PSN-återkomsten - detta ger Sony som plåster på såren

Medlem

•LittleBigPlanet:bra spel!

•Infamous:ricktigt bra spel!

•Wipeout HD/Fury:skita bra med fury

•Ratchet & Clank Future: Quest For Booty:inget "helt" spel

•Dead Nation:bra

Medlem

Oh förväntade mig inget och så får jag Ratchet & Clank OCH Wipeout, Tack Sony!


signatur

woop woop

Medlem

Faaan, så har man ju både lbp & infamous -.- dom andra spelen var ju inge häftiga alls....

Medlem

Trodde defenitivt det skulle vara sämre spel , jag är nöjd!

Är det bara jag som inte kommer in på ps store eller är det meningen att man inte ska kunna komma in ännu?

Inaktiv
Skrivet av adda:

Trodde defenitivt det skulle vara sämre spel , jag är nöjd!

Är det bara jag som inte kommer in på ps store eller är det meningen att man inte ska kunna komma in ännu?

Sveriges psn öppnas väl inte förran 31 maj, det är bra bit kvar.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Riktigt najs att de gör så! Men urvalet kunde väl vara nåååågot större. En polare hade fyra av spelen och en del här verkar ju vara i samma sits, och några som rentav har alla fem. Blir ju ganska skevt för dessa, då det blir som att de BRA kunderna inte får några plåster alls typ.

För min del blir det nog Infamous, som jag funderat på ganska länge. Men som #2 vet jag inte riktigt. Får väl bli Dead Nation, kanske kan vara kul att lira med nån polare..

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Frgr:
Skrivet av Gandir:

PSN+ är ju bara reklam from Sony's sida något de hoppas att folk skall fortsätta att använda och betala för efteråt, man får ju ingen behållning av detta alls. Spelen de erbjuder är ju mer eller mindre ett skämt, helst med tanke på att alla som skaffade PSN+ redan har till ex redan fått Little Big Planet.

När man inte trodde Sony kunde bli sämre så överraskar de med att dra ett nytt lågvattenmärke. Jag vill ha riktigt kompensation för att de inte skyddar mina personuppgifter på det sättet de måste göra enligt lagen, men tydligen så måste man dra dem inför domstol för att få det. Sedan vill jag även bli kompenserad för att tjänsten inte varit tillgänglig under sådan lång tid med något jag kan ha nytta av.

Skulle gärna se källa på att de inte skyddade uppgifterna på ett sådant sätt att de inte följde lagen? Jag tycker dock kompensationen är generös, tycker du dem borde gjort en undersökning på vilka spel folk har och inte har?

Detta är vad som gäller enligt lagen

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

Sedan har det visat sig att Sony har haft gammal osäker server mjukvara, varit utan brandvägg och inte krypterat personinformationen.

står lite om detta på

http://www.joystiq.com/2011/05/05/psn-servers-were-unpatched-...

Sedan lever vi i ett fritt land så du får tycka att det är bra kompensation om du vill, men jag tycker det ett slag i ansiktet på deras kunder, som inte kunnat använda sina maskiner och spel för det de har köpt dem.

Jag tvivlar på att Sony på något sätt påverkas av PUL.

När det gäller kompensation så har de ingen som helst skyldighet att kompensera dig för en tjänst som är helt gratis. När det gäller PSN+ så får man mer tid än "downtime" som kompensation.

Sen att de hade dåligt patchade servers etc, det är ju illa för ett företag som handhar så mycket personuppgifter etc.

Medlem

Förstår inte hur folk kan tycka att det här är billigt. Såg någon siffra på att PSN har ca 77 miljoner användare, om de skulle ge en 400kr i PS Store som vissa föreslår skulle det ju bli en ofantlig siffra. Antagligen har Sony lyckats förhandla fram ett avtal med dessa utvecklare om att de bara behöver betala en mindre siffra per spel, men något kostar det säkert. Därför inte helt oväntat att det är spel som fått uppföljare då dessa utvecklare säkert är lättare att få att gå med på att ge bort spelen för en struntsumma.

Tror knappast att EA Games skulle ge bort BF3 för någon krona per spel. Speciellt eftersom Sony inte har någon skyldighet att ge någon något överhuvudtaget så ska alla vara riktigt tacksamma för att de får något alls, speciellt för att de får riktiga spel och inte minis.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Ja i allafall i denna fanboy skaran utav spelindustrin i sin helhelt som finns på FZ. Nästan så man skäms över att vara på denna sidan, med tanke på hur folk hurrar på Sony som inte enns kan ta sitt ansvar än mindre gör rätt för sina inkompetenta misstag.

Hur tycker du att Sony ska kompensera kunderna då?

Genom valfrihet, genom något som har ett värde för alla, de spelen på listan har inget värde alls för mig efter som de är totalt ointressanta spel rakt igenom. Bästa sättet är nog att ge alla en viss summa att handa för på PSN alternativt köra en drive där man får välja ett valfritt spel på skiva som Sony skickar ut via post. Det skulle vara en kompensation för att PSN har legat nere så pass länge som det har gjort.

Men sedan skall de även betala ut ersättning för den skada de har åstadkommit och för deras sätt att inte uppfylla lagar och förordningar när det gäller ett skydda personuppgift, fast vad det skall bestå av är en mera komplicerad fråga som bäst avgörs utav rättssystemet.

Okej, nu vill jag vet vad för slags "Skada" du har fått utstått? För jag antar att du inte har förlorat någon form av kapital, eller har du blivit nerspöad nån kväll du gick ut för att du hade tråkigt pga att PSN var nere?

Och vad gäller dina personer uppgifter,
(och innan jag forsätter vill jag bara påpeka, Nej du är inte vikitg för nån utanför din familj-/vänkrets, blir så trött på folk som tror de är nr.1 på alla hackers list över personuppgifter de vill åt)
så är det nog inge större fara, såvidare du inte har skyddad identitet vilket i sånna fall vore rätt så korkat att lägga ute den på någon form av tjänster med internät uppkoppling.

Och innan nån skirker "FANBOY" vill jag citera vår käre Yahtzee "being a person white enough to have all three consoles I can give a fair judgment" ...eller nått i den stillen.

Medlem

Det blir Infamous och Dead Nation (de 2 jag inte hade)
Är lite osäker på om man inte fortfarande får LittleBigPlanet när man signar för Playstation Plus (kan vara värt en tanke om någon känner sig manad efter denna fadäsen). På mitt PS+ har det stått "Free download LBP and keep it forever" hela tiden. Iofs tecknade jag direkt när tjänsten kom.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av warh0g:

Det blir Infamous och Dead Nation (de 2 jag inte hade)
Är lite osäker på om man inte fortfarande får LittleBigPlanet när man signar för Playstation Plus (kan vara värt en tanke om någon känner sig manad efter denna fadäsen). På mitt PS+ har det stått "Free download LBP and keep it forever" hela tiden. Iofs tecknade jag direkt när tjänsten kom.

Det där påpekade en polare också.. Men kan de verkligen ha kört en sån fuling? Jag har det (LBP) dock redan, så för mig spelar det inte så stor roll.

Medlem
Skrivet av Xstioph:
Skrivet av warh0g:

Det blir Infamous och Dead Nation (de 2 jag inte hade)
Är lite osäker på om man inte fortfarande får LittleBigPlanet när man signar för Playstation Plus (kan vara värt en tanke om någon känner sig manad efter denna fadäsen). På mitt PS+ har det stått "Free download LBP and keep it forever" hela tiden. Iofs tecknade jag direkt när tjänsten kom.

Det där påpekade en polare också.. Men kan de verkligen ha kört en sån fuling? Jag har det (LBP) dock redan, så för mig spelar det inte så stor roll.

Det var ett introduktionserbjudande. Reggade du dig någon månad senare fick du inte LBP. Härligt att få två spel nu iaf som jag inte spelat förut.

Avstängd

Trevligt! Då blire wipeout HD/Fury (kanske har det redan, om jag redan har det så blire ratchet) och sen dead nation.

Moderator | Testpilot

Detta gäller ingenting gällande PC delen av Sony eller? T ex DC universe online?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Detta gäller ingenting gällande PC delen av Sony eller? T ex DC universe online?

Du får ju en gratis batman-inspirerad mask och two-face som plåster på såren i DCUO. Om du kollar i din questlog(J) så ligger det ett uppdrag där vid namn "Welcome Back Reward" eller nåt åt.

Medlem

Jag tycker det va helt ok. Som andra skriver så har Sony inget tvång på sig att göra detta, man får vara glad att det kommer lite kompensation. Och lite grovt kan man ju bara tänka att om de bara skulle skänka varje user ett spel för ett värde på 5 kronor blir det ju direkt 5 x 77.000.000. Att förvänta sig att det gratis ska ges bort spel till fullpris är enligt mig lite naivt och tro.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Frgr:
Skrivet av Gandir:

PSN+ är ju bara reklam from Sony's sida något de hoppas att folk skall fortsätta att använda och betala för efteråt, man får ju ingen behållning av detta alls. Spelen de erbjuder är ju mer eller mindre ett skämt, helst med tanke på att alla som skaffade PSN+ redan har till ex redan fått Little Big Planet.

När man inte trodde Sony kunde bli sämre så överraskar de med att dra ett nytt lågvattenmärke. Jag vill ha riktigt kompensation för att de inte skyddar mina personuppgifter på det sättet de måste göra enligt lagen, men tydligen så måste man dra dem inför domstol för att få det. Sedan vill jag även bli kompenserad för att tjänsten inte varit tillgänglig under sådan lång tid med något jag kan ha nytta av.

Skulle gärna se källa på att de inte skyddade uppgifterna på ett sådant sätt att de inte följde lagen? Jag tycker dock kompensationen är generös, tycker du dem borde gjort en undersökning på vilka spel folk har och inte har?

Detta är vad som gäller enligt lagen

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

Sedan har det visat sig att Sony har haft gammal osäker server mjukvara, varit utan brandvägg och inte krypterat personinformationen.

står lite om detta på

http://www.joystiq.com/2011/05/05/psn-servers-were-unpatched-...

Sedan lever vi i ett fritt land så du får tycka att det är bra kompensation om du vill, men jag tycker det ett slag i ansiktet på deras kunder, som inte kunnat använda sina maskiner och spel för det de har köpt dem.

Jag tvivlar på att Sony på något sätt påverkas av PUL.

När det gäller kompensation så har de ingen som helst skyldighet att kompensera dig för en tjänst som är helt gratis. När det gäller PSN+ så får man mer tid än "downtime" som kompensation.

Sen att de hade dåligt patchade servers etc, det är ju illa för ett företag som handhar så mycket personuppgifter etc.

Sony är som alla andra tvungen att följa de lagar i de länder de opererar i så jo de är påverkade av PuL i högstagrad efter som de är operatvia inom EU så gäller PuL både i hela EU och i Sverige.

Medlem
Skrivet av Xzet:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Ja i allafall i denna fanboy skaran utav spelindustrin i sin helhelt som finns på FZ. Nästan så man skäms över att vara på denna sidan, med tanke på hur folk hurrar på Sony som inte enns kan ta sitt ansvar än mindre gör rätt för sina inkompetenta misstag.

Hur tycker du att Sony ska kompensera kunderna då?

Genom valfrihet, genom något som har ett värde för alla, de spelen på listan har inget värde alls för mig efter som de är totalt ointressanta spel rakt igenom. Bästa sättet är nog att ge alla en viss summa att handa för på PSN alternativt köra en drive där man får välja ett valfritt spel på skiva som Sony skickar ut via post. Det skulle vara en kompensation för att PSN har legat nere så pass länge som det har gjort.

Men sedan skall de även betala ut ersättning för den skada de har åstadkommit och för deras sätt att inte uppfylla lagar och förordningar när det gäller ett skydda personuppgift, fast vad det skall bestå av är en mera komplicerad fråga som bäst avgörs utav rättssystemet.

Okej, nu vill jag vet vad för slags "Skada" du har fått utstått? För jag antar att du inte har förlorat någon form av kapital, eller har du blivit nerspöad nån kväll du gick ut för att du hade tråkigt pga att PSN var nere?

