Crysis 2 försvinner från Steam

Medlem

Det kostar massor att publicera sina spel på Steam så det kan ju vara en anledning. Sen att EA inte skulle kunna pynta upp det är ju bara töntigt. Steam är den bästa samlingsplatsen för alla spel någonsin, hoppas inte EA ger sig in i det och börjar larva sig. Det behövs bara 1.


signatur

Läs igen vad du precis skrev innan du trycker "Skicka". Lät det intelligent och som om det kommer efter att ha läst på lite innan?

Medlem
Skrivet av Kogster:
Skrivet av Hannu87:

Oh noooewwwss, ett konsol spel mindre att köpa på steam.

när (om) de släpper DX11 patchen så blir det "pc-spel" dock fortfarande konsollskadat. fram tills dess är det renodlad konsol

Jämnför crysis ett och crysis två så är crysis två vääääldigt konsolskadat. Gameplay och friheten.

Söndar bajsad av konsoleras värdelösa kapacitet.

Vi klarade oss utan digitala lekplatser förr i tiden, och vi klarar oss även nu. Det var därför som DVD-skivan uppfanns, för att man skulle lagra saker på den. Dessutom är det tråkigt att inte få box-art när man köper digitalt, det blir bara lite högupplösta JPEGs, dessa kan man klara sig utan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Är kanske inte så bra för konkurrensen om bara steam finns, men samtidigt så tycke jag att det blir jävligt jobbigt att ha flera klienter i gång och hålla reda på fler o fler lösen/andvändarnamn. Saknar den gamla goda tiden då man kunde starta ett spel och bara köra.

Inaktiv

Är alla här kommunister eller? Självklart är all konkurrens bra! Förhoppningsvis kan detta bidra till att priserna på Steam blir lägre (i en snar framtid).


signatur

War never changes.

Medlem

Jag köper normalt sett inte digitalt. Någon enstaka steam-rea har jag nappat på, dock.
Så länge jag kan köpa mina spel i butik bryr jag mig inte om detta, men lite väl fult av EA är det naturligtvis.

Medlem

Va? Säljer dom inte Crysis 2 på min lokala pizzeria? Då skall jag inte köpa det.
Jepp. Lika fånigt.

Steam är bra, och jag gillar att köpa spel där. Men med sitt närmast monopol på digital försäljning så tycker jag EA gör helt rätt. Starcraft II säljs tex inte på Steam. Varför? Jo därför att Blizzard har en egen "steam" som heter Battle.net och när nu Blizzard och EA är ett och samma så är det en HELT naturlig väg att EA drar sig ut från Steam.

Steam = straffskatt på 30% (deras avgift) PLUS 50% då vi i EU åker på $1=€1
Dvs tack vare steam kostar spel ca 2x vad dom bör kosta. Okej, det finns andra anledningar till att digitala spel inte kostar det som bör (dvs ca 50% av det i butik) MEN om jag måste välja så ser jag hellre att utvecklarna av ett spel får 2x pengarna än att Valve stoppar dom i sina grymt överfulla fickor.

Men pengar till dom som utvecklar spel = mer och bättre spel.
Mer pengar till Steam (Valve) = fler Ferraris till ägarna.

Jag köper mina spel från www.g2play.net ist för (direkt) från Steam då jag får råd med fler spel = mer pengar till utvecklarna (och mindre till andra). Min spelbudget är begränsad, vilket dom flestas är.

Medlem

Om dom tror att jag ska köpa mina spel på origin så tror dom fel

Medlem

Men för fan. Jag som väntade på att BF3 skulle komma på Steam. Finns inget mer jag hatar än när man måste ha flera olika tjänster för olika produkter. Snart måste man väl köra olika tjänster för varje jävla spel.

Medlem

Fan va sur ja blir om BF3 inte går att köpa över steam, sköna med steam är ju att man har allt samlat, vill inte behöva ha 7 jävla program på datorn för att starta olika spel

Medlem

hatade redan EA:

Nu hatar jag de om möjligt ännu mer.

Best of all, Crysis 2 finns fortfarande på exempelvis D2D... FU EA, FU!

Medlem

Men vafan jag har ju redan köpt crysis 2 på steam kommer det försvinna från mitt konto nu då? isf ska jag fan ha tillbaka mina pengar :S

Medlem
Skrivet av zaphiren:

Är alla här kommunister eller? Självklart är all konkurrens bra! Förhoppningsvis kan detta bidra till att priserna på Steam blir lägre (i en snar framtid).

priserna hade blivit lägre om ea sålde det billigare själva. Nu blir det ju bara monopol

Inaktiv

Kollade runt lite på Origin-sajten och tittade lite på deras FAQ (på svenska sajten då man blir omdirigerad). Hittade då denna;

http://store.origin.com/store?Action=DisplayTechnicalAssistan...

Citat:

Stödjer Origin Windows 7?
På grund av vissa inkompatibilitetsproblem som vi funnit under testning stödjer tyvärr inte Origin Windows 7 vid lanseringen. Den nuvarande Origin-applikationen (version 5.1.0.4) utvecklades, testades och släpptes för Windows XP och Vista (endast 32-bitar) innan Windows 7 var tillgängligt. Vi räknar med att Origin stödjer Windows 7 inom kort, så håll ett öga på den här sidan för detaljer och en uppdatering av tidsplanen. Vi ber om ursäkt för de problem som detta kan innebära!

Vafan menar de, antar att de inte uppdaterat svenska FAQ:n eller? Finner det helt omöjligt att den inte skulle supporta Windows 7.

Inaktiv

hehe stödjer inte windows 7? men det måste väl iaf funka på win7?

Medlem

Kommer det försvinna från steam eller alltså jag har ju redan köpt det där kommer jag inte kunna spela det mer genom steam då eller vadå?

Inaktiv

Är väl bara bra med lite konkurrens. Steam har ju i stort sett monopol på digitalaspelmarknaden, vilket inte är jättebra kanske...

Medlem

Till er som är sura som bara den. Tänk så här:
Att Microsoft skulle vara tvungen att sälja sina produkter via Apple och att Apple tog en stor del av försäljningsvädet (30%). Klart som fan att Microsoft då vill sälja sina egna produkter och inte ge 30% av intäkterna till en konkurrent.

Ett tips är att beklaga er till Valve så att Steam frigörs från Valve, så att vi får en rättvis marknad. Så var sur på Valve inte EA.

Medlem

Brukar inte köpa spel om dom inte finns på steam.
vill ha allt på ett och samma ställe.

Medlem

Till alla er som tycker det är orimligt att Steam tar 30% av priset i provision, hur mycket tror ni tv-spelsbutiken nere på stan tar?

Att EA vill lansera sin egen tjänst har jag inga synpunkter på, annat än att jag har haft dåliga erfarenheter av EADM så de får anstränga sig för att vinna över mig. Inte heller att de enbart kommer släppa framtida spel i deras egen butik, Valve gör samma sak själva med sina spel.

Det enda som gör mig arg på EA här är att de drar tillbaka Crysis 2 från Steam. Det gör tidigare kunder osäkra och folk som funderat på att köpa spelet irriterade.

Medlem

Bah
Är ju hur bra som helst att ha alla spela på Steam. Hoppas verkligen att de inser sitt misstag innan BF3 släpps och kör ut sina storspel via steam.

Medlem

Jag tror EA skjuter sig i foten. Istället för att försöka erbjuda en bättre tjänst än Steam och på så sätt få användare, försöker de locka med unika titlar och på så sätt tvinga spelare att använda deras idiottjänst. Det skulle inte förvåna mig om titlarna kommer tillbaka till Steam när försäljningen börjar dala.

Att Steam är populärt är för att det är smidigt och att folk litar på tjänsten. Inte enbart att det är digitalt.


signatur

Och deras glädje var som svärd

Medlem

Jag gillar Steam och tycker det är bra att ha allt samlat där, samt jag tycker inte om att ge ut mitt kreditkort på för många ställen.
Konkurrens är naturligtvis bra, men det förutsätter ju att samma spel säljs på båda/alla ställen. Förvisso, Valves egna spel säljs bara på Stream i DD-format, så där är dom inte bättre än EA egentligen. Men det känns tråkigt att dom tar bort EA titlar från Steam. Både Alice och Crysis2 är titlar jag tänkt köpa ( väntade på DX11 patchen för Crysis2, som förmodligen aldrig kommer, nu lär den inte komma på steam iaf, så det var ju bra jag inte hann köpa det där )

Men steam är etablerat, har haft sina barnsjukdomar för länge sedan och är ganska mycket mer än bara en DL-tjänst. Steam har även gjort mycket för indiespel. Det finns andra tjänster som fungerar utmärkt för att bara handla spel utan "comunity"-funktioner ( IM, voicechatt mm ). EA verkar vilja kopiera Steam i många avseenden med "Origin".

Vad jag mest är orolig är att detta bara är den första "Steamkopian" som ploppar upp, snart måste man kanske ha ett program per publisher. GFWL skulle ju integreras i win8 också, det är ju en tjänst som inte är så kul.

