PSN-återkomsten - detta ger Sony som plåster på såren

Medlem
Skrivet av Caesar Auf Ghota:

Jag undrar om jag och flickvännen har varsit PSN konto på samma konsol, får vi ta ned 2 spel var eller bara 2 spel till konsollen?

Bra fråga, funderade på samma sak då min fru och jag är i samma sits!


signatur

Gamer since day one!

Medlem
Skrivet av Frgr:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Frgr:
Skrivet av Gandir:

PSN+ är ju bara reklam from Sony's sida något de hoppas att folk skall fortsätta att använda och betala för efteråt, man får ju ingen behållning av detta alls. Spelen de erbjuder är ju mer eller mindre ett skämt, helst med tanke på att alla som skaffade PSN+ redan har till ex redan fått Little Big Planet.

När man inte trodde Sony kunde bli sämre så överraskar de med att dra ett nytt lågvattenmärke. Jag vill ha riktigt kompensation för att de inte skyddar mina personuppgifter på det sättet de måste göra enligt lagen, men tydligen så måste man dra dem inför domstol för att få det. Sedan vill jag även bli kompenserad för att tjänsten inte varit tillgänglig under sådan lång tid med något jag kan ha nytta av.

Skulle gärna se källa på att de inte skyddade uppgifterna på ett sådant sätt att de inte följde lagen? Jag tycker dock kompensationen är generös, tycker du dem borde gjort en undersökning på vilka spel folk har och inte har?

Detta är vad som gäller enligt lagen

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

Sedan har det visat sig att Sony har haft gammal osäker server mjukvara, varit utan brandvägg och inte krypterat personinformationen.

står lite om detta på

http://www.joystiq.com/2011/05/05/psn-servers-were-unpatched-...

Sedan lever vi i ett fritt land så du får tycka att det är bra kompensation om du vill, men jag tycker det ett slag i ansiktet på deras kunder, som inte kunnat använda sina maskiner och spel för det de har köpt dem.

Gäller vår PUL för dem då? Jag vågar inte svara på det. Tycker det även är tråkigt att du ser mig som en "fanboy" bara för att jag inte gapar och skriker för att Sony inte ger mig mer än vad de gör och jag är nöjd med det(läste en kommentar du skrivit lite längre upp).

Som någon annan sa, rikta hatet/gnället mot de som hackade istället, är ju dem som ställt till med eländet. Det är ju inte Sony's fel att du inte kunnat använda din maskin till fullo den senaste tiden.

Ja pul gäller Sony det är ett företag med en svensk avdelning aktiva i Sverige, och PUL är en lag som finns i hela EU så det räcker att de finns där för att det skall omfattas av lagen.

Orsaken varför jag skrev det om fanboys är att det finns många av dem här lika som det finns många xbox fanboys osv, inte menat direkt emot någon specifikt.

Sedan är det klart man riktar lite ilska emot Sony de har ju inte följt lagarna och inte gjort sitt yttersta för att skydda oss användare. När det kommer till de som har hackat näverket vet jag inte vad jag skall säga om när man inte vet vilka det är, men är det för att lära Sony en läxa har jag inget emot dem för Sony behöver det efter allt det gjort för att kliva på sina kunder på senare tid. Allt ifrån rootkit, bortagande av otherOS funktionen, stämmningarna emot Geohot med flera.

Som man bäddar får man ligga, ett ordspråk som gäller oss alla.

Medlem

spelen var inte mycket att hänga i julgranen


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Xzet:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Ja i allafall i denna fanboy skaran utav spelindustrin i sin helhelt som finns på FZ. Nästan så man skäms över att vara på denna sidan, med tanke på hur folk hurrar på Sony som inte enns kan ta sitt ansvar än mindre gör rätt för sina inkompetenta misstag.

Hur tycker du att Sony ska kompensera kunderna då?

Genom valfrihet, genom något som har ett värde för alla, de spelen på listan har inget värde alls för mig efter som de är totalt ointressanta spel rakt igenom. Bästa sättet är nog att ge alla en viss summa att handa för på PSN alternativt köra en drive där man får välja ett valfritt spel på skiva som Sony skickar ut via post. Det skulle vara en kompensation för att PSN har legat nere så pass länge som det har gjort.

Men sedan skall de även betala ut ersättning för den skada de har åstadkommit och för deras sätt att inte uppfylla lagar och förordningar när det gäller ett skydda personuppgift, fast vad det skall bestå av är en mera komplicerad fråga som bäst avgörs utav rättssystemet.

Okej, nu vill jag vet vad för slags "Skada" du har fått utstått? För jag antar att du inte har förlorat någon form av kapital, eller har du blivit nerspöad nån kväll du gick ut för att du hade tråkigt pga att PSN var nere?

Och vad gäller dina personer uppgifter,
(och innan jag forsätter vill jag bara påpeka, Nej du är inte vikitg för nån utanför din familj-/vänkrets, blir så trött på folk som tror de är nr.1 på alla hackers list över personuppgifter de vill åt)
så är det nog inge större fara, såvidare du inte har skyddad identitet vilket i sånna fall vore rätt så korkat att lägga ute den på någon form av tjänster med internät uppkoppling.

Och innan nån skirker "FANBOY" vill jag citera vår käre Yahtzee "being a person white enough to have all three consoles I can give a fair judgment" ...eller nått i den stillen.

NR 1 det finns inte några tjänster som är gratis, jag har betalt för att använda PSN genom att köpa en Playstation 3 och genom att köpa spel till min maskin för att spela dem online, vilket är det jag använder min Playstation till och även orsaken till att jag köpte den. Den skada jag och många andra har lidit är att PSN dels inte har fungerat under 3 veckors tid, samt att våra personuppgifter och kreditkort har läckt ut. Online spel är även en officell funktion till konsollen i fråga, och används både i marknasförningen och står omnämd på kartongen och i manualen till din enhet.

Sedan om du tycker att personuppgifter inte är viktiga eller att de inte spelar någon roll om någon läcker ut dem hur som helst, så är det din åsikt. Jag är av en helt annan åsikt och det är även lagen i alla länder i EU, samt USA och Japan också, lagen är väldigt stark när det kommer till hantering utav personuppgifter.

Jag tror inte att någon hacker eller någon kommer att använda mina personuppgifter, men det hör inte till saken det är min ensak med vilken jag vill dela dem med eller inte. Vilket är min rättighet enligt lag, och Sony har brustit i sitt ansvar och inte skyddat dessa uppgifter enligt vad lagen kräver i EU vilket har gjort att en skada till användaren har uppkommit.

1. Nej inga tjänster är gratis, men med den logiken du har så bör då också MSN, Facebook, Google, Myspace som alla har nångång läckt ut personuppgifter och samtliga bilar där någon krossat rutan och snott plånboken som ägaren till bilen lämnat. kompenserar denna så kallad "skada" de orsakat.

Och om du nu anser att du ska ha pengar av Sony så sätt dig då och räkna ut vad du köpte din PSN för, dividera det med hur länge du har haft den och sen multiplicera det med så många dagar PSN var ner, skicka sen ett kravobrev till Sony...lycka till.

2. Inga bevis på att några kreditkort uppgifter har läckt ut som hackerna kan använda sig av, och om det nu har hänt dig,spärra kortet. Visst du kan sen kräva Sony att betala kostnaden för det., men det finns ingen EU lag som säger att de måste kompensera dig.
Och när vi ändå är inne på det EU direktivet för personuppgifter så täcker det tyvärr inte kreditkort uppgifter, det avtalet gör du med de företaget du ger dem till, det är vad EULA är till för.

Medlem
Skrivet av Xzet:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Xzet:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Ja i allafall i denna fanboy skaran utav spelindustrin i sin helhelt som finns på FZ. Nästan så man skäms över att vara på denna sidan, med tanke på hur folk hurrar på Sony som inte enns kan ta sitt ansvar än mindre gör rätt för sina inkompetenta misstag.

Hur tycker du att Sony ska kompensera kunderna då?