Och vad gäller dina personer uppgifter,
(och innan jag forsätter vill jag bara påpeka, Nej du är inte vikitg för nån utanför din familj-/vänkrets, blir så trött på folk som tror de är nr.1 på alla hackers list över personuppgifter de vill åt)
så är det nog inge större fara, såvidare du inte har skyddad identitet vilket i sånna fall vore rätt så korkat att lägga ute den på någon form av tjänster med internät uppkoppling.

Och innan nån skirker "FANBOY" vill jag citera vår käre Yahtzee "being a person white enough to have all three consoles I can give a fair judgment" ...eller nått i den stillen.

NR 1 det finns inte några tjänster som är gratis, jag har betalt för att använda PSN genom att köpa en Playstation 3 och genom att köpa spel till min maskin för att spela dem online, vilket är det jag använder min Playstation till och även orsaken till att jag köpte den. Den skada jag och många andra har lidit är att PSN dels inte har fungerat under 3 veckors tid, samt att våra personuppgifter och kreditkort har läckt ut. Online spel är även en officell funktion till konsollen i fråga, och används både i marknasförningen och står omnämd på kartongen och i manualen till din enhet.

Sedan om du tycker att personuppgifter inte är viktiga eller att de inte spelar någon roll om någon läcker ut dem hur som helst, så är det din åsikt. Jag är av en helt annan åsikt och det är även lagen i alla länder i EU, samt USA och Japan också, lagen är väldigt stark när det kommer till hantering utav personuppgifter.

Jag tror inte att någon hacker eller någon kommer att använda mina personuppgifter, men det hör inte till saken det är min ensak med vilken jag vill dela dem med eller inte. Vilket är min rättighet enligt lag, och Sony har brustit i sitt ansvar och inte skyddat dessa uppgifter enligt vad lagen kräver i EU vilket har gjort att en skada till användaren har uppkommit.

Medlem

Men när kommer vi ha möjlighet att få dessa spel? Själva PS Store är ju fortfarande nere (senast inloggning 08:50 18/5).
Någon som kommit ut på PS Store?

Medlem

@Gandir. Varför håller du Sony ansvarig för att deras näverk har blivit hackat? Finns det överhuvudtaget någonting alls som är 100% säkert? Det är fanskapen som hackade sig in som bär skulden såklart. Kompensationen från Sony kan alltid diskuteras (jag själv är nöjd), men att snacka om stämmnignar och sådant strunt?
Vem vill du stämma/skylla på om din bostad brinner ner? Fastighetsägaren som inte såg till att det var omöjligt, polisen som (trots att det är olagligt inte fanns där för att hindra en anlagd brand alt. brandkåren som inte stod utanför 24/7 för att kunna göra det dom får betalt för?

Någonstans så har människor ett eget ansvar att inte göra allt som är fysiskt möjligt. Sony är lika mycket offer som alla kunder. Detta har ju gett otroligt mycket dålig publicitet och har kostat dem antagligen hur mycket som helst. Jag är verkligen inte nöjd med att mina kortuppgifter finns i händerna på okända skrupelfria mäniskor, men jag förstår iallafall vem som bär den egentliga skulden för det, och det är inte Sony, det behöver man inte vara någon jäkla "fanboy" för att fatta.

Något jag har svårare att förstå är alla dessa Sonyhatare som fradgar öppet i posterna rörande PSN-krisen. Som det låter på er så är det egentligen Sony som ligger bakom vinterns höga elpriser, lågkonjunkturen, vinterkräksjukan, 9/11, tsunamin i Japan och överviktiga Amerikaner.
Lite normal kritik av alla de slag är väl bara sunt, men vissa här verkar ju mest bara vilja sparka på dom. Kanske skulle önska en x-box i julklapp nästa gång istället?

Inaktiv
Skrivet av Ender:

@Gandir. Varför håller du Sony ansvarig för att deras näverk har blivit hackat? Finns det överhuvudtaget någonting alls som är 100% säkert? Det är fanskapen som hackade sig in som bär skulden såklart. Kompensationen från Sony kan alltid diskuteras (jag själv är nöjd), men att snacka om stämmnignar och sådant strunt?
Vem vill du stämma/skylla på om din bostad brinner ner? Fastighetsägaren som inte såg till att det var omöjligt, polisen som (trots att det är olagligt inte fanns där för att hindra en anlagd brand alt. brandkåren som inte stod utanför 24/7 för att kunna göra det dom får betalt för?