Tycker inte om att PC-comunityn splittras på det viset. Ett samarbete mellan publishers för att få till en prisvärd och välfungerande digital distributionskanal hade jag velat se i stället. Även om jag gillar Steam så är oftast fullprisspelen en aning för dyra ( valutaomräkningen och att dom inte får vara billigare än retailförsäljning är väl den troliga anledningen )

Men vi får se, BF3 var ett spel jag tänkt köpa, mest för att gynna spel som satsar lite på PC - är inget fan av realistiska shooters per se, men nu vet jag inte. Fast man måste väl prova "Origin" förr eller senare. Sen finns ju alltid möjligheten att köpa retail, men det var länge sen sist - känns lite 90-tal och inte särskilt miljövänligt.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv

Det var Steam som tog bort Crysis 2 och ingen annan.

http://www.giantbomb.com/news/crysis-2-and-others-disappear-f...

Citat:

It’s unfortunate that Steam has removed Crysis 2 from their service. This was not an EA decision or the result of any action by EA.

Steam has imposed a set of business terms for developers hoping to sell content on that service – many of which are not imposed by other online game services. Unfortunately, Crytek has an agreement with another download service which violates the new rules from Steam and resulted in its expulsion of Crysis 2 from Steam.

Inaktiv
Skrivet av Kogster:
Skrivet av zaphiren:

Är alla här kommunister eller? Självklart är all konkurrens bra! Förhoppningsvis kan detta bidra till att priserna på Steam blir lägre (i en snar framtid).

priserna hade blivit lägre om ea sålde det billigare själva. Nu blir det ju bara monopol

Nej? Snarare oligopol.


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av Buio:

Det var Steam som tog bort Crysis 2 och ingen annan.

http://www.giantbomb.com/news/crysis-2-and-others-disappear-f...

Citat:

It’s unfortunate that Steam has removed Crysis 2 from their service. This was not an EA decision or the result of any action by EA.

Steam has imposed a set of business terms for developers hoping to sell content on that service – many of which are not imposed by other online game services. Unfortunately, Crytek has an agreement with another download service which violates the new rules from Steam and resulted in its expulsion of Crysis 2 from Steam.

Läste det också, låter lite vagt. Vore kul att höra vad Valve har att säga.

Kan det vara så att Cryteks agreement som bryter mot steams regler, är med Origin? Rena spekulationer, men så kan EA få bort Steam utan att lastas för det i första ledet


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Kan man ens spela mp på detta? kmr ihåg att det inte funkade i början.

Medlem

Det jag hört, som verkar troligt, är att Crytek har skrivit ett avtal om att alla deras framtida Crysis 2 expansioner och DLC ska vara exklusiva till Origin, men Steams kontrakt med Crytek kräver att alla expansioner och DLC till spelet ska vara tillgängliga på Steam.

Att sen EA pratar om Origin i tredje-person som om det vore ett självständigt företag är bara spel för gallerierna. EA låste Crysis 2 till Origin och när Valve påpekade att deras kontrakt inte tillät det så var de tvungna att ta bort Crysis 2 från Steam.

Inaktiv
Skrivet av palmtree:

Det jag hört, som verkar troligt, är att Crytek har skrivit ett avtal om att alla deras framtida Crysis 2 expansioner och DLC ska vara exklusiva till Origin, men Steams kontrakt med Crytek kräver att alla expansioner och DLC till spelet ska vara tillgängliga på Steam.

Att sen EA pratar om Origin i tredje-person som om det vore ett självständigt företag är bara spel för gallerierna. EA låste Crysis 2 till Origin och när Valve påpekade att deras kontrakt inte tillät det så var de tvungna att ta bort Crysis 2 från Steam.

Grejen är den att Crysis 2 är redan passé försäljningsmässigt, och DLC på PC till det inte något som skulle locka köpare. I och för sig kan en eventuell expansion vara mer pengadrivande, så vi får väl se framöver. Men DLC till en expansion? Jag är fortfarande lite tveksam om det verkligen drar så mycket pengar att de sumpar Steam för det.

Det vore däremot mer förståeligt för kommande spel som väntas sälja en hel del, t.ex. BF3.

Medlem

Det handlar inte bara om rena försäljningssiffror.Självklart skulle de sälja mer ifall de hade Crysis 2 exponerat på Steam men hela poängen är EA vill få kunder till sin nya affär och att kunna säga "Crysis 2 expansion, exklusivt på Origin" är ett led i att locka dit folk.

Skriv svar