Genom valfrihet, genom något som har ett värde för alla, de spelen på listan har inget värde alls för mig efter som de är totalt ointressanta spel rakt igenom. Bästa sättet är nog att ge alla en viss summa att handa för på PSN alternativt köra en drive där man får välja ett valfritt spel på skiva som Sony skickar ut via post. Det skulle vara en kompensation för att PSN har legat nere så pass länge som det har gjort.

Men sedan skall de även betala ut ersättning för den skada de har åstadkommit och för deras sätt att inte uppfylla lagar och förordningar när det gäller ett skydda personuppgift, fast vad det skall bestå av är en mera komplicerad fråga som bäst avgörs utav rättssystemet.

Okej, nu vill jag vet vad för slags "Skada" du har fått utstått? För jag antar att du inte har förlorat någon form av kapital, eller har du blivit nerspöad nån kväll du gick ut för att du hade tråkigt pga att PSN var nere?

Och vad gäller dina personer uppgifter,
(och innan jag forsätter vill jag bara påpeka, Nej du är inte vikitg för nån utanför din familj-/vänkrets, blir så trött på folk som tror de är nr.1 på alla hackers list över personuppgifter de vill åt)
så är det nog inge större fara, såvidare du inte har skyddad identitet vilket i sånna fall vore rätt så korkat att lägga ute den på någon form av tjänster med internät uppkoppling.

Och innan nån skirker "FANBOY" vill jag citera vår käre Yahtzee "being a person white enough to have all three consoles I can give a fair judgment" ...eller nått i den stillen.

NR 1 det finns inte några tjänster som är gratis, jag har betalt för att använda PSN genom att köpa en Playstation 3 och genom att köpa spel till min maskin för att spela dem online, vilket är det jag använder min Playstation till och även orsaken till att jag köpte den. Den skada jag och många andra har lidit är att PSN dels inte har fungerat under 3 veckors tid, samt att våra personuppgifter och kreditkort har läckt ut. Online spel är även en officell funktion till konsollen i fråga, och används både i marknasförningen och står omnämd på kartongen och i manualen till din enhet.

Sedan om du tycker att personuppgifter inte är viktiga eller att de inte spelar någon roll om någon läcker ut dem hur som helst, så är det din åsikt. Jag är av en helt annan åsikt och det är även lagen i alla länder i EU, samt USA och Japan också, lagen är väldigt stark när det kommer till hantering utav personuppgifter.

Jag tror inte att någon hacker eller någon kommer att använda mina personuppgifter, men det hör inte till saken det är min ensak med vilken jag vill dela dem med eller inte. Vilket är min rättighet enligt lag, och Sony har brustit i sitt ansvar och inte skyddat dessa uppgifter enligt vad lagen kräver i EU vilket har gjort att en skada till användaren har uppkommit.

1. Nej inga tjänster är gratis, men med den logiken du har så bör då också MSN, Facebook, Google, Myspace som alla har nångång läckt ut personuppgifter och samtliga bilar där någon krossat rutan och snott plånboken som ägaren till bilen lämnat. kompenserar denna så kallad "skada" de orsakat.

Och om du nu anser att du ska ha pengar av Sony så sätt dig då och räkna ut vad du köpte din PSN för, dividera det med hur länge du har haft den och sen multiplicera det med så många dagar PSN var ner, skicka sen ett kravobrev till Sony...lycka till.

2. Inga bevis på att några kreditkort uppgifter har läckt ut som hackerna kan använda sig av, och om det nu har hänt dig,spärra kortet. Visst du kan sen kräva Sony att betala kostnaden för det., men det finns ingen EU lag som säger att de måste kompensera dig.
Och när vi ändå är inne på det EU direktivet för personuppgifter så täcker det tyvärr inte kreditkort uppgifter, det avtalet gör du med de företaget du ger dem till, det är vad EULA är till för.