Någonstans så har människor ett eget ansvar att inte göra allt som är fysiskt möjligt. Sony är lika mycket offer som alla kunder. Detta har ju gett otroligt mycket dålig publicitet och har kostat dem antagligen hur mycket som helst. Jag är verkligen inte nöjd med att mina kortuppgifter finns i händerna på okända skrupelfria mäniskor, men jag förstår iallafall vem som bär den egentliga skulden för det, och det är inte Sony, det behöver man inte vara någon jäkla "fanboy" för att fatta.

Något jag har svårare att förstå är alla dessa Sonyhatare som fradgar öppet i posterna rörande PSN-krisen. Som det låter på er så är det egentligen Sony som ligger bakom vinterns höga elpriser, lågkonjunkturen, vinterkräksjukan, 9/11, tsunamin i Japan och överviktiga Amerikaner.
Lite normal kritik av alla de slag är väl bara sunt, men vissa här verkar ju mest bara vilja sparka på dom. Kanske skulle önska en x-box i julklapp nästa gång istället?

Sony hade väl inte ens en brandvägg ? Vad man förstått så var det rena barnleken att ta över.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Men vad är detta för idioti?
5 gamla skåpmatsspel, som man redan har 4 utav....... visste att det skulle finnas en hake när dom gick ut och sa att man skulle få saker "gratis"...

Medlem

Grymt att man kan köpa folks integritet för två gamla spel faktiskt.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

@Gandir. Varför håller du Sony ansvarig för att deras näverk har blivit hackat? Finns det överhuvudtaget någonting alls som är 100% säkert? Det är fanskapen som hackade sig in som bär skulden såklart. Kompensationen från Sony kan alltid diskuteras (jag själv är nöjd), men att snacka om stämmnignar och sådant strunt?
Vem vill du stämma/skylla på om din bostad brinner ner? Fastighetsägaren som inte såg till att det var omöjligt, polisen som (trots att det är olagligt inte fanns där för att hindra en anlagd brand alt. brandkåren som inte stod utanför 24/7 för att kunna göra det dom får betalt för?

Någonstans så har människor ett eget ansvar att inte göra allt som är fysiskt möjligt. Sony är lika mycket offer som alla kunder. Detta har ju gett otroligt mycket dålig publicitet och har kostat dem antagligen hur mycket som helst. Jag är verkligen inte nöjd med att mina kortuppgifter finns i händerna på okända skrupelfria mäniskor, men jag förstår iallafall vem som bär den egentliga skulden för det, och det är inte Sony, det behöver man inte vara någon jäkla "fanboy" för att fatta.

Något jag har svårare att förstå är alla dessa Sonyhatare som fradgar öppet i posterna rörande PSN-krisen. Som det låter på er så är det egentligen Sony som ligger bakom vinterns höga elpriser, lågkonjunkturen, vinterkräksjukan, 9/11, tsunamin i Japan och överviktiga Amerikaner.
Lite normal kritik av alla de slag är väl bara sunt, men vissa här verkar ju mest bara vilja sparka på dom. Kanske skulle önska en x-box i julklapp nästa gång istället?

Att Sony har haft usel säkerhet är inget snack om saken. Har du tillräckligt bra säkerhet så händer inte sånt här. isåfall skulle bankerna alltid blivit hackade liksom...

Lämmnar du din bil olåst så kommer det förr eller senare hända något. Då får du skylla dig själv. Så enkelt är det. Men har du hand om 70 miljoner människors kontouppgifter så får inte sånt här hända...

Det är Sonys fel detta...inte hackarnas. Hade inte dom gjort det så hade någon annan gjort det...

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

Medlem
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Inaktiv
Skrivet av warh0g:
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Jag (och jag tror inte jag är ensam) Har redan ägt och klarat dom flesta av dom spelen flera år sedan...patetiskt Sony.

Skrivet av Zome0ne:

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Dom menar kort och gott att man har 30 dagar på sig att ladda ner dom.
Men när du väl har gjort det så är dom dina för evigt...Såvidare du inte raderar dom

Medlem
Skrivet av Zome0ne:

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Ditt citat handlar om plus-abonnemanget som alla får i en månad.

Skrivet av neonille:

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Sony är klämda mellan två saker som inte riktigt går ihop här. Dels vill de kompensera kunderna med något bra, dels så har de ett ansvar mot andra spelutvecklare. Tror du att någon annan spelutvecklare vill att Sony ska ge bort spel? Det här är väl troligen det bästa de kan göra.

Kunderna får välja mellan några titlar som de flesta anser vara bra samtidigt som spelen inte är så nya att andra spelutvecklare upplever att de konkurrerar allt för mycket med köp av nya spel.

Jag undrar om jag och flickvännen har varsit PSN konto på samma konsol, får vi ta ned 2 spel var eller bara 2 spel till konsollen?


signatur

It´s not where we´re from, it´s where we´re going....

Medlem
Skrivet av Ender:

@Gandir. Varför håller du Sony ansvarig för att deras näverk har blivit hackat? Finns det överhuvudtaget någonting alls som är 100% säkert? Det är fanskapen som hackade sig in som bär skulden såklart. Kompensationen från Sony kan alltid diskuteras (jag själv är nöjd), men att snacka om stämmnignar och sådant strunt?
Vem vill du stämma/skylla på om din bostad brinner ner? Fastighetsägaren som inte såg till att det var omöjligt, polisen som (trots att det är olagligt inte fanns där för att hindra en anlagd brand alt. brandkåren som inte stod utanför 24/7 för att kunna göra det dom får betalt för?

Någonstans så har människor ett eget ansvar att inte göra allt som är fysiskt möjligt. Sony är lika mycket offer som alla kunder. Detta har ju gett otroligt mycket dålig publicitet och har kostat dem antagligen hur mycket som helst. Jag är verkligen inte nöjd med att mina kortuppgifter finns i händerna på okända skrupelfria mäniskor, men jag förstår iallafall vem som bär den egentliga skulden för det, och det är inte Sony, det behöver man inte vara någon jäkla "fanboy" för att fatta.

Något jag har svårare att förstå är alla dessa Sonyhatare som fradgar öppet i posterna rörande PSN-krisen. Som det låter på er så är det egentligen Sony som ligger bakom vinterns höga elpriser, lågkonjunkturen, vinterkräksjukan, 9/11, tsunamin i Japan och överviktiga Amerikaner.
Lite normal kritik av alla de slag är väl bara sunt, men vissa här verkar ju mest bara vilja sparka på dom. Kanske skulle önska en x-box i julklapp nästa gång istället?

Vet inte riktigt vart jag skall börja, kan börja kanske med att det står sony på väldigt mycket av mina aparater hemma, och att jag äger både en ps3, xbox 360 och en Wii. Men lutar nog mera åt en sony fanboy än en sony hatare.

Om min lägenhet brinner ner kan de finns flera som är skydliga, men i största allmänhet så är det den som bor i lägenheten som göra saker man inte skall göra.

Däremot finns det en fin lag som säger att man måste göra allt man kan för att skydda personuppgifter om man behandlar sådana. Det finns till ex krav på att man skall ha brandvägg, uppdaterade säkerhetsprogram och köra på säkra plattformar annars får man inte lagra personuppgifter, och ännu mindre kreditkorts nummer, det visade sig tillex att Sony sparade cvv2 koder på sitt system fast man absolut inte får spara den informationen.

Det maximala straffet när man har struntat i att följa lagen är 6 månaders fängelse eller böter, och så klart stämmningar i civila domstolar. Att inte skydda personuppgifter är ett ganska grovt brott, så jag vet inte varför du försöker få det att se ut som en bagatell.

Men jag tycker i alla fall att lagen är måttstocken på vad som är fel eller rätt i vårat samhälle.

Sammanfattning på det hela lyder att Sony har struntat i att skydda sina kunder, de har inte tagit säkerheten på allvar, vilket betyder att de brutit emot lagen. Vilket i förlängningen betyder att det som har hänt är Sony har brustit i sitt ansvarstagande vilket lett till att de blivit hackade.

Skriv svar