Playstation Vita

Robot
Playstation Vita

När Sony lanserar sin portabla monsterkonsol tar de hjälp av både nya och gamla hjältar. FZ testar den nya bärbara Playstation-maskinen och fem högintressanta titlar.

#nintendo, #sony, #gran-turismo-psp, #killzone-liberation, #ratchet-clank-size-matters, #uncharted-golden-abyss, #naughty-dog, #sony-bend, #virtua-tennis-4, #little-deviants


Medlem
Playstation Vita

fin liten pryl,,, men kan den poppa popcorn ?

Medlem

me like!


signatur

Baaaoow Chicka Baoo Waaaoow

Medlem

Sparar en liten peng till release.

Medlem

Det här känns ju betydligt bättre än vad jag hade kunnat vänta mig!

Medlem
Skrivet av vuze2143:

fin liten pryl,,, men kan den poppa popcorn ?

Känner också att det är av vikt att veta.

zsm
Medlem

Kommer kosta skjortan... >_<

Medlem
Skrivet av zsm:

Kommer kosta skjortan... >_<

Så runt 3000 är "skjortan" för en konsol som är ungefär lika stor som en iPhone och lika kraftfull som PS3?

Medlem

hmm undrar verkligen hur det blir med batteritid när man spelar på ett sådant litet kraftknippe xD


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Little big planet och något nice (mmo)rpg spel i handen så köper jag Vita på direkten.... cash


signatur

Det är år 2012 nu, sluta upp med era ignoranta och idiotiska tankar.

Medlem

Det är nästan så att jag blir sugen på att köpa den vid release men jag väntar nog några år.

Medlem

Kommer bli riktigt trevligt det här, men det är fasiken skandal att det tog så här lång tid att få 2 analoga spakar på en bärbar konsol.

Medlem

snyggt jobb av sony och skribenten måste jag säga !


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Helt ointressant... som vanligt, grafiken i fokus. Suck... Minns min första PSP, spelen som kom var ack så ointressanta...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av zsm:

Kommer kosta skjortan... >_<

lika kraftfull som PS3?

Det där är siffror du tar från röven,

När dom visade Vita i vitras så var t.ex. Uncharted snyggare då än nu.

Medlem

ser intressant ut! kanske en första bärbar spelkonsol

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Helt ointressant... som vanligt, grafiken i fokus. Suck... Minns min första PSP, spelen som kom var ack så ointressanta...

Läste du ens artikeln? Det fanns många fler positiva nyheter än bara snyggare spel.

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Helt ointressant... som vanligt, grafiken i fokus. Suck... Minns min första PSP, spelen som kom var ack så ointressanta...

Grafiken i fokus? Så touch-screen, touch-baksida(?), 2 kameror, och såklart grafiken på det hela tilltalar inte alls? Osäker vad du förväntade dig av en bärbar konsol då... Låter snarare som du inte är intresserad överhuvudtaget av bärbart helt enkelt.

Batteritiden är vad jag är mest fundersam över... blir det som 3DS, 2-3 timmar, blir jag väldigt skeptisk...

Medlem

Jag hoppas att batteritiden blir bra. För om den blir det så är ju det ett lätt köp egentligen..

Medlem
Skrivet av Robert E:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av zsm:

Kommer kosta skjortan... >_<

lika kraftfull som PS3?

Det där är siffror du tar från röven,

När dom visade Vita i vitras så var t.ex. Uncharted snyggare då än nu.

E3 röven eller vaddå? Dom gav en pris-bedömning på Vita presentationen på E3, €399.99 för 3G och €249.99 utan.

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Robert E:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av zsm:

Kommer kosta skjortan... >_<

lika kraftfull som PS3?

Det där är siffror du tar från röven,

När dom visade Vita i vitras så var t.ex. Uncharted snyggare då än nu.

E3 röven eller vaddå? Dom gav en pris-bedömning på Vita presentationen på E3, €399.99 för 3G och €249.99 utan.

jag tror du kan läsa det jag citerade, Vita är inte lika kraftfull som PS3.

Medlem
Skrivet av Robert E:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Robert E:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av zsm:

Kommer kosta skjortan... >_<

lika kraftfull som PS3?

Det där är siffror du tar från röven,

När dom visade Vita i vitras så var t.ex. Uncharted snyggare då än nu.

E3 röven eller vaddå? Dom gav en pris-bedömning på Vita presentationen på E3, €399.99 för 3G och €249.99 utan.

jag tror du kan läsa det jag citerade, Vita är inte lika kraftfull som PS3.

Du skrev siffror så jag bara antog du syftade på siffrorna han skrev och bara citerade lite skevt, jag antar han går efter det han ser, och vad man kan se så är den rent grafiskt hyffsat nära PS3:an.

Inaktiv

Bra skrivet tycker jag, Vita är den första "konsol" jag varit intresserad av att köpa vid launch.
Kommer dock inte göra de förräns antingen priset går ner eller man får se vad för spel kommer samt hur mycket "stryk" den tål.

LBP, Uncharted och Team Sirens nya spel lockar mest nu, även om det ryktas om MGS, Monster Hunter kommer ochså till Vita

Medlem
Skrivet av Robert E:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av zsm:

Kommer kosta skjortan... >_<

lika kraftfull som PS3?

Det där är siffror du tar från röven,

När dom visade Vita i vitras så var t.ex. Uncharted snyggare då än nu.

