inhemska spel? Jag har skickat en del nyhetstips om andra saker, så du kan inte komma och säga att jag inte försöker.

Jag vet faktiskt inte vad du vill komma till. Japp, vi missade Minecraft innan det blev en stor snackis. Nej, vi var tyvärr inte på Paradox pressdag eftersom vi helt enkelt inte hann med. Så blir det ibland med en redaktion på 1,5 personer.


signatur
123
Skriv svar