Vargjakten, en idioti som gått över styr

Medlem

Tycker att vargen är till mer skada än nytta,i vilket fall när jag pratar med mina släktingar i Värmland.Men tycker trots allt inte att den skall utrotas,men håll den på en låg kontrollerad nivå så e jag nöjd.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Enligt flera myndigheter beror de flesta "vargattacker" mot t.ex. får på otillräckliga stängsel. Men men.

Saltkråkan: Jag är väldigt intresserad av vad du menar med "kontrollerad nivå"? Gäller det antalet vargar?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Enligt flera myndigheter beror de flesta "vargattacker" mot t.ex. får på otillräckliga stängsel. Men men.

Saltkråkan: Jag är väldigt intresserad av vad du menar med "kontrollerad nivå"? Gäller det antalet vargar?

Vad skulle det annars mena? Klart det betyder antalet.

Angående stängsel. Tror du alla bönder har råd att ha bra stängsel runt hela sin gård och sina djur?

Du vet väl också att djur trivs i det fria utan stängsel?

Det är lätt att se denna frågan väldigt svartvitt men det är ju en ganska komplicerad fråga.

Medlem

Fargo: Om det gäller antalet, hur många krävs det innan det blir okontrollerbart? Man har ju inte ens så stor "kontroll" så man vet om det finns 180 eller 200 djur i Sverige. Är antalet då okontrollerbart? Jag tycker själva definitionen blir svårtolkad.

Som jag tidigare sa, så har djurhållningsnäringen ökat även i de mest vargtäta områdena. Länsstyrelsen hjälper till med bidrag för permanenta rovdjursstängsel, lånar ut akutstängsel, ger bidrag till boskapsvaktande hundar och så kallade vargpinglor.
De gånger man har onormalt många vargattacker (eller för den delen björnattacker) mot tamboskap brukar det vara enstaka individer, som man ofta tar hand om genom skyddsjakt.

Skrivet av Fargo:

Du vet väl också att djur trivs i det fria utan stängsel?

Så hundar ska inte behöva koppel? Viltstängsel ska tas bort vid motorvägar? Vill man skydda sitt mindre tamboskap så ser jag det som en självklarhet att man sätter stängsel runt sin mark, inte skjuta av alla rovdjur som skulle kunna skada dem.

Citat:

Det är lätt att se denna frågan väldigt svartvitt men det är ju en ganska komplicerad fråga.

Precis. Så att tillåta licensjakt utan att ens undersökt saken grundligt från regeringens sida är idioti.

I Norge har man ingen utbredd licensjakt (det sker i vissa områden vid vissa tillfällen) på varg i de områden där vargen finns. Och man motsäger sig även skyddsjakt i vissa fall.
I Norge räknar man med att det finns mellan 33-39 vargar, tillskillnad emot Sverige där man tror att siffran nu ligger på mellan 180-200. Om man ser på vargattacker emot tamdjur, och specifikt fårhållning vilken är "extra utsatt" får man följande siffror.

Sverige:
200 vargar, 400 fårattacker, 0,2% av den totala fårhållningen.

Norge:
33-39 vargar, 30 000 fårattacker*, 1,2% av den totala fårhållningen.

Enligt myndigheter och organisationer beror det främst på att det i Norge är mycket vanligare att man har fåren fritt på bete i skogen eller på fjället.

* Järv står för en stor del av fårattackerna i Norge, men hålls även de borta av stängsel. Dessutom är jakt på järv förbjuden, och det sker bara skyddsjakt i enstaka fall.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Norge? Dom är ingen vidare förebild. Ta deras valjakt som exempel.

Eller deras säl-jakt.

Jag ser fortfarande inte problemet med en licensjakt så länge det inte hotar att utrota vargen.

Medlem

Vad fan har valar eller sälar med vargjakt och skador som vargar åstakommer att göra? Jag tog faktiska exempel på hur man lättast kommer undan skador på tamboskap, vilket är inhängnad, genom att ta Norge med VÄLDIGT få vargar som exempel. Trots en vargstam på runt 35 individer så skadar de tamboskap. Är Norges vargstam kontrollerad?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag menar att Norge knappast inte är nån förebild över huvudtaget när vi snackar jakt. Rent allmänt. Jag har ingen aning hur stor eller liten en vargstam ska vara för att bli "kontrollerad".

Faktum kvarstår. Jag ser fortfarande inte problemet med en licensjakt så länge det inte hotar att utrota vargen.

Medlem

Precis, så att tala om "kontrollerad" gör bara debatten mer förvirrad om man inte kan precisera vad det betyder.

Du ser inte problemet nä, men som du själv sa: "Frågan är inte så svart och vit".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Men kan du inte berätta vad problemet är i så fall?
Varför är jakt problem om djuret inte hotas att bli utrotningshotat?

Jag är helt för att förbjuda jakt på utrotningshotade djur.

"Frågan är inte så svart och vit"
Självfallet inte. Just därför ska heller inte en jakt förbjudas. Kanske man ska trappa ner, vad vet jag.

Medlem

Att inte bli utrotad och ett livskraftigt bestånd är inte i närheten av att vara samma sak. Jag anser att vilda djur har rätt till att finnas till som en självförsörjande enhet. Jag anser också att de problem som finns med en utökad vargstam kan lösas med exempelvis stängsel. Av samma anledning till att jag inte tycker att man ska skjuta av det tunna beståndet av elefanter i vissa delar av världen för att de förstör åkerbruk, eller noshörningar i Afrika för att de kommer för nära människor, eller tigrar i Indien, eller japaner som skyddar tonfiskbestånd genom att döda delfiner. Av samma orsak anser jag att en licensjakt på ett så stramt vargbestånd som vi i Sverige besitter är idiotiskt.

Vargen är fridlyst i Sverige, och är skyddad av följande motivering Artskyddsförordningen (en del i brottsbalken): "Arten kräver noggrant skydd enligt art- och habitatdirektivet."

Ska man trappa ner på licensjakten? Förra året skulle det skjutas 27 stycken vargar. 28 vargar sköts och man besköt betydligt fler. Att trappa ner den skulle då mena att lika många jägare skulle hetsskjuta på mindre djur? Vad är felet med en myndighet som utför skyddsjakt (som det varit tidigare) i så fall?

Notera att jag inte säger "fri tillväxt", innan någon jägare börjar kalla mina åsikter för utopiska.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

bra sagt bjosarn.


signatur

thank you, come again

Medlem

Rygg-dunkningarna i full gång ser jag

@Bjosarn.

Du ser inte problem med en växande varg-stam? Som sagt, att jaga varg för att hålla den på ett jämnt antal samtidigt som man inte utrotar den ser jag inga som helst problem med.

Sen saknar vargen någon "fiende". Då jakt känns som ett nödvändigt ont.

Det där med fridlyst kan vi ju diskutera. Men det verkar inte spela någon roll då man kan jaga ändå.

Men det är min åsikt. Trots detta är jag djurvän. Svårt att tro va?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Du ser inte problem med en växande varg-stam? Som sagt, att jaga varg för att hålla den på ett jämnt antal samtidigt som man inte utrotar den ser jag inga som helst problem med.

Det är ju det jag säger. De flesta myndigheter i Sverige anser att mellan 250-300 vargar över en längre period är att föredra. De allra flesta argumenterar inte heller för fri tillväxt, på samma grunder som att jag inte gör det. Men som jag sa, ett eget livskraftigt bestånd är att föredra.

Citat:

Sen saknar vargen någon "fiende". Då jakt känns som ett nödvändigt ont.

Skyddsjakt har jag inget emot. Vilket jag påpekat flera gånger. Däremot tycker jag att licensjakt på ett hotat (enligt myndigheter och lagen, men tydligen inte våran högerregering) djur är idiotiskt. SPECIELLT när frågan inte är utredd ordentligt.

Ingen vet exakt hur många djur det finns, speciellt inte hur många valpar som miste livet pga. att jakten dödade alfapar (något man kan undvika vid skyddsjakt). Ingen vet exakt hur många vargar som dör varje år pga. tjuvjakt. Ingen vet exakt hur många vargar som invandrar varje år. Och så vidare.

Citat:

Men det är min åsikt. Trots detta är jag djurvän. Svårt att tro va?

Nä, det är inte konstigt att djurvänner inte har något emot jakt. Däremot tycker jag att grunderna för licensjakt på varg är orimliga.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

EU:s miljökommissionär Janez Potocnik har enligt medierna gjort klart för miljöminister Andreas Carlgren att han kommer att anmäla den svenska regeringen för regelbrott om Sverige tillåter jakt. I ett pressmeddelande kan man läsa:
"Dessvärre innehåller Sveriges vargpolitik delar som tycks oförenliga med EU:s regler för bevarande av rovdjur. Mest oroväckande är godkännandet av licensjakt trots att vargen inte har gynnsam bevarandestatus."

* Att den svenska vargstammens förutsättningar att bevaras intakt är ogynnsamma.

* Att man beslutat om ett tak för antalet vargar utan en vetenskaplig förankring.

* Att man godkänt licensjakt på en fredad art utan att man uppfyllt EU-lagarnas undantagsvillkor.

* Att vargens utbredningsområde minskar i takt med att renskötselområdet utvidgas.

Att ett land anmäls är inte ovanligt, men jag tycker det bra att miljökommissionen är tydlig. Och ställer sig bakom de organisationer som motsäger sig en licensjakt med de nuvarande förutsättningarna.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ska bli intressant att se vart det leder.

Medlem

Då är det 1/4 av kvoten vilken regeringen satt upp kvar. Och hittills är det samma skeva fördelning som förra året, det vill säga att det är många äldre individer som skjutits - vilket skadar hela reviret. Alfapar som försvinner ställer till de för alla i gruppen, speciellt om det bara är unga individer som inte än kan jaga på egen hand.

"De svenska myndigheternas agerande ger mig få andra val än att föreslå till EU-kommissionen att starta ett formellt förfarande mot Sverige för brott mot EU:s miljölagstiftning”, skriver därför Janez Potocnik (EU:s miljökommissionär) i ett uttalande på måndagen."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Enligt en artikel i metro så har jägare de kontaktat varit ärliga med att syftet är att skjuta äldre vargar så att möjligheten till att stammen ska kunna fortplanta sig (dvs. att stammen kan överleva) försvinner.

Så vad var problemet med skyddsjakt nu igen?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

En livskraftig vargstam i landet skulle göra det svårt för svenska bönder att konkurrera på marknaden då kostnader för att dra stängsel samt uppehåll kostar en mindre förmögenhet, samtidigt som det sällan garanterar att hålla vargarna borta då de är ganska duktiga på att smita in på ett eller annat sätt. Regeringen fattar detta och vill begränsa vargstammen i Sverige, hellre än att en hel näring slås ut.

Vill du ha svenskt kött på matbordet, eller vill du ha varg i skogen?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

En livskraftig vargstam i landet skulle göra det svårt för svenska bönder att konkurrera på marknaden då kostnader för att dra stängsel samt uppehåll kostar en mindre förmögenhet, samtidigt som det sällan garanterar att hålla vargarna borta då de är ganska duktiga på att smita in på ett eller annat sätt. Regeringen fattar detta och vill begränsa vargstammen i Sverige, hellre än att en hel näring slås ut.

Vill du ha svenskt kött på matbordet, eller vill du ha varg i skogen?

+1
Väl talat, håller med helt och hållet.

AG
Medlem
Skrivet av Red_warning:

En livskraftig vargstam i landet skulle göra det svårt för svenska bönder att konkurrera på marknaden då kostnader för att dra stängsel samt uppehåll kostar en mindre förmögenhet, samtidigt som det sällan garanterar att hålla vargarna borta då de är ganska duktiga på att smita in på ett eller annat sätt. Regeringen fattar detta och vill begränsa vargstammen i Sverige, hellre än att en hel näring slås ut.

Vill du ha svenskt kött på matbordet, eller vill du ha varg i skogen?

Jag vill ha svenskt varg kött på bordet:D

Medlem
Skrivet av Red_warning:

En livskraftig vargstam i landet skulle göra det svårt för svenska bönder att konkurrera på marknaden då kostnader för att dra stängsel samt uppehåll kostar en mindre förmögenhet, samtidigt som det sällan garanterar att hålla vargarna borta då de är ganska duktiga på att smita in på ett eller annat sätt. Regeringen fattar detta och vill begränsa vargstammen i Sverige, hellre än att en hel näring slås ut.

Vill du ha svenskt kött på matbordet, eller vill du ha varg i skogen?

Tycker du inte att du förenklar problemet lite _väl_ mycket nu?
Det råder definitivt inte ett absolut motsatsförhållande mellan rovdjursbestånd och köttproduktion. Hur har annars köttproduktionen överlevt under alla dessa år med rovdjur i skogen?
När läste du senast om en hel kobesättning som utplånats av varg?

Att stängsla in markområden kan man mig veterligen söka EU-bidrag för.
Varg finns på en relativt begränsad yta i mellersta och södra sverige. Större delen av landet är vargfritt, där går det utmärkt att bedriva köttproduktion.

Så nej, varg i skogen betyder _inte_ en utplånad svensk köttindustri.

Skulle vilja se lite siffror på dessa förmågenheter det skulle kosta att stängsla in betesmarker också.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Vi anväder ALLT på kon. En varg äter man inte ens.

Tycker det är synd om vargen

/hundägare

AG
Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Red_warning:

En livskraftig vargstam i landet skulle göra det svårt för svenska bönder att konkurrera på marknaden då kostnader för att dra stängsel samt uppehåll kostar en mindre förmögenhet, samtidigt som det sällan garanterar att hålla vargarna borta då de är ganska duktiga på att smita in på ett eller annat sätt. Regeringen fattar detta och vill begränsa vargstammen i Sverige, hellre än att en hel näring slås ut.

Vill du ha svenskt kött på matbordet, eller vill du ha varg i skogen?

Tycker du inte att du förenklar problemet lite _väl_ mycket nu?
Det råder definitivt inte ett absolut motsatsförhållande mellan rovdjursbestånd och köttproduktion. Hur har annars köttproduktionen överlevt under alla dessa år med rovdjur i skogen?
När läste du senast om en hel kobesättning som utplånats av varg?

Att stängsla in markområden kan man mig veterligen söka EU-bidrag för.
Varg finns på en relativt begränsad yta i mellersta och södra sverige. Större delen av landet är vargfritt, där går det utmärkt att bedriva köttproduktion.

Så nej, varg i skogen betyder _inte_ en utplånad svensk köttindustri.

Skulle vilja se lite siffror på dessa förmågenheter det skulle kosta att stängsla in betesmarker också.

Så folk som bor där får inte ha köttproduktion. eller menar du att dom måste flytta?

Medlem
Skrivet av AG:

Så folk som bor där får inte ha köttproduktion. eller menar du att dom måste flytta?

Jag ser din halmdocka.
Om folk vill ha storskalig köttproduktion i vargland så får de anpassa sig till rådande förhållanden.
När senast hörde du om en kobesättning som utplånades av varg?

Om yttre förutsättningar omöjliggör en näringsgren så är det bara att acceptera det enligt mig. Inte fan kan man vara så blåögd att man tror att allt är rättvist när man driver en konkurrenssatt verksamhet i vinstdrivande syfte?
Men hittils har jag inte hört om några köttproducenter alls som slagit igen pga vargproblemet. Eller sitter du kanske inne med något smaskigt?
Och då pratar jag inte småskaligt lokalt, utan storskaligt industriellt.


signatur

Dryg och bitter.

AG
Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av AG:

Så folk som bor där får inte ha köttproduktion. eller menar du att dom måste flytta?

Jag ser din halmdocka.
Om folk vill ha storskalig köttproduktion i vargland så får de anpassa sig till rådande förhållanden.
När senast hörde du om en kobesättning som utplånades av varg?

Om yttre förutsättningar omöjliggör en näringsgren så är det bara att acceptera det enligt mig. Inte fan kan man vara så blåögd att man tror att allt är rättvist när man driver en konkurrenssatt verksamhet i vinstdrivande syfte?
Men hittils har jag inte hört om några köttproducenter alls som slagit igen pga vargproblemet. Eller sitter du kanske inne med något smaskigt?
Och då pratar jag inte småskaligt lokalt, utan storskaligt industriellt.

Varför behöver vi varg det är ju inte så att den dör ut om den inte finns här.

Medlem

"NIMB"
Vargen är en lika naturlig del av faunan som gråsparven.
Mer förklaring än så behövs faktiskt inte.


signatur

Dryg och bitter.

AG
Medlem
Skrivet av Nestor:

"NIMB"
Vargen är en lika naturlig del av faunan som gråsparven.
Mer förklaring än så behövs faktiskt inte.

Men svarta är inte en del av faunan ska vi skjuta av dom?

Medlem
Skrivet av AG:
Skrivet av Nestor:

"NIMB"
Vargen är en lika naturlig del av faunan som gråsparven.
Mer förklaring än så behövs faktiskt inte.

Men svarta är det inte ska vi skjuta av dom?

Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du menar.
Den meningen är oläslig.
Ska vi skjuta svarta eller vad :S


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av AG:

Varför behöver vi varg det är ju inte så att den dör ut om den inte finns här.

Vad har vi för rätt att bestämma vad som ska få leva var?

Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av AG:

Varför behöver vi varg det är ju inte så att den dör ut om den inte finns här.

Vad har vi för rätt att bestämma vad som ska få leva var?

Håller med till 110% detta är sjukt

Skriv svar