Vilka siffror tar jag "från röven"? Klart de sänkt grafiken på Uncharted efter att de halverade RAM-minnet, men det är ju fortfarande ungefär lika snyggt som Uncharted 2 på PS3, och det tog ju 3 år för dem att lära sig utnyttja PS3:ns hårdvara tillräckligt för att kunna göra ett spel med den grafiken, så jag tror att när de lär mer om hur PSVita fungerar så kommer spelen bli snyggare där med.

Medlem

"Vid första anblicken är konsolen för PSP vad 3DS var för DS: en naturlig evolution. Men ett ögonblick är allt jag behöver för att förstå att det här är större än så. Den fem tum stora skärmen skriker av extravagans och målar upp landskap och effekter i klass med sin stationära storebror."

PSVita är snarare för PlayStation vad den första DS var för Nintendo. Touchscreenen, gyrot, spakarna och touchpadsen, samt kamerorna och Augmented Reality ger många nya sätt att spela på. PSP var mer som GBA, en ny mer kraftfull portabel konsol som gjorde samma sak som redan gjorts stationärt.

"Men att kontrollera 3D-upplevelser i bärbar form har som bäst varit stabilt. Att lösningen har låtit vänta på sig är en gåta, men PS Vita har äntligen det bärbara spelkonsoler har saknat – dubbla analoga spakar. Nog för att pekskärmen och pekytan undertill är underfundiga, men jag tror att den extra spaken kommer att betyda betydligt mer."

I ett antal speltyper räcker en analog spak gott och väl. Störst nytta gör väl spak nr 2 i FPS, onekligen. Men även i plattformspel, actionspel och äventyrspel i tredjeperson blir det skönt att ha något att styra kameran med. även om man kan använda L och R som lösning för att vrida kameran är det inte optimalt, och att använda de vanliga knapparna för kamera är inte heller så lyckat eftersom det då inte blir många knappar kvar. Den andra analoga spaken är välkommen. Inte lika spännande som alla andra nyheter kanske, men ack så användbar!

" Jag har redan nämnt spakarna och pekytorna. Men det tar inte slut där, i själva verket har det bara börjat. Den utmärkta gyrofunktionen imponerar och det finns kamera både fram och bak som ger möjlighet till än fler innovativa spelidéer. Wi-fi ingår i alla konsoler och 3G-stöd finns för den som vill betala lite extra. Sony har inte snålat på något och lämnat ännu mindre åt slumpen. "

Men nämnde du touchskärmen? "Pekytorna" syftar väl inte på skärmen...? en touchscreen är mer än en pekyta.

"Det bästa sparade vi till sist. Jag talar naturligtvis om spelen. Det är fortfarande minst ett halvår till konsolen släpps men redan nu finns det högvis med titlar som drar nytta av Vitas alla styrkor. Det här är några."

Jag tycker redan nu att man kan ana samma tendenser som på PSP. De största spelen till PSVita kan komma att bli sämre kopior på spelen till PS3. Tänker främst på Uncharted: Golden Abyss, som hur bra det än är får svårt att matcha Uncharted 3. Just det spelet ställer jag mig tveksam till hur mycket touchskärmen tillför. Dubbla analoga spakar är såklart trevligt, och spelet ser nästan lika bra och snyggt ut som på PS3. Problemet är dock att 1-2 år efter PSVitas release kan vi ha en PlayStation4 färdig som får både PS3 och PSVita att se ut som nåt som katten släpat in. Samma sak var det ju med PSP, som var nästan lika stark som PS2 men inte i närheten av Xbox 360 och PS3. PS Vita ser dock ut att ligga närmare PS3 än vad PSP gjorde med PS2 rent grafiskt. Just därför, men även på grund av alla funktioner den har, känns priset riktigt lågt. är nog första gången på länge som jag blivit positivt överraskad av priset på en ny konsol vid lanseringen. Senaste gången det hände var väl med Dreamcast eller Gamecube. Xbox 360 hade ett okej pris, liksom DS, men inte sådär jättebilligt trots allt. DS var väl rätt billig,men samtidigt klen.

Medlem

"istället för att vara ett alternativ till den vanliga kontrollen är det en sömnlös förlängning."

Stackare, det är jobbigt när man är sömnlös. Eller menade han sömlös kanske?

Medlem

Jag har varit intresserad av denna konsol länge men denna artikel fick mitt intresse att skjuta i höjden. Sen har vi ju priset som blev betydligt lägre än väntat.
Kanske blir ett köp ändå.


signatur

I'm just sayin...

Medlem
Skrivet av zlime:

Jag har varit intresserad av denna konsol länge men denna artikel fick mitt intresse att skjuta i höjden. Sen har vi ju priset som blev betydligt lägre än väntat.
Kanske blir ett köp ändå.

Får hoppas att priset inte blir allt för högt här i Sverige bara.
Men när jag läste denna artikel blev man ju bara mer sugen också..

Medlem
Skrivet av Voorhees:
Skrivet av vuze2143:

fin liten pryl,,, men kan den poppa popcorn ?

Känner också att det är av vikt att veta.

jo... jag brukade alltid käka popcorn o lira psp när man var mindre

skulle vara awesome om man slapp släpa på en micro för att kunna uppleva samma känsla

Medlem

Måste dock säga att för er som tycker priset är en fråga ens för så mycket prestanda under huven ber jag att reconsider..

Priserna som är bekräftade är 2490kr för Wifi modellen samt 2990kr för wifi+3G.

Finns INGEN anledning att vänta ett år då den helt klart inte kommer sänkas mer än 50-200kr på sin höjd.

12
Skriv svar