Känner inte till något fall där MSN har läckt ut personuppgifter, eller google för den delen "visserligen Wave när det kom men det vara bara i USA däremot". Tror inte Facebook har läckt ut något heller möjligen sålt information däremot fast, Facebook däremot står inte under svensk lag ännu, eftersom de inte har något aktivt företag i Sverige ännu. Fast det ändras snart eftersom de skall bygga ett antal serverhallar i Luleå. Fast jag använder inte Facebook, efter som jag vet att de inte hanterar dina uppgifter på ett säkert sätt, eller vill sprida all den informationen om mig själv.

Kreditkorts uppgifter skyddas utav PUL, precis som alla uppgifter om dig som person, din ip adress, ditt personnummer, din sexuella läggning, dina politiska åsikter vilken storlek du har på dina skor, alla fotografier som är tagna av dig osv. Sedan när det kommer till en EULA så är det i regel inte giltiga i Sverige alls till att börja med.

Orsaken till detta är att du många gånger inte får reda på vad de innehåller innan du köper produkten de omfattar. När man ingår ett avtal i Sverige måste det ske helt öppet, till ex så måste butiken du köper något på informera dig och ge dig en kopia på en EULA innan de har sålt produkten till dig för att den skall vara giltig. Sedan kan du till ex inte avtal bort saker som står i konsumentköplagen i en EULA för då är de momenten i EULA ogiltiga enligt Svensk lagstiftning. Så vad du kan och inte kan skriva i en EULA om den skall vara giltig är ganska lite, och inte speciellt omfattande.

Sedan om man till ex ändrar en EULA så måste den skickas ut till dig via post en månad eller vad det nu är kan inte tidsgränsen i huvudet, innan ändringen börjar gälla samt att du inte får ändra den alls under liggande avtal. Så till ex om Sony ändrar EULA när det skickar ut en uppdatering till din Playstation är den ändringen inte giltig även om du har blivit upplyst om EULA innan du har genomfört avtalet dvs köpt produkten. Kan fortsätta detta i en flersidig uppsats utan problem så jag tänker avsluta exempel biten här.

Sedan när det kommer till kreditkorten så är Sony däremot bunden av avtal med VISA, Mastercard MFL hur man skall hantera kreditkort uppgifter och hur man får lagra dem in i minsta detalj. De skulle om de vill kunna stoppa Sony från att ta betalt med kreditkort om de skulle vilja på grund av denna incident.

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Jag (och jag tror inte jag är ensam) Har redan ägt och klarat dom flesta av dom spelen flera år sedan...patetiskt Sony.

Skrivet av Zome0ne:

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Dom menar kort och gott att man har 30 dagar på sig att ladda ner dom.
Men när du väl har gjort det så är dom dina för evigt...Såvidare du inte raderar dom

Okej, då är det bara att tacka och ta emot!

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Jag (och jag tror inte jag är ensam) Har redan ägt och klarat dom flesta av dom spelen flera år sedan...patetiskt Sony.

Skrivet av Zome0ne:

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Dom menar kort och gott att man har 30 dagar på sig att ladda ner dom.
Men när du väl har gjort det så är dom dina för evigt...Såvidare du inte raderar dom

Okej, då är det bara att tacka och ta emot!

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Jag (och jag tror inte jag är ensam) Har redan ägt och klarat dom flesta av dom spelen flera år sedan...patetiskt Sony.

Skrivet av Zome0ne:

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Dom menar kort och gott att man har 30 dagar på sig att ladda ner dom.
Men när du väl har gjort det så är dom dina för evigt...Såvidare du inte raderar dom

Okej, då är det bara att tacka och ta emot!

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Jag (och jag tror inte jag är ensam) Har redan ägt och klarat dom flesta av dom spelen flera år sedan...patetiskt Sony.

Skrivet av Zome0ne:

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Dom menar kort och gott att man har 30 dagar på sig att ladda ner dom.
Men när du väl har gjort det så är dom dina för evigt...Såvidare du inte raderar dom

Okej, då är det bara att tacka och ta emot!

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Jag (och jag tror inte jag är ensam) Har redan ägt och klarat dom flesta av dom spelen flera år sedan...patetiskt Sony.

Skrivet av Zome0ne:

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Dom menar kort och gott att man har 30 dagar på sig att ladda ner dom.
Men när du väl har gjort det så är dom dina för evigt...Såvidare du inte raderar dom

Okej, då är det bara att tacka och ta emot!

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Jag (och jag tror inte jag är ensam) Har redan ägt och klarat dom flesta av dom spelen flera år sedan...patetiskt Sony.

Skrivet av Zome0ne:

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Dom menar kort och gott att man har 30 dagar på sig att ladda ner dom.
Men när du väl har gjort det så är dom dina för evigt...Såvidare du inte raderar dom

Okej, då är det bara att tacka och ta emot!

Medlem

Läste att många här tycker de ska ha ersättning för att PSN var nere då de inte tycker tjänsten är gratis. Och jag förstår logiken i att ni kanske köpte den för att spela online på PSN och vill ha ersättning. Men då blir det ju också så att ni köper ett PS3 för vi säger 3500kr, sedan så är inte PSN den enda tjänsten, så vi säger för att vara generösa att ni betalat 500kr för PSN. VI säger att ni har haft er konsol i fyra år, vilket betyder att ni betalat hittills 11kr i månaden.

Detta betyder att ni kanske kunde få en 10-20kr för att PSN har varit nere, är kanske inte värt att tjafsa så mycket om. Sedan att ni väntar er få spela online när ni köper tex Socom och så har inte något med Sony att göra då ni köper det av andra företag som köper en tjänst av Sony. Och det står klart och tydligt att villkor och tjänster kan ändras så de företagen har inget ansvar att se till att ni alltid har åtkomst till onlinespel.

Spelutgivarna skulle däremot säkert kunna kräva Sony på någon slant, men som ordspråket säger "bit inte den hand som föder dig" så är chansen väldigt liten att det kommer hända.

Sedan att ni gnäller om att det var en dålig deal, läs det flera har skrivit. Det är inte som att Sony bara kan ge bort andras spel gratis hur som helst, och ingen spelutgivare kommer ge Sony en deal på att köpa tiotals miljoner av ett nytt spel till en bråkdel av priset. Det är därför det är spel som fått en uppföljare, då kan spelföretagen tjäna lite reklam på att sälja sina spel till Sony väldigt billigt. Inte en chans att Sony skulle kunna köpa två nya spel för kanske 250kr styck minst till 77miljoner användare för att en tjänst som de inte får några pengar för inte fungerar i en månad.

Snälla, tänk efter och sätt saker i perspektiv innan ni klagar på ersättningen.

Medlem
Skrivet av Zome0ne:
Skrivet av neonille:
Skrivet av warh0g:
Skrivet av neonille:

Förövrigt måste jag säga att kompensationen var väl...usel

77 miljoner användare. Säg att ersättningen kostar sony 100kr, då hamnar vi på en nätt summa om 7,7 miljarder kronor. Uselt?

Ja fullständigt uselt är det.
Dom flesta titlarna är ju nästan 3 år gamla!!
Kunde åtminstonde fått någonting som man har någon nytt av. Någonting som är någorlunda aktuellt...

Jag (och jag tror inte jag är ensam) Har redan ägt och klarat dom flesta av dom spelen flera år sedan...patetiskt Sony.

Skrivet av Zome0ne:

http://uk.playstation.com/home/news/articles/detail/item37378...

"Access to the free games and exclusive features finishes at the end of the 30-day subscription period. Anything you buy with exclusive discounts, dynamic themes and premium avatars are yours to keep forever."

Och helt plötsligt var kompensationen inte riktigt lika het längre? Eller har jag misstolkat något?

Dom menar kort och gott att man har 30 dagar på sig att ladda ner dom.
Men när du väl har gjort det så är dom dina för evigt...Såvidare du inte raderar dom

Okej, då är det bara att tacka och ta emot!

Jag tolkar det inte alls som att det kvarstår efter 30 dagar? Tycker det står ordagrant att man bara har tillgång till spelen i 30 dagar?

Skriv svar