Mass Effect 2 för PS3: "mer än en simpel portning"

Medlem

Oj lucktar som om d kommer att kosta 500kr. Kan inte ni på FZ ha med hur många gig spelen( och d här spelet med dlc) på psn tar upp. Inget som sony vill skylta me i alla fall.

Medlem

Ops... här var det fanboy krig. Patetiskt? Japp.. som fan.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Fanboy eller inte, man måste ju kunna diskutera varandras åsikter och försvara sina egna samt även respektera andras..


signatur

To be the man you gotta beat the man!

Medlem

Ben&Jerry's Half Baked


signatur

Everyday I worry all day

Inaktiv
Skrivet av redmac:
Skrivet av the_o:

Mja, Digital foundry gjorde ju en test och PS3 versionen hade ju inte bättre grafik än 360 verren
"Teamet har satsat på att utnyttja hårdvaran till max för att skapa en sådan bra upplevelse som möjligt"

Ojojoj. PS3 är nu utmaxad grafiskt.

" Det var också extremt viktigt för oss att se till att PS3-kontrollen kändes bra"
Det kan inte ha varit lätt med den handkontrollen....

PS3 versionen har bättre skuggor, mer stabil framerate. Det i sig gör en stor skillnad då xb versionen hade frame drops som låg på 15fps om jag minns rätt. PS3 versionen ligger på 30fps och kan ibland indikera på att nå 40fps.

Mja, vad de säger är ju bland annat att screen tear är mer vanlig (betydligt mer) på PS3 då de kör med unlocked framerate (drops förekommer mest i cutscenes på 360 där det faktiskt inte gör så mycket)
Läs om den igen, för det du skriver är inte riktigt vad de försöker få fram. MEN, jag är glad åt att även PS3 ägare kan få händerna på ett rikgtigt grymt RPG som krossar allt PS3 redan hade, synd att de inte portade 1an med bara.

Jag har säkert påpekat detta i andra trådar här, men återigen - PS3an har en jättenackdel gentemot 360 grafikmässigt, och det är att den har endast 256mb grafikminne (och 256 mb ram) medans 360 har 512 mb DELAT minne, vilket i praktiken innebär att det är mycket lättare att göra snygga spel på 360. PS3an är tyvärr redan "gammal" och såny vet detta, men grafikmässigt så kan den hänga med 360 om man går den långa vägen och tar grafikbelastning FRÅN gpu:n och försöker ersätta den med cpu:n - en ren idioti egentligen, varför ens ha en gpu då och inte bara fler kärnor på cpun och allt minne där om det nu är en så bra lösning....!

Ännu lite enklare förklarat - 360 kan hantera betydligt större texturer = snyggare närdetaljrikedom (inte enbart, men för att alla ska förstå) samt att 360ns grafikprocessor är mer avancerad och kan hantera saker onchip som PS3 måste använda sig av processorkraft för (ex antialiasing , dvs utsmetning för att bli av med "kanterna" som låga upplösningar ger).

Såny gjorde ett "bad call" med grafikprocessorn till PS3, och den båten försöker de nu rädda tills de kommit över sjön så de har pengar att skaffa en ny (läs PS4). Om inte PS3 visar sig lönsam inom 1-3 år(om ens det räcker) så är jag rätt övertygad om att det kommer att bli stora förändringar inför nästa generations konsoler......

Btw, både PS3 och 360 är självklart förbisprungna grafikmässigt av PC vid detta laget - och ingen "magi" från såny kan göra deras missar ogjorda

MS gjorde ett smart move att ge utvecklarna möjligheterna redan från dag 1.....

Kontrollen - som sagt, jag har båda och PS3ans lämnar mig väldigt puzzled.. den är liksom inte genomtänkt, det verkar som att det var viktigare att PS2 ägarna skulle känna igen sig än att göra en bra handkontroll.

Inaktiv
Skrivet av HeartBreakKid:

Fanboy eller inte, man måste ju kunna diskutera varandras åsikter och försvara sina egna samt även respektera andras..

+1

Köp båda konsolerna och avgör själva - båda är likvärdiga grafikmässigt, den ena har bluray, den andra har grymt bra onlinelir och en gedignare och mer mogen "nätservice".
Sen kommer klart kinect att avgöra denna generationen när "core"/hybrid spelen kommer, men det tar vid i en annan tråd en annan dag.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Mja, vad de säger är ju bland annat att screen tear är mer vanlig (betydligt mer) på PS3 då de kör med unlocked framerate (drops förekommer mest i cutscenes på 360 där det faktiskt inte gör så mycket)
Läs om den igen, för det du skriver är inte riktigt vad de försöker få fram. MEN, jag är glad åt att även PS3 ägare kan få händerna på ett rikgtigt grymt RPG som krossar allt PS3 redan hade, synd att de inte portade 1an med bara.

Jag har säkert påpekat detta i andra trådar här, men återigen - PS3an har en jättenackdel gentemot 360 grafikmässigt, och det är att den har endast 256mb grafikminne (och 256 mb ram) medans 360 har 512 mb DELAT minne, vilket i praktiken innebär att det är mycket lättare att göra snygga spel på 360. PS3an är tyvärr redan "gammal" och såny vet detta, men grafikmässigt så kan den hänga med 360 om man går den långa vägen och tar grafikbelastning FRÅN gpu:n och försöker ersätta den med cpu:n - en ren idioti egentligen, varför ens ha en gpu då och inte bara fler kärnor på cpun och allt minne där om det nu är en så bra lösning....!

Ännu lite enklare förklarat - 360 kan hantera betydligt större texturer = snyggare närdetaljrikedom (inte enbart, men för att alla ska förstå) samt att 360ns grafikprocessor är mer avancerad och kan hantera saker onchip som PS3 måste använda sig av processorkraft för (ex antialiasing , dvs utsmetning för att bli av med "kanterna" som låga upplösningar ger).

Såny gjorde ett "bad call" med grafikprocessorn till PS3, och den båten försöker de nu rädda tills de kommit över sjön så de har pengar att skaffa en ny (läs PS4). Om inte PS3 visar sig lönsam inom 1-3 år(om ens det räcker) så är jag rätt övertygad om att det kommer att bli stora förändringar inför nästa generations konsoler......

Btw, både PS3 och 360 är självklart förbisprungna grafikmässigt av PC vid detta laget - och ingen "magi" från såny kan göra deras missar ogjorda

MS gjorde ett smart move att ge utvecklarna möjligheterna redan från dag 1.....

Kontrollen - som sagt, jag har båda och PS3ans lämnar mig väldigt puzzled.. den är liksom inte genomtänkt, det verkar som att det var viktigare att PS2 ägarna skulle känna igen sig än att göra en bra handkontroll.

Mjo, fast större texturer ger ju inte hela bilden, PS3an kan t ex hantera tyngre operationer, så att slänga in fler shaders och polygoner klarar den med bravur, klart att båda plattformarna har nackdelar och svagheter.

Men jag tycker ändå att Uncharted 2 ser betydligt bättre ut i helhet än ngt annat vi sett på 360n.

Men min grundsynpunkt är ändå att BÅDA konsolerna gjort sitt och det är dags att få nya plattformar, hela spelindustrin hålls ju tillbaka.
Värt att tänka på är att PC-spel mer eller mindre enbart har högre texturupplösning, den makalösa grafikutveckling vi såg under 2000-talet har mer eller mindre avstannat eftersom konsolerna står för den största försäljningen idag och de är ju frusna i tiden, och det enda sättet att få konsolgrafik att se fantastisk ut är ruskigt smarta utvecklare.
Men upplösningen hålls låg, AA är det första utvecklarna struntar i när de vill få grafiken att se bättre ut, det finns små grafikfel i mer eller mindre varje spel vi ser, och fotorealism är vi långt ifrån.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Inaktiv
Skrivet av simulacra:
Skrivet av the_o:

Mja, vad de säger är ju bland annat att screen tear är mer vanlig (betydligt mer) på PS3 då de kör med unlocked framerate (drops förekommer mest i cutscenes på 360 där det faktiskt inte gör så mycket)
Läs om den igen, för det du skriver är inte riktigt vad de försöker få fram. MEN, jag är glad åt att även PS3 ägare kan få händerna på ett rikgtigt grymt RPG som krossar allt PS3 redan hade, synd att de inte portade 1an med bara.

Jag har säkert påpekat detta i andra trådar här, men återigen - PS3an har en jättenackdel gentemot 360 grafikmässigt, och det är att den har endast 256mb grafikminne (och 256 mb ram) medans 360 har 512 mb DELAT minne, vilket i praktiken innebär att det är mycket lättare att göra snygga spel på 360. PS3an är tyvärr redan "gammal" och såny vet detta, men grafikmässigt så kan den hänga med 360 om man går den långa vägen och tar grafikbelastning FRÅN gpu:n och försöker ersätta den med cpu:n - en ren idioti egentligen, varför ens ha en gpu då och inte bara fler kärnor på cpun och allt minne där om det nu är en så bra lösning....!

Ännu lite enklare förklarat - 360 kan hantera betydligt större texturer = snyggare närdetaljrikedom (inte enbart, men för att alla ska förstå) samt att 360ns grafikprocessor är mer avancerad och kan hantera saker onchip som PS3 måste använda sig av processorkraft för (ex antialiasing , dvs utsmetning för att bli av med "kanterna" som låga upplösningar ger).

Såny gjorde ett "bad call" med grafikprocessorn till PS3, och den båten försöker de nu rädda tills de kommit över sjön så de har pengar att skaffa en ny (läs PS4). Om inte PS3 visar sig lönsam inom 1-3 år(om ens det räcker) så är jag rätt övertygad om att det kommer att bli stora förändringar inför nästa generations konsoler......

Btw, både PS3 och 360 är självklart förbisprungna grafikmässigt av PC vid detta laget - och ingen "magi" från såny kan göra deras missar ogjorda

MS gjorde ett smart move att ge utvecklarna möjligheterna redan från dag 1.....

Kontrollen - som sagt, jag har båda och PS3ans lämnar mig väldigt puzzled.. den är liksom inte genomtänkt, det verkar som att det var viktigare att PS2 ägarna skulle känna igen sig än att göra en bra handkontroll.

Mjo, fast större texturer ger ju inte hela bilden, PS3an kan t ex hantera tyngre operationer, så att slänga in fler shaders och polygoner klarar den med bravur, klart att båda plattformarna har nackdelar och svagheter.

Men jag tycker ändå att Uncharted 2 ser betydligt bättre ut i helhet än ngt annat vi sett på 360n.

Men min grundsynpunkt är ändå att BÅDA konsolerna gjort sitt och det är dags att få nya plattformar, hela spelindustrin hålls ju tillbaka.
Värt att tänka på är att PC-spel mer eller mindre enbart har högre texturupplösning, den makalösa grafikutveckling vi såg under 2000-talet har mer eller mindre avstannat eftersom konsolerna står för den största försäljningen idag och de är ju frusna i tiden, och det enda sättet att få konsolgrafik att se fantastisk ut är ruskigt smarta utvecklare.
Men upplösningen hålls låg, AA är det första utvecklarna struntar i när de vill få grafiken att se bättre ut, det finns små grafikfel i mer eller mindre varje spel vi ser, och fotorealism är vi långt ifrån.

+1 på att vi behöver en ny generation

Dock har PS3an inte möjlighet till fler polygoner eller shaders. Grafikminnet används ju till allt som har med grafiken på grafikprocessorns sida. DÄrav har PS3 haft sådana problem med att leverera äkta 1080P och hög framerate - något som de LOVADE innan PS3an kom ut i omlopp. De flesta spel på ps3 är därför INTE 1080P (äkta) idag, för att de saknar grafikminne att både ha texturer, polygoner etc.

Shaders mm är normalt sett en feature på grafikkortet som inte ska belasta huvudprocessorn nämnvärt. Det som exklusiva titlar till PS3 använder som de flesta multiplattformstitlar inte använder är ju just huvudprocessorn och dess minne som kompensation för dess underlägsna GPU. Detta är som jag ser det på en SPEL-konsol deras största misstag.

Medlem

Hittills har dom snyggaste konsolspelen spelen varit PS3-exklusiva, så det får väl stå som bevis på att PS3:an kan skapa bättre grafik...


signatur

yolo

Medlem

Äger en Xbox360 sedan länge men har även varit sugen på att skaffa en PS3 nu på senaste. Det sjuka och samtidigt det tråkiga är att ALLT faller på den sketna handkontrollen PS3 har. Jag har ägt en Playstation 1 och 2, då gillade jag handkontrollen... men då visste man inte bättre. Sedan första gången jag höll i en Xbox kontroll har det varit det enda alternativet för mig.

Xbox kontrollen var bra, Xbox360 kontrollen är _perfektion_. PERIOD!


signatur

Intel C2D E6600 - Antec P182B - Zalman 600W Silent - GeForce 8800GTS 640 MB - Corsair Xtreme 4GB - Samsung Spinpoint 500GB Silent

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Hittills har dom snyggaste konsolspelen spelen varit PS3-exklusiva, så det får väl stå som bevis på att PS3:an kan skapa bättre grafik...

Känns som att det är din personliga åsikt PLUS att det är för att Såny har gett en del utvecklare väldigt mycket pengar för att "gå över ån" för att utnyttja cpu/minne för att göra lite extra grafikförbättringar.

MS har inte behövt göra detta(eftersom deras GPU är överlägsen), men det är fullt möjligt även där att börja utnyttja dess cpu för grafik.

Överlag så har 360 bäst grafik i multiplattform titlar, även där ps3 har använts som primär plattform.

Sen tror jag bara max 1 eller 2 spel på ps3 kan matcha Gears of wars grafik, eller ens reach tekniska underverk.

MEN, som utvecklare så vill du inte lägga en massa extra tid och pengar på att utveckla mjukvarulösningar på något som skulle funnits API för redan från början, för det är inte kostnadseffektivt.
Så hade BARA PS3 funnits på marknaden så kan du ge dig fasiken på att Såny hade sparat in de pengarna de slängt på guerilla games eller uncharted utvecklarna, för att inte nämna GT5.....

Ska ett bilspel behöva ta 6 års utveckling och en halv miljard i utvecklingskostnad för att bara precis komma ifatt ett spel som utvecklats till 360 på 2års tid och med en femtedels budget men ändå fler funktioner och större detaljrikedom?

Hade jag varit utvecklare så hade jag föredragit 360n som plattform....
Att skapa ett spel handlar egentligen om att så enkelt som möjligt (för att kunna hålla nere kostnader och maximera kundens value for the money) göra något så nära ens vision som man bara kan. Att då en plattform ska göra det SVÅRARE genom att ha ett undermåligt utvecklarkit och sakna basfunktioner (som ex man på PC idag ser som standard) är ju bara absurt.

Medlem

Sluta upp nu var glad att d kommer bra spel(som Mass Effect 2) snart är icke -spelarna här å kuttar dej i ryggen! Som vi vet så finns d bara en fiende å d e dom som vill stoppa spel! Jag har Mass Effect på datorn ska nog spela klart d först innan jag köper detta för dragon age2 är nu inte min grej så d blir de här is.

Inaktiv

Yes! Nog med detta. Grattis alla som inte har 360, men har PS3 - ni kommer få ert bästa spel hittintills på plattformen!

Medlem
Skrivet av anon_81726:

+1

+1


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Citat:

Hittills har dom snyggaste konsolspelen spelen varit PS3-exklusiva, så det får väl stå som bevis på att PS3:an kan skapa bättre grafik...

Citat:

Överlag så har 360 bäst grafik i multiplattform titlar, även där ps3 har använts som primär plattform.

Nämn något spel som har utvecklats som multiplattform som har utvecklats på ps3:an?

Ps3:an lider av att allt utvecklas till Xbox och sen portas dåligt med kass framerate etc för att de inte kan hantera cellteknik.

Citat:

Sen tror jag bara max 1 eller 2 spel på ps3 kan matcha Gears of wars grafik, eller ens reach tekniska underverk.

Då har du inte spelat Uncharted eller infamous, spel som har absolut ingen dropp i framrate whatsoever, det är knappast något man kan säga om Xbox spel.
Reach tekniska underverk? KOM IGEN! Vart i helvete är det ett underverk?

Citat:

Ska ett bilspel behöva ta 6 års utveckling och en halv miljard i utvecklingskostnad för att bara precis komma ifatt ett spel som utvecklats till 360 på 2års tid och med en femtedels budget men ändå fler funktioner och större detaljrikedom?

Vilket inte har något med PS3:an att göra överhuvudtaget utan utvecklaren av GT5, det är som att sparka på microsoft för att red alert har dålig grafik och är sämre än starcraft.

Citat:

Hade jag varit utvecklare så hade jag föredragit 360n som plattform....
Att skapa ett spel handlar egentligen om att så enkelt som möjligt (för att kunna hålla nere kostnader och maximera kundens value for the money) göra något så nära ens vision som man bara kan. Att då en plattform ska göra det SVÅRARE genom att ha ett undermåligt utvecklarkit och sakna basfunktioner (som ex man på PC idag ser som standard) är ju bara absurt.

Det hade jag också gjort, men jag hade även gett mig på PS3:an för som det är just nu så är Cellprocessor framtiden så om de inte lär sig hantera det och vågar satsa på det så kan vi lika gärna gå tillbaka till ångtåg och 56k modem för utvecklingen kommer ändå stå still.

Hmpf, trist med allt det här exklusiva för vissa plattformar...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

@brandter Väldigt många spel använder PS3 som primär utvecklingsplattform sen ca 1,5-2 år tillbaka, ett välkänt är ju ex Battlefield Bad Company 2....
Se mitt tidigare inlägg om spelutveckling till ps3 tidigare i trden och varför det är dåligt för konsumenterna att det kostar mer att utveckla... (eller gå en ekonomikurs)

Att du inte förstår hur [tekniskt] avancerat REACH är för sin tid(och välpolerat) säger rätt mycket om dina åsikter och deras värde.

Uncharted är grafikmässigt snyggt, men inte utan sina brister... får väl hänvisa dig till DFs tester, men du har säkert redan läst och avfärdat dem... Dock kan man nog säga att det är bland de bäst gjorda spelen till PS3 om inte det bästa.

GT5 är utgivet av Sony, ungefär som Gears of war eller Forza för xbox. Att PD haft uppenbara problem att utveckla till PS3 har varit känt sedan länge - kraven från Sony var ju tidigt "60fps och 1080P", något som de inte klarade heller (mer än delvis).
Din referens till starcraft och red alert + ms var inte bara dum, den var helt onödig.....

Att cellprocessorn skulle vara framtiden är din personliga åsikt som säkert de flesta x86 ägare inte håller med om.
Fråga amd eller ti eller arm om de tycker att cell processorn är framtiden tex....

Ingen kan stoppa utvecklingen... men däremot kan folk dra åt olika håll.

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

Hmpf, trist med allt det här exklusiva för vissa plattformar...

+1

12
Skriv svar