Spel jag minns: Ecstatica

Flakmonkey
Spel jag minns: Ecstatica

Tänkte skriva några rader om ett spel som kanske inte hör till de allra bästa jag spelat men som jag ändå tycker förtjänar lite uppmärksamhet nämligen #Psygnosis skräckäventyr #Ecstatica. Handlingen utspelar sig år 928 då hjälten rider in i staden Tirich utan någon som helst aning om vad som väntar, han tror sig bara kunna få vila och äta litegranna. Det som väntar är nämligen en stad som tagits över av demoner och där hjälten (dvs du) nu måste rädda staden genom att rädda magikern Ecstatica.

Jag minns spelet som en snyggare variant av #Alone in the Dark. Temat var visserligen annorlunda och grafiken var betydligt rundare tack vare den minst sagt annorlunda tekniken elipsoids som användes (se filmen nedan), men skräcken och sättet det spelades på var väldigt lik. Mer action var det ju också så kanske har jag helt fel i jämförelsen med AitD men det var i varje fall känslan jag hade när jag köpte det ^^

Något jag däremot minns väldigt tydligt är hur jag kom över spelet eftersom jag hittade det bara dagar efter att det släppts för en billig penning på butiken Games 'r Us i Täby Centrum. Tror det kostade runt 200 kr och det lustiga var att de helt enkelt hade satt fel prislapp på spelet. Hur som helst så lirade jag igenom det rätt snabbt och det gjorde jag även med uppföljaren som släpptes några år senare. Längre än så räckte inte serien även om jag tycker att det förtjänade det, speciellt med tanke på vilka spel som fått uppföljare efter uppföljare sedan dess. Man får väl anta att det helt enkelt inte sålde tillräckligt bra och med tanke på hur få det är som tycks ha spelat det så skulle jag inte bli förvånad om så var fallet... tråkigt nog

Men men, det är sånt som händer och här får det iaf vara i strålkastarljuset litegranna. Så tag dig en titt på filmen nedan om du inte känner till #Ecastica (och för all del även om du gjort det) för det förtjänar bättre än att bara glömmas bort.

#blogg

Spel jag minns: Ecstatica

...aldrig hört talas om det...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vilka minnen du väcker, paniken man kände, gamla goda tider!

Medlem

Meh, själv så har jag starka minnen från Phantasmagoria som jag spelade 1995 endast 12år gammal. Det var inte samma moralpanik på den tiden som idag då det hade strikt 18års gräns, fast far visste nog inte riktigt vad han gav mig för spel Det hade och har fortfarande den bästa temamusiken och soundtracket som något spel någonsin haft: http://video.google.com/videoplay?docid=8270492750887624679#d...

Jeppsiree, Ett av dessa spel jag älskar. Det spelar ingen roll hur dåligt det var nu när man ser tillbaka, det var och kommer förbli ett fantastiskt spelminne.
Och ingen kan övertyga mig om något annat